Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rhenen

Subsidieregeling Jeugd

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRhenen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling Jeugd
CiteertitelSubsidieregeling Jeugd
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene Subsidieverordening gemeente Rhenen 2013

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-05-201401-01-2016nieuwe regeling

22-04-2014

Gemeenteblad, nr. 24877

Verord. 728

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Jeugd

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Rhenen;

overwegende dat het gewenst is activiteiten te stimuleren die bijdragen aan de gemeentelijke doelstellingen op het beleidsterrein:

Jeugd

gelet op artikel 2, tweede lid en artikel 4, derde lid van de Algemene Subsidieverordening gemeente Rhenen 2013;

gelet op de subsidieplafonds die de raad bij de programmabegroting vaststelt, dan wel heeft vastgesteld,

besluiten

vast te stellen de Subsidieregeling Jeugd.

 

Artikel 1 Begripsbepaling

 

Voor toepassing van deze subsidieregeling wordt onder de begrippen het volgende verstaan:

  • a.

    Algemene Subsidieverordening: de Algemene Subsidieverordening gemeente Rhenen 2013;

  • b.

    Deze subsidieregeling: Subsidieregeling Jeugd;

  • c.

    Subsidie: een aanspraak op financiële middelen zoals gedefinieerd in de Algemene wet Bestuursrecht en de Algemene Subsidieverordening;

  • d.

    Overige begrippen uit de Algemene Subsidieverordening gemeente Rhenen 2013 die worden gebruikt in deze subsidieregeling hebben dezelfde betekenis als in de Algemene Subsidieverordening gemeente Rhenen 2013.

 

Artikel 2 Reikwijdte

De Algemene Subsidieverordening gemeente Rhenen 2013 is van toepassing, behalve voor zover daarvan in deze subsidieregeling rechtens wordt afgeweken.

Artikel 3 Beleidsterreinen die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    In de bijlage bij deze subsidieregeling wordt tenminste per beleidsterrein aangegeven:

    • a.

      Voor welke beleidsterreinen sprake is van een subsidieplafond;

    • b.

      Hoe hoog dit subsidieplafond is, onder voorbehoud van goedkeurig van de begroting 2015 door de raad;

    • c.

      Welke doelen en resultaten worden nagestreefd;

    • d.

      Welke activiteiten in aanmerking komen;

    • e.

      Op welke wijze de subsidieplafonds worden verdeeld over de aanvragen;

    • f.

      Welke normen, tarieven of voorschriften van toepassing zijn.

  • 2.

    De bijlage met de subsidieregel(s) per beleidsterrein maakt integraal onderdeel uit van deze subsidieregeling.

Artikel 4 Slotbepalingen

  • 1.

    Alle voorgaande hierop van toepassing zijnde subsidieregelingen worden ingetrokken met ingang van inwerkingtreding van deze subsidieregeling.

  • 2.

    De Algemene Subsidieverordening gemeente Rhenen 2013 is onverkort van toepassing.

  • 3.

    Deze regeling geldt voor het subsidiejaar 2015 en treedt in werking op de dag na de publicatie.

  • 4.

    De regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Jeugd.

     

     

    Het college van burgemeester en wethouders,

    de secretaris,

    de burgemeester,

    dhr. P. Bonthuis

    drs. J.H.A. van Oostrum

     

     

Bijlage 1 Subsidieregel Jeugdgezondheidszorg en opvoedondersteuning

Subsidieplafond: € 379.231,-

Dit plafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad. Het subsidieplafond wordt in november 2014 definitief door de vaststelling van de programmabegroting 2015 door de gemeenteraad.

 

Doel van de subsidie

Het bijdragen aan een gezonde groei en ontwikkeling van jeugdigen in de gemeente Rhenen zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen en in staat zijn actief aan de samenleving mee te doen.

 

Activiteiten die in aanmerking komen voor subsidie

  • a.

