Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Barneveld

Organisatieverordening van de gemeenteraad

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Barneveld
Officiële naam regelingOrganisatieverordening van de gemeenteraad
CiteertitelOrganisatieverordening van de gemeenteraad
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 16 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-06-201023-11-2012nieuwe regeling

01-06-2010

Onbekend.

Onbekend.

Tekst van de regeling

Nr: 10-35

De raad van de gemeente Barneveld;

gelezen het voorstel van de burgemeester, nr. 10-35;

gelet op de artikelen 16 , 82  en 107a, tweede lid, van de Gemeentewet  en artikel V4 van de Kieswet ;

overwegende dat het wenselijk is om het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad, de Verordening op de raadscommissies en de Instructie voor de griffier in één regeling samen te voegen;

besluit:

vast te stellen de volgende Organisatieverordening van de gemeenteraad.

Hoofdstuk I Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    raad: de gemeenteraad van Barneveld;

  • b.

    fractie: deel van de raad bestaande uit één of meerdere raadsleden die tot dezelfde politieke groepering behoren;

  • c.

    voorstel van orde: voorstel over de orde van de vergadering;

  • d.

    motie: schriftelijke verklaring waardoor een oordeel, wens of verzoek door de raad wordt uitgesproken.

Hoofdstuk II Raadsorganisatie

Artikel 2 Presidium

  • 1.

    Het presidium bestaat uit:

    • -

      leden: de fractievoorzitters of hun vervangers;

    • -

      voorzitter: de raadsvoorzitter;

    • -

      secretaris: de griffier;

    • -

      adviseur: de secretaris.

  • 2.

    Het presidium houdt zich bezig met de organisatie en het functioneren van de raad, voor zover het niet betreft de taken van de agendacommissie zoals opgenomen in artikel 3, tweede lid.

  • 3.

    De vergaderingen en de afsprakenlijst van het presidium zijn niet openbaar.

Artikel 3 Agendacommissie

  • 1.

    De agendacommissie bestaat uit:

    • -

      leden: één raadslid per fractie;

    • -

      voorzitter/secretaris: de griffier;

    • -

      adviseur: de beleids- en procescoördinator.

  • 2.

    De agendacommissie heeft tot taak:

    • a.

      het voorbereiden en vaststellen van de conceptagenda voor de raadsvergadering, inclusief de tijdsindeling;

    • b.

      het voorbereiden en vaststellen van de conceptagenda voor de vergadering van de raadscommissies, inclusief de tijdsindeling;

    • c.

      het vaststellen van de vergadercyclus en ad-hoc vergaderingen;

    • d.

      het vaststellen van de meerjarenraadsagenda.

  • 3.

    De vergaderingen van de agendacommissie zijn niet openbaar. De afsprakenlijst is openbaar.

Artikel 4 Toelating nieuwe raadsleden en benoeming wethouder

  • 1.

    In geval van een nieuw benoemd raadslid stelt de raad een commissie van drie raadsleden in.

  • 2.

    Deze commissie heeft de taak om de geloofsbrief van het nieuw benoemde raadslid te onderzoeken en de raad te adviseren over de toelating tot raadslid.

  • 3.

    Bij de benoeming van een wethouder stelt de raad een commissie in als bedoeld in het eerste lid.

  • 4.

    Deze commissie heeft de taak te onderzoeken of de kandidaat wethouder voldoet aan de in de Gemeentewet  gestelde eisen en voorschriften en de raad hierover te adviseren, alvorens de raad overgaat tot benoeming van de kandidaat wethouder.

Artikel 5 Griffier De griffier:

  • a.

    ondersteunt en adviseert de raadsvoorzitter, de raadsleden en de raadsfracties;

  • b.

    kan als adviseur in alle door de raad ingestelde commissies aanwezig zijn;

  • c.

    draagt zorg voor de voorbereiding en uitvoering van de vergaderingen van het presidium en de agendacommissie;

  • d.

    beheert het raadsbudget.

