Organisatie | Zederik |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening basisregistratie personen van de gemeente Zederik |
Citeertitel | Verordening basisregistratie personen van de gemeente Zederik |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-10-2014 | 06-01-2014 | 01-01-2021 | Onbekend | 29-09-2014 GVOP, 21 oktober 2014 | Z.7422 |
Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
Het college van burgemeester en wethouders verstrekt, met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, aan een overheidsorgaan van de gemeente Zederik gegevens uit de basisregistratie personen, voor zover dit is bepaald bij nadere regeling van het college.
Artikel 2: Verstrekkingen aan derden
Het college van burgemeester en wethouders kan uit de basisregistratie personen op verzoek van een derde aan hem gegevens verstrekken over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Zederik en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Zederik was, voor zover deze derde is aangewezen en werkzaamheden uitvoert met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente overeenkomstig artikel 3.
Artikel 3: Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belangen en categorieën derden
Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang worden slechts aangewezen de werkzaamheden die samenhangen met een overheidstaak, strekken tot het in stand houden van een voorziening voor burgers die onderwerp is van overheidszorg, of waarbij anderszins gelet op de overheidsbemoeienis met die werkzaamheden, ondersteuning daarvan door gegevensverstrekking uit de basisregistratie gerechtvaardigd is.
Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel
De Verordening gemeentelijke basisregistratie personen van 12 maart 2012, het Privacyreglement BRP gemeente Zederik van 5 april 2012 en de Beheerregeling gemeentelijke basisregistratie personen gemeente Zederik van 5 september 2012 zijn met ingang van de datum van vervanging van de Wet GBA door de Wet BRP van rechtswege vervallen.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Zederik, gehouden op 29 september 2014.
De griffier, De voorzitter,
Bijlage 1 Organen gemeente Zederik
Voor de uitvoering van alle binnengemeentelijke taken kan via spontane gegevensverstrekking onderstaande gegevensset verstrekt worden. In het schematisch overzicht hierboven zijn de Teamen aangegeven die spontaan gegevens verstrekt krijgen naar aanleiding van mutaties in de BRP.
Deze gegevens worden verstrekt door middel van het Datadistributie Systeem (DDS).
Deze gegevensset is samengesteld op basis van de gegevenssets van de verschillende taken en bevat slechts die gegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van al deze taken.
Het gegeven 01.61.10 Aanduiding naamgebruik wordt verstrekt, omdat de gemeente bij het aanschrijven van betrokkenen de gewenste naam moet gebruiken.
Op basis van de gegevens 05.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner, 05.02.40 Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner, 05.013.10 Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap en 05.07.10 Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap, is de gemeente in staat te bepalen welke naam moet worden gebruikt ten behoeve van het aanschrijven van de betrokkenen.
Het gegeven 06.08.10 Datum Overlijden wordt verstrekt om bijvoorbeeld te voorkomen dat overleden personen worden aangeschreven of om een aanvraag voor een gemeentelijke dienst stop te kunnen zetten.
01.01.20 Burgerservicenummer persoon
01.02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
01.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon
01.02.40 Geslachtsnaam persoon
01.03.10 Geboortedatum persoon
01.61.10 Aanduiding naamgebruik
05 HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP
05.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.40 Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.06.10 Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap
05.07.10 Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap
08.09.10 Gemeente van inschrijving
08.10.30 Datum aanvang adreshouding
08.11.50 Aanduiding bij huisnummer
08.13.20 Datum vertrek uit Nederland
08.14.20 Datum vestiging in Nederland
Voor de uitvoering van alle binnengemeentelijke taken kan via een selectie aanvraag, spontane gegevensverstrekking (DDS) en bij spoedeisende zaken en individuele controle’s onderstaande gegevensset verstrekt worden.
Deze gegevensset is samengesteld op basis van de benodigde gegevens om op een juiste manier te corresponderen.
Het gegeven 01.61.10 Aanduiding naamgebruik wordt verstrekt, omdat de gemeente bij het aanschrijven van betrokkenen de gewenste naam moet gebruiken.
Op basis van de gegevens 05.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner, 05.02.40 Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner, 05.013.10 Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap en 05.07.10 Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap, is de gemeente in staat te bepalen welke naam moet worden gebruikt ten behoeve van het aanschrijven van de betrokkenen.
Het gegeven 06.08.10 Datum Overlijden wordt verstrekt om bijvoorbeeld te voorkomen dat overleden personen worden aangeschreven of om een aanvraag voor een gemeentelijke dienst stop te kunnen zetten.
01.02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
01.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon
01.02.40 Geslachtsnaam persoon
01.03.10 Geboortedatum persoon
01.61.10 Aanduiding naamgebruik
05 HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP
05.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.40 Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
08.09.10 Gemeente van inschrijving
08.11.50 Aanduiding bij huisnummer
08.13.20 Datum vertrek uit Nederland
Medewerkers Team Burgers en Receptie
Basisregistratie personen (BRP)
Uitvoeren van alle wettelijke bepalingen van de Wet basisregistratie personen (BRP) en het besluit BRP. De geautoriseerde medewerkers van de Team Burgers en Receptie hebben volledige toegang tot de BRP. Hierbij behoren ook de aangehaakte gegevens.
Bijhouden burgerlijke stand in verband met het doen van onderzoek ten behoeve van
huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap, geboorteakten, erkenningsakten en het doorvoeren van akteverbeteringen. De geautoriseerde medewerkers van de Team Burgers en Receptie hebben volledige toegang tot de BRP. Hierbij behoren ook de aangehaakte gegevens.
Per taak is aangegeven welke gegevens uit de BRP verstrekt kunnen worden. Omdat deze taken door verschillende Teamen uitgevoerd kunnen worden is het noodzakelijk dat bij het aanvragen van gegevens aan de beheerder van de BRP wordt aangegeven voor welke taak of taken deze gegevens nodig zijn.
Heffing en invordering van gemeentelijke belastingen.
Het betreft de volgende belastingen, heffingen en rechten:
In boek 4 van het Burgerlijk Wetboek geeft art 182 lid 2 aan dat de erven van rechtswege schuldenaar van de schulden van de erflater worden, met betrekking tot schulden die niet met zijn dood teniet zijn gegaan. Belastingschulden gaan op grond hiervan over op de erven.
Gegevens uit de categorie 02/03 worden verstrekt om de erven te kunnen traceren.
Zie toelichting categorie 02/03
Het gegeven 08.10.30 Datum aanvang adreshouding wordt verstrekt om bijvoorbeeld bij onroerende zaakbelasting de datum te kunnen vaststellen vanaf wanneer een burger belastingplichtig is. Bij ontkenning door de belastingplichtige op een adres gewoond te hebben is dit gegeven tezamen met de historische verblijfplaatsgegevens een middel om een onderzoek in te stellen naar de duur van bewoning op een of meerdere adressen.
De gegevens 08.12.10 Land waarnaar vertrokken, 08.13.20 Datum vertrek uit Nederland en 08.14.20 Datum vestiging in Nederland worden verstrekt, omdat hiermee de gemeente in staat wordt gesteld te beslissen of een invordering geschorst moet worden, nadat een belastingplichtige naar het buitenland is vertrokken. Bij vestiging in Nederland kan weer tot invordering worden overgegaan.
Historische verblijfplaatsgegevens worden verstrekt om de periode te kunnen vaststellen waarover een burger belastingplichtig is geweest. De gemeente kan nagaan hoe lang een belastingplichtige op een adres heeft gewoond. Historische adressen worden onderzocht als bewoning op een of meer adressen wordt ontkend.
Zie toelichting categorie 02/03
GEGEVENSSET Gemeentelijke belastingen Ad-hoc persoon en adres
01.01.20 Burgerservicenummer persoon
01.02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
01.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon
01.02.40 Geslachtsnaam persoon
01.03.10 Geboortedatum persoon
01.61.10 Aanduiding naamgebruik
05 HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP
05.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.40 Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.06.10 Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap
05.07.10 Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap
08.09.10 Gemeente van inschrijving
08.10.30 Datum aanvang adreshouding
08.11.50 Aanduiding bij huisnummer
08.12.10 Land waarnaar vertrokken
08.13.20 Datum vertrek uit Nederland
08.13.30 Adres buitenland waarnaar vertrokken 1
08.13.40 Adres buitenland waarnaar vertrokken 2
08.13.50 Adres buitenland waarnaar vertrokken 3
08.14.20 Datum vestiging in Nederland
58.09.10 1 Gemeente van inschrijving
58.10.30 1 Datum aanvang adreshouding
58.11.40 1 Huisnummertoevoeging
58.11.50 1 Aanduiding bij huisnummer
58.12.10 1 Locatiebeschrijving
Indien de oorspronkelijke schuldenaar is overleden mogen, indien de schuld overgaat op de erven, aanvullend de volgende gegevens van zijn persoonslijst worden opgevraagd:
02.01.20 Burgerservicenummer Ouder1
02.02.30 Voorvoegsel (geslachts)naam Ouder1
02.02.40 (Geslachts)naam Ouder1
03.01.20 Burgerservicenummer Ouder2
03.02.30 Voorvoegsel (geslachts)naam Ouder2
03.02.40 (Geslachts)naam Ouder2
05 HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP
05.01.10 A-nummer echtgenoot/geregistreerd partner
05.01.20 Burgerservicenummer echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.10 Voornamen echtgenoot/geregistreerd partner
05.03.10 Geboortedatum echtgenoot/geregistreerd partner
09.01.20 Burgerservicenummer kind
09.02.30 Voorvoegsel (geslachts)naam kind
Het verlenen van een beschikking voor het vaststellen van de waarde van een onroerende zaak. Voor het toesturen van de beschikking heeft de gemeente actuele adresgegevens nodig.
