Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tynaarlo

Verordening basisregistratie personen 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTynaarlo
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening basisregistratie personen 2014
CiteertitelVerordening basisregistratie personen 2014
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpBasisregistratie personen 2014
Externe bijlagenBijlage 1 Reglement BRP 2022 gemeente Tynaarlo Bijlage 2 Reglement BRP 2022 gemeente Tynaarlo Bijlage 3 Reglement BRP 2022 gemeente Tynaarlo

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Artikelen 3.8, eerste lid en 3.9, eerste en tweede lid van de Wet Basisregistratie Personen en de Wet bescherming persoonsgegevens

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Wet Basisregistratie Personen en de wet Bescherming persoonsgegevens

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-11-2022Verordening basisregistratie personen 2014

11-10-2022

gmb-2024-17052

01-11-201401-11-2022Nieuwe regeling

23-09-2014

GVOP

Raadsbesluit nummer 11

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening basisregistratie personen 2014

Geldend van 01-11-2014 t/m heden

 

Intitulé

Verordening basisregistratie personen 2014

Raadsbesluit nr. 11

Betreft: Vaststellen Verordening basisregistratie personen 2014

De raad van de gemeente Tynaarlo;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 19 augustus 2014;

gelet op de artikelen 3.8, eerste lid en 3.9, eerste en tweede lid van de Wet Basisregistratie Personen en de

Wet bescherming persoonsgegevens

 

 

B E S L U I T:

 

 

Vast te stellen de volgende verordening

 

 

Verordening basisregistratie personen 2014

 

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. de wet: de Wet Basisregistratie personen (Wet BRP, Stb. 2013, nr. 315);

b. basisregistratie: de basisregistratie personen als bedoeld in artikel 1.2 van de wet BRP;

c. beheerder: degene die is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie en als zodanig is aangewezen door het college van burgemeester en wethouders;

d. gebruiker: hieronder wordt verstaan overheidsorganen en derden, zoals vermeld in art. 1.1 onder t en u;

 

 

Artikel 2

1. Burgemeester en wethouders stellen een reglement vast waarin met inachtneming van artikel 1.7 en 3.8, van de wet wordt geregeld:

a. welke functionarissen in het kader van het beheer toegang tot de basisadministratie hebben;

b. aan welke binnengemeentelijke gebruikers systematisch gegevens kunnen worden verstrekt en onder welke voorwaarden;

c. welke binnengemeentelijke gebruikers welke toegang tot de basisregistratie hebben, tot welke gegevens zij toegang hebben en onder welke voorwaarden;

d. aan welke binnengemeentelijke gebruikers, met het oog op het met elkaar in verband brengen van de basisregistratie met andere gegevensverzamelingen, gegevens kunnen worden verstrekt, welke gegevens op deze wijze kunnen worden verstrekt en onder welke voorwaarden;

e. Welke binnengemeentelijke gebruikers, worden aangewezen om onjuiste gegevens terug te melden aan de beheerder;

 

 

2. De in het eerste lid, aanhef en onder b, c en d, bedoelde voorwaarden hebben in elk geval betrekking op:

a. het doel waarvoor de gegevens worden verstrekt;

b. een limitatieve opsomming van de te verstrekken gegevens;

c. het gebruik van de te verstrekken gegevens;

d. geheimhouding van de gegevens;

e. de terugmeldverplichting;

 

 

Artikel 3

1. In het reglement bedoeld in artikel 2 wordt voorts, met in achtneming van artikel 3.9 van de wet, geregeld aan welke gebruikers in andere gevallen dan bedoeld in artikel 3.6 en 3.3 van de wet gegevens kunnen worden verstrekt en onder welke voorwaarden.

2. De in het eerste lid bedoelde voorwaarden hebben in elk geval betrekking op:

a. de gevallen waarin verstrekking achterwege dient te blijven;

b. het doel waarvoor de gegevens worden verstrekt;

c. geheimhouding van de gegevens;

d. de terugmeldverplichting;

 

 

Artikel 4

In het reglement bedoeld in artikel 2 wordt geregeld de voorwaarden waaraan verzoeken om gegevensverstrekking moeten voldoen en op welke wijze gegevensverstrekking plaatsvindt.

 

 

Artikel 5

1. Deze verordening wordt aangehaald als Verordening basisregistratie personen 2014.

2. Deze verordening treedt in werking op de eerste dag van de maand, volgende op die waarin zij is bekendgemaakt.

3. De Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Tynaarlo, vastgesteld bij raadsbesluit van 19 januari 2010 wordt ingetrokken met ingang van de datum van inwerkingtreding van deze verordening.

  •  

 

Al dus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 23 september 2014. De voorzitter, De griffier,

AI dus vastgesteld door het college van Burgemeester en wethouders van Tynaarlo, op 11 oktober 2022.