Hoofdstuk III Vergaderingen

Paragraaf 1 Algemeen

Artikel 6 Indeling vergaderingen De raad kent de volgende indeling voor zijn vergaderingen:

  • a.

    commissievergaderingen: deze zijn informerend (Het Gesprek) en meningsvormend voor onderwerpen niet zijnde raadsvoorstellen;

  • b.

    raadsvergaderingen: deze zijn meningsvormend en besluitvormend.

Artikel 7 Instelling en samenstelling raadscommissies

  • 1.

    Er zijn drie raadscommissies:

    • a.

      Bestuur;

    • b.

      Samenleving;

    • c.

      Grondgebied.

  • 2.

    De raadscommissies bestaan uit:

    • a.

      leden: één raadslid per fractie per agendapunt;

    • b.

      voorzitter: een door de agendacommissie aan te wijzen raadslid;

    • c.

      secretaris: een ambtenaar.

Artikel 8 Vaststelling agenda Bij aanvang van de vergadering stelt de raad c.q. de raadscommissie de agenda vast.

Paragraaf 2 Commissievergaderingen

Artikel 9 Deelnemers

  • 1.

    Inwoners en betrokkenen kunnen deelnemen aan Het Gesprek na zich voor aanvang van de vergadering hiervoor te hebben aangemeld of op uitnodiging van de agendacommissie.

  • 2.

    Alvorens deel te nemen aan Het Gesprek hebben inwoners en betrokkenen de gelegenheid om gedurende maximaal twee minuten het woord te voeren.

Artikel 10 Orde

Tijdens Het Gesprek worden vragen gesteld en antwoorden gegeven. Er worden geen standpunten ingenomen of gevraagd.

Artikel 11 Vervolgprocedure

  • 1.

    Na afronding van Het Gesprek neemt de commissie een besluit of het onderwerp geagendeerd kan worden voor de raadsvergadering.

  • 2.

    Indien het onderwerp geagendeerd kan worden voor de raadsvergadering besluit de commissie of het onderwerp rijp is voor meningsvorming of direct voor besluitvorming in de raad.

  • 3.

    Indien het onderwerp niet geagendeerd kan worden voor de raadsvergadering schuift het door naar een volgende commissievergadering.

Artikel 12 Stemming

De commissie beslist bij meerderheid van stemmen naar rato van de zetelverdeling in de raad.

Artikel 13 Rondvraag

De raadsleden kunnen in de commissievergadering het woord voeren over niet op de agenda geplaatste onderwerpen.

Artikel 14 Verslaglegging

  • 1.

    Van de commissievergadering wordt een samenvattend verslag gemaakt.

  • 2.

    Het conceptverslag wordt uiterlijk vijf dagen voor de raadsvergadering aan alle raadsleden per mail toegezonden.

  • 3.

    Vaststelling van het verslag gebeurt via de mail door de raadsleden die bij de vergadering aanwezig waren.

Paragraaf 3 Raadsvergaderingen Algemeen

Artikel 15 Indeling vergadering

  • 1.

    Tussen het meningsvormende en besluitvormende gedeelte van de vergadering wordt een pauze ingelast om de fracties de gelegenheid te geven een standpunt in te nemen.

  • 2.

    Het meningsvormende gedeelte bestaat in principe uit twee termijnen.

Artikel 16 Ambtsgebed

  • 1.

    Onmiddellijk na de opening van de vergadering spreekt de voorzitter het volgende gebed uit:

  • “Almachtige God, wij bidden u om wijsheid ter behartiging van de belangen ons toevertrouwd, opdat onze besluiten mogen strekken tot bevordering van het welzijn der gemeente en tot verheerlijking van Uw naam. Amen.”

  • 2.

