Organisatie | Waalre |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Waalre houdende regels voor klachtbehandeling Verordening klachtbehandeling Waalre 2014 |
Citeertitel | Verordening klachtbehandeling Waalre 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening klachtbehandeling Waalre.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-10-2014 | nieuwe regeling | 07-10-2014 | . |
De raad van de gemeente Waalre, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Waalre, ieder voor zover betreft zijn eigen bevoegdheden en taken,
Afdeling I Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Een mondelinge of schriftelijke uiting van ongenoegen over de wijze waarop een gemeentelijk bestuursorgaan of een persoon, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan, zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon heeft gedragen. Een gedraging van een persoon, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan wordt aangemerkt als een gedraging van dat bestuursorgaan.
Degene die een klacht indient.
Het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon handelen of nalaten te handelen door een bestuursorgaan.
Degene op wie de klacht betrekking heeft.
Degene tot wie de klager zich als eerste heeft gericht.
Degene die belast is met de taken zoals beschreven in artikel 3 van deze verordening.
j. klachtenregistratiesysteem:
Het registratiesysteem, bijgehouden door en in beheer van de klachtencoördinator in verband met de behandeling van klachten.
Degene die op grond van artikel 7 belast is met de behandeling en afdoening van de ingediende klacht.
Het instituut Nationale ombudsman te ’s-Gravenhage zoals geregeld in artikel 78a Grondwet.
a. toetsen van een klacht op ontvankelijkheid en het melden van zijn conclusie dienaangaande aan de klachtbehandelaar;
b. uitvoering geven aan het bepaalde in artikel 6 voor zover op hem van toepassing;
c. bewaken van de tijdige en correcte behandeling en afdoening van klachten;
d. signaleren van tendensen op basis van afgehandelde klachten en het adviseren van het bestuursorgaan over in verband daarmee te treffen maatregelen;
e. bijhouden van het volledige dossier van iedere in behandeling genomen klacht;
f. optreden als contactpersoon voor de Nationale Ombudsman namens de gemeente en verrichten van alle daarmee samenhangende werkzaamheden;
g. adviseren van het bestuursorgaan naar aanleiding van de bevindingen van de Nationale Ombudsman.
h. opstellen van een jaarverslag;
i. verrichten van alle overige, niet genoemde werkzaamheden, die in het kader van deze verordening noodzakelijk zijn.
Klachten kunnen schriftelijk worden ingediend. Een mondeling ingediende klacht wordt op schrift gesteld, indien klager daar nadrukkelijk om verzoekt. De op schrift gestelde klacht wordt ter tekening voorgelegd aan de klager.
1.Een klacht wordt behandeld door:
de gemeentesecretaris, namens het college van burgemeester en wethouders, indien het een gedraging van een manager betreft, dan wel bij een afdeling overstijgende klacht.
een manager , namens het college van burgemeester en wethouders, indien het een gedraging betreft van een ambtenaar werkzaam op en/of onder verantwoordelijkheid van zijn/haar dienst.
de burgemeester, namens het college van burgemeester en wethouders, indien het een gedraging van de gemeentesecretaris betreft.
de burgemeester, namens het college van burgemeester en wethouders, indien het een gedraging van een wethouder of het college betreft.
de loco-burgemeester, namens de burgemeester, indien het een gedraging van de burgemeester betreft.
de voorzitter van de raad, namens de raad, indien het een gedraging van de gemeenteraad betreft.
de voorzitter van de raad, namens de raad, indien het een gedraging van de raadsgriffier betreft.
2.In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet, wijst het college van burgemeester en wethouders een klachtbehandelaar aan.
Artikel 8 Behandeling door klachtbehandelaar
In de brief wordt tevens melding gemaakt van de mogelijkheid voor klager om, indien hij niet tevreden is met de afhandeling van zijn klacht, zich ter zake te wenden tot de Nationale Ombudsman.
Deze verordening treedt in werking op de achtste dag na bekendmaking.
De ‘Verordening klachtbehandeling Waalre’, vastgesteld bij besluit d.d. 7 februari 2012 wordt ingetrokken op de dag dat de ‘Verordening klachtbehandeling Waalre 2014’ in werking treedt.
Aldus besloten in de openbare vergadering vanDatum besluit | 7 oktober 2014.