Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Meppel

Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Meppel

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMeppel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Meppel
CiteertitelReglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Meppel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen, art. 1 en 2

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-06-20241915671 / 1922243

17-05-2024

gmb-2024-267014

02-10-201406-01-201420-06-2024nieuwe regeling

19-08-2014

Elektronisch publicatieblad, 01-10-2014

246847

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Meppel

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Meppel;

Gelet op artikel 1 en 2 van de Verordening gegevensverstrekking basisregistratiepersonen gemeente Meppel;

 

B e s l u i t :

 

Vast te stellen De Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Meppel (inclusief bijlage)

 

Artikel 1. Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1.

    Gegevens uit de basisregistratie personen kunnen verstrekt worden aan organen van de gemeente Meppel voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van de aan hen opgedragen taken.

  • 2.

    De verstrekkingen kunnen plaatsvinden door middel van het rechtstreeks raadplegen van de basisregistratiepersonen, door spontane verstrekkingen en selectieverstrekkingen.

  • 3.

    De organen van de gemeente Meppel aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevens set en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1.

Artikel 2. Verstrekkingen aan derden

  • 1.

    Gegevens uit de basisregistratie personen kunnen op verzoek van derden aan hem verstrekt worden als:

    • a.

      De derde voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt, of

    • b.

      Het bepaalde krachtens lid 2 en 3.

  • 2.

    Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt zijn:

    • a.

      kabinetswerkzaamheden burgemeester;

    • b.

      bevorderen lezen/bestrijden analfabetisme;

    • c.

      maatschappelijk werk;

    • d.

      algemene/geestelijke gezondheidszorg;

    • e.

      jeugdwelzijn;

    • f.

      ouderenzorg;

    • g.

      gehandicaptenzorg;

  • 3.

    De volgende categorieën van derden komen in aanmerking voor verstrekking van gegevens uit de basisregistratie:

    • a.

      bibliotheek (geen onderdeel van de gemeente);

    • b.

      door de gemeente gesubsidieerde instellingen met een niet-commercieel doel;

    • c.

      Instellingen of organisaties ten behoeve van:

      • -

        maatschappelijke dienstverlening;

      • -

        algemene en geestelijke gezondheidszorg;

      • -

        kinderopvang;

      • -

        jeugdwelzijnswerk;

      • -

        ouderenzorg;

      • -

        gehandicaptenzorg;

      • -

        werkvoorziening.

    • d.

      Crematoria en begraafplaatsen (niet gemeentelijk)

    • e.

      Pensioenfondsen voor het bijhouden van de administratie;

    • f.

      Reclassering/verslaafdenzorg;

    • g.

      Woningbouwverenigingen/ woningbouwcorporaties voor het tegengaan van spookbewoning;

    • h.

      Ziekenhuizen voor patiëntenzorg en verlenen medische zorg.

  • 4.

    De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op de algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerder geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

  • 5.

    Er worden geen gegevens verstrekt als op de persoonslijst een aantekening bedoeld in artikel 3.21 eerste lid wet BRP is vermeld.

Artikel 3. Terugmeldplicht

  • 1.

    Organen van de gemeente Meppel doen van door hen geconstateerde afwijkingen tussen gegevens die zij uit de basisregistratie personen ontvangen en gegevens waarvan zij op andere wijze kennis hebben gekregen, mededeling aan de beheerder van de basisregistratie personen.

  • 2.

    De verplichting tot het doen van de in lid 1 genoemde mededeling geldt slechts voor zover de afwijking een gegeven betreft dat aan hen op grond van artikel 1 verstrekt kan worden.

  • 3.

    De beheerder van de basisregistratie personen regelt de wijze waarop de mededeling wordt gedaan.

  • 4.

    De beheerder van de basisregistratie personen regelt de wijze waarop de kennisgeving aan het orgaan van de gemeente Meppel naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan met inachtneming van het bepaalde in artikel 2.34 van de wet basisregistratie personen en de artikelen 27 en 28 van het besluit basisregistratie personen.

