Organisatie | Oosterhout |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels voor evenementen in Oosterhout |
Citeertitel | Beleidsregels voor evenementen in Oosterhout |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlagen | Bijlage 2 Bijlage 3 |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2014 | nieuwe regeling | 19-08-2014 Onbekend. | IO.1438971 |
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de Gemeente Oosterhout, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;
gelet op het bepaalde in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht (1), artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht (2), artikel 160, eerste lid, aanhef en onder h van de Gemeentewet (3), en het Bouwbesluit in algemene zin (4);
gelet op de wet- en regelgeving ter bescherming van milieu en volksgezondheid, zoals de Wet Milieubeheer en de Brandbeveiligingsverordening;
overwegende dat de nota Evenementenbeleid 2012, evenementen maken de stad! en de Algemene Plaatselijke Verordening Oosterhout nadere uitwerking behoeven om evenementenorganisatoren duidelijkheid te geven over voorwaarden die aan een evenementenvergunning gesteld kunnen worden;
Beleidsregels voor evenementen in Oosterhout
Aldus besloten in de vergadering van 19 augustus 2014.
de secretaris, de burgemeester,
mr. P.J. de Ridder mr drs S.W.Th. Huisman
Op 25 april 2012 heeft de gemeenteraad van Oosterhout de nota Evenementenbeleid 2012, evenementen maken de stad! vastgesteld. In 2014 heeft de gemeenteraad de laatste wijziging op de Algemene Plaatselijke Verordening Oosterhout (APV) vastgesteld. De APV bevat regels op het gebied van openbare orde, veiligheid, volksgezondheid en bescherming van het milieu. Deze verordening vormt hierdoor een aanvulling op de hogere wet- en/of regelgeving vanuit de Provincie en het Rijk. Een aantal artikelen in de APV is van toepassing op het organiseren van evenementen. Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de Gemeente Oosterhout, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft, hebben de mogelijkheid om ter verduidelijking of ter uitvoering van beleid of APV:
Die nadere uitwerking is opgenomen in deze ‘Beleidsregels voor Evenementen in Oosterhout’. Per beleidsterrein of per onderwerp wordt ingegaan op mogelijke voorwaarden die aan een vergunning, ontheffing of melding voor een evenement verbonden worden op het gebied van Openbare orde en veiligheid, verkeer, brand- en constructieve veiligheid, milieu en volksgezondheid.
Algemene deel van de beleidsregels
Het eerste hoofdstuk bevat een nadere uitwerking van een aantal aspecten dat voor alle evenementen relevant (kan) zijn. Het zijn regels die het college hanteert ten aanzien van meldingen, categorisering van evenementen in A-, B- en C-categorie, afstemming op de evenementenkalender, jaarlijks terugkerende evenementen en evenementenlocaties.
In het tweede hoofdstuk worden de procedures voor aanvraag en behandeling van evenementenvergunningen beschreven. Afstemming met de lokale en regionale evenementenkalender en indieningtermijnen zijn voorwaardelijk om tot een planning en afhandeling te komen. De organisator betaalt leges voor de behandeling van een vergunningaanvraag.
In dit hoofdstuk worden specifieke regels en voorwaarden beschreven die slechts voor markten en circussen gelden. Bestaande wet- en regelgeving is samengevat en de verschillende verschijningsvormen; braderie, jaarmarkt, snuffelmarkt en themamarkt, zijn gedefinieerd.
In het vierde hoofdstuk van deze beleidsregels zijn voorwaarden in algemene zin en per onderwerp opgenomen. Daarbij is onderscheid gemaakt tussen openbare orde en veiligheid, verkeer, brandveiligheid en constructieve veiligheid, milieu en volksgezondheid.
Toezicht, handhaving, borgsom en klachtenafhandeling
In hoofdstuk vijf is de manier van toezicht en handhaving voor evenementen opgenomen. In het laatste hoofdstuk wordt beschreven hoe omgegaan wordt met schade die door het evenement aan de openbare ruimte is toegebracht en hoe met klachten van omwonenden, die overlast ondervinden van het evenement, omgegaan wordt.
