Organisatie | Rijswijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening rechtspositie raads- en commissieleden |
Citeertitel | Verordening rechtspositie raads- en commissieleden 2007 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling werkt voor wat betreft de artikelen 1 tot en met 9 terug tot en met 1 januari 2007
Koninklijk Besluit van 22-03-1994, Stb. 244
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-07-2008 | 01-01-2007 | 08-04-2011 | nieuwe regeling | 08-07-2008 Groot Rijswijk, 18-07-2008 | 08-052 |
Hoofdstuk II Voorzieningen voor raadsleden
Artikel 2 Vergoeding voor de werkzaamheden
Aan het raadslid wordt een vergoeding voor de werkzaamheden toegekend die gelijk is aan het bedrag, vermeld in artikel 2, eerste lid, van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden, zoals dit bedrag jaarlijks door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wordt herzien.
Aan het raadslid wordt een onkostenvergoeding voor aan de uitoefening van het raadslidmaatschap verbonden kosten toegekend die gelijk is aan het bedrag, vermeld in artikel 2, derde lid, van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden, zoals dit bedrag jaarlijks door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wordt herzien.
Ten aanzien van een raadslid van wie de arbeidsverhouding ingevolge artikel 4, aanhef en onderdeel f, van de Wet op de loonbelasting 1964 voor de toepassing van die wet als dienstbetrekking wordt aangemerkt, wordt in afwijking van het eerste lid een onkostenvergoeding toegekend die gelijk is aan het bedrag, vermeld in artikel 2, vierde lid, van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden, zoals dat bedrag jaarlijks door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wordt herzien.
Artikel 5 Cursus, congres, seminar of symposium
Het raadslid dat wil deelnemen aan een cursus, congres, seminar of symposium dat niet door of namens de gemeente wordt aangeboden of verzorgd, dient daartoe een gemotiveerde aanvraag in bij de griffier. De aanvraag gaat vergezeld van inhoudelijke informatie en een kostenspecificatie. De kosten komen voor rekening van de gemeente als deelname van belang is in verband met de vervulling van het raadslidmaatschap.3.
Artikel 7 Computer en internetverbinding
Indien sprake is van een tegemoetkoming als bedoeld in lid 1 onder a. en b. ontvangt het raadslid ten laste van de gemeente op aanvraag per jaar een tegemoetkoming van 33,3% van de aanschafwaarde daarvan voor een periode van maximaal drie jaar. Daarbij wordt uitgegaan van een aanschafwaarde van de computer, bijbehorende apparatuur en software van ten hoogste € 1000,--.
Artikel 8 Vergoedingen voor het bijwonen van vergaderingen
Het lid van een commissie ontvangt voor het bijwonen van de vergaderingen van een commissie en haar subcommissies een vergoeding die gelijk is aan het bedrag, vermeld in artikel 14 van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden, zoals dit bedrag jaarlijks door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wordt herzien.
Artikel 9 Overige vergoedingen
Artikel 7 is van overeenkomstige toepassing op de leden van raadscommissies volgens artikel 82 gemeentewet.
Artikel 10 Betaling van kosten
Betaling van kosten op grond van deze verordening vindt plaats door:
a. betaling uit eigen middelen; of
Artikel 12 Rechtstreekse facturering bij de gemeente
Toelichting op de Verordening rechtspositie raads- en commissieleden 2007
Bij de omschrijving van ‘raadslid’ kan verwarring ontstaan: een wethouder is immers per definitie geen lid van de raad. Deze situatie kan zich wel voordoen kort na de gemeenteraadsverkiezingen, als er nog geen nieuw college is gevormd en het oude college daarom nog in functie is. Een wethouder kan op de kieslijst staan van zijn partij en gekozen zijn in de raad. Totdat het nieuwe college is benoemd, vervult hij een dubbelfunctie. In dat geval gelden de vergoedingen die hij krijgt als wethouder; hij ontvangt geen raadsvergoedingen daar bovenop.
De raadsvergoeding zelf is geregeld in het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden. Hierin wordt de maximale vergoeding aangegeven, gebaseerd op het aantal inwoners van de gemeente. De gemeenteraad kan besluiten daarvan naar beneden af te wijken. Dat kan op twee manieren:
Ook een combinatie van beide maatregelen is mogelijk. In het opgenomen artikel is uitgegaan van het maximale bedrag van de vergoeding voor de werkzaamheden. Het bedrag voor de vergoeding van de werkzaamheden wordt geïndexeerd. Het wordt jaarlijks per 1 januari herzien aan de hand van het indexcijfer CAO lonen overheid.
De onkostenvergoeding zelf is geregeld in het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden. Hierin wordt de maximale vergoeding aangegeven, gebaseerd op het aantal inwoners van de gemeente. De gemeenteraad kan besluiten daarvan naar beneden af te wijken. De onkostenvergoeding mag echter niet lager zijn dan 80% van het door de minister vastgestelde maximum. In deze verordening is gekozen voor de maximale vergoeding.
Net als de raadsvergoeding is het bedrag van de kostenvergoeding geïndexeerd. Het wordt jaarlijks per 1 januari herzien aan de hand van de consumentenprijsindex.
De vergoeding is opgebouwd op basis van de volgende kostencomponenten: representatie, vakliteratuur, contributies, lidmaatschappen, telefoonkosten, bureaukosten, porti, zakelijke giften, bijdrage aan fractiekosten, ontvangsten thuis, excursies.