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na publicatie en werkt terug tot en met 6 januari 2014

  • 2.

    Dit reglement wordt aangehaald als Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Meppel.

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 19 augustus 2014.

De secretaris, de Burgemeester,

Bijlage 1  

 

VERSTREKKINGEN AAN ORGANEN VAN DE GEMEENTE MEPPEL

 

Slechts aan medewerkers voor wie uit hoofde van hun functie dagelijks gebruik van Key2Burgerzaken noodzakelijk en onontkoombaar is voor de uitvoering van hun publiekrechtelijke taken wordt autorisatie toegekend. Ter beoordeling van de beheerder

 

RECHTSTREEKSE TOEGANG TOT DE BASISREGISTRATIE PERSONEN

 

BRP.ORGANISATIEONDERDEEL

TEN BEHOEVE VAN

GEGEVENSSET

Team Dienstverlening, frontoffice

Burgerzaken:

 

De uitvoering van de Wet Basisregistratie personen, Kieswet, Burgerlijk Wetboek, Wet op de Lijkbezorging, Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens, Vreemdelingenwet, Paspoortwet, Reglement rijbewijzen, Rijkswet op het Nederlanderschap

Alle gegevens op de persoonslijst, aangehaakte gegevens en verwijsgegevens

Team Dienstverlening, frontoffice

Receptie:

 

Uitvoering van de regeling gehandicaptenparkeerkaart

01 persoonsgegevens (groep 02/03/04)

 

07 inschrijving (groep 66)

 

08. verblijfplaats (groep 09/10/11/12)

Team Kwaliteit en Ondersteuning

Toezicht

 

Uitvoering van toezicht op grond van de Wmo2015, Participatiewet en Jeugdwet

01 persoonsgegevens (groep 01/02/03/04/61)

 

02-03 oudergegevens (groep 01/02/03/04/62/83)

 

04 nationaliteit (groep 05)

 

05 huwelijksgegevens (groep01/02/03/04/06/07/15/83)

 

06 overlijden (groep 08/83)

 

07 inschrijving (groep 66/67/70)

 

08 verblijfplaats (groep09/10/11/12/13/14/72/75/83)

 

09 kindgegevens (groep 01/02/03)

 

10 verblijfstitel (groep 39/83)

 

11 gezag (groep 32/33/83)en verwijsgegevens

Team Financiën en Belastingen

Beheer Basisregistraties personen

 

De uitvoering van de Wet Basisregistratie personen, Kieswet, Burgerlijk Wetboek, Wet op de Lijkbezorging, Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens, Vreemdelingenwet, Paspoortwet, Reglement rijbewijzen, Rijkswet op het Nederlanderschap

Alle gegevens op de persoonslijst, aangehaakte gegevens en verwijsgegevens

Team Financiën en Belastingen

Beheer Basisregistraties WOZ

 

De uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken

01 persoonsgegevens(groep 01/02/03/04/61/83)

 

02-03 oudergegevens(groep 01/02/03/04/83)

 

04 nationaliteit (groep 83)05 huwelijksgegevens

 

(groep01/02/03/04/06/07/15/83)06 overlijden (groep 08/83)

 

07 inschrijving (groep 66/67/70)

 

08 verblijfplaats (groep 09/10/11/12/13/14/72/75/83)

 

09 kindgegevens (groep 01/02/03/83)

 

58 historische gegevens verblijfplaats en verwijsgegevens

Team Financiën en Belastingen

Financiën

 

voeren van debiteurenadministratie, (vervolging wanbetalers)

01 persoonsgegevens (groep 02/03/04)

 

07 inschrijving (groep 66)

 

08 verblijfplaats (groep09/10/11/12)

Team Financiën en Belastingen

Heffen en invorderen

 

