Organisatie | Woensdrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de Opinieraden 2014 |
Citeertitel | Verordening op de Opinieraden 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | 2014-078 |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-10-2014 | 29-08-2017 | Vernieuwde verordening | 11-09-2014 Woensdrechtse Bode, 24-9-2014 en elektronisch gemeenteblad 2014 - nr. 28, 09-2014 | Z14.04681 |
De raad van de gemeente Woensdrecht, in vergadering bijeen op 11 september 2014;
gelezen het voorstel van het presidium van 25 augustus 2014;
gelet op artikel 82, eerste lid, van de Gemeentewet;
gezien het advies van het presidium van 25 augustus 2014;
De Verordening op de Opinieraden 2014 als volgt vast te stellen:
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. lid: raads- en burgerleden van de opinieraden;
b. voorzitter: voorzitter van een opinieraad of diens plaatsvervanger;
c. griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger;
d. opinieraad: een bijeenkomst waarin de voorstellen in twee termijnen worden behandeld, in de eerste termijn het uitwisselen van informatie en in de tweede termijn het vormen van een mening over het voorstel;
e. themaraad: een voorbereidende bijeenkomst voor het reguliere besluitvormingsproces dat plaatsvindt in de (opinie )raad;
f. besluitraad: een raadsvergadering (bijeenkomst) waarbij aansluitend aan de laatste opinieraad van een raadscyclus een besluitraad wordt gehouden over de als A-stuk* aangemerkte voorstellen;
g. deelnemers: collegeleden, ambtenaren, inwoners, vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties en andere belanghebbenden;
h. fractiedeelnemers: raadsleden en burgerleden die namens een raadsfractie deelnemen;
i. agendacommissie: de commissie ingesteld op basis van artikel 4 van het Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad 2014 die de vergaderingen van de opinieraden en themaraden voorbereidt en de voorlopige agenda vaststelt;
j. startnotitie: een notitie, opgesteld door het college, waarin een verkenning is neergelegd van nieuwe, in een vroeg stadium te bediscussiëren onderwerpen die de gemeente, het gemeentebestuur en de burgers aangaan. De startnotitie bevat in ieder geval een beknopte probleemverkenning, mogelijke alternatieven met betrekking tot de oplossingsrichting en de vermelding van het belang voor de gemeente, het gemeentebestuur en de burgers.
k. ingekomen stukken: ingekomen stukken als bedoeld in artikel 23 van het reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad 2014.
* A- en B-voorstellen. Een A-voorstel is een waarover in de bes/uitraad zonder verder debat in de raad wordt besloten. Alle andere voorstellen zijn B-voorstellen (debatstukken).
Artikel 2 Instelling Opinieraden en doelstelling van de verschillende vergaderingen
Doel van de verschillende vergaderingen:
1. Het doel van een themaraad is het goed inzicht verkrijgen in een situatie, onderwerp of conceptvoorstel als voorbereiding op de behandeling in de opinieraad.
2. Het presidium bespreekt het doel en de gewenste voorbereiding van de themaraad, de rollen van raad, college en andere deelnemers en de gewenste werkvorm. Aan een themabijeenkomst ligt een startnotitie, basis informatieset of conceptraadsvoorstel ten grondslag.
3. Beraadslaging in opinieraden vindt plaats in twee termijnen.
4. De eerste temlijn dient voor het uitwi sselen van informatie. Technische en informatieve vragen over de voorstellen dienen voorafgaand aan de vergadering te worden gesteld. Zo nodig kunnen in de vergadering aanvullende vragen worden gesteld.
5. In de tweede termijn op basis van argumenten en ter voorbereiding van de besluitvorming een mening over de voorstellen worden gevormd. Uitgezonderd hiervan zijn de kadernota, programmabegroting, bestuursrapportages en jaarrekening. Deze worden alleen informerend behandeld.
6. Bij een aangekondigd fundamenteel politiek verschil over een voorstel zal het betreffende voorstel niet in de Opinieraad behandeld worden maar in de vergadering van de raad.
a. behandelt en bespreekt de ingekomen stukken van de raad en brengt advies uit aan de raad over de afdoening ervan;
b. brengt advies uit aan de raad over die onderwerpen waarop haar werkzaamheden betrekking hebben;
c. kan advies uitbrengen aan de raad over andere onderwerpen dan bedoeld onder a en b;
d. voert overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval de door hen verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur ten aanzien van de onderwerpen bedoeld onder a en b.
Artikel 4 Samenstelling; benoeming voorzitter
Alvorens aan hun werkzaamheden te beginnen leggen zij in handen van de voorzitter van de raad of van één van de opinieraden de volgende eed of verklaring en belofte af:
"Ik zweer dat ik, om tot lid van de opinieraden benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gift of gunst heb gegeven of beloofd.
Ik zweer dat ik, om iets in dit ambt te doen ofte laten, rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of enige belofte heb aangenomen of zal aannemen.
Ik zweer dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als lid van de opinieraden naar eer en geweten zal vervullen."
