Organisatie | Wijchen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Het vellen van houtopstanden |
Citeertitel | Beleidsregels Vellen van houtopstanden |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Waardevolle bomen |
Datum inwerkingtreding is op de eerste dag na publicatie.
Algemene plaatselijke verordening
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-10-2014 | 01-08-2014 | nieuwe regeling | 01-07-2014 zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2014-54183.html | 14/3970 |
Het college van burgemeester en wethouders van Wijchen, gelet op artikel 4:11 Apv,
de beleidsregels Het vellen van houtopstanden vast te stellen:
Het vellen van houtopstand (zoals bomen) is aan regels gebonden. Deze regelgeving is opgenomen in de Algemene plaatselijke verordening (Apv). Hierin staat onder andere omschreven dat voor het kappen van bepaalde soorten bomen en/of bomen in bepaalde gebieden een omgevingsvergunning nodig is. Hierna te noemen kapvergunning.
1.1 Waarom zijn bomen waardevol?
De dorpskernen van de gemeente Wijchen kenmerken zich door hun groene karakter. Bomen dragen bij aan een leefbare omgeving en de gezondheid van mensen. Ze verhogen bijvoorbeeld de luchtkwaliteit en zorgen voor geleiding van het verkeer. Deze kwaliteiten wil de gemeente graag behouden.
Een boom moet aan de basisvoorwaarden en aan minimaal één van de aanvullende voorwaarden voldoen om als ‘waardevolle boom’ te worden gewaardeerd.
1.3 Aanvullende voorwaarden waardevolle boom
N.B.: bomen die ter vervanging van een waardevolle boom worden geplant, kunnen direct op de lijst worden geplaatst. Bepalend hiervoor is of het voor een aanvullende voorwaarde een gemis is wanneer er op die plek geen boom terug komt. De nieuwe boom moet op termijn ook over voldoende groeiruimte kunnen beschikken.
1.4 Lijst van waardevolle bomen
De waardevolle bomenlijst is tot stand gekomen op basis van bovenstaande en op basis van locatie en eigendom. Boom of bomen in particuliere tuinen* van bestaande woningen welke geen onderdeel uitmaken van monumenten zijn niet opgenomen op deze lijst. Omdat waardevolle bomen soms toch gekapt moeten worden, kunnen er ieder jaar kleine wijzigingen zijn op de lijst. Indien nodig wordt de lijst jaarlijks aangepast en vastgesteld door het college.
(* particuliere tuin: siertuin die een directe relatie heeft met het particuliere woonhuis en qua gebruik gekoppeld is aan de woonfunctie)
2. Procedure kapvergunning en kapmelding
Waardevolle houtopstand is kapvergunningsplichtig. Sinds 2012 is voor het kappen van waardevolle houtopstand een omgevingsvergunning, activiteit vellen van een houtopstand nodig. Aanvragen kunnen worden ingediend via www.omgevingsloket.nl. Pas na het verstrijken van de bezwaartermijn zonder dat er binnen die termijn bezwaren zijn ingediend is een verleende vergunning onherroepelijk en kan de aanvrager zonder risico overgaan tot kap.
Bij een kapmelding wordt de voorgenomen kap maximaal 3 maanden voor de geplande kapwerkzaamheden bij de gemeente afdeling Openbare Werken, groenbeheer gemeld via het kapmeldingsformulier. De kapmelding wordt vervolgens bekendgemaakt via de gemeentelijke website en de Wegwijs. Hierna start een reactietermijn van vier weken voor bewoners om op deze voorgenomen kap te kunnen reageren. Zijn er na vier weken geen reacties van omwonenden op de voorgenomen kap ontvangen, dan mag men de houtopstand kappen. Als er reacties van omwonenden ontvangen zijn, wordt beoordeeld of deze reacties aanleiding vormen om alsnog van de voorgenomen kap af te zien.
In het geval zich de noodzaak tot onmiddellijke kap voordoet, kan het bevoegd gezag toestemming geven tot noodkap. De manager Openbare Werken, Ruimte Milieu en Economie is gemandateerd tot het besluit noodkap. Omwonenden worden zo mogelijk vooraf op de hoogte gebracht van de noodkap. Van noodkap is sprake indien sprake is van een dode/terminale/onstabiele boom die direct gevaar oplevert voor bebouwing, bewoners, gebruikers van het perceel of weggebruikers.