    Jeugdgezondheidszorg uniform, kinderen tot 4 jaar in de gemeente Rhenen: monitoren en signaleren van de lichamelijke, psychische en cognitieve ontwikkeling, inschatten van zorgbehoefte, vaccineren, voorlichting en advies, beïnvloeden van gezondheidsbedreigingen, via het consultatiebureau.

  • b.

    Jeugdgezondheidszorg maatwerk, kinderen tot 4 jaar in de gemeente Rhenen:ondersteuningsactiviteiten, inzet jeugdverpleegkundige en samenwerking met relevante partners.

  • c.

    Opvoedondersteuning om de eigen kracht van de ouders/het gezin te versterken

    c1) Het bieden van opvoedondersteuning en –informatie via het Centrum voor Jeugd en Gezin.

    c2) Gezinsondersteuning: het bieden van gezinscoaching, videohometraining en Stevig Ouderschap.

 

Beoogde resultaten

De activiteiten werken preventief en versterken het probleemoplossend vermogen van de jeugdige, zijn ouders en hun sociale netwerk. Daarbij moet het gewoon zijn om vragen over de opvoeding en ontwikkeling te stellen en te bespreken.

Problemen in de opvoeding en ontwikkeling, psychische problemen en stoornissen voorkomen we zoveel mogelijk door een vroegtijdige signalering met bijpassende aanpak. 

  • a.

    Jeugdgezondheidszorg uniform: kinderen tot 4 jaar in de gemeente Rhenen, worden adequaat gevolgd en ondersteund in hun lichamelijke, psychische en cognitieve ontwikkeling; ouders en verzorgers krijgen voorlichting over en ondersteuning bij het opvoeden en verzorgen van hun kinderen tot 4 jaar in de gemeente Rhenen.

  • b.

    Jeugdgezondheidszorg maatwerk: kinderen tot 4 jaar in de gemeente Rhenen, worden adequaat gevolgd en ondersteund in hun de lichamelijke, psychische en cognitieve ontwikkeling; ouders en verzorgers krijgen voorlichting over en ondersteuning bij het opvoeden en verzorgen van hun kinderen tot 4 jaar in de gemeente Rhenen.

  • c.

    Opvoedondersteuning:

    c1) Ouders kunnen met hun vragen over opvoeden en opgroeien terecht bij het Centrum voor Jeugd en Gezin.

    c2)Kortdurende professionele begeleiding voor gezinnen met problemen op het gebied van opvoeden en opgroeien.

  •  

Organisaties die in aanmerking komen voor subsidie

VitrasCMD

 

Op dit beleidsterrein wordt voor 2015 gekozen voor continuïteit en verdieping van de bestaande subsidierelatie. Dit laat onverlet dat de subsidierelatie met aanvragers waarvan de aanvraag 2015 niet aan de eisen voldoet of waarvan de resultaten in 2014 achterblijven bij wat verwacht mag worden, niet voor continuering in aanmerking zal komen.

 

Soort subsidie

Jaarlijkse subsidie.

Verdeelsleutel subsidieplafond

Het subsidieplafond wordt op de volgende wijze onder de activiteiten verdeeld:

 

  • a.

    Jeugdgezondheidszorg uniform: € 288.931

  • b.

    Jeugdgezondheidszorg maatwerk: € 18.478

  • c.

    Opvoedondersteuning:€ 71.822

    Dit bedrag wordt verdeeld over:

    c1- Het bieden van opvoedondersteuning en –informatie via het CJG:

    € 37.048

    c2- Gezinsondersteuning: het bieden van gezinscoaching, videohometraining en cursus Stevig Ouderschap: € 34.774.

 

 

Van toepassing zijnde normbedragen

Geen.

 

Van toepassing zijnde tariefvoorschriften

Geen.

 

Bijzondere criteria en/of voorwaarden

Met de subsidieaanvrager zullen nadere afspraken gemaakt worden voor de subsidieverstrekking 2015.

De gemeente zal tenminste afspraken willen vastleggen omtrent:

  • -

    geldende (rand)voorwaarden per activiteit;

  • -

    uit te voeren werkzaamheden per activiteit;

  • -

    de inzet van uren voor de activiteiten;

  • -

    monitoring per activiteit.