Het gegeven 08.10.30 Datum aanvang adreshouding wordt verstrekt, omdat bij ontkenning van toezending van een beschikking vastgesteld moet kunnen worden op welk adres de betreffende persoon op een bepaalde datum woonde.
De gegevens 08.12.10 Land waarnaar vertrokken, 08.13.20 Datum vertrek uit Nederland en 08.14.20 Datum vestiging in Nederland worden verstrekt. Wanneer iemand naar het buitenland vertrekt is de gemeente niet ontheven van de plicht om een beschikking toe te sturen. De gemeente pleegt onderzoek om het nieuwe adres in het buitenland te achterhalen.
De gegevens uit de Categorie 58 Verblijfplaats worden verstrekt ter verificatie. Deze gegevens zijn noodzakelijk als gegevens in de administratie van de gemeente na verhuizing afwijken van de actuele verblijfplaatsgegevens. Het gegeven 58.10.30 Datum aanvang adreshouding wordt verstrekt, omdat de gemeente moet kunnen bepalen of een (historisch) adres in de eigen administratie juist is.
GEGEVENSSET Waardering onroerende zaken ad-hoc persoon en adres
01.01.20 Burgerservicenummer persoon
01.02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
01.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon
01.02.40 Geslachtsnaam persoon
01.03.10 Geboortedatum persoon
01.61.10 Aanduiding naamgebruik
05 HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP
05.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.40 Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.06.10 Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap
05.07.10 Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap
08.09.10 Gemeente van inschrijving
08.10.30 Datum aanvang adreshouding
08.11.50 Aanduiding bij huisnummer
08.12.10 Land waarnaar vertrokken
08.13.20 Datum vertrek uit Nederland
08.14.20 Datum vestiging in Nederland
58.09.10 Gemeente van inschrijving
58.10.30 Datum aanvang adreshouding
58.11.50 Aanduiding bij huisnummer
Heffen en invorderen van de afvalstoffenheffing.
Bij afvalstoffenheffing is het niveau van de aanslag afhankelijk van de periode waarop een persoon op een adres heeft gewoond. Het gegeven 08.10.30 Datum aanvang adreshouding wordt verstrekt om de datum te kunnen vaststellen vanaf wanneer een burger belastingplichtig is geweest. Zie ook Categorie 58.
De gegevens 08.12.10 Land waarnaar vertrokken, 08.13.20 Datum vertrek uit Nederland en 08.14.20 Datum vestiging in Nederland worden verstrekt, omdat hiermee de gemeente in staat wordt gesteld te kunnen beslissen of een invordering geschorst moet worden, nadat een belastingplichtige naar het buitenland vertrekt. Bij vestiging in Nederland kan weer tot invordering worden overgegaan.
Historische verblijfplaats wordt verstrekt om de periode te kunnen vaststellen waarover een burger belastingplichtig is geweest. Het betreft gevallen waar de betreffende persoon belastingplichtig is op een historisch woonadres.
GEGEVENSSET Afvalstoffenheffing ad-hoc persoon en adres
01.01.20 Burgerservicenummer persoon
01.02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
01.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon
01.02.40 Geslachtsnaam persoon
01.03.10 Geboortedatum persoon
01.61.10 Aanduiding naamgebruik
05 HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP
05.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.40 Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.06.10 Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap
05.07.10 Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap
08.09.10 Gemeente van inschrijving
08.10.30 Datum aanvang adreshouding
08.11.50 Aanduiding bij huisnummer
08.12.10 Land waarnaar vertrokken
08.13.20 Datum vertrek uit Nederland
08.13.30 Adres buitenland waarnaar vertrokken 1
08.13.40 Adres buitenland waarnaar vertrokken 2
08.13.50 Adres buitenland waarnaar vertrokken 3
08.14.20 Datum vestiging in Nederland
58.09.10 Gemeente van inschrijving
58.10.30 Datum aanvang adreshouding
58.11.50 Aanduiding bij huisnummer
Indien de oorspronkelijke schuldenaar is overleden mogen, indien de schuld overgaat op de erven, aanvullend de volgende gegevens van zijn persoonslijst worden opgevraagd:
02.01.20 Burgerservicenummer Ouder1
02.02.30 Voorvoegsel (geslachts)naam Ouder1
02.02.40 (Geslachts)naam Ouder1
03.01.20 Burgerservicenummer Ouder2
03.02.30 Voorvoegsel (geslachts)naam Ouder2
03.02.40 (Geslachts)naam Ouder2
05 HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP
05.01.10 A-nummer echtgenoot/geregistreerd partner
05.01.20 Burgerservicenummer echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.10 Voornamen echtgenoot/geregistreerd partner
05.03.10 Geboortedatum echtgenoot/geregistreerd partner
09 KIND 09.01.10 1 A-nummer kind
09.01.20 Burgerservicenummer kind
09.02.30 Voorvoegsel (geslachts)naam kind
Gemeentelijke opsporingsambtenaren
Het opsporen van feiten strafbaar gesteld bij of krachtens verscheidene wetten en de gemeentelijke verordeningen en/of Keuren voor zover de opsporingsambtenaar daarvoor door het de gemeente is aangewezen.
Indien de overtreding niet op heterdaad wordt geconstateerd, wordt het opsporingsonderzoek naar de mogelijke dader ingesteld via persoonlijk bezoek en/of het versturen van een brief. Hiervoor dienen de gegevens uit categorie 08 te worden opgevraagd.
Indien, bijvoorbeeld bij de controle van foutief aangeboden afval bewijsmateriaal met het oude adres van de mogelijke dader wordt gevonden, kan met behulp van gegevens uit categorie 58 worden vastgesteld dat het de juiste persoon betreft.
GEGEVENSSET gemeentelijke opsporingsambtenaar ad-hoc adres
01.01.20 Burgerservicenummer persoon
01.02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
01.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon
01.02.40 Geslachtsnaam persoon
01.03.10 Geboortedatum persoon
08.09.10 Gemeente van inschrijving
08.10.30 Datum aanvang adreshouding
08.11.50 Aanduiding bij huisnummer
GEGEVENSSET gemeentelijke opsporingsambtenaar ad-hoc persoon
01.01.20 Burgerservicenummer persoon
01.02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
01.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon
01.02.40 Geslachtsnaam persoon
01.03.10 Geboortedatum persoon
01.61.10 Aanduiding naamgebruik
05 HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP
05.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.40 Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.06.10 Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap
05.07.10 Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap
08.09.10 Gemeente van inschrijving
08.10.30 Datum aanvang adreshouding
08.11.50 Aanduiding bij huisnummer
08.12.10 Land waarnaar vertrokken
08.13.20 Datum vertrek uit Nederland
58.09.10 Gemeente van inschrijving
58.10.30 Datum aanvang adreshouding
58.11.50 Aanduiding bij huisnummer
Het terugvorderen en verhalen van kosten van uitkeringen, opleggen van boetes en maatregelen in verband met overtredingen van regelgeving op het gebied van werk en bijstand. Het onderzoeken of een uitkering moet worden teruggevorderd of een boete moet worden geïnd.
Gegevens uit categorie 04 Nationaliteit worden verstrekt om te kunnen bepalen of een betrokkene een verblijfstitel nodig heeft. Zie ook categorie 10. In geval van bijzonder Nederlanderschap is een verblijfstitel noodzakelijk. Als een persoon Nederlander wordt, blijven de gegevens in de categorie 10 Verblijfstitel ongewijzigd.
Een deel van de kosten van een uitkering kan in veel gevallen worden verhaald op onderhoudsplichtigen zoals partners, ex-partners, ouders (in het geval van bijstandsverlening aan minderjarige kinderen) of kinderen. De hoogte van deze onderhoudsbijdrage wordt vastgesteld met behulp van een draagkrachtberekening. Hierbij is het inkomen en de uitgaven van de onderhoudsplichtige en zijn partner van belang maar ook de gezinssituatie van de onderhoudsplichtige van belang (artikel 62a Wet werk en bijstand). Om de draagkracht van de onderhoudsplichtige en zijn partner te kunnen bepalen, worden gegevens uit categorie 05 verstrekt.
De gegevens 08.10.30 Datum aanvang adreshouding en 08.10.10 Functie adres worden verstrekt om, met de verkregen A-nummers van de ad-hoc adresvraag, op een bepaalde datum de woonsituatie vast te kunnen stellen. Dit doet zich voor wanneer de gemeente twijfelt over de juistheid van de gegevens over de woonsituatie bij de aanvraag voor een bijstandsuitkering. Het is namelijk mogelijk dat de betrokkene verzwegen heeft met een of meer andere personen op een adres samen te wonen en als gevolg daarvan een te hoge uitkering is verstrekt. De gemeente kan dan een terugvordering actie opstarten. De gegevens 08.13.20 Datum vertrek uit Nederland en 08.14.20 Datum vestiging in Nederland worden verstrekt om zo nodig bij vertrek uit Nederland de terugvorderingsacties tegen de betrokken op te kunnen schorten. Bij binnenkomst in Nederland kunnen genoemde acties tegen de betrokkenen weer worden gestart.
Historische Verblijfplaatsgegevens worden verstrekt om de periode te kunnen vaststellen waarover de gemeente bijstand kan terugvorderen.