Uitvoering van belastingverordeningen, Verordening op de heffing van lijkbezorgingsrechten, Invorderingswet, gemeentelijk kwijtscheldingsbeleid

01 persoonsgegevens (groep 01/02/03/04/61/83)

 

02-03 oudergegevens (groep 01/02/03/04/83)

 

04 nationaliteit (groep 83)

 

05 huwelijksgegevens (groep01/02/03/04/06/07/15/83)

 

06 overlijden (groep 08/83)

 

07 inschrijving (groep 66/67/70)

 

08 verblijfplaats (groep09/10/11/12/13/14/72/75/83)

 

09 kindgegevens (groep 01/02/03/83)

 

58 historische gegevens verblijfplaats en verwijsgegevens

Team Interne Dienstverlening

Systeembeheer en applicatiebeheer

 

Het waarborgen van een juiste werking van de computer, het bedrijfsnetwerk en de applicaties

Alle gegevens op de persoonslijst, aangehaakte gegevens en verwijsgegevens

 

Voor deze gemeentelijke organen geldt dat de verstrekte gegevens alleen gebruikt mogen voor de uitvoering van de in deze bijlage vermelde taak.

 

De gemeentelijke organen moeten de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op volgen.

 

Voor iedere medewerker geldt dat persoonlijk autorisatie moet wordt verleend door de beheerder. Het verzoek tot autorisatie kan schriftelijk door middel van het autorisatieformulier worden aangevraagd.

 

Na goedkeuring door de beheerder wordt door de medewerker een geheimhoudings-verklaring ondertekend.

 

GEEN RECHTSTREEKSE TOEGANG TOT DE BASISREGISTRATIE PERSONEN

ORGANISATIEONDERDEEL

TEN BEHOEVE VAN

GEGEVENSSET

Team Bestuur en organisatie

Bestuurssecretariaat

 

Jubilarissen, felicitaties door de burgemeester: 50, 55, 60, 65 en 70 jarige huwelijken

Naam, adres, postcode, woonplaats, geboortedatum, geboorteplaats, huwelijksdatum

Team Bestuur en organisatie

Bestuurssecretariaat

 

Jubilarissen, felicitaties door deBurgemeester:

 

100+ jarigen

Naam, adres, postcode, woonplaats, geboortedatum, geboorteplaats, huwelijksdatum

Alle organisatieonderdelen

Verzending poststukken aan bewoners of adressen in bepaalde wijken of delen daarvan (incidentele verstrekking in verband met enquêtes e.d.)

Naam, adres, postcode, woonplaats

Team Advies

Juridisch advies

 

Ten behoeve van onderzoek afgeven verklaring van overgangsrecht in verband met bewoning op grond van het bestemmingsplan / omgevingsplan op een bepaald adres

Alle gegevens op de persoonslijst

 

Voor deze gemeentelijke organen geldt dat de verstrekte gegevens alleen gebruikt mogen voor de uitvoering van de in deze bijlage vermelde taak.

 

De gemeentelijke organen moeten de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op volgen.

 

VERBANDEN MET ANDERE GEMEENTELIJKE REGISTRATIES

 

WIE

WAARVOOR

WELKE GEGEVENS

Data Distributie Voorziening

Diverse gemeentelijke taken zodat een koppeling gelegd kan worden tussen de zaak en de juiste persoon en zodat een besluit kan worden genomen op grond van de wettelijke grondslag waarbij geldt dat alleen die gegevens verwerkt worden in de gekoppelde applicatie die nodig zijn voor de uitvoering van een wettelijke taak of het registreren van een contact met een inwoner.

Persoonsgegevens, gegevens, gerelateerden, burgerlijke staat gegevens, nationaliteit-gegevens, huwelijksgegevens, overlijdens-gegevens, indicatie geheimhouding gegevens, adresgegevens, verblijftitelgegevens en verwijsgegevens

 

De gemeentelijke organen moeten de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op volgen.