Overige vergunningen of ontheffingen bij evenementen
In de bijlage is een overzicht van regelmatig voorkomende overige vergunningen, ontheffingen of meldingen opgenomen die nodig kunnen zijn bij het organiseren van evenementen, zoals voor het afsteken van vuurwerk en het houden van loterijen.
De beleidsregels zijn onderdeel van een verbetertraject van de processen rondom evenementenvergunningen. Ze worden zo nodig jaarlijks geactualiseerd bij nieuw beleid, nieuwe wet- en regelgeving en relevante praktijkervaringen. Begin 2016 worden de beleidsregels in ieder geval geëvalueerd en eventueel aangepast.
De nota Evenementenbeleid 2012, evenementen maken de stad! en de Algemene Plaatselijke Verordening Oosterhout zijn de grondslagen waarop dit document ‘Beleidsregels voor evenementen gemeente Oosterhout’, hierna te noemen ‘beleidsregels’ is gebaseerd. De begripsomschrijvingen uit de APV zijn overeenkomstig van toepassing.
De burgemeester is bevoegd (APV, art. 2:25) om een vergunning te verlenen om een evenement te organiseren. Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft, kunnen ter uitvoering van de nota Evenementenbeleid en de APV algemene beleidsregels vaststellen.
In deze beleidsregels worden onder evenement elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak verstaan, met uitzondering van bioscoop- en theatervoorstellingen, weekmarkten, kansspelen, dansgelegenheden en betogingen (APV art. 2:24). Een organisator wordt degene genoemd die een evenement organiseert en daarvan melding doet of daarvoor een vergunning heeft aangevraagd of ontvangen.
Ieder evenement wordt ingedeeld in één van de categorieën; meldingen, A-, B- of C-categorie, afhankelijk van omvang en risicoschatting.
Voor kleine evenementen kan volgens de APV (art. 2:25, lid 3 en 4) volstaan worden met een melding.
Onder deze categorie vallen relatief eenvoudige evenementen, met een laag risico. Voorbeelden van evenementen die in deze klasse vallen zijn straat-, buurt- en verenigingsfeesten. Bij deze evenementen zijn de risico’s van dien aard dat er geen aanvullende maatregelen getroffen hoeven te worden, de standaard maatregelen voldoen. Deze evenementen worden kleinschalig genoemd.
Bij dergelijke evenementen zijn vaak verenigingen of een hele gemeente betrokken, zonder dat er publiek van buiten de gemeente wordt verwacht. De organisator stelt een veiligheidsplan op. Op onderdelen waar in het risicoanalysemodel het hoogst mogelijke aantal risicopunten wordt gescoord, dient beoordeeld te worden of er aanvullende maatregelen genomen moeten worden. Meestal zijn deze maatregelen monodisciplinair, zoals alleen brandveiligheidmaatregelen of preventieve geneeskundige maatregelen.
Bij dergelijke evenementen wordt niet alleen publiek uit de eigen gemeente verwacht, maar ook van buiten de gemeente. Naast een veiligheidsplan spreken operationele diensten gezamenlijk aanvullende maatregelen af. Daarnaast moeten hulpverleningsdiensten gezamenlijk aanvullende maatregelen afspreken bij een C klasse evenement en moet er een draaiboek voor het evenement door zowel de gemeente als de hulpverleningsdiensten worden opgesteld.
De burgemeester kan in afwijking van de bovenstaande definiëring en in afwijking van de risicoscan van het NIFV bepalen in welke categorie een evenement ingedeeld wordt.
1.9. Plichten vergunninghouder
Volgens artikel 1.4, tweede lid van de APV is degene aan wie een vergunning is verleend, verplicht de daaraan verbonden voorschriften en beperkingen na te komen.
Volgens artikel 2:25, lid 1 van de APV is het verboden zonder vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren.