Wanneer kap wel op korte termijn moet plaatsvinden, maar geen sprake is van gevaarzetting die onmiddellijke kap nodig maakt, is geen sprake van noodkap maar kan op basis van artikel 6.2 Wabo wel een versnelde procedure plaatsvinden, waarbij het besluit direct na bekendmaking in werking treedt. Deze versnelde procedure moet worden voorafgegaan door een schriftelijke bekendmaking.
Het kan hierbij bijvoorbeeld gaan om houtopstand die wegens ziekte besmettingsgevaar oplevert.
3. Beoordeling aanvraag kapvergunning en kapmelding
Bij de beoordeling van een kapvergunning of kapmelding wordt getoetst op de weigeringsgronden die in de Apv staan. Daarbij gaat het met name om de afweging boombehoud. Daarnaast worden de volgende verwijderingsbelangen bij de besluitvorming betrokken indien een boom er korter dan 20 jaar:
Beoordeling op verwijderingsbelangen:
Bij bovenstaande punten weegt de eerst genoemde meting zwaarder dan de laatst genoemde, bijvoorbeeld afstand tot woning minder dan twee meter weegt zwaarder dan afstand tot woning twee tot vijf meter met uitzondering van onder f genoemde verwijderingsbelangen.
Beoordeling op conditie en vitaliteit
Naast een kapverzoek voor verwijdering van een boom als gevolg van overlast kan een aanvraag kapvergunning of kapmelding voortkomen uit beheermaatregelen. Bij de boom wordt dan een VTA-controle (Visual Tree Assesment) uitgevoerd. Dit betekent dat de boom beoordeeld wordt op vitaliteit en eventueel aanwezige gebreken en risico’s. Daarvoor wordt het boombeoordelingsformulier gebruikt.
Naast kappen vanwege beheermaatregelen of overlast kan een kapverzoek komen vanwege de realisatie van ontwikkelingsplannen. Daarbij dient dan een afweging gemaakt te worden voor behoud of verwijdering van de boom/bomen op basis van het kapbeleid en het Groenstructuurplan Wijchen.
4. Overige regelgeving en herplant
Waardevolle bomen zijn opgenomen in meeste bestemmingsplannen. Hierdoor worden de bomen en hun directe omgeving beschermd tegen bouwactiviteiten en graafwerkzaamheden. Voor werkzaamheden onder of nabij waardevolle bomen is een omgevingsvergunning activiteit ‘uitvoeren van werk of werkzaamheden’ nodig (zie www.ruimtelijkeplannen.nl).
Bij het kappen van houtopstanden is ook de Flora- en faunawet van toepassing.
Kapactiviteiten mogen niet schadelijk zijn voor de in de Flora- en faunawet beschermde dieren en planten.
Indien schade bij (kap)werkzaamheden niet te voorkomen is, mogen activiteiten alleen uitgevoerd worden met een ontheffing.
Voor het kappen van bomen en houtopstanden buiten de bebouwde komgrenzen van de Boswet kan het verplicht zijn een melding Boswet te doen. De grenzen Boswet zijn vastgelegd op een kaart, welke te vinden is op www.wijchen.nl. Onder de Boswet valt:
Voor het kappen van bomen en houtopstanden buiten de bebouwde komgrenzen van de Boswet kan het verplicht zijn een melding Boswet te doen. (zie kaart grenzen Boswet op www.wijchen.nl)
In de Natuurbeschermingswet is de bescherming van specifieke gebieden geregeld. De bepalingen uit de Europese Vogelrichtlijn en Habitatrichtlijn zijn in de Natuurbeschermingswet verwerkt. In Wijchen bevinden zich echter geen gebieden die zijn aangewezen en beschermd op grond van de Natuurbeschermingswet.
Bij de plaatsing van zonnepanelen dient men rekening te houden met de aanwezige bomen en hun schaduw. Is het rendement te laag, dan moet de conclusie zijn dat plaatsen van zonnepanelen niet zinvol is. De gemeente verwijdert dus in een bestaande situatie geen gemeentelijke bomen ten gunste van zonnepanelen.