" Zo waarlijk helpe mij God almachtig"
"Ik verklaar dat ik, om tot lid van de opinieraden benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gift of gunst heb gegeven of beloofd.
Ik verklaar en beloof dat ik, om iets in dit ambt te doen ofte laten, rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of enige belofte heb aangenomen of zal aannemen.
Ik beloof dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als lid van de opinieraden naar eer en geweten zal vervullen."
Artikel 6 Taken en rollen deelnemers
1. In een themaraad verzamelen leden informatie over het geagendeerde onderwerp en leggen dit binnen hun fractie terug.
2. Fractiedeelnemers stellen technische vragen over geagendeerde onderwerpen voorafgaand aan de vergadering, de vragen en antwoorden door het college worden zo mogelijk voorafgaand aan de vergadering onder de fracties verspreid.
3. De fractiedeelnemers dragen in de eerste termijn bij aan een zo volledig mogelijk beeld van een onderwerp en stellen indien nodig aanvullende vragen.
4. De fractiedeelnemers wisselen in de tweede termijn ter voorbereiding van de besluitvorming onderling argumenten uit over de voorstellen.
5. Na de eerste termijn vraagt de voorzitter de partijen om hun mening over het voorstel.
6. De voorzitter zal na behandeling per voorstel inventariseren ofmen het voorstel als hamerstuk in de aansluitende besluitraad wil aanmerken of wil agenderen voor de raad.
7. De voorzitter zal toezien op een spreektijd per inspreker van 5 minuten.
a. het leiden van de bijeenkomst;
b. het uitnodigen van aanwezigen deel te nemen;
c. het verlenen van het woord aan de deelnemers;
d. het formuleren van nog openstaande vragen;
e. het vastleggen van de toezeggingen;
f. het concluderen dat het onderwerp:
- wordt geagendeerd voor een volgende bijeenkomst;
- in handen wordt gesteld van het college;
- kan worden geagendeerd als A-stuk voor de besluitraad c.q. als B-stuk (debatstuk) voor de raad wordt geagendeerd;
g. het handhaven van de orde. De voorzitter bewaakt de orde van de vergadering, maar ook de deelnemers dragen hun verantwoordelijkheid;
h. het doen naleven van deze regeling, in gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist de voorzitter.
Artikel 14 Opening vergadering en quorum
Op een vergadering als bedoeld in het tweede lid is het eerste lid niet van toepassing. Een Opinieraad kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de ingevolge het eerste lid niet geopende vergadering was belegd alleen beraadslagen of besluiten, als blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting hebbende fracties tegenwoordig is.
Een verslag bevat in ieder geval: (graag discussie hoe uitgebreid het verslag moet zijn, ook het tijdstip van de uitwerking ervan, verslagen worden namelijk pas de eerstvolgende raadscyclus geagendeerd)
a. de namen van de voorzitter, de griffier, de burgemeester, de wethouders en de leden, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;
b. een aantekening van welke fracties afwezig waren;
c. een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;
d. een zakelijke samenvatting van het gesprokene onder vermelding van de namen van de sprekers;
e. een samenvatting van het advies aan de raad onder vermelding van de namen van de commissieleden die mededeling hebben gedaan van hun goed- of afkeuring;
f. bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 18 door de opinieraad is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.
Het verslag heeft als bijlage een overzicht van openstaande moties en toezeggingen.
Artikel 18 Deelname aan de beraadslaging door anderen
Een Opinieraad kan op enig moment besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.
Artikel 19 Spreekrecht burgers
Burgers kunnen in een vergadering het woord voeren (spreekrecht) over onderwerpen die geagendeerd zijn voorafgaande aan de behandeling van het betreffende agendapunt. Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit binnen een redelijke termijn voor de aanvang van de vergadering aan de griffier en het onderwerp waarover het woord gevoerd wenst te worden.
Burgers kunnen het woord voeren over agendapunten die niet geagendeerd zijn tijdens het agendapunt vragenronde indien zij zich tenminste 24 uur tevoren hebben aangemeld onder vennelding van naam, onderwerp met korte toelichting en de vragen die zij eventueel willen stellen. De voorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, als dit in het belang is van de orde van de vergadering. Voor alle insprekers in principe 30 minuten beschikbaar binnen de vragenronde.
Artikel 20 Handhaving orde en schorsing
Hij kan de Opinieraad voorstellen aan een lid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het lid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.
Hij roept sprekers tot de orde als deze zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaten, afwijken van het in behandeling zijnde onderwerp, andere sprekers herhaaldelijk interrumperen, dan wel anderszins de orde verstoren. Sprekers die hieraan geen gevolg geven, kunnen door hem het woord ontnomen worden over het aanhangige onderwerp.
Paragraaf 3 Besloten vergaderingen
Artikel 22 Toepassing verordening op besloten vergaderingen
Op besloten vergaderingen is deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 24 Opheffing geheimhouding
Als de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen, wordt, als de Opinieraad die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten vergadering met de betreffende Opinieraad overleg gevoerd.