Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dinkelland

Verstrekkingentabel behorende bij het GBA privacyreglement gemeente Dinkelland

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDinkelland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerstrekkingentabel behorende bij het GBA privacyreglement gemeente Dinkelland
CiteertitelOnbekend
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-02-200805-02-2011Onbekend

19-02-2008

DinkellandVisie 28 februari 2008

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verstrekkingentabel GBA, behorende bij het “GBA privacyreglement gemeente Dinkelland”

 

 

Wie

Waarvoor

Welke categorie

Welke gegevens

Geheimhouding

Leges

Basis

Advies- en Meldpunten Kindermishandeling (AMK)

Wet op de Jeugdzorg art. 53 (WJZ)

Zie BPR-Kwaliteitsbrochure nr. 30

Meestal spoedeisende vragen!

Geen afnemer of derde in de zin van de Wet GBA

Persoonsgegevens, gegevens over curatele, gezag, nationaliteit en verblijfsrecht. (Wet GBA art. 34,1,a,1-6)

Niet protocolleren!

Niet mogelijk

Ja

Wet op de Jeugdzorg art. 53 (WJZ)

Advocaten

(te vinden via www.alleadvocaten.nl)

Uitvoering van een algemeen verbindend voorschrift

Voorbeeld: aanspannen gerechtelijke procedure en een dagvaarding

Verplichte derde

Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van een algemeen verbindend voorschrift

Geheimhouding mogelijk.

Toetsing noodzakelijk.

Na afweging van de belangen tussen noodzaak verstrekking en privacy bevraagde wordt al dan niet verstrekt. (zie art. 102 Wet GBA)

Ja, op grond van legesverordening

Art. 98

Wet GBA

Advocaten

Niet ter uitvoering van een algemeen verbindend voorschrift

Voorbeeld: incasso-activiteiten

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

 

 

Art. 100 Wet GBA

Andere gemeenten (Afdeling Burgerzaken / Publiekszaken)

Uitvoering publiekrechtelijke taak

Afnemer

Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak

Niet mogelijk

Advies: Kosteloos

Art. 88

Wet GBA

Andere gemeenten (anders dan Burgerzaken / Publiekszaken)

Uitvoering publiekrechtelijke taak

Afnemer

Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak

Niet mogelijk

€ 2,27

Art. 88

Wet GBA

Bedrijfsjurist

 

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

 

 

Art. 100 Wet GBA

Bibliotheek

(geen onderdeel van de gemeente)

Volgens gemeentelijke verordening

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Bibliotheek

(wel onderdeel van de gemeente)

Uitvoering diensten bibliotheek als gemeentelijke taak

Afnemer

Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak

Niet mogelijk

Nee

Art. 88 Wet GBA (incidenteel)

Art. 96 Wet GBA (systematisch)

Binnengemeentelijke afdeling of -dienst

Uitvoering publiekrechtelijke taak

Afnemer

Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak

Niet mogelijk

Eigen beleid gemeente

Art. 88 Wet GBA (incidenteel)

Art. 96 Wet GBA (systematisch)

Buitengewoon opsporingsambtenaar Openbaar Vervoer

Controle (identificatieplicht) op zwartrijden in het openbaar vervoer; opmaken proces-verbaal

Afnemer

Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijk taak

Niet mogelijk

€ 2,27

Art. 88

Wet GBA

Buitenlandse EU-overheden

Volgens gemeentelijke verordening

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Buitenlandse niet EU-overheden (met passend beschermingsniveau met betrekking tot persoonsgegevens) www.cbpweb.nl

Volgens gemeentelijke verordening

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Art. 76 WBP

Buitenlandse vertegenwoordigingen hier te lande

Volgens gemeentelijke verordening

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Bureau voor Rechtshulp

Volgens gemeentelijke verordening

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Crematoria, begraafplaatsen

(niet-gemeentelijke)

Volgens gemeentelijke verordening

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Culturele organisaties

Volgens gemeentelijke verordening

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Financiële instellingen

(banken, verzekeraars en beleggingsinstellingen)

Buitengerechtelijke incassowerk-zaamheden zoals het sturen van een betalingsherinnering, het opsporen van debiteuren

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

 

 

Art. 100 Wet GBA

Financiële instellingen

(banken, verzekeraars en beleggingsinstellingen)

Geautoriseerd door minister voor GBA-verstrekkingen

Uitbetalen van opvorderbare gelden al dan niet op termijn.