Een deel van de kosten van een uitkering kan in veel gevallen worden verhaald op onderhoudsplichtigen zoals partners, ex-partners, ouders (in het geval van bijstandsverlening aan minderjarige kinderen) of kinderen. De hoogte van deze onderhoudsbijdrage wordt vastgesteld met behulp van een draagkrachtberekening. Hierbij is het inkomen en de uitgaven van de onderhoudsplichtige en zijn partner van belang maar ook de gezinssituatie van de onderhoudsplichtige van belang (artikel 62a Wet werk en bijstand). Om de gezinssituatie van de onderhoudsplichtige te kunnen bepalen, worden gegevens uit categorie 09 verstrekt.
De gegevens 10.39.10 Aanduiding verblijfstitel, 10.39.20 Datum einde verblijfstitel, 10.39.30 Ingangsdatum verblijfstitel en 10.85.10 Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie verblijfstitel worden ad-hoc verstrekt, omdat artikel 11 van de Wet werk en bijstand een geldige verblijfstitel eist voor bijstandsuitkeringen. Is er geen geldige verblijfstitel dan is er geen recht op bijstand. Aanduiding verblijfstitel kan dus van belang zijn om te kunnen beslissen om tot terugvordering over te gaan. Ingangsdatum geldigheid verblijfstitel wordt verstrekt om de datum te kunnen vaststellen vanaf wanneer de betrokken persoon mogelijk in aanmerking komt voor het recht op een bijstandsuitkering. Dit is noodzakelijk om te kunnen beslissen of tot terugvordering wordt overgegaan. Bij een persoon die zijn verblijfstitel verliest, kan besloten worden niet terug te vorderen, omdat hij veelal niet meer in Nederland zal zijn.
De gegevens 60.39.10 Aanduiding verblijfstitel, 60.39.20 Datum einde verblijfstitel, 60.39.30 Ingangsdatum verblijfstitel en 60.85.10 Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie verblijfstitel zijn noodzakelijk om de omvang van het terug te vorderen bedrag vast te kunnen stellen. Met behulp van deze gegevens kan worden onderzocht hoe lang een persoon reeds een verblijfstitel heeft.
Het gegeven 11.33.10 Indicatie curateleregister wordt verstrekt om te kunnen bepalen of een betrokkene onder curatele staat. Dit kan van belang zijn in geval van terugvordering van bijstand.
GEGEVENSSET Werk en bijstand ad-hoc-adres
Met deze gegevens kan worden bepaald wie er op het adres zijn ingeschreven, en in welke relatie zij tot elkaar staan. De gezinssamenstelling is van belang om de hoogte van het bedrag dat kan worden verhaald vast te stellen. Daarnaast is het voor fraudeonderzoek op het gebied van bijstand van belang om te weten of iemand samenwoont, en met wie hij of zij samenwoont.
01.01.20 Burgerservicenummer persoon
01.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon
01.02.40 Geslachtsnaam persoon
01.03.10 Geboortedatum persoon
02.01.20 Burgerservicenummer ouder1
03.01.20 Burgerservicenummer ouder2
05 HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP
05.01.10 A-nummer echtgenoot/geregistreerd partner
08.10.30 Datum aanvang adreshouding
08.11.50 Aanduiding bij huisnummer
09.01.20 Burgerservicenummer kind
GEGEVENSSET Werk en bijstand ad-hoc persoon
01.01.20 Burgerservicenummer persoon
01.02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
01.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon
01.02.40 Geslachtsnaam persoon
01.03.10 Geboortedatum persoon
01.61.10 Aanduiding naamgebruik
04.65.10 Aanduiding bijzonder Nederlanderschap
05 HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP
05.01.10 A-nummer echtgenoot/geregistreerd partner
05.01.20 Burgerservicenummer echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.10 Voornamen echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.40 Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.03.10 Geboortedatum echtgenoot/geregistreerd partner
05.06.10 Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap
05.07.10 Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap
08.09.10 Gemeente van inschrijving
08.10.30 Datum aanvang adreshouding
08.11.50 Aanduiding bij huisnummer
08.12.10 Land waarnaar vertrokken
08.13.20 Datum vertrek uit Nederland
08.13.30 Adres buitenland waarnaar vertrokken 1
08.13.40 Adres buitenland waarnaar vertrokken 2
08.13.50 Adres buitenland waarnaar vertrokken 3
08.14.20 Datum vestiging in Nederland
58.09.10 Gemeente van inschrijving
58.10.30 Datum aanvang adreshouding
58.11.50 Aanduiding bij huisnummer
09.01.20 Burgerservicenummer kind
09.02.20 Adellijke titel/predikaat kind
09.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam kind
10.39.10 Aanduiding verblijfstitel
10.39.20 Datum einde verblijfstitel
10.39.30 Ingangsdatum verblijfstitel
10.85.10 Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de cat. verblijfstitel
60.39.10 Aanduiding verblijfstitel
60.39.20 Datum einde verblijfstitel
60.39.30 Ingangsdatum verblijfstitel
60.85.10 Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de cat. verblijfstitel
11.33.10 Indicatie curateleregister
11.32.10 Indicatie gezag minderjarige
Indien de oorspronkelijke schuldenaar van wie een teveel verstrekte uitkering wordt teruggevorderd is overleden mogen aanvullend de volgende gegevens van zijn persoonslijst worden opgevraagd:
02.01.20 Burgerservicenummer Ouder1
02.02.30 Voorvoegsel (geslachts)naam Ouder1
02.02.40 (Geslachts)naam Ouder1
03.01.20 Burgerservicenummer Ouder2
03.02.30 Voorvoegsel (geslachts)naam Ouder2
03.02.40 (Geslachts)naam Ouder2
Door middel van het verstrekken van een vergunning kan de gemeente vrijstelling verlenen van het verbod om een winkel op bepaalde dagen voor het publiek geopend te hebben. Voor deze ontheffing van het verbod verleent de gemeente een vergunning voor langere tijd. De gemeente int de bijbehorende leges en trekt zo nodig de vergunning weer in als de voorwaarden waaronder de vergunning is verleend niet worden nageleefd.
Het gegeven 08.10.30 Datum aanvang adreshouding wordt verstrekt ter verifiëring van door de aanvrager verstrekte adresgegevens die kunnen afwijken van de actuele adresgegevens.
De gegevens 08.13.20 Datum vertrek uit Nederland en 08.14.20 Datum vestiging in Nederland worden verstrekt om zonodig bij vertrek uit Nederland de heffing van leges en de inning van kosten op te kunnen schorten. Bij binnenkomst in Nederland kan weer tot heffing en inning worden overgegaan.
Categorie 58 De gegevens uit de Categorie 58 Verblijfplaats worden verstrekt ter verificatie van adresgegevens voor degene die een vergunning hebben aangevraagd. Deze gegevens zijn noodzakelijk als de door de ingeschrevene opgegeven gegevens na verhuizing afwijken van de actuele verblijfplaatsgegevens. Het gegeven 58.10.30 Datum aanvang adreshouding wordt verstrekt, omdat de gemeente moet kunnen bepalen of een op een aanvraag opgenomen adres ten tijde van de aanvraag juist was.
GEGEVENSSET Winkeltijden ad-hoc persoon
01.01.20 Burgerservicenummer persoon
01.02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
01.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon
01.02.40 Geslachtsnaam persoon
01.03.10 Geboortedatum persoon
01.61.10 Aanduiding naamgebruik
05 HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP
05.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.40 Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.06.10 Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap
05.07.10 Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap
08.09.10 Gemeente van inschrijving
08.10.30 Datum aanvang adreshouding
08.11.50 Aanduiding bij huisnummer
08.13.20 Datum vertrek uit Nederland
08.14.20 Datum vestiging in Nederland
58.09.10 Gemeente van inschrijving
58.10.30 Datum aanvang adreshouding
58.11.50 Aanduiding bij huisnummer
Het verlenen van een vergunning aan degene die een horecabedrijf of een slijtersbedrijf uitoefent. De vergunning wordt voor langere tijd verleend. De gemeente int hiervoor leges en trekt zo nodig de vergunning weer in.
Er mogen door de gemeenten ook gegevens worden opgevraagd over minderjarige kinderen van exploitanten en leidinggevenden van een horecabedrijf of slijtersbedrijf. Dit betreft slechts een kleine set gegevens (zie gegevensset Drank- en horecabedrijf minderjarige kinderen ad hoc) om te kunnen bepalen of de exploitant en/of leidinggevende het ouderlijk gezag over het kind uitoefent. Als dit niet zo is kan de exploitant en/of leidinggevende uit de ouderlijke macht zijn ontzet, en dit is reden om geen vergunning te verlenen (artikel 8, tweede lid, Drank- en Horecawet).
Op grond van artikel 8.3, eerste lid van het Vreemdelingenbesluit 2000 kan er slechts een drank- en horecavergunning worden afgegeven aan personen met een geldige verblijfstitel.
Gegevens uit categorie 04 Nationaliteit worden verstrekt om te kunnen bepalen of een betrokkene een verblijfstitel nodig heeft. Voor bepaalde nationaliteiten is geen verblijfstitel noodzakelijk. Ook in geval van bijzonder Nederlanderschap is geen verblijfstitel vereist. Als een persoon Nederlander wordt, blijven de gegevens in de categorie 10 Verblijfstitel ongewijzigd. Zie ook categorie 10.
Het gegeven 08.10.30 Datum aanvang adreshouding wordt verstrekt ter verifiëring van door de aanvrager verstrekte adresgegevens, die kunnen afwijken van de actuele adresgegevens. De gegevens 08.13.20 Datum vertrek uit Nederland en 08.14.20 Datum vestiging in Nederland worden verstrekt om zonodig bij vertrek uit Nederland de heffing van leges en de inning van kosten op te kunnen schorten. Bij binnenkomst in Nederland kan weer tot heffing en inning worden overgegaan.