 

De activiteiten moeten aansluiten bij het Basistakenpakket Jeugdgezondheidszorg 0-19 jaar. Dit pakket wordt momenteel geëvalueerd. De taken van de jeugdgezondheidszorg worden waarschijnlijk aangepast. Streven is om dit gelijk van kracht te laten worden met de inwerkingtreding van de voorgenomen Jeugdwet, die is voorzien voor 1-1-2015.

 

Referentiebeleidsdocumenten

  • -

    Programmabegroting 2013-2016;

  • -

    Convenant Centrum voor Jeugd en Gezin Rhenen.

  • -

    Beleidsplan Jeugd, Beleidsplan Participatie, Beleidsplan Maatschappelijke Ondersteuning

  • -

    Integraal Beleidskader Sociaal Domein

 

Bijlage 2 Subsidieregel Jongerenwerk

Subsidieplafond: € 96.409,--

Dit plafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad. Het subsidieplafond wordt in november 2014 definitief door de vaststelling van de programmabegroting 2015 door de gemeenteraad.

 

Doel van de subsidie

De jeugd heeft voldoende mogelijkheden om zich te ontwikkelen en is in staat actief aan de samenleving deel te nemen.

 

Activiteiten die in aanmerking komen voor subsidie

  • 1.

    Ambulant jongerenwerk voor jongeren van 8 tot 23 jaar.

  • 2.

    Projectmatig jongerenwerk voor jongeren van 8 tot 23 jaar.

 

Beoogde resultaten

  • 1.

    Het contact leggen met jongeren op vindplaatsen in de openbare ruimte en het verkennen van en toeleiden naar alternatieve mogelijkheden tot ontmoeting, vrijetijdsbesteding en ontwikkeling.

  • 2.

    Het bieden van ondersteuning en faciliteren van jongeren voor het organiseren van activiteiten die ondersteunend zijn of aansluiten bij voorgaande resultaten onder a.

Het initiëren, ondersteunen en faciliteren van projecten waar jongeren op basis van (gemeenschappelijke) interesses werken aan hun eigen ontwikkeling en toekomstperspectief en daarbij een positieve bijdrage leveren aan (de vitalisering van) de samenleving.

 

Organisaties die in aanmerking komen voor subsidie

Alleman Welzijn

 

Op dit beleidsterrein wordt voor 2015 gekozen voor continuïteit en verdieping van de bestaande subsidierelatie. Dit laat onverlet dat de subsidierelatie met aanvragers waarvan de aanvraag 2015 niet aan de eisen voldoet of waarvan de resultaten in 2015 achterblijven bij wat verwacht mag worden, niet voor continuering in aanmerking zal komen.

 

Soort subsidie

Jaarlijkse subsidie.

 

Verdeelsleutel subsidieplafond

Het subsidieplafond wordt op de volgende wijze verdeeld:

 

  • 1.

    Ambulant jongerenwerk: 70.000,--

  • 2.

    Projectmatig jongerenwerk: 26.409,--

 

Van toepassing zijnde normbedragen

Geen.

 

Van toepassing zijnde tariefvoorschriften

Geen.

Bijzondere criteria  en/of voorwaarden

De subsidievrager is bereid om over uitvoering van de subsidiebeschikking een overeenkomst aan te gaan met de gemeente Rhenen. Deze voorwaarde wordt opgenomen in het besluit tot subsidieverlening.

 

Met subsidieaanvrager zullen nadere afspraken gemaakt worden voor de subsidieverstrekking 2015.

De gemeente zal tenminste afspraken willen vastleggen omtrent:

  • 1.

    geldende (rand)voorwaarden per activiteit;

  • 2.

    uit te voeren werkzaamheden per activiteit;

  • 3.

    monitoring per activiteit.

  • 4.

     

 

Referentiebeleidsdocumenten

  • 1.

    Programmabegroting 2013 – 2016;

  • 2.

    Beleidsplan Jeugd; Beleidsplan Participatie; