Organisatie | Boxmeer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsnota 'Harmonisatie minimabeleid gemeente Boxmeer en gemeente Sint Anthonis 2015' |
Citeertitel | Beleidsnota 'Harmonisatie minimabeleid gemeente Boxmeer en gemeente Sint Anthonis 2015' |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | WWB |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 01-01-2020 | Nieuwe regelgeving | 23-09-2014 | I-SZ/2014/1117 |
De Wet werk en bijstand (WWB) vormt het wettelijk kader voor inkomensondersteuning via de bijzondere bijstand en minimabeleid. Op grond van artikel 35 WWB heeft het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid om gemeentelijk beleid vorm te geven en daarmee af te stemmen op de lokale behoeften. Het college legt het beleid vast in beleidsregels. Met de beleidsnota “Harmonisatie minimabeleid gemeente Boxmeer en gemeente Sint Anthonis 2015” vult het college de beleidsruimte in.
Aanleiding voor de harmonisatie
Om de dienstverlening aan burgers te waarborgen zijn de afdelingen sociale zaken van de gemeente Boxmeer en de gemeente Sint Anthonis samengevoegd. Een belangrijke volgende stap was de afstemming van het minimabeleid tussen beide gemeenten. Immers iedereen heeft recht op eenduidige uitvoering van beleid.
Een goed sociaal beleid is belangrijk voor burgers. Het vormt een vangnet waarvan tijdelijk gebruik kan worden gemaakt als dit noodzakelijk is. Een vangnet voorkomt ook sociaal isolement en bevordert de maatschappelijke participatie en zelfredzaamheid. De gemeente heeft als taak er voor te zorgen dat burgers krijgen waar ze recht op hebben. Met de harmonisatie van het minimabeleid tussen de gemeente Boxmeer en de gemeente Sint Anthonis is sprake van gelijkluidend beleid dat transparant en toekomstbestendig is.
In artikel 35 WWB wordt het recht op bijzondere bijstand geregeld. De WWB schrijft voor dat iemand voor bijstand in aanmerking komt als duidelijk blijkt dat er onvoldoende eigen middelen aanwezig zijn om in de kosten te voorzien. Daarnaast moeten de noodzakelijke kosten voortvloeien uit bijzondere en individuele omstandigheden. Ook moet het college telkens beoordelen of er een beroep kan worden gedaan op een andere voorziening alvorens bijstand te kunnen verstrekken.
Bij het verstrekken van bijzondere bijstand hebben gemeenten naast de wettelijke bepalingen ook eigen beleidsvrijheid. In de gemeente Boxmeer en de gemeente Sint Anthonis is bij de invoering van de WWB in 2004 gemeentelijk beleid vastgesteld dat wordt toegepast bij de afhandeling van aanvragen voor bijzondere bijstand. Deze uitgangspunten gelden ook voor het geharmoniseerde beleid.
Als men een beroep doet op bijzondere bijstand voor medische kosten dan is het uitgangspunt dat men over een aanvullende ziektekostenverzekering beschikt. Is er geen aanvullende verzekering dan wordt slechts bijzondere bijstand verstrekt ter hoogte van de vergoeding die zou gelden als er wel een aanvullende verzekering zou zijn;
Als men een beroep doet op bijzondere bijstand voor tandartskosten dan is het uitgangspunt dat men over een aanvullende tandartsverzekering beschikt. Is er geen tandartsverzekering dan wordt slechts bijzondere bijstand verstrekt ter hoogte van de vergoeding die zou gelden als er wel een tandartsverzekering zou zijn.
Bij het bepalen van de hoogte van de vergoeding worden de richtlijnen van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) gehanteerd. De richtprijs geldt zoals die door Nibud op 1 januari van een kalenderjaar is vastgesteld. Voor brillen en contactlenzen geeft het Nibud geen richtlijn en verwijst naar de ziektekostenverzekeraars.
Overgangsregeling bij periodieke bijzondere bijstand
Waar sprake is van “periodieke” bijzondere bijstand wordt bij een wijziging van beleid een overgangsregeling geboden. Klanten worden daardoor in staat gesteld om te wennen aan de verandering. Belanghebbenden worden daarover schriftelijk bericht. In hoofdstuk 2 staan de overgangsregelingen beschreven bij die kostensoorten waarbij dit van toepassing is.
In dit hoofdstuk wordt het geharmoniseerde beleid specifiek beschreven en ingedeeld naar kostensoort. Er is sprake van incidentele bijzondere bijstand als de kosten eenmalig zijn. De toegekende bijzondere bijstand wordt dan ineens uitbetaald. Als kosten zich daarvoor niet lenen omdat ze bijvoorbeeld maandelijks terugkeren dan is er sprake van periodieke bijzondere bijstand. De uitbetaling vindt dan maandelijks plaats.