    Voor sluiting van de vergadering spreekt de voorzitter het volgende dankgebed uit:

  • “Genadig en barmhartig God, U gaf het voorrecht dat wij hier samen waren ter behartiging van de belangen der gemeente. Wil Uw zegen op onze besprekingen doen rusten en wil vergeven al hetgeen niet was tot verheerlijking van Uw naam. Amen.”

Artikel 17 Verslaglegging

Van de raadsvergadering wordt een woordelijk verslag gemaakt. Dit verslag wordt door de raad vastgesteld.

Artikel 18 Ingekomen stukken

De raad stelt, op voorstel van de griffier, de wijze van afdoening van de ingekomen stukken vast.

Artikel 19 Spreekregels

De leden van de raad en de collegeleden spreken vanaf het spreekgestoelte of maken gebruik van de interruptiemicrofoons. Dit geldt niet voor het vaststellen van de agenda, het verslag en de ingekomen stukken en voor stemverklaringen.

Artikel 20 Spreektijd

Bij de reguliere raadsvergaderingen wordt zowel voor de leden van de raad als voor de leden van het college gebruik gemaakt van spreektijden. De spreektijden worden voorafgaand aan de vergadering op basis van de door de agendacommissie ingeschatte duur van de vergadering verdeeld over de fracties naar rato van de grootte van de fracties. Het uitgangspunt hierbij is een vergadering van 19.30 tot 23.00 uur, waarbij er 2 uur spreektijd voor de fracties en 0,5 uur spreektijd voor de collegeleden beschikbaar is. Interrupties vallen buiten de spreektijd. De spreektijd voor elke fractie bestaat uit een nader door de agendacommissie te bepalen vast deel (per fractie) en variabel deel (per fractielid). Bij vergaderingen die korter of langer worden ingeschat, worden de spreektijden van raads- en collegeleden naar verhouding vastgesteld.

Artikel 21 Spreekrecht burgers

Bij aanvang van de behandeling van de kadernota in de raad kunnen inwoners en betrokkenen gezamenlijk gedurende maximaal dertig minuten het woord voeren.

Artikel 22 Voorzitter/portefeuillehouder

In het geval de voorzitter van de raad vanuit het oogpunt van zijn portefeuille aan de meningsvorming deelneemt, wordt hij vervangen door de plaatsvervangend voorzitter van de raad (niet zijnde een fractievoorzitter).

Stemmen

Artikel 23 Algemene bepalingen over stemming

  • 1.

    Voordat de raad tot stemming overgaat, heeft ieder lid het recht zijn stemgedrag te motiveren.

  • 2.

    De voorzitter vraagt of stemming wordt verlangd. Indien geen stemming wordt gevraagd, stelt de voorzitter vast dat het voorstel zonder stemming is aangenomen.

  • 3.

    Indien er geen stemming wordt verlangd, kunnen de in de vergadering aanwezige leden aantekening in het verslag vragen dat zij geacht willen worden te hebben tegengestemd of zich op grond van artikel 28 Gemeentewet  van stemming te hebben onthouden.

  • 4.

    In geval van stemming per fractie brengt één lid per fractie hun stem uit.

  • 5.

    Bij hoofdelijke stemming roept de griffier de leden van de raad bij naam op hun stem uit te brengen. De stemming begint bij het daarvoor bij loting aangewezen lid. Vervolgens geschiedt de oproeping op alfabetische volgorde per fractie.

Artikel 24 Stemming over personen

  • 1.

    Wanneer een stemming over personen voor het doen van een voordracht of het opstellen van een voordracht of aanbeveling moet plaatsvinden, benoemt de voorzitter drie leden tot stembureau.

  • 2.

    Ieder ter vergadering aanwezig lid dat zich niet op grond van de Gemeentewet  van stemming moet onthouden, is verplicht een stembriefje in te leveren.

  • 3.

    In geval van twijfel over de inhoud van een stembriefje beslist de raad op voorstel van de voorzitter.

Hoofdstuk IV Rechten van raadsleden

Artikel 25 Initiatiefvoorstel

  • 1.