Het instellen, afschaffen of veranderen van jaarmarkten of gewone marktdagen is volgens de Gemeentewet, artikel 160, eerste lid, aanhef en onder h toegewezen aan het college. Er is een Marktverordening en een Marktregeling voor weekmarkten in Oosterhout vastgesteld. Regels voor jaarmarkten worden in dit hoofdstuk opgenomen.
In de APV en de Gemeentewet wordt onderscheid gemaakt tussen snuffelmarkten, jaarmarkten, braderieën en evenementen. In de praktijk verloopt het vergunning proces voor deze markten (anders dan weekmarkt) echter op dezelfde manier als voor evenementen. Bovendien worden er regelmatig activiteiten ter vermaak toegevoegd aan een markt. Voor het organiseren van een snuffelmarkt, jaarmarkt, braderie en themamarkt gelden daarom de algemene beleidsregels voor evenementen. Daarnaast zijn onderstaande regels van kracht.
Een snuffelmarkt is een markt in een voor het publiek toegankelijk gebouw of plaats waar hoofdzakelijk tweedehands en incourante goederen worden verhandeld of diensten worden aangeboden vanaf een standplaats (art. 5:22 van de APV 2013).
Een jaarmarkt is een jaarlijks terugkerende activiteit in de zin van artikel 160 Gemeentewet die één keer per jaar op één vaste dag op de jaarkalender (bijvoorbeeld Hemelvaart) wordt georganiseerd, met kramen, attracties en/of culturele activiteiten.
Een vergunning kan uitsluitend worden verleend voor het organiseren van een themamarkt indien de branches van deze markt voldoende onderscheidend of voldoende van ondergeschikte betekenis zijn ten opzichte van de op de Oosterhoutse markten gevoerde branches.
3.1.5. Frequentie, duur en openingstijden braderie en themamarkt
3.1.6. Aanvullende voorwaarden braderie en themamarkt
Alle in de vergunningaanvraag vermelde deelnemers aan de braderie of themamarkt dienen zelf aanwezig te zijn op de braderie. Op verzoek van de politie, Economische Controledienst, Keuringsdienst van Waren, Toezicht & Handhaving Gemeente Oosterhout en brandweer dienen zich te kunnen legitimeren d.m.v. een geldig rijbewijs of paspoort/identiteitskaart.
Met een circus wordt een reizend gezelschap bedoeld dat verschillende voorstellingen van optredens van artiesten en dieren in een grote tent geeft.
Om circussen te ondersteunen biedt de gemeente de gelegenheid aan circusorganisaties zich voor 30 november aan te melden voor circusvoorstellingen in de openbare ruimte in het daarop volgend jaar.
Uiterlijk 31 december wijst de gemeente de circusorganisaties aan die in Oosterhout voorstellingen mogen geven, onder de volgende voorwaarden:
alle circussen met dieren dienen de Richtlijn Welzijn Circusdieren van de Nederlandse Vereniging van Circusondernemingen (NVCO)te hanteren of nadrukkelijk te verwijzen naar het naleven van de Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren.
Voorheen vastgestelde gemeentelijke beleidsregels voor circussen en markten vervallen bij vaststelling van deze beleidsregels.
De eindtijd voor alle evenementen is uiterlijk 24.00 uur op vrijdag, zaterdag en dagen waar een nationale feestdag op volgt. Op alle overige dagen is de eindtijd uiterlijk 23.00 uur.
De organisator dient voorafgaand aan het evenement contact op te nemen met mogelijk aanwezige bezoekers of artiesten met een handicap om passende voorzieningen te kunnen treffen (zie de Oosterhoutse website www.gehandicaptenplatform.nl en de landelijk website www.allestoegankelijk.nl). In de brochure Leidraad voor toegankelijke evenementen en muziekfestivals staan praktische aanwijzingen.
4.1.4. Belangen omwonenden, dieren en organisaties
De organisator gaat zorgvuldig om met de belangen van omwonenden, dieren en nabij gelegen beorganisaties en doet er alles aan om overlast te voorkomen en te beperken.