Incidentele bijzondere bijstand
Het beleid rondom brillen en contactlenzen stamt uit 2006 en was in beide gemeenten dringend aan herijking toe. In de loop der jaren is de vergoeding voor een complete bril vanuit de collectieve ziektekostenverzekering (CZV) verhoogd van € 50,- naar € 260,-.
De deelname aan de CZV is door de gemeenten Land van Cuijk niet verplicht gesteld.
Als aanschaf of vervanging van duurzame gebruiksgoederen aan de orde is kan bijzondere bijstand worden verstrekt. Daarvoor gelden een aantal voorwaarden.
Overzicht van de vergoedingen:
Bijzondere bijstand voor uitvaartkosten is aan de orde als er geen voorliggende voorzieningen aanwezig zijn zoals verzekeringen of een erfenis.
Er moet zich een belanghebbende melden, zijnde een erfgenaam, bloedverwant of aanverwant, die de aanvraag indient. De eigen middelen van deze belanghebbende zijn relevant voor de beoordeling van het recht op bijzondere bijstand.
Vastgelegd is wat als noodzakelijke kosten wordt gezien en wat daar niet onder valt.
In de gemeente Boxmeer wordt bijstand verstrekt voor identiteitsbewijzen. Dit beleid dateert uit 2005 toen de identificatieplicht werd ingevoerd voor personen vanaf 14 jaar.
De identificatieplicht is inmiddels goed ingeburgerd. Kosten hiervoor worden nu als algemene kosten van het bestaan gezien. Iedere burger wordt geacht deze uit het eigen inkomen te voldoen. De gemeente Sint Anthonis verstrekt geen bijstand voor deze kosten.
De kosten voor aanschaf/vervanging van een identiteitsbewijs worden tot de algemene kosten van het bestaan gerekend. Er wordt geen bijzondere bijstand verstrekt.
Periodieke bijzondere bijstand
Personen die als gevolg van (tijdelijke) beperkingen van medische en/of psychische aard niet in staat zijn om zelf een warme maaltijd te bereiden kunnen daarvoor bijzondere bijstand aanvragen. Voor een bijdrage in de kosten van een warme maaltijd gelden een aantal voorwaarden.
Overgangsregeling Sint Anthonis
Het verhogen van de vergoeding voor warme maaltijden wordt in Sint Anthonis stapsgewijs ingevoerd. Over de periode 1 januari 2015 tot 1 juli 2015 geldt per warme maaltijd een vergoeding van € 1,20 voor zowel bestaande als nieuwe klanten. Vanaf 1 juli 2015 geldt het bedrag dat door Nibud op 1 januari 2015 is vastgesteld.
In de gemeente Boxmeer wordt bijzondere bijstand verstrekt voor reiskosten van minderjarige kinderen naar het voortgezet- of middelbaar beroepsonderwijs als het soort onderwijs niet binnen de eigen gemeentegrenzen is te vinden. De gemeente Sint Anthonis verstrekt geen bijstand voor deze kosten.
Leerlingenvervoer als voorliggende voorziening
Gemeenten voeren de Wet Leerlingenvervoer uit. Op basis daarvan wordt vervoer naar school geregeld als kinderen niet zelfstandig kunnen reizen. Naast de wettelijke verplichting heeft de gemeente eigen beleidsvrijheid dat wordt vastgelegd in een verordening leerlingenvervoer. Bijzondere bijstand is pas aan de orde als geen beroep op het leerlingenvervoer kan worden gedaan.
-Belanghebbenden die bijzondere bijstand ontvangen voor reiskosten naar school in 2014 ontvangen schriftelijk bericht over de beleidswijziging per 1 januari 2015.
Overgangsregeling Sint Anthonis
In Nederland hebben alle gemeenten te maken met hoge uitgaven voor bijzondere bijstand bij bewindvoering. De stijgende uitgaven maken een substantieel deel uit van het totale budget minimabeleid/bijzondere bijstand. Ook in de gemeente Boxmeer en Sint Anthonis is dit het geval.
De invloed die gemeenten kunnen uitoefenen is echter gering. Op korte termijn onderzoekt het College de mogelijkheden om de kosten te beheersen. Schuldhulpverlening en ketenpartners spelen daarbij een belangrijke rol. Boxmeer en Sint Anthonis trekken hierin samen op en stemmen het beleid ook met de andere drie gemeenten Land van Cuijk af.
Op korte termijn nieuw beleid ontwikkelen. Ketenpartners betrekken.