De gegevens uit de Categorie 58 Verblijfplaats worden verstrekt ter verificatie van adresgegevens voor degene die een vergunning hebben aangevraagd. Deze gegevens zijn noodzakelijk als de door de ingeschrevene opgegeven gegevens na verhuizing afwijken van de actuele verblijfplaatsgegevens. Het gegeven 58.10.30 Datum aanvang adreshouding wordt verstrekt, omdat de gemeente moet kunnen bepalen of een op een aanvraag opgenomen adres ten tijde van de aanvraag juist was.
Gegevens uit de categorie 9 worden verstrekt omdat in artikel 8, tweede lid, Drank- en Horecawet als vereiste voor de afgifte van een drank- en horecavergunning wordt gesteld dat de leidinggevende van het horecabedrijf of het slijterijbedrijf niet uit de ouderlijke macht mag zijn ontzet. Met behulp van de gegevens uit categorie 9 kan van de persoonslijst van het kind het gegeven 11.32.10 Indicatie gezag minderjarige wordt verstrekt (zie ook toelichting Gegevensset “Drank- en horecabedrijf minderjarige kinderen).
Gegevens uit categorie 10 Verblijfstitel worden verstrekt, omdat artikel 8.3, eerste lid van het Vreemdelingenbesluit 2000 een geldige verblijfstitel vereist voor de afgifte van een drank- en horecavergunning. De gegevens 10.39.30 Ingangsdatum verblijfstitel en 10.85.10 Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Verblijfstitel worden verstrekt om de datum van verlening van de verblijfstitel te kunnen vaststellen. In een gemeentelijke verordening kan zijn bepaald dat het recht ontstaat vanaf de ingangsdatum geldigheid van een verblijfstitel.
Het gegeven 11.33.10 indicatie curateleregister wordt verstrekt omdat een van de vereisten voor de afgifte van een Drank- en Horecavergunning is dat de leidinggevende van de horecagelegenheid of het slijterijbedrijf niet onder curatele staat (artikel 8, tweede lid, Drank- en Horecawet)
Het gegeven 11.32.10 Indicatie gezag minderjarige wordt verstrekt omdat, indien het ouderlijk gezag over zijn minderjarige kind niet bij de leidinggevende van de horecagelegenheid of het slijterijbedrijf berust, dit een indicatie kan zijn dat hij uit de ouderlijke macht is ontzet.
GEGEVENSSET Drank- en horecabedrijf ad-hoc persoon
01.01.20 Burgerservicenummer persoon
01.02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
01.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon
01.02.40 Geslachtsnaam persoon
01.03.10 Geboortedatum persoon
01.03.20 Geboorteplaats persoon
01.61.10 Aanduiding naamgebruik
04.65.10 Aanduiding bijzonder Nederlanderschap
05 HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP
05.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.40 Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.06.10 Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap
05.07.10 Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap
08.09.10 Gemeente van inschrijving
08.10.30 Datum aanvang adreshouding
08.11.50 Aanduiding bij huisnummer
08.13.20 Datum vertrek uit Nederland
08.14.20 Datum vestiging in Nederland
58.09.10 Gemeente van inschrijving
58.10.30 Datum aanvang adreshouding
58.11.50 Aanduiding bij huisnummer
09.01.20 Burgerservicenummer kind
09.02.30 Voorvoegsel (geslachts)naam kind
10.39.10 Aanduiding verblijfstitel
10.39.20 Datum einde verblijfstitel
10.39.30 Ingangsdatum verblijfstitel
10.85.10 Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de cat. verblijfstitel
60.39.10 Aanduiding verblijfstitel
60.39.20 Datum einde verblijfstitel
60.39.30 Ingangsdatum verblijfstitel
60.85.10 Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de cat. verblijfstitel
11.33.10 Indicatie curatelenregister
GEGEVENSSET Drank- en horecabedrijf ad-hoc minderjarige kinderen
01.01.20 Burgerservicenummer persoon
01.02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
01.02.30 Voorvoegsel (geslachts)naam persoon
01.02.40 (Geslachts)naam persoon
01.03.10 Geboortedatum persoon
08.09.10 Gemeente van inschrijving
08.10.30 Datum aanvang adreshouding
08.11.50 Aanduiding bij huisnummer
11.32.10 Indicatie gezag minderjarige
Het verlenen van een vergunning voor het aanwezig hebben van een of meer speelautomaten.
Het gegeven 08.10.30 Datum aanvang adreshouding ter verificatie van door de aanvrager opgegeven adresgegevens. Zie ook Categorie 58.
De gegevens 08.13.20 Datum vertrek uit Nederland en 08.14.20 Datum vestiging in Nederland worden verstrekt om zonodig bij vertrek uit Nederland de heffing van leges en de inning van kosten op te kunnen schorten. Bij binnenkomst in Nederland kan weer tot heffing en inning worden overgegaan.
De gegevens uit de Categorie 58 Verblijfplaats worden verstrekt ter verificatie van de adresgegevens voor degene die een vergunning hebben aangevraagd. Deze gegevens zijn noodzakelijk als de verblijfplaatsgegevens van de ingeschrevene na verhuizing afwijken van de actuele verblijfplaatsgegevens.
GEGEVENSSET Kansspelen ad-hoc persoon
01.01.20 Burgerservicenummer persoon
01.02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
01.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon
01.02.40 Geslachtsnaam persoon
01.03.10 Geboortedatum persoon
01.61.10 Aanduiding naamgebruik
05 HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP
05.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.40 Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.06.10 Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap
05.07.10 Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap
08.09.10 Gemeente van inschrijving
08.10.30 Datum aanvang adreshouding
11.50 Aanduiding bij huisnummer
13.20 Datum vertrek uit Nederland
14.20 Datum vestiging in Nederland
58.09.10 Gemeente van inschrijving
58.10.30 Datum aanvang adreshouding
58.11.50 Aanduiding bij huisnummer
Het behandelen van verzoeken van nog niet in de gemeente ingeschreven personen in verband met een huisvestingsvergunning, de inschrijving als woningzoekende, een urgentietoekenning, een woningtoewijzing of woningonttrekking.
De gegevens uit de categorie 02 Ouder1 worden verstrekt om de feitelijke woonsituatie te kunnen vaststellen van degene die een verzoek bij de gemeente heeft ingediend.
De gegevens uit de categorie 03 Ouder2 worden verstrekt om de feitelijke woonsituatie te kunnen vaststellen van degene die een verzoek bij de gemeente heeft ingediend.
Artikel 9, tweede lid, onder b van de Huisvestingswet eist een geldige verblijfstitel voor genoemde vergunningen. Gegevens uit categorie 04 Nationaliteit worden verstrekt om te kunnen bepalen of een betrokkene een verblijfstitel nodig heeft. Voor bepaalde nationaliteiten is geen verblijfstitel noodzakelijk. Ook in geval van bijzonder Nederlanderschap is geen verblijfstitel vereist. Als een persoon Nederlander wordt, blijven de gegevens in de categorie 10 Verblijfstitel ongewijzigd. Zie ook categorie 10.
De gegevens uit de categorie 05 Huwelijk/Geregistreerd partnerschap worden verstrekt om de woonsituatie te kunnen vaststellen van degene die een verzoek bij de gemeente heeft ingediend.
Het gegeven 08.09.20 Datum inschrijving in de gemeente is noodzakelijk om te bepalen of er een maatschappelijke binding is met de gemeente. Dit is afhankelijk van de tijd dat men in een bepaalde periode in de betreffende gemeente heeft gewoond. Het gegeven 08.10.10 Functie adres wordt verstrekt, omdat in sommige gevallen ter plaatse de woonsituatie zoals opgegeven door de aanvrager wordt gecontroleerd. Het gegeven 08.10.30 Datum aanvang adreshouding wordt verstrekt om uitvoering te geven aan de eis dat de verzoeker een bepaalde tijd op een adres in een gemeente gewoond moet hebben.
Het gegeven 08.13.20 Datum vertrek uit Nederland en het gegeven 08.14.20 Datum vestiging in Nederland worden verstrekt, omdat de periode dat de aanvrager buiten Nederland woonde van invloed is op het verstrekken van een woonvergunning door de gemeente.
Gegevens uit categorie 58 Verblijfplaats worden verstrekt om de gegevens verstrekt door de aanvrager te kunnen vergelijken met de adresgegevens uit de GBA. Het gegeven 58.09.20 Datum inschrijving in de gemeente is noodzakelijk om te bepalen of er een maatschappelijke binding is met de gemeente. Dit is afhankelijk van de tijd dat men in een bepaalde periode in de betreffende gemeente heeft gewoond.
De gegevens uit de categorie 09 Kind worden verstrekt om de woonsituatie te kunnen vaststellen van degene die een verzoek bij de gemeente heeft ingediend.
Gegevens uit categorie 10 Verblijfstitel worden verstrekt, omdat artikel 9, tweede lid, van de Huisvestingswet een geldige verblijfstitel vereist voor degene die een verzoek om huisvesting bij de gemeente doet. De gegevens 10.39.30 Ingangsdatum verblijfstitel en 10.85.10 Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Verblijfstitel worden verstrekt om de datum van verlening van de verblijfstitel te kunnen vaststellen. In een gemeentelijke verordening kan zijn bepaald dat het recht ontstaat vanaf de ingangsdatum geldigheid van een verblijfstitel.