4.1.5. Kabels en leidingen onder de grond
De organisator dient bij de vergunningaanvraag voor een evenement aan te geven als er (mechanisch) graafwerkzaamheden worden uitgevoerd of palen/ankers meer dan 30 cm de grond in worden gedrukt.
De organisator moet een KLIC-melding [2] doen om, tegen betaling, de kabel- en leidinggegevens te ontvangen, met de daarbij horende voorwaarden en instructie (Wet Infrastructuur Ondergrondse Netten).
4.2. Openbare orde en veiligheid
Het bewaken van de openbare orde en veiligheid op en rond het evenemententerrein is in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de organisator. Daarbij gelden de volgende uitgangspunten:
Voorwaarden ten behoeve van brandveiligheid en bouwveiligheid (certificaten, (ontwerp)tekeningen etc.) zijn opgenomen in hoofdstuk 4.4.
De organisator is eindverantwoordelijk voor een goed verloop en goede afloop van het evenement. Dit betekent dat de risico’s op het gebied van openbare orde en veiligheid, volksgezondheid en bescherming van milieu ingeschat moeten worden. In een veiligheidsplan wordt vastgelegd hoe calamiteiten voorkomen kunnen worden en hoe gehandeld wordt bij een (dreigende) calamiteit.
4.2.3 Professionele beveiliging
De gemeente controleert regelmatig in Oosterhout en kan besluiten om op basis van deze informatie in het volgende jaar geen ontheffing als bedoeld in art. 35 Drank- en Horecawet (uitoefening van het horecabedrijf bij een gelegenheid van zeer tijdelijke aard) te verlenen.
Naast de voorschriften die verbonden zijn aan een ontheffing van de Drank- en Horecawet gelden de onderstaande regels met betrekking tot gebruik van alcohol en van drugs:
de burgemeester is te allen tijde bevoegd per evenement aanvullende voorwaarden aan de evenementenvergunning of ontheffing (art. 35 Drank en Horecawet) te verbinden.
De organisator dient de verkeersveiligheid te waarborgen door het maken van een verkeersplan waarin de volgende zaken worden aangegeven: afsluitingen, omleidingsroute, parkeergelegenheid voor bezoekers en organisatie en indien nodig alternatieve parkeergelegenheid voor bewoners. Zie ook de voorwaarden onder 4.2.1.
4.3.2 Afsluiten van wegen en parkeerplaatsen, plaatsen van hekken en borden
Straten en wegen mogen door de organisator van een A-evenement afgesloten worden zolang het niet gaat om doorgaande wegen, hoofdfietsroutes en busroutes of om wegen die achterliggende buurten of wijken ontsluiten en zolang er geen werkzaamheden gepland staan in de straat of directe omgeving. Op onze website worden deze straten op de gemeenteplattegrond aangegeven op een hoofdwegenstructuurkaart .
Openbare, betaalde parkeerplaatsen in het centrum en parkeerplaats Slotjesveld mogen alleen (gedeeltelijk) worden afgesloten wanneer er geen alternatieve locatie bestaat. Mogelijk alternatieve locaties zijn opgenomen in de bijlage. Voor carnaval, koningsdag, de kermis en de sinterklaasintocht wordt hier een uitzondering op gemaakt.
Voor het tegenhouden van verkeer (bij afzettingen) kunnen evenementenregelaars of beroepsregelaars ingezet worden, zie voor de instructie van verkeersregelaars http://www.verkeersregelaarsexamen.nl/. De organisator dient rekening te houden met twaalf weken doorlooptijd tussen aanvraag van een code voor de e-learningmodule en het verkrijgen van de aanstellingspas voor verkeersregelaars.
Het openbaar vervoer dient zoveel mogelijk volgens de normale dienstregeling doorgang te vinden. Alleen bij grootschalige evenementen is eventuele wijziging in de dienstregeling/busroute bespreekbaar. De gemeente overlegt dit met busmaatschappijen.
