Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Geldermalsen

Reglement burgerlijke stand Geldermalsen 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGeldermalsen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement burgerlijke stand Geldermalsen 2014
CiteertitelReglement burgerlijke stand Geldermalsen 2014
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Reglement, zoals vastgesteld op 31 mei 1995.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Burgerlijk Wetboek Boek 1, afdeling 1
  2. Besluit burgerlijke stand 1994, art. 1
  3. Besluit burgerlijke stand 1994, art. 2
  4. Besluit burgerlijke stand 1994, art. 3
  5. Besluit burgerlijke stand 1994, art. 4

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-10-201402-08-2019nieuwe regeling

01-07-2014

Elektronisch gemeenteblad, 21-10-2014

Onbekend.

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement burgerlijke stand Geldermalsen 2014

Het college van de gemeente Geldermalsen,

 

gelet op het bepaalde in afdeling 1 van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

 

besluit:

 

vast te stellen het volgende:

 

Reglement burgerlijke stand Geldermalsen 2014

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder:

  • a.

    het college: het college van burgemeester en wethouders;

  • b.

    belanghebbende: degene die wettelijk een belang heeft bij het doen van een verrichting in het kader van de burgerlijke stand;

  • c.

    omzettingen: het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk;

  • d.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd op grond van artikel 1:16, tweede en derde lid van het Burgerlijk Wetboek);

  • e.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd op grond van artikel 1:16, tweede en derde lid, BW.

  • f.

    gemeentehuis: alle locaties die als zodanig door het bevoegde bestuursorgaan zijn aangewezen.

Artikel 2 De ambtenaren

  • 1.

    Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:

    • a.

      ambtenaren in dienst van de gemeente, die werkzaam zijn bij het organisatieonderdeel waar de taak burgerlijke stand is ondergebracht;

    • b.

      ambtenaren in dienst van een andere gemeente.

  • 2.

    Het college kan tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:

    • a.

      ambtenaren in dienst van de gemeente;

    • b.

      ambtenaren in dienst van een andere gemeente;

    • c.

      andere personen.

Artikel 3 Benoeming

  • 1.

    De benoeming van de ambtenaren van de burgerlijke stand geschiedt maximaal voor de periode waarin zij in dienst zijn bij de gemeente.

  • 2.

    De benoeming van de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand geschiedt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode en uitsluitend voor het doen van huwelijksvoltrekkingen, partnerschapregistraties of omzettingen.

Artikel 4 Werklocatie

De ambtenaren en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand verrichten hun taken in het gemeentehuis en, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, ook elders binnen de gemeente.

Artikel 5 Leiding bureau burgerlijke stand

Met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand is belast de direct leidinggevende van het organisatieonderdeel van de gemeente waar de taak burgerlijke stand is ondergebracht.

Artikel 6 Openstelling bureau burgerlijke stand

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is, met uitzondering voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen, partnerschapregistraties of omzettingen, voor het publiek geopend op afspraak:

    • a.

      voor huwelijksvoltrekkingen, partnerschapsregistraties of omzettingen in het gemeentehuis in Geldermalsen: van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.00 uur en op zaterdag, op afspraak, tussen 10.00 en 16.00 uur;

    • b.

      voor huwelijksvoltrekkingen, partnerschapsregistraties of omzettingen in andere gemeentehuizen dan het gemeentehuis in Geldermalsen;

    • c.

      voor overige werkzaamheden: op maandag tot en met vrijdag tijdens de uren waarin het gemeentehuis in Geldermalsen voor het publiek is geopend op afspraak.

  • 2.

    Het bureau is gesloten indien de in het eerste lid vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door of namens het college aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend op afspraak.

  • 3.

    Het bureau kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door of namens het college, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4.

    Het bureau kan op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende reguliere openstelling van het bureau.

  • 5.

    In bijzondere gevallen kan namens het college worden besloten tot afwijking van in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 7 Citeertitel, inwerkingtreding en intrekking

  • 1.

    Dit reglement kan worden aangehaald als “Reglement burgerlijke stand Geldermalsen 2014” en treedt in werking met ingang van de eerste dag volgende op de bekendmaking daarvan.

  • 2.

    Op het moment van inwerkingtreding als genoemd in het eerste lid vervalt het Reglement, zoals vastgesteld op 31 mei 1995.

Aldus vastgesteld op 1 juli 2014.

Burgemeester en wethouders van Geldermalsen,

de secretaris, de burgemeester,

J.C. Steurrijs, mevrouw dr. M.W.M. de Vries