Zie lijst op www.bprbzk.nl onder GBA/downloads/landelijke tabellen, of de CD-rom met landelijke tabellen

Bijzondere derde

Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de taak.

Verzoek vindt plaats middels voorgeschreven formulieren.

(zie brief BPR2003/U66312)

Niet mogelijk

€ 2,27

op grond van legesverordening

Art. 99 lid 1 Wet GBA

Art. 68b Besluit GBA

Financieringsinstellingen

Voor commerciële doeleinden zoals het opsporen van debiteuren, het sturen van (rekening)afschriften, het bijhouden van een "niet-pensioen" gerichte administratie

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

 

 

Art. 100 Wet GBA

FIOM

Opsporen van personen (bijv. familieleden)

Bijzondere derde

Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de taak.

Verzoek vindt plaats middels voorgeschreven formulieren.

(zie brief BPR 4 aug 2005)

Niet mogelijk

€ 2,27 op grond van legesverordening

Art. 99 lid 1 Wet GBA

Art. 68c1 Besluit GBA

Fondsverwervende organisaties

Volgens gemeentelijke verordening

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Gerechtsdeurwaarders

(publieke taken)

Uitvoering van een publiekrechtelijke taken zoals genoemd in artikel 2 van de Gerechtsdeurwaarderswet.

Voorbeeld: betekenen dagvaardingen of gerechtelijke aanzeggingen, exploten, ontruimingen

Afnemer

Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak

Niet mogelijk

€ 2,27

Art. 88

Wet GBA

Gerechtsdeurwaarders

(commercieel doel)

Uitvoering van een privaatrechtelijke taak.

Voorbeeld: buitengerechtelijke incassowerkzaamheden en voeren van een debiteurenadministratie

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

 

 

Art. 100 Wet GBA

Incassobureaus

Buitengerechtelijke incasso-werkzaamheden en voeren van een debiteurenadministratie, sturen betalingsherinneringen, opsporen debiteuren

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

 

 

Art. 100 Wet GBA

Informatie Beheer

Groep

Uitvoering van een publiekrechtelijke taak zoals genoemd in de Wet op de Studiefinanciering

Afnemer

Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak

Niet mogelijk

€ 2,27

Art. 88

Wet GBA

Instellingen (bestuursorganen) op grond van de Wet gemeenschappelijke regeling (Wgr)

Uitvoering publiekrechtelijke taak

Afnemer

Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak

Niet mogelijk

€ 2,27

Art. 88

Wet GBA

Instellingen/organisaties ten behoeve van:

-Maatschappelijke dienstverlening

-Algemene/geestelijke gezondheidszorg

-Kinderopvang

-Jeugdwelzijnswerk

-Ouderenzorg

-Gehandicaptenzorg

-Werkvoorziening

Volgens gemeentelijke verordening

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Kerken

(niet zijnde de SILA)

ledenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Koninklijk Nederlands Instituut van Registeraccountants (NIVRA)

Uitvoering Wet op de Registeraccountants. Voor registratietaak accountantsregister; verstrekking aan individuele accountants is niet toegestaan

Afnemer

Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak

Niet mogelijk

€ 2,27

Art. 88

Wet GBA

KPN Telecom/ TNT Postgroep/

TPG Post

 

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

 

 

Art. 100 Wet GBA

Kredietbank

(privaatrechtelijk, bijvoorbeeld een stichting)

Volgens gemeentelijke verordening

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Kredietbank als onderdeel van een gemeente of als onderdeel van een gemeenschappelijke regeling (Wgr)

Uitvoering maatschappelijke diensten als gemeentelijke taak.