    Een initiatiefvoorstel moet om in behandeling genomen te kunnen worden schriftelijk volgens het model voor raadsvoorstellen worden ingediend.

  • 2.

    Een initiatiefvoorstel over een onderwerp waarover korter dan twee jaar voor indiening door de raad een besluit is genomen wordt buiten de orde gesteld, tenzij de indiener de raad kan overtuigen van veranderende omstandigheden en/of feiten.

  • 3.

    Een initiatiefvoorstel wordt, tenzij de indiener de raad kan overtuigen van het spoedeisend karakter van het voorstel, eerst in een commissievergadering geagendeerd. Ter voorbereiding van de behandeling van het voorstel in de commissievergadering, wordt het advies van het college gevraagd.

Artikel 26 Amendement

  • 1.

    Tot het sluiten van de meningsvorming in de raadsvergadering kunnen schriftelijk amendementen worden ingediend.

  • 2.

    Intrekking van een amendement kan tot het moment van de besluitvorming.

Artikel 27 Motie

  • 1.

    Tot het sluiten van de meningsvorming in de raadsvergadering kunnen schriftelijk moties worden ingediend.

  • 2.

    Een motie over een onderwerp waarover korter dan twee jaar voor indiening door de raad een besluit is genomen wordt buiten de orde gesteld, tenzij de indiener de raad kan overtuigen van veranderende omstandigheden en/of feiten.

  • 3.

    Een motie vreemd aan de agenda wordt, tenzij de indiener de raad kan overtuigen van het spoedeisende karakter van de motie, eerst in een commissievergadering geagendeerd. Ter voorbereiding van de behandeling van de motie in de commissievergadering, wordt het advies van het college gevraagd.

  • 4.

    Intrekking van een motie kan tot het moment van de besluitvorming.

Artikel 28 Voorstel van orde Een lid van de raad kan een voorstel van orde doen.

Artikel 29 Schriftelijke vragen

  • 1.

    Schriftelijke vragen met een politieke strekking worden bij het college ingediend.

  • 2.

    De vragen worden uiterlijk binnen dertig dagen schriftelijk beantwoord.

  • 3.

    De vragen en antwoorden worden verstrekt aan alle raadsleden.

Artikel 30 Interpellatie

  • 1.

    Een verzoek tot het houden van een interpellatie wordt schriftelijk uiterlijk twee werkdagen voor de raadsvergadering bij de voorzitter ingediend en wordt op de agenda voor de eerstvolgende raadsvergadering geplaatst.

  • 2.

    Het verzoek bevat in ieder geval de aan de geïnterpelleerde(n) te stellen vragen.

  • 3.

    De voorzitter geeft eerst de interpellant het woord, vervolgens de geïnterpelleerde(n), daarna zo gewenst de overige leden van de raad en tenslotte opnieuw de interpellant.

Artikel 31 Verantwoording door afvaardiging raad

  • 1.

    Een raadslid dat vanuit de raad is afgevaardigd in een verbonden partij verstrekt gevraagd en ongevraagd informatie hierover.

  • 2.

    Mondelinge informatie wordt geagendeerd in Het Gesprek.

Hoofdstuk V Slotbepalingen

Artikel 32 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 4 juni 2010.

  • 2.

    Op dat tijdstip worden ingetrokken:

    • a.

      het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad, vastgesteld bij raadsbesluit van 28 mei 2002 en laatst gewijzigd op 9 februari 2010;

    • b.

      de Verordening op de raadscommissies, vastgesteld bij raadsbesluit van 28 mei 2002;

    • c.

      de Instructie voor de griffier van de gemeente Barneveld, vastgesteld bij raadsbesluit van 27 mei 2003.

Artikel 33 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: Organisatieverordening van de gemeenteraad. Vastgesteld in de openbare vergadering van 1 juni 2010. De raad voornoemd, de griffier, de voorzitter,