In een gemeentelijke verordening kan zijn bepaald dat het recht ontstaat vanaf ingangsdatum geldigheid van een verblijfstitel. Om die reden worden historische verblijfstitelgegevens verstrekt.
Het gegeven 11.32.10 Indicatie gezag minderjarige wordt verstrekt, omdat ook zestienjarigen zich in bepaalde gevallen kunnen laten inschrijven voor huisvesting. In dat geval kan het nodig zijn contact op te nemen met ouders of voogd. Het gegeven 11.33.10 Indicatie curatele register wordt verstrekt om vast te kunnen stellen of een persoon onder curatele staat. In dat geval wordt contact opgenomen met diegene die namens betreffende bevoegd is geldige rechtshandelingen te verrichten.
GEGEVENSSET Huisvesting ad-hoc adres
In verband met de uitvoering van de Huisvestingswet kan een ad hoc adresvraag gesteld worden om de woonsituatie te kunnen vaststellen van degene die een verzoek in verband met huisvesting bij de gemeente heeft ingediend.
01.01.20 Burgerservicenummer persoon
01.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon
01.02.40 Geslachtsnaam persoon
01.03.10 Geboortedatum persoon
02.01.20 Burgerservicenummer Ouder1
03.01.20 Burgerservicenummer Ouder2
05 HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP
05.01.10 A-nummer echtgenoot/geregistreerd partner
05.01.20 Burgerservicenummer echtgenoot/geregistreerd partner
09.01.20 Burgerservicenummer kind
GEGEVENSSET Huisvesting ad-hoc persoon
01.01.20 Burgerservicenummer persoon
01.02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
01.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon
01.02.40 Geslachtsnaam persoon
01.03.10 Geboortedatum persoon
01.61.10 Aanduiding naamgebruik
02.01.20 Burgerservicenummer Ouder1
02.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam Ouder1
03.01.20 Burgerservicenummer Ouder2
03.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam Ouder2
04.65.10 Aanduiding bijzonder Nederlanderschap
05 HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP
05.01.10 A-nummer echtgenoot/geregistreerd partner
05.01.20 Burgerservicenummer echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.10 Voornamen echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.40 Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.03.10 Geboortedatum echtgenoot/geregistreerd partner
05.06.10 Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap
05.07.10 Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap
08.09.10 Gemeente van inschrijving
08.09.20 Datum inschrijving in de gemeente
08.10.30 Datum aanvang adreshouding
08.11.50 Aanduiding bij huisnummer
08.13.20 Datum vertrek uit Nederland
08.12.10 Land waarnaar vertrokken
08.13.30 Adres buitenland waarnaar vertrokken 1
08.13.40 Adres buitenland waarnaar vertrokken 2
08.13.50 Adres buitenland waarnaar vertrokken 3
08.14.20 Datum vestiging in Nederland
58.09.10 Gemeente van inschrijving
58.09.20 Datum inschrijving in de gemeente
58.10.30 Datum aanvang adreshouding
58.11.50 Aanduiding bij huisnummer
09.01.20 Burgerservicenummer kind
09.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam kind
10.39.10 Aanduiding verblijfstitel
10.39.20 Datum einde verblijfstitel
10.39.30 Ingangsdatum verblijfstitel
10.85.10 Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de cat. verblijfstitel
60.39.10 Aanduiding verblijfstitel
60.39.20 Datum einde verblijfstitel
60.39.30 Ingangsdatum verblijfstitel
60.85.10 Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de cat. verblijfstitel
11.32.10 Indicatie gezag minderjarige
11.33.10 Indicatie curateleregister
Het verlenen van vergunningen, ontheffingen en het ontvangst nemen van meldingen op het terrein van bouwen, ruimte, natuur, monumenten en milieu.
Het gegeven 08.10.30 Datum aanvang adreshouding ter verificatie van door de aanvrager opgegeven adresgegevens. Zie ook Categorie 58.
De gegevens 08.13.20 Datum vertrek uit Nederland en 08.14.20 Datum vestiging in Nederland worden verstrekt om zonodig bij vertrek uit Nederland de heffing van leges en de inning van kosten op te kunnen schorten. Bij binnenkomst in Nederland kan weer tot heffing en inning worden overgegaan.
De gegevens uit de Categorie 58 Verblijfplaats worden verstrekt ter verificatie van de adresgegevens voor degene die een vergunning hebben aangevraagd. Deze gegevens zijn noodzakelijk als de verblijfplaatsgegevens van de ingeschrevene na verhuizing afwijken van de actuele verblijfplaatsgegevens.
GEGEVENSSET Omgevingsvergunning ad-hoc persoon
01.01.20 Burgerservicenummer persoon
01.02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
01.02.30 Voorvoegsel (geslachts)naam persoon
01.02.40 (Geslachts)naam persoon
01.03.10 Geboortedatum persoon
01.61.10 Aanduiding naamgebruik
05 HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP
05.02.30 Voorvoegsel (geslachts)naam echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.40 (Geslachts)naam echtgenoot/geregistreerd partner
05.06.10 Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap
05.07.10 Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap
08.09.10 Gemeente van inschrijving
08.10.30 Datum aanvang adreshouding
08.11.50 Aanduiding bij huisnummer
08.13.10 Land waarnaar vertrokken
08.13.20 Datum vertrek uit Nederland
08.14.20 Datum vestiging in Nederland
58.09.10 Gemeente van inschrijving
58.10.30 Datum aanvang adreshouding
58.11.50 Aanduiding bij huisnummer
Vergunningen/ontheffingen/meldingen/kennisgevingen op grond van de Algemene plaatselijke verordening
De gemeente heeft de bevoegdheid om in de Algemene plaatselijke verordening (APV) te bepalen dat voor bepaalde handelingen of rechten een vergunning of ontheffing door de gemeente moet worden verleend. Daarnaast kan de gemeente burgers opleggen bepaalde zaken aan de gemeente te melden of een kennisgeving hiervan aan de gemeente te sturen.
Gegevens uit categorie 04 Nationaliteit worden verstrekt om te kunnen bepalen of een betrokkene een verblijfstitel nodig heeft. Voor bepaalde nationaliteiten is geen verblijfstitel noodzakelijk. Ook in geval van bijzonder Nederlanderschap is geen verblijfstitel noodzakelijk. Als een persoon Nederlander wordt, blijven de gegevens in de categorie 10 Verblijfstitel ongewijzigd. Zie ook categorie 10.
Het gegeven 08.10.30 Datum aanvang adreshouding ter verificatie van door de aanvrager opgegeven adresgegevens. Zie ook Categorie 58. De gegevens 08.13.20 Datum vertrek uit Nederland en 08.14.20 Datum vestiging in Nederland worden verstrekt om zonodig bij vertrek uit Nederland de heffing van leges en de inning van kosten op te kunnen schorten. Bij binnenkomst in Nederland kan weer tot heffing en inning worden overgegaan.
De gegevens uit de Categorie 58 Verblijfplaats worden verstrekt ter verificatie van de adresgegevens voor degene die een vergunning hebben aangevraagd. Deze gegevens zijn noodzakelijk als de verblijfplaatsgegevens van de ingeschrevene na verhuizing afwijken van de actuele verblijfplaatsgegevens.
Op grond van artikel 8.3, tweede lid van het Vreemdelingenbesluit 2000 kan een persoon zonder geldige verblijfstitel geen aanspraak maken op de toekenning van vergunningen en ontheffingen door gemeenten voor zover die vergunningen of ontheffingen betrekking hebben op standplaatsen, markten, venten, collecteren, evenementen of beroepsmatige dan wel bedrijfsmatige activiteiten. In die gevallen kunnen de gegevens uit de categorie 10/60 door de gemeente worden opgevraagd.
GEGEVENSSET APV ad-hoc persoon
01.01.20 Burgerservicenummer persoon
01.02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
01.02.30 Voorvoegsel (geslachts)naam persoon
01.02.40 (Geslachts)naam persoon
01.03.10 Geboortedatum persoon
01.61.10 Aanduiding naamgebruik
05 HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP
05.02.30 Voorvoegsel (geslachts)naam echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.40 (Geslachts)naam echtgenoot/geregistreerd partner
05.06.10 Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap
05.07.10 Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap
08.09.10 Gemeente van inschrijving
08.10.30 Datum aanvang adreshouding
08.11.50 Aanduiding bij huisnummer
08.13.10 Land waarnaar vertrokken
08.13.20 Datum vertrek uit Nederland
08.14.20 Datum vestiging in Nederland
58.09.10 Gemeente van inschrijving
58.10.30 Datum aanvang adreshouding
58.11.50 Aanduiding bij huisnummer
Indien op het verlenen van de vergunning/ontheffing artikel 8.3, tweede lid, van het
Vreemdelingenbesluit 2000 van toepassing is, kunnen tevens de volgende gegevens worden
04.65.10 Aanduiding bijzonder Nederlanderschap
10.39.10 Aanduiding verblijfstitel
10.39.20 Datum einde verblijfstitel
10.39.30 Ingangsdatum verblijfstitel
10.85.10 Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de cat. verblijfstitel
60.39.10 Aanduiding verblijfstitel
60.39.20 Datum einde verblijfstitel
60.39.30 Ingangsdatum verblijfstitel
60.85.10 Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de cat. verblijfstitel
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
Zorg voor de verlening van woon-, vervoersvoorzieningen en/of rolstoel voor mensen met een beperking.