4.4. Brandveiligheid en constructieve veiligheid
De algemene brandweervoorschriften voor evenementen op de website van de Brandweer Midden- en West-Brabant [3] zijn van toepassing voor evenementen. Onder 4.4.1 – 4.4.4 zijn een aantal vaak voor evenementen voorkomende zaken samengevat. In overige voorkomende gevallen zal het evenement moeten plaatsvinden overeenkomstig de regionale brandweervoorschriften (zie bijlage) en de richtlijnen “Brandveiligheidvoorschriften voor evenementen”.
4.3.6 Vluchtmogelijkheden en uitgangen
De organisator dient ervoor te zorgen dat er op het evenemententerrein zodanige vluchtmogelijkheden gerealiseerd zijn, dat aanwezige personen snel en veilig kunnen vluchten. Een richtlijn hiervoor is dat voor iedere honderd personen 0,90 m aan vrije (nood)uitgang breedte vereist is en er nood- en transparantverlichting aanwezig is.
Buiten worden brandkranen en andere bluswaterwinplaatsen minimaal 2 meter rondom vrijgehouden voor blusvoertuigen, en wel zodanig dat hiervan onbelemmerd gebruik kan worden gemaakt. De brandkranen zijn op de gemeentelijke plattegronden aangegeven. Binnen moeten brandslangen en brandblussers altijd zichtbaar zijn en vrijgehouden worden.
4.5.2 Gevallen waarin de geluidsnorm kan worden verlaagd
De gevallen als bedoeld in artikel 4.5.1 onder f zijn:
Volgens de Zondagswet is het verboden om op zondag geluid te produceren dat verder draagt dan 200 meter (art. 3) en ook is het verboden openbare vermakelijkheden (evenementen) te houden (art.4). De burgemeester kan ontheffing verlenen voor het houden van een evenement vóór 13:00 uur en ook kan hij een ontheffing verlenen voor het maken van geluid na 13:00 uur. Deze ontheffingen worden meegenomen in de evenementenvergunning.
Voor evenementen die plaats vinden binnen een milieu-inrichting mogen geen milieuvoorschriften worden verbonden aan een evenementenvergunning voor zover de milieuregels van het Activiteitenbesluit of een omgevingsvergunning van toepassing zijn.
De geluidnormen van het Activiteitenbesluit gelden niet indien van de vergunninghouder een kennisgeving is ontvangen die voldoet aan hoofdstuk 4 van de APV (12-dagenregeling) of indien het bevoegd gezag (college) op verzoek van de vergunninghouder andere geluidnormen heeft gesteld;
De aanwezigheid van een EHBO-trommel is bij alle evenementen verplicht.
Voor de inhoud van diverse typen verbandtrommels zie de folders ‘Verbandset’ op de website van het Oranje Kruis: http://www.hetoranjekruis.nl/over-het-oranje-kruis/verbandmiddelen/.
Voor het vaststellen van het aantal in te zetten hulpverleners geldt het volgende:
Voor evenementen die plaatsvinden met horecagelegenheden er omheen, is het advies om afspraken te maken met deze horeca over het gebruik van toiletgelegenheden.
Men dient te voorzien in gemiddeld één toilet per 150 gelijktijdig aanwezige bezoekers, met een minimum van twee toiletten, op een maximale loopafstand van ca. 150 meter, tenzij de duur van het evenement en de aanwezigheid van bestaande toiletvoorzieningen dit niet noodzakelijk maken. Dit naar inschatting van de organisator in het kader van goed gastheerschap.
Omdat elk evenement anders is en de te nemen maatregelen afhankelijk zijn van de activiteiten die plaatsvinden, kunnen voor risicovolle evenementen (zie 4.6.1) aanvullende voorwaarden gesteld worden zoals:
Volgens artikel 2:25, lid 1 van de APV is het verboden zonder vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren.