De vaste kostenvergoeding kan sinds 1 januari 2001 niet meer onbelast worden verstrekt. Om netto het bedrag van de vaste kostenvergoeding gelijk te houden is het bedrag gebruteerd tegen het belastingtarief van 52%. Deze brutering heeft echter geen betrekking op raadsleden die niet hebben geopteerd voor het loonbelastingregime. Voor hen blijven de aftrekmogelijkheden van de werkelijk gemaakte kosten op het resultaat uit onderneming bestaan. Zij ontvangen de vaste kostenvergoeding zonder de brutering.
Cursus, congres, seminar of symposium
De in dit artikel bedoelde cursussen en congressen hebben een zakelijk karakter en zijn aan te merken als beroepskosten waarvan de vergoeding c.q. verstrekking van loonbelasting is vrijgesteld. Voor raadsleden die niet hebben geopteerd voor het loonbelastingregime geldt dat de vergoedingen en verstrekkingen naar de waarde in het economische verkeer bij de aangifte inkomstenbelasting als opbrengst moeten worden verantwoord en dat de gemaakte kosten binnen
de geldende randvoorwaarden als aftrekbare beroepskosten kunnen worden opgevoerd. De kosten van deze voorzieningen komen rechtstreeks voor rekening van de gemeente. Een onderscheid is gemaakt tussen cursussen, congressen e.d. die door of vanwege de gemeente in het gemeentelijk belang zijn georganiseerd én die waaraan het individuele raadslid in verband met de vervulling van het raadslidmaatschap op eigen initiatief deelneemt. In het geval van eigen initiatief dient de declaratie te worden onderbouwd om het nut en/of de noodzaak daarvan vast te stellen.
Computer en Internetverbinding
Dit artikel komt in de plaats van de regeling voor bruikleen van computers. De vergoeding betreft de kosten voor de aanschaf van een pc, de bijbehorende apparatuur en software, ook als de apparatuur al in eigen gebruik was. Hiermee wordt voorkomen dat een raadslid dat al over goede apparatuur beschikt, geen vergoeding ontvangt.
Sinds 2005 kan een computer met bijbehorende apparatuur en software alleen onbelast worden vergoed, verstrekt of ter beschikking gesteld als deze geheel of nagenoeg geheel zakelijk wordt gebruikt. Voor raads- en commissieleden zal dat niet het geval zijn. Dat betekent dat de vergoeding van computerapparatuur en de daaraan gekoppelde tegemoetkoming zal worden belast. Voor de leden die vallen onder het belastingregime zal een fiscale bijtelling plaatsvinden van 30% van de waarde in het economisch verkeer op het moment van eerste ingebruikneming. De gehanteerde afschrijvingstermijn van drie jaar is gebaseerd op de drie jaar dat over de aanschafwaarde van de computer belasting is verschuldigd. Gedurende die drie jaar zal de gemeente op aanvraag 30% van de aanschafprijs vergoeden. Na drie jaar wordt de waarde van de apparatuur op nul gesteld.
Als een computer tijdens het kalenderjaar wordt aangeschaft geldt in het eerste en vierde kalenderjaar een vergoeding naar evenredigheid van het aantal kalendermaanden waarin de computer beschikbaar is gesteld. De gemeenteraad bepaalt zelf de hoogte van de vergoeding. De maximale aanschafwaarde in deze verordening is op € 1000,-- gesteld.
Ook de vergoeding voor aanleg en abonnementskosten voor een internetvoorziening is fiscaal belast. Voor de hoogte van de vergoeding wordt uitgegaan van de werkelijke kosten van aanleg en abonnement, met een maximum maandbedrag van € 25,--.
Voor raadsleden die niet hebben geopteerd voor het loonbelastingregime geldt dat de vergoedingen en verstrekkingen naar de waarde in het economisch verkeer bij de aangifte inkomstenbelasting als opbrengst moeten worden verantwoord en dat de gemaakte kosten binnen de geldende randvoorwaarden als aftrekbare beroepskosten kunnen worden opgevoerd.
Artikel 8: Vergoeding voor het bijwonen van commissievergaderingen
De vergoeding voor het bijwonen van commissievergaderingen is niet geregeld in het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden. Over deze vergoeding wordt slechts gezegd dat de raad deze kan toekennen. Wel wordt als leidraad ook hier een maximale vergoeding aangegeven, gebaseerd op het aantal inwoners van de gemeente. In deze verordening is gekozen voor de maximale vergoeding. Het bedrag van het presentiegeld is geïndexeerd. Het wordt jaarlijks per
1 januari herzien aan de hand van het indexcijfer CAO lonen overheid.
Artikel 9: overige vergoedingen voor commissieleden
Dit artikel bepaalt dat de secundaire voorziening met betrekking tot vergoeding van kosten voor de aanschaf van een PC met toebehoren (art. 7) voor raadsleden van overeenkomstige toepassing is op de leden van raadscommissies ex artikel 82 gemeentewet. Deze vergoeding is mogelijk geworden door een wijziging van de rechtspositieregeling gemeentelijke politieke ambtsdragers per 1 maart 2006, naar aanleiding van verzoeken van verschillende gemeenten. Het is wettelijk niet mogelijk om een vaste onkostenvergoeding en de overige secundaire voorzieningen voor raadsleden ook toe te kennen aan commissieleden niet-raadsleden. De vergoeding van pc etc. geldt niet voor leden van andere commissies dan de hier bedoelde raadscommissies.