Burgemeester en wethouders voornoemd

de secretaris, de burgemeester,

Reglement basisregistratie personen 2022

 

Intitulé

Reglement Basisregistratie personen 2022

 

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Tynaarlo;

 

 

gelet op de Wet basisregistratie personen, de Algemene Verordening Gegevensbescherming en de verordening basisregistratie personen 2014;

 

 

besluiten vast te stellen het:

 

 

Reglement Basisregistratie personen 2022

 

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder:

a. De wet: de Wet basisregistratie personen;

b. Verordening BRP: de verordening basisregistratie personen 2014;

c. Beheer- en toezichtregeling: de regeling beheer en toezicht Basisregistratie Personen (BRP) Tynaarlo 2020;

d. BRP: de basisregistratie personen

e. Verantwoordelijke: het College van Burgemeester en Wethouders;

f. Beheerder: degene die op grond van de beheer- en toezichtregeling is aangewezen als informatiebeheerder;

g. Gegevensbeheerder: de BRP specialist die op basis van de beheer- en toezichtregeling is aangewezen als gegevensbeheerder

h. Gegevensverwerkers: alle medewerkers burgerzaken.

i. Ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst in de BRP is opgenomen, als bedoeld in art. 1.1, lid e van de wet;

j. Gebruiker: overheidsorganen en derden.

 

 

Artikel 2 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Op grond van artikel 3.8 van de wet worden bestanden van de BRP gekoppeld met andere gemeentelijke registraties. Het doel is de verwerking van persoonsgegevens.

In bijlage 1 worden:

de betreffende afdelingen c.q. registraties benoemd,

de betreffende gegevens omschreven

het doel omschreven waarvoor de gegevensuitwisseling plaatsvindt

de beheerder van deze verwerkingen benoemd

 

 

Aan de beheerder (s) van de gemeentelijke registratie (s) als genoemd in bijlage 1 worden:

 

 

a. gegevens verstrekt vanuit de BRP en opgenomen in de betreffende registratie;

b. gegevens verstrekt indien de onder a genoemde gegevens wijziging ondergaan.

 

 

De gebruikers van de gegevens verklaren strikte geheimhouding over de ontvangen gegevens en dat zij vertrouwelijk en op verantwoorde wijze omgaan met de ter beschikking gestelde gegevens.

 

 

Artikel 3 Rechtstreekse toegang tot de BRP

Rechtstreekse toegang tot de BRP hebben:

de beheerder;

de gegevensbeheerder;

de gegevensverwerkers;

de door de beheerder of diens vervanger aangewezen tijdelijke krachten en stagiaires werkzaam c.q. stage lopend bij de afdeling Burgerzaken;

de in de bijlage 2 vermelde binnengemeentelijke afnemers voor wat betreft de in deze bijlage genoemde gegevens en onder vermelding van welk doel;

 

 

Artikel 4 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 3.9, van de Wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 3.3 en 3.6 van de Wet, op schriftelijk verzoek gegevens worden verstrekt aan:

natuurlijke personen;

de in de bijlage 3 vermelde rechtspersonen ten behoeve van de in deze bijlage genoemde doelen.

 

 

Gegevensverstrekking als genoemd in dit artikel vindt niet plaats indien het vermoeden bestaat dat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de ingeschrevene onevenredig wordt geschaad.

 

 

Artikel 5 Geheimhouding van gegevens

De in artikel 4 bedoelde gegevensverstrekking vindt plaats met inachtneming van het in de wet vastgelegde ten aanzien van de geheimhouding van gegevens.

 

 

Artikel 6 Terugmeldplicht

De in de artikelen 2 en 3 genoemde binnengemeentelijke gebruikers en de in artikel 4 genoemde rechtspersonen die gerede twijfel hebben over de juistheid van de verstrekte gegevens uit de basisregistratie (authentiek en niet-authentiek) doen hiervan mededeling aan de beheerder.

 

 

Artikel 7 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in de Beheer- en toezichtregeling.

 

 

Artikel 8 Onvoorziene gevallen

In gevallen, de uitvoering van de verordening betreffende, waarin dit reglement niet voorziet beslist de beheerder.

 

 

Artikel 9 Wijzigingen

De beheerder is bevoegd de bij dit Reglement behorende bijlagen 1 tot en met 3 vast te stellen en te wijzigen.

 

 

Artikel 10 Slotbepalingen

1. Het Reglement basisregistratie personen 2014 wordt ingetrokken op de datum van inwerkingtreding van dit reglement.

2. Dit reglement wordt aangehaald als "Reglement BRP 2022".

3. Dit reglement treedt in werking op de eerste dag van de maand, volgende op die waarin zij is bekend gemaakt.

4. Het reglement ligt ter inzage bij de beheerder.

 

 

 

 

Aldus vastgesteld door het college van Burgemeester en wethouders van Tynaarlo op 11 oktober 2022

Burgemeester en wethouders voornoemd,

 

de secretaris, de burgemeester