Wanneer een vergunning wordt verleend, dan kunnen hierbij een groot aantal voorwaarden worden gesteld in het belang van de openbare orde en veiligheid, de brandveiligheid, volksgezondheid en milieu. Volgens artikel 1.4, tweede lid van de APV is degene aan wie een vergunning is verleend, verplicht de daaraan verbonden voorschriften en beperkingen na te komen. Er wordt handhavend opgetreden indien een evenement zonder vergunning georganiseerd wordt, indien door de organisator niet voldaan wordt aan wet- en regelgeving en/of de voorschriften die aan een verleende vergunning zijn verbonden en/of indien bezoekers wet- en regelgeving overtreden.
Indien wordt vastgesteld dat tijdens een evenement als bedoeld in artikel 2:24 APV een voorwaarde (zoals bijvoorbeeld de maximale geluidsnorm) wordt overtreden, dient deze overtreding in beginsel ongedaan gemaakt te worden, tenzij dit niet mogelijk is of risico’s met zich meebrengt op het gebied van openbare orde en veiligheid, milieu of volksgezondheid. In een dergelijk geval kan een preventieve dwangsom per volgende overtreding worden opgelegd. De hoogte van de dwangsom wordt afgestemd op het (economisch) belang dat de vergunninghouder heeft (zoals kosten artiest in relatie tot inkomsten) en moet in verhouding staan tot de overtreding (redelijk en proportioneel).
Ingeval van de bovengenoemde overtreding ontvangt de overtreder tevens de mededeling dat bij een volgende overtreding tijdens het evenement, de preventieve dwangsom zal worden verbeurd. Daarnaast kan iedere overtreding tot gevolg hebben dat de vergunning voor de festiviteit voor het daaropvolgende jaar wordt geweigerd.
6 Borgsom en klachtenafhandeling
Na afloop van het evenement wordt bekeken of de ruimte schoon is opgeleverd. Eventuele extra kosten voor reiniging van de locatie worden in rekening gebracht. Als het terrein schoon en heel is opgeleverd wordt de waarborgsom teruggestort. Als er kosten zijn gemaakt worden deze verrekend met de waarborgsom. De organisator wordt hier, zo mogelijk vooraf, over geïnformeerd.
De meeste klachten tijdens een evenement gaan over geluidsoverlast. Daarnaast komen ook klachten over (zwerf)afval, autoverkeer, beschadiging van bodem en groen en wildplassen voor. Via een bewonersbrief of (een) andere publicatie(s) (zie 4.1.4) moet de organisator aangeven via welke kanalen mensen hun klachten aan de organisator kenbaar kunnen maken. Daarnaast kunnen klachten worden gemeld bij de gemeente Oosterhout (stadhuis@oosterhout.nl of via telefoonnummer: 14-0162 tijdens kantooruren) en de politie (tel: 0900-8844). Bij de publicatie van de vergunning wordt aangegeven of de gemeente tijdens het evenement direct bereikbaar is.
Alle milieuklachten over stank, geluid, bodem- verontreiniging, luchtverontreiniging of lichthinder tijdens het evenement kunnen worden gemeld bij de milieuklachtenlijn van de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant, zie website milieuklachtenlijn OMWB, telefoon 013 – 20 60 500.
Deze klachten worden geregistreerd. Een medewerker van de OMWB onderzoekt vervolgens of bij de klacht een oorzaak en een veroorzaker gevonden kunnen worden. Als de oorzaak gevonden is, kan de OMWB samen met de organisator van het betreffende evenement maatregelen treffen om de overlast te stoppen. Klachten worden in behandeling genomen in volgorde van de (geschatte) ernst. Het kan daardoor voorkomen dat bij meerdere meldingen tegelijk niet alle klachten direct onderzocht kunnen worden. Bij het behandelen van milieuklachten en het verlenen van milieukundige bijstand bij incidenten en calamiteiten werkt het klachtenteam zo nodig samen met brandweer, politie, gemeente, GHOR (geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen), Rijkswaterstaat en het waterschap.