De Wmo eist een geldige verblijfstitel voor het aanvragen voor de genoemde voorzieningen. Gegevens uit categorie 04 Nationaliteit worden verstrekt om te kunnen bepalen of een betrokkene een verblijfstitel nodig heeft. Voor bepaalde nationaliteiten is geen verblijfstitel noodzakelijk. Ook in geval van bijzonder Nederlanderschap is geen verblijfstitel noodzakelijk. Als een persoon Nederlander wordt, blijven de gegevens in de categorie 10 Verblijfstitel ongewijzigd. Zie ook categorie 10.
De gegevens 05.01.10 A-nummer echtgenoot/geregistreerd partner, 05.02.10 Voornamen echtgenoot/geregistreerd partner, 05.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner, 05.02.40 Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner en 05.03.10 Geboortedatum echtgenoot/geregistreerd partner worden verstrekt om de draagkracht te kunnen vaststellen van degene die een verzoek bij de gemeente heeft ingediend. De draagkracht van de verzoeker kan worden bepaald door rekening te houden met een bijdrage van de echtgenoot/geregistreerd partner.
Het gegeven 08.10.30 Datum aanvang adreshouding wordt verstrekt, omdat de gemeente moet controleren of de aanvrager een redelijke termijn in de vorige aangepaste woning heeft gewoond. De gegevens 08.13.20 Datum vertrek uit Nederland en 08.14.20 Datum vestiging in Nederland
worden verstrekt om tijdig een procedure voor een voorziening te kunnen beëindigen dan wel weer aan te vangen.
Gegevens uit categorie 58 Verblijfplaats worden verstrekt om de gegevens van de aanvrager te kunnen vergelijken met de adresgegevens uit de GBA. Dit kan noodzakelijk zijn als de persoon na aanvraag is verhuisd.
De gegevens 10.39.10 Aanduiding verblijfstitel, 10.39.20 Datum einde verblijfstitel, 10.39.30 Ingangsdatum verblijfstitel en 10.85.10 Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie verblijfstitel, worden verstrekt, omdat op grond van artikel 4 van de Wet voorzieningen gehandicapten een geldige verblijfstitel is vereist voor de aanvrager van een voorziening. De gegevens worden ook verstrekt om de ingang van het recht op een voorziening te kunnen bepalen.
De gegevens uit deze categorie worden verstrekt om de ingang van het recht op een voorziening te kunnen bepalen.
Het gegeven 11.33.10 Indicatie curatele wordt verstrekt, omdat een onder curatele gestelde niet zelfstandig een voorziening kan aanvragen.
GEGEVENSSET maatschappelijke ondersteuning ad-hoc adres
Inschrijving in de GBA op hetzelfde adres is een indicatie dat er sprake is van samenwoning. Deze informatie is noodzakelijk, omdat samenwoning van invloed kan zijn op het inkomen van de aanvrager. De vergoeding die wordt verstrekt is afhankelijk van het inkomen. De gegevens die in het antwoord op de ad hoc-adresvraag mogen worden opgevraagd zijn:
01.01.20 Burgerserviceummer persoon
01.02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
01.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon
01.02.40 Geslachtsnaam persoon
01.03.10 Geboortedatum persoon
08.09.10 Gemeente van inschrijving
08.11.50 Aanduiding bij huisnummer
GEGEVENSSET maatschappelijke ondersteuning ad-hoc persoon
01.01.20 Burgerservicenummer persoon
01.02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
01.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon
01.02.40 Geslachtsnaam persoon
01.03.10 Geboortedatum persoon
01.61.10 Aanduiding naamgebruik
04.65.10 Aanduiding bijzonder Nederlanderschap
05 HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP
05.01.10 A-nummer echtgenoot/geregistreerd partner
05.01.20 Burgerservicenummer echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.10 Voornamen echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.40 Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.03.10 Geboortedatum echtgenoot/geregistreerd partner
05.06.10 Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap
05.07.10 Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap
08.09.10 Gemeente van inschrijving
08.10.30 Datum aanvang adreshouding
08.11.50 Aanduiding bij huisnummer
08.13.20 Datum vertrek uit Nederland
08.14.20 Datum vestiging in Nederland
58.09.10 Gemeente van inschrijving
58.10.30 Datum aanvang adreshouding
58.11.50 Aanduiding bij huisnummer
10.39.10 Aanduiding verblijfstitel
10.39.20 Datum einde verblijfstitel
10.39.30 Ingangsdatum verblijfstitel
10.85.10 Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de cat. verblijfstitel
60.39.10 Aanduiding verblijfstitel
60.39.20 Datum einde verblijfstitel
60.39.30 Ingangsdatum verblijfstitel
60.85.10 Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de cat. verblijfstitel
11.33.10 Indicatie curateleregister
Het verlenen van een parkeervergunning aan personen aan wie binnen de gemeente een gehandicaptenparkeerkaart is verleend of door hen is aangevraagd.
Het gegeven 08.10.30 Datum aanvang adreshouding wordt verstrekt, omdat de gemeente moet kunnen bepalen of een op een aanvraag opgenomen adres ten tijde van de aanvraag juist was. De gegevens 08.13.20 Datum vertrek uit Nederland en 08.14.20 Datum vestiging in Nederland worden verstrekt om zonodig bij vertrek uit Nederland de heffing van leges en de inning van kosten op te kunnen schorten. Bij binnenkomst in Nederland kan weer tot heffing en inning worden overgegaan.
De gegevens uit de Categorie 58 Verblijfplaats worden verstrekt ter verificatie van adresgegevens voor degene die een vergunning hebben aangevraagd. Deze gegevens zijn noodzakelijk als verblijfplaatsgegevens van de ingeschrevene na verhuizing afwijken van de actuele verblijfplaatsgegevens.
GEGEVENSSET Gehandicaptenparkeerkaart ad-hoc persoon
01.01.20 Burgerservicenummer persoon
01.02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
01.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon
01.02.40 Geslachtsnaam persoon
01.03.10 Geboortedatum persoon
01.61.10 Aanduiding naamgebruik
05 HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP
05.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.40 Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.06.10 Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap
05.07.10 Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap
08.09.10 Gemeente van inschrijving
08.10.30 Datum aanvang adreshouding
08.11.50 Aanduiding bij huisnummer
08.13.20 Datum vertrek uit Nederland
08.14.20 Datum vestiging in Nederland
58.09.10 Gemeente van inschrijving
58.10.30 Datum aanvang adreshouding
58.11.50 Aanduiding bij huisnummer
Bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen
De bevoegdheid om een geestelijk gestoord persoon die een gevaar oplevert voor de omgeving gedurende een bepaalde periode in bewaring te stellen, wanneer deze weigert zich te laten opnemen in een psychiatrisch ziekenhuis.
Het gegeven 01.03.20 Geboorteplaats persoon wordt verstrekt, omdat dit gegeven op de voorgeschreven geneeskundige verklaring moet worden ingevuld.
Gegevens over ouders om deze personen te traceren en op de hoogte te stellen van de in bewaringstelling.
Gegevens 05.01.10 A-nummer echtgenoot/geregistreerd partner, 05.02.10 Voornamen echtgenoot/geregistreerd partner, 05.02.30, Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner, 05.02.40 Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner, 05.06.10 Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap en 05.07.10 Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap worden verstrekt om de echtgenoot/geregistreerd partner van de betrokkene op de hoogte te kunnen stellen van de in bewaringneming van betrokkene (artikel 26 van de Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen).
Verblijfplaatsgegevens worden verstrekt om de echtgenoot/geregistreerd partner en de naaste (familiebetrekkingen) in kennis te stellen van de opneming (artikel 26 van de Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen).
Gegevens over kinderen om deze personen te traceren en op de hoogte te stellen van de in bewaringstelling.
GEGEVENSSET Bijzondere opnemingen psychiatrische ziekenhuizen ad-hoc adres
De gemeente mag gegevens van personen opvragen die op het adres van de in bewaring gestelde staan ingeschreven. Op deze manier kunnen de personen die op de hoogte dienen te worden gesteld van de inbewaringstelling worden getraceerd.
01.01.20 Burgerserviceummer persoon
01.02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
01.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon
01.02.40 Geslachtsnaam persoon
01.03.10 Geboortedatum persoon
08.09.10 Gemeente van inschrijving
08.11.50 Aanduiding bij huisnummer
GEGEVENSSET Bijzondere opnemingen psychiatrische ziekenhuizen ad-hoc persoon
01.01.20 Burgerserviceummer persoon
01.02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
01.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon
01.02.40 Geslachtsnaam persoon
01.03.10 Geboortedatum persoon
01.03.20 Geboorteplaats persoon
02.01.20 Burgerservicenummer Ouder1
02.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam Ouder1
03.01.20 Burgerservicenummer Ouder2
03.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam Ouder2
05 HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP
05.01.10 A-nummer echtgenoot/geregistreerd partner
51.01.20 Burgerserviceummer echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.10 Voornamen echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.40 Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.03.10 Geboortedatum echtgenoot/geregistreerd partner
05.06.10 Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap
05.07.10 Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap
08.09.10 Gemeente van inschrijving
08.11.50 Aanduiding bij huisnummer
09.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam kind
11.32.10 Indicatie gezag minderjarige
11.33.10 Indicatie curateleregister
Het opzetten van een Centraal Registratie –en Informatiebureau (CRIB).
Deze gegevens zijn nodig ter verificatie van de gegevens van een slachtoffer of een getroffene van een ramp.