Volgens gemeentelijke verordening

Afnemer

Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak

Niet mogelijk

Nee

Art. 88 Wet GBA (incidenteel)

Art. 96 Wet GBA (systematisch)

Leasebedrijven

 

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

 

 

Art. 100 Wet GBA

Makelaars

 

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

 

 

Art. 100 Wet GBA

Mandaat BV

(indien gevraagd door een onbezoldigd belastingambtenaar van een gemeente)

Uitvoering publiekrechtelijke taak

Afnemer

Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak

Niet mogelijk

€ 2,27

Art. 88

Wet GBA

Migrantenorganisaties

Volgens gemeentelijke verordening

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Natuurlijke personen

Vooraf schriftelijke toestemming betrokkene (persoon/gezaghouder)

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Notarissen

(publieke taak)

Uitvoering van een publiekrechtelijke taak zoals genoemd in de Wet op het Notarisambt. Voorbeeld: verlijden authentieke akten zoals het opstellen van een verklaring van erfrecht

Afnemer

Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak

Niet mogelijk

€ 2,27

Art. 88

Wet GBA

Notarissen

(commercieel doel)

Uitvoering van een privaatrechtelijke taak. Voorbeeld: buitengerechtelijke incassowerkzaamheden en voeren van een debiteurenadministratie

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

 

 

Art. 100 Wet GBA

Nutsbedrijven

 

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

 

 

Art. 100 Wet GBA

Ouderenorganisaties

Volgens gemeentelijke verordening

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Overheidsinstanties

zoals Belastingdienst, RDW, SVB en politie

Uitvoering publiekrechtelijke taak

Afnemer

Algemene en verwijsgegevens voor zover noodzakelijk in verband met de uitvoering van de publiekrechtelijke taak

Niet mogelijk

€ 2,27

Art. 88

Wet GBA

Patiëntenverenigingen

Volgens gemeentelijke verordening

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Pensioenfondsen

Volgens gemeentelijke verordening

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Plaatselijke afdelingen van politieke partijen

Volgens gemeentelijke verordening

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Postorderbedrijven

Buitengerechtelijke incassowerkzaamheden en voeren van een debiteurenadministratie, sturen betalingsherinneringen, opsporen debiteuren

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

 

 

Art. 100 Wet GBA

Rechtsbijstand

 

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

 

 

Art. 100 Wet GBA

Rechtskundig- en adviesbureaus

 

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

 

 

Art. 100 Wet GBA

Reclassering/verslaafden-zorg7

Volgens gemeentelijke verordening

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Sportorganisaties en

-verenigingen

Volgens gemeentelijke verordening

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Stichting Bureau Nieuwkomers7

Volgens gemeentelijke verordening

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Thuiszorgorganisaties

Volgens gemeentelijke verordening

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Uitzendbureaus

 

Commerciële instelling

Geen gegevens verstrekken

 

 

Art. 100 Wet GBA

Vakorganisaties

Volgens gemeentelijke verordening

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Schema voor schriftelijke verzoeken om gegevensverstrekking uit de GBA

Samengesteld door een werkgroep* uit

de NVVB adviescommissie Persoonsinformatie & Privacy

versie januari 2006

Waarom dit schema?

Collega’s Burgerzaken in het land willen weten waar ze aan toe zijn (wat ze wel en niet mogen of kunnen) wanneer hen schriftelijk het verzoek wordt gedaan om op papier gegevens uit de GBA te verstrekken. De NVVB-adviescommissie Persoonsinformatie & Privacy (PIP) heeft daarom het initiatief genomen om een makkelijk toegankelijke handreiking te maken voor de medewerker Burgerzaken die tot taak heeft de incidentele GBA-verstrekkingen op papier te verzorgen.

Het is vaak een lastige materie waarbij systematisch moet worden nagegaan wie wat vraagt en waarom en of er vervolgens een basis is om aan die vraag tegemoet te komen.

Voor een deel kan de beoordeling van een verzoek om GBA-gegevens geschieden op basis van de GBA-wetgeving. Maar in een behoorlijk aantal situaties is het gemeentelijk informatiebeleid bepalend voor de vraag of gegevens al dan niet mogen worden verstrekt.

Ook het wel of niet heffen van leges kan onderwerp zijn van gemeentelijke beleid.

Het tot stand gekomen schema voor de schriftelijke verzoeken om papieren gegevensverstrekking geeft geen limitatieve opsomming van alle mogelijke aanvragers en verstrekkingen.

Op grond van ervaringen in de alledaagse praktijk menen de werkgroepleden en de commissie PIP dat met dit schema een groot aantal vragen kan worden beantwoord waarmee medewerkers Burgerzaken in hun werk regelmatig te maken krijgen.

* Leden van de werkgroep waren (zijn) Arjan Altena (Hengelo O), Sylvia van Gilst (Rotterdam), Ton Kassenaar (Adviesbureau NVVB) en Ronald Zijlstra (Bureau NVVB).