Klachten na afloop van het evenement kunnen gemeld worden bij de gemeente via telefoonnummer 14-0162 tijdens kantooruren of via mailadres stadhuis@oosterhout.nl .
Bijlage 1 Overige ontheffingen, vrijstellingen of vergunningen
Het kan nodig zijn om een ontheffing, vrijstelling, verklaring van geen bezwaar of een andere vergunning aan te vragen voor activiteiten die u tijdens uw evenement wilt organiseren. Deze zijn grotendeels in de APV opgenomen. Een aanvraag voor onderstaande ontheffingen, vrijstelling of voor een loterijvergunning kan samen met de evenementenvergunning aangevraagd en verleend worden of afzonderlijk. De meest voorkomende aan evenementen gekoppelde activiteiten zijn opgenomen in deze bijlage. Vragen over deze ontheffingen, vrijstelling of vergunning zijn meegenomen in het aanvraagformulier voor een evenementenvergunning.
Als er tijdens het evenement tegen betaling alcoholische dranken verstrekt worden, moet op grond van artikel 35 van de Drank- en Horecawet een ontheffing aangevraagd worden door degene die de drank verkoopt. Deze ontheffing maakt het mogelijk om tijdens evenementen gedurende een periode van maximaal twaalf aaneengesloten dagen zwak alcoholische dranken te schenken. Horecaondernemers die beschikken over een drank- en horecavergunning maar tijdens een evenement alcohol willen schenken op een locatie die niet in hun vergunning staat vermeld dienen eveneens genoemde ontheffing aan te vragen (denk hierbij aan een voor de gelegenheid vergroot terras). De aanvrager moet beschikken over een ‘Verklaring Sociale Hygiëne’ en tijdens het evenement op het terrein aanwezig zijn.
De Winkeltijdenwet bepaalt dat een winkel niet geopend mag zijn op zondag met uitzondering van de door het college aangewezen koopzondagen, bepaalde feestdagen en op werkdagen vóór 06:00 uur en na 22:00 uur. Het bedrijfsmatig verkopen van goederen op een andere manier dan vanuit een winkel valt hier ook onder. Het verkopen van goederen kan onderdeel uitmaken van een evenement. Voor dit verbod kan een vrijstelling worden verleend.
Op grond van artikel 3 van de Wet op de kansspelen kan aan een organisatie vergunning worden verleend voor het organiseren van een loterij, waarvan de opbrengst ten goede komt aan een doel van algemeen belang. Afhankelijk van het prijzenpakket (meer dan € 4.500) dient vergunning te worden verleend door het Ministerie van Justitie. Is het prijzenbedrag lager dan de hiervoor genoemde grens, dan mag door burgemeester en wethouders van een gemeente toestemming worden verleend voor de betreffende (lokale) loterij. Op grond van artikel 3 van de Wet op de kansspelen kan de Minister van Justitie vergunning verlenen voor een loterij met een tijdelijk karakter, eventueel voor een bepaald aantal jaren, dan wel voor permanente duur.
Volgens de Zondagswet is het verboden om op zondag geluid te produceren dat verder draagt dan 200 meter (art. 3) en ook is het verboden openbare vermakelijkheden (evenementen) te houden (art.4). De burgemeester is bevoegd ontheffing te verlenen voor het houden van een evenement vóór 13:00 uur en ook kan hij een ontheffing verlenen voor het maken van geluid na 13:00 uur.
Bijlage 2 Hoofdlocaties voor evenementen
zie link hoofdlocaties voor evenementen
Bijlage 3 Hoofdwegenstructuurkaart
zie link hoofdwegenstructuurkaart Oosterhout
Bijlage 4 Algemene brandweervoorschriften
Handreiking Evenementenveiligheid Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid NIFV, 2012 www.infopuntveiligheid.nl
https://www.kadaster.nl/web/artikel/productartikel/Graafmelding-KLIC.htm