01.01.20 Burgerservicenummer persoon
01.02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
01.02.30 Voorvoegsel (geslachts)naam persoon
01.02.40 (Geslachts)naam persoon
01.03.10 Geboortedatum persoon
01.61.10 Aanduiding naamgebruik
05 HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP
05.02.30 Voorvoegsel (geslachts)naam echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.40 (Geslachts)naam echtgenoot/geregistreerd partner
05.06.10 Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap
05.07.10 Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap
08.09.10 Gemeente van inschrijving
08.10.30 Datum aanvang adreshouding
08.11.50 Aanduiding bij huisnummer
De verantwoordelijkheid voor gevonden en verloren voorwerpen en al het mogelijke te doen de rechtmatige eigenaar te traceren.
Een gevonden voorwerp kan een aanwijzing geven over een adres van de eigenaar. Dit kan het vorig adres van de eigenaar zijn. Om te kunnen vaststellen dat het de juiste persoon betreft, worden gegevens uit categorie 58 verstrekt.
GEGEVENSSET Gevonden voorwerpen ad-hoc persoon
01.01.20 Burgerservicenummer persoon
01.02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
01.02.30 Voorvoegsel (geslachts)naam persoon
01.02.40 Geslachts)naam persoon
01.03.10 Geboortedatum persoon
01.61.10 Aanduiding naamgebruik
05 HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP
05.02.30 Voorvoegsel (geslachts)naam echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.40 (Geslachts)naam echtgenoot/geregistreerd partner
05.06.10 Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap
05.07.10 Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap
08.09.10 Gemeente van inschrijving
08.10.30 Datum aanvang adreshouding
08.11.50 Aanduiding bij huisnummer
58.09.10 Gemeente van inschrijving
58.10.30 Datum aanvang adreshouding
58.11.50 Aanduiding bij huisnummer
Het organiseren van verkiezingen.
De gegevens uit deze categorie worden verstrekt omdat ingevolge artikel 8L, tweede lid, van de Kieswet iemand slechts als gemachtigde kan optreden indien hij op de dag van de kandidaatstelling als kiezer is geregistreerd binnen het gebied waarvoor de verkiezing geldt.
GEGEVENSSET Verkiezingen ad-hoc
01.01.20 Burgerservicenummer persoon
01.02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
01.02.30 Voorvoegsel (geslachts)naam persoon
01.02.40 Geslachts)naam persoon
01.03.10 Geboortedatum persoon
01.61.10 Aanduiding naamgebruik
05 HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP
05.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.40 Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.06.10 Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap
05.07.10 Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap
08.09.10 Gemeente van inschrijving
08.10.30 Datum aanvang adreshouding
08.11.50 Aanduiding bij huisnummer
13.38.10 Aanduiding uitgesloten kiesrecht
13.38.20 Einddatum uitsluiting kiesrecht
Een verzoek tot naturalisatie of optie in behandeling nemen.
De gegevens “geboorteplaats” en “geboorteland” dienen op grond van artikel 31, eerste en tweede lid, van het Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap in de aanvraag voor naturalisatie te worden opgenomen.
Gegevens uit categorie 02/03 worden verstrekt omdat de gemeente de afstamming moet controleren.
Het gegeven nationaliteit dient op grond van artikel 31, eerste en tweede lid, van het Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap in de aanvraag voor naturalisatie te worden opgenomen.
De gegevens over het verblijfsrecht dienen op grond van artikel 31, eerste en tweede lid, van het Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap in de aanvraag voor naturalisatie te worden opgenomen.
GEGEVENSSET Naturalisatie ad-hoc persoon
01.01.20 Burgerservicenummer persoon
01.02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
01.02.30 Voorvoegsel (geslachts)naam persoon
01.02.40 Geslachts)naam persoon
01.03.10 Geboortedatum persoon
01.03.20 Geboorteplaats persoon
01.61.10 Aanduiding naamgebruik
02.01.20 Burgerservicenummer Ouder1
02.02.30 Voorvoegsel (geslachts)naam Ouder1
02.02.40 (Geslachts)naam Ouder1
03.01.20 Burgerservicenummer Ouder2
03.02.30 Voorvoegsel (geslachts)naam Ouder2
03.02.40 (Geslachts)naam Ouder2
04.65.10 Aanduiding bijzonder Nederlanderschap
05 HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP
05.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.40 Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.06.10 Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap
05.07.10 Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap
08.09.10 Gemeente van inschrijving
08.10.30 Datum aanvang adreshouding
08.11.50 Aanduiding bij huisnummer
11.32.10 Indicatie gezag minderjarige
10.39.10 Aanduiding verblijfstitel
10.39.20 Datum einde verblijfstitel
10.39.30 Ingangsdatum verblijfstitel
10.85.10 Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de cat. verblijfstitel
10.86.10 Datum van opneming met betrekking tot de elementen van de cat. verblijfstitel
60.39.10 Aanduiding verblijfstitel
60.39.20 Datum einde verblijfstitel
60.39.30 Ingangsdatum verblijfstitel
60.85.10 Ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de cat. verblijfstitel
60.86.10 Datum van opneming met betrekking tot de elementen van de cat. verblijfstitel
Het controleren op absoluut en relatief schoolverzuim van leerplichtige jongeren.
GEGEVENSSET Leerplicht ad-hoc persoon
01.01.20 Burgerservicenummer persoon
01.02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
01.02.30 Voorvoegsel (geslachts)naam persoon
01.02.40 Geslachts)naam persoon
01.03.10 Geboortedatum persoon
01.61.10 Aanduiding naamgebruik
05 HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP
05.02.30 Voorvoegsel (geslachts)naam echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.40 (Geslachts)naam echtgenoot/geregistreerd partner
05.06.10 Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap
05.07.10 Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap
08.09.10 Gemeente van inschrijving
08.11.50 Aanduiding bij huisnummer
Dispensatie niet openbare archiefstukken
Al is een gemeentelijk archiefstuk niet openbaar, dan kan men in bepaalde gevallen toch inzage krijgen. De archiefwet zegt dat wanneer het belang van de aanvrager om het stuk in te zien groter is dan de belangen om het stuk niet te openbaren, toestemming verleend kan worden (dispensatie). De gemeente kan zelf nadere regels stellen omtrent het openbaar maken van deze archiefstukken. Bij de behandeling van een dispensatieverzoek gaat het om de beoordeling of niet-openbare archiefonderdelen wel of niet aan de klant ter inzage kunnen worden gegeven. In verband met de privacy kunnen vaak documenten waarin nog levende personen voorkomen niet vrijgegeven worden. Om tot een gefundeerd oordeel te komen of wel of niet inzage gegeven kan worden in de archiefonderdelen moet in dat geval dus in ieder afzonderlijk geval kunnen worden nagekeken of betrokkenen bijvoorbeeld zijn overleden.
Als de persoon wiens gegevens in het archiefstuk voorkomen van naam is gewijzigd, kan in het archiefstuk de oude naam van de betrokkene voorkomen. Om eenduidig te kunnen vaststellen dat het dezelfde persoon betreft worden gegevens uit categorie 51 verstrekt.
Het ligt voor de hand dat de persoon, wiens gegevens in het archiefstuk zijn opgenomen, sinds het opstellen van het archiefstuk is verhuisd. De gegevens uit categorie 58 worden verstrekt om eenduidig vast te kunnen stellen dat het de juiste persoon betreft.
GEGEVENSSET Dispensatie niet openbare archiefstukken ad-hoc persoon
01.01.20 Burgerservicenummer persoon
01.02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
01.02.30 Voorvoegsel (geslachts)naam persoon
01.02.40 Geslachts)naam persoon
01.03.10 Geboortedatum persoon
01.61.10 Aanduiding naamgebruik
51.01.20 Burgerservicenummer persoon
51.02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
51.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon
51.02.40 Geslachtsnaam persoon
05 HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP
05.02.30 Voorvoegsel (geslachts)naam echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.40 (Geslachts)naam echtgenoot/geregistreerd partner
05.06.10 Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap
05.07.10 Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap
08.09.10 Gemeente van inschrijving
08.11.50 Aanduiding bij huisnummer
58.09.10 Gemeente van inschrijving
58.10.30 Datum aanvang adreshouding
58.11.50 Aanduiding bij huisnummer
Pensioenen raadsleden en wethouders
Het toekennen van pensioenen aan raadsleden en wethouders.
De gegevens 05.02.10 Voornamen echtgenoot/geregistreerd partner, 05.02.20 Adellijke titel/- predikaat echtgenoot/geregistreerd partner, 05.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner, 05.02.40 Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner, 05.06.10 Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap en 05.07.10 Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap worden verstrekt om de gemeente in staat te stellen om een nabestaanden pensioen uit te keren aan een echtgenoot/geregistreerd partner.
De gegevens 05.81.10 Registergemeente akte waaraan gegevens over huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap ontleend zijn, 05.81.20 Aktenummer van de akte waaraan gegevens over huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap ontleend zijn, 05.82.10 Gemeente waar de gegevens over huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap aan het document ontleend zijn en 05.82.30 Beschrijving van het document waaraan de gegevens over huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap ontleend zijn, worden verstrekt omdat de gemeente afschriften van brondocumenten op moet kunnen vragen.
De gegevens 55.81.10 Registergemeente akte waaraan gegevens over huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap ontleend zijn, 55.81.20 Aktenummer van de akte waaraan gegevens over huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap ontleend zijn, 55.82.10 Gemeente waar de gegevens over huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap aan het document ontleend zijn en 55.82.30 Beschrijving van het document waaraan de gegevens over huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap ontleend zijn worden verstrekt omdat de gemeente afschriften van brondocumenten op moet kunnen vragen.
