Organisatie | Oudewater |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de fora van de gemeente Oudewater 2014 |
Citeertitel | Verordening op de fora van de gemeente Oudewater 2014 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Gemeentewet, art. 82 lid 1
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-10-2014 | 06-10-2018 | Nieuwe regeleing | 02-10-2014 Gemeenteblad Oudewater 132, 7-10-2014 | D5-254 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. lid: lid of plaatsvervangend lid van een forum;
b. voorzitter: voorzitter of plaatsvervangend voorzitter van een forum;
c. griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger;
d. vergadering: vergadering van een forum;
e. raad: de raad van de gemeente Oudewater;
f. presidium: het presidium van de raad van de gemeente Oudewater.
Hoofdstuk 2 Doelstelling, taken en bevoegdheden van de fora
Artikel 9 Taken en bevoegdheden
Het forum brengt advies uit aan de raad over een onderwerp als bedoeld in artikel 2, derde lid, onder a, b en d (voorstellen ter besluitvorming in de raad). Het forum besluit tot een advies overeenkomstig één van de volgende mogelijkheden:
a. agenderen als ‘hamerstuk’ op de agenda van de eerstvolgende vergadering van de raad. Dit advies kan uitsluitend gegeven worden op basis van een unanieme beslissing van het forum;
b. agenderen als ‘bespreekstuk’ op de agenda van de eerstvolgende vergadering van de raad (één fractie voor bespreekstuk betekent bespreekstuk in de eerstvolgende raad).
Met betrekking tot een onderwerp als bedoeld in artikel 2, derde lid, onder a, b en d kan het forum de opsteller van het desbetreffende voorstel een verzoek doen tot:
a. het herstellen van een kennelijke schrijffout in het voorliggende voorstel;
b. te komen met een aanvullende toelichting (addendum) op het voorliggende voorstel.
Het forum kan een dergelijk verzoek doen op basis van een beslissing van het forum bij meerderheid van stemmen.
Het uitbrengen van advies aan het presidium uit eigener beweging, bijvoorbeeld tot het agenderen van een bepaald onderwerp op de voorlopige agenda van het eerstvolgende forum of het organiseren van een raadsinformatiebijeenkomst over een bepaald onderwerp. Het forum kan een dergelijk advies uitbrengen op basis van een beslissing van het forum bij meerderheid van stemmen.
De leden van het forum kunnen de collegeleden ook vragen stellen over onderwerpen, anders dan die op de agenda van het forum staan, doch wel betrekking hebben op het karakter van het forum (Samenleving of Ruimte). Vragen over Financiën en Control komen in het forum Samenleving aan de orde voor zover het onderwerp niet in de auditcommissie is besproken. Dit kan uitsluitend bij het daartoe door het presidium geagendeerde agendapunt (‘Gelegenheid tot het stellen van vragen aan de portefeuillehouders’).
Artikel 10 Oproep en voorlopige agenda
Het presidium zendt ten minste acht dagen voor een vergadering de forumleden een schriftelijke oproep en de voorlopige agenda met de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken. Een kopie van deze stukken gaat naar de leden van de raad en het college.
Als een aanvullende agenda als bedoeld in artikel 11, eerste lid, wordt vastgesteld, wordt deze met de daarbij behorende stukken zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering aan de leden gezonden. Een kopie van deze stukken gaat naar de leden van de raad en het college.
Artikel 12 Ter inzage leggen van stukken
Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een voorlopige agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep op de griffie ter inzage gelegd. Als na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de leden van de raad, fora en college en zo mogelijk door middel van openbare kennisgeving.
Een verslag bevat in ieder geval:
a. de namen van de voorzitter, de griffier, de burgemeester, de wethouders en de leden, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;
b. een aantekening van welke leden afwezig waren;
c. een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;
d. een zakelijke samenvatting van het gesprokene onder vermelding van de namen van de sprekers, inclusief een lijst van de door de collegeleden gedane toezeggingen;
Artikel 17 Spreekrecht burgers en belanghebbenden
De voorzitter nodigt sprekers uit plaats te nemen aan de vergadertafel en geeft het woord op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, indien dit in het belang is van de orde van de vergadering. Om dezelfde reden kan hij insprekers verzoeken om een vertegenwoordiger aan de vergadertafel plaats te laten nemen.
Er is geen spreektijd voor de leden en overige deelnemers aan het forum. De voorzitter beslist over het wanneer en hoelang iemand mag spreken. Hij bewaakt de door het presidium gereserveerde tijd per onderwerp.
Artikel 19 Voorstellen van orde
De voorzitter en leden kunnen tijdens de vergadering mondeling een voorstel van orde betreffende de vergadering doen. Het forum beslist hier terstond over.
In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist het forum op voorstel van de voorzitter.