Het gegeven 06.08.10 Datum overlijden wordt verstrekt ter voorkoming dat overleden personen worden aangeschreven (i) in verband met de uitvoering van de omschreven taak en (ii) omdat bij overlijden de uitkering wordt aangepast als er rechthebbende nabestaanden zijn. Dit gegeven is tevens noodzakelijk om nabestaanden te kunnen informeren over eventuele rechten. De gegevens 06.08.20 Plaats overlijden en 06.08.30 Land overlijden worden verstrekt om de benodigde akten op te kunnen vragen.
Het gegeven 08.10.30 Datum aanvang adreshouding wordt verstrekt, omdat de gemeente moet kunnen bepalen of een op een aanvraag opgenomen adres ten tijde van de aanvraag juist was. De gegevens 08.13.20 Datum vertrek uit Nederland en 08.14.20 Datum vestiging in Nederland worden verstrekt om zonodig bij vertrek uit Nederland de pensioenuitkering op te kunnen schorten. Bij binnenkomst in Nederland kan weer tot uitkering worden overgegaan.
Het gegeven 58.10.30 Datum aanvang adreshouding wordt verstrekt, omdat de gemeente moet kunnen bepalen of een op een aanvraag opgenomen adres ten tijde van de aanvraag juist was.
De gegevens 09.01.10 A-nummer kind, 09.02.10 Voornamen kind, 09.02.20 Adellijke titel/predikaat kind, 09.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam kind en 09.02.40 Geslachtsnaam kind worden verstrekt om de gemeente in staat te stellen om een nabestaandenpensioen uit te keren aan een kind.
Het gegeven 09.03.10 Geboortedatum kind wordt verstrekt, omdat de geboortedatum van het betreffende kind noodzakelijk is om de leeftijd van het kind te kunnen vaststellen. Dit in verband met het recht op een wezenpensioen. De gegevens 09.03.20 Geboorteplaats kind en 09.03.30 Geboorteland kind worden verstrekt ten behoeve van de identificatie van het kind. Deze gegevens zijn noodzakelijk als het kind in een andere gemeente is ingeschreven dan de betreffende ouder.
GEGEVENSSET Pensioenen gemeentepersoneel ad-hoc
01.01.20 Burgerservicenummer persoon
01.02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
01.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon
01.02.40 Geslachtsnaam persoon
01.03.10 Geboortedatum persoon
01.61.10 Aanduiding naamgebruik
05 HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP
05.01.10 A-nummer echtgenoot/geregistreerd partner
05.01.20 Burgerservicenummer echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.10 Voornamen echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.20 Adellijke titel/predikaat echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.40 Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.06.10 Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap
05.07.10 Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap
05.81.10 Registergemeente akte waaraan gegevens over huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap ontleend zijn
05.81.20 Aktenummer van de akte waaraan gegevens over huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap ontleend zijn
05.82.10 Gemeente waar de gegevens over huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap aan het document ontleend zijn
05.82.30 Beschrijving van het document waaraan de gegevens over huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap ontleend zijn
55 HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP
55.06.10 Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap
55.81.10 Registergemeente akte waaraan gegevens over huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap ontleend zijn
55.81.20 Aktenummer van de akte waaraan gegevens over huwelijkssluiting/aangaan
geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap ontleend zijn
55.82.10 Gemeente waar de gegevens over huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap aan het document ontleend zijn
55.82.30 Beschrijving van het document waaraan de gegevens over huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap of ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap ontleend zijn
08.09.10 Gemeente van inschrijving
08.10.30 Datum aanvang adreshouding
08.11.50 Aanduiding bij huisnummer
08.13.20 Datum vertrek uit Nederland
08.14.20 Datum vestiging in Nederland
58.09.10 Gemeente van inschrijving
58.10.30 Datum aanvang adreshouding
58.11.50 Aanduiding bij huisnummer
09.01.20 Burgerservicenummer kind
09.02.20 Adellijke titel/predikaat kind
09.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam kind
Het toekennen van wachtgelden aan gemeenteambtenaren, raadsleden en wethouders.
De gegevens 02.01.10 A-nummer Ouder1, 02.02.10 Voornamen Ouder1, 02.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam Ouder1, 02.02.40 Geslachtsnaam Ouder1, 02.03.10 Geboortedatum Ouder1, 02.03.20 Geboorteplaats Ouder1 en 02.03.30 Geboorteland Ouder1 worden verstrekt, omdat in geval van overlijden van degene die wachtgeld ontvangt de Ouder1 mogelijk recht heeft op een éénmalige overlijdensuitkering.
De gegevens 03.01.10 A-nummer Ouder2, 03.02.10 Voornamen Ouder2, 03.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam Ouder2, 03.02.40 Geslachtsnaam Ouder2, 03.03.10 Geboortedatum Ouder2, 03.03.20 Geboorteplaats Ouder2 en 03.03.30 Geboorteland Ouder2 worden verstrekt, omdat in geval van overlijden van degene die wachtgeld ontvangt de Ouder2 mogelijk recht heeft op een éénmalige overlijdensuitkering.
De gegevens 05.01.10 A-nummer echtgenoot/geregistreerd partner, 05.02.10 Voornamen echtgenoot/geregistreerd partner, 03.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner, 05.02.40 Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner, 05.03.10 Geboortedatum echtgenoot/geregistreerd partner, 05.03.20 Geboorteplaats echtgenoot/geregistreerd partner en 05.03.30 Geboorteland echtgenoot/geregistreerd partner worden verstrekt, omdat in geval van overlijden de echtgenoot/geregistreerd partner van de rechthebbende mogelijk recht heeft op een éénmalige overlijdensuitkering.
Het gegeven 06.08.10 Datum overlijden wordt verstrekt ter voorkoming dat overleden personen worden aangeschreven (i) in verband met de uitvoering van de omschreven taak en omdat bij overlijden de uitkering vervalt.
Het gegeven 08.10.30 Datum aanvang adreshouding wordt verstrekt, omdat de gemeente moet kunnen bepalen of een op een aanvraag opgenomen adres ten tijde van de aanvraag juist was. De gegevens 08.13.20 Datum vertrek uit Nederland en 08.14.20 Datum vestiging in Nederland worden verstrekt om te kunnen bepalen of een persoon niet in Nederland woont. In dat geval wordt de uitkering beëindigd als de persoon zich niet beschikbaar houdt voor de arbeidsmarkt.
De gegevens uit de Categorie 58 Verblijfplaats worden verstrekt ter verificatie van adresgegevens voor degene die een uitkering hebben aangevraagd. Deze gegevens zijn noodzakelijk als door de uitkeringsgerechtigde opgegeven gegevens na verhuizing afwijken van de actuele verblijfplaatsgegevens.
De gegevens 09.01.10 A-nummer kind, 09.02.10 Voornamen kind, 09.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam kind, 09.02.40 Geslachtsnaam kind, 09.03.10 Geboortedatum kind, 09.03.20 Geboorteplaats kind en 09.03.30 Geboorteland kind worden verstrekt, omdat in geval van overlijden het kind van een rechthebbende mogelijk recht heeft op een éénmalige overlijdensuitkering.
GEGEVENSSET Wachtgelden gemeentepersoneel ad-hoc persoon
01.01.20 Burgerservicenummer persoon
01.02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
01.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon
01.02.40 Geslachtsnaam persoon
01.03.10 Geboortedatum persoon
01.61.10 Aanduiding naamgebruik
02.01.20 Burgerservicenummer Ouder1
02.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam Ouder1
02.03.20 Geboorteplaats Ouder1
03.01.20 Burgerservicenummer Ouder2
03.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam Ouder2
03.03.20 Geboorteplaats Ouder2
05 HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP
05.01.10 A-nummer echtgenoot/geregistreerd partner
05.01.20 Burgerservicenummer echtgenoot/geregistreerd partne
05.02.10 Voornamen echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.40 Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.03.10 Geboortedatum echtgenoot/geregistreerd partner
05.03.20 Geboorteplaats echtgenoot/geregistreerd partner
05.03.30 Geboorteland echtgenoot/geregistreerd partner
05.06.10 Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap
05.07.10 Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap
08.09.10 Gemeente van inschrijving
08.10.30 Datum aanvang adreshouding
08.11.50 Aanduiding bij huisnummer
08.13.20 Datum vertrek uit Nederland
08.14.20 Datum vestiging in Nederland
58.09.10 Gemeente van inschrijving
58.10.30 Datum aanvang adreshouding
58.11.50 Aanduiding bij huisnummer
09.01.20 Burgerservicenummer kind
09.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam kind
Felicitaties van burgemeester via brief of persoonlijk bezoek.
GEGEVENSSET Jubileaoverzichten ad-hoc persoon en selectie
01.01.20 Burgerservicenummer persoon
01.02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
01.02.30 Voorvoegsel (geslachts)naam persoon
01.02.40 Geslachts)naam persoon
01.03.10 Geboortedatum persoon
01.61.10 Aanduiding naamgebruik
05 HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP
05.02.30 Voorvoegsel (geslachts)naam echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.40 (Geslachts)naam echtgenoot/geregistreerd partner
05.06.10 Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap
08.09.10 Gemeente van inschrijving
08.10.30 Datum aanvang adreshouding
08.11.50 Aanduiding bij huisnummer
09.01.20 Burgerservicenummer kind
09.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam kind
Jaarlijkse selectie. Naam en adresgegevens van personen worden aangeleverd op adresstickers.
01.02.20 Adellijke titel/predikaat persoon
01.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam persoon
01.02.40 Geslachtsnaam persoon
01.61.10 Aanduiding naamgebruik
05 HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP
05.02.30 Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
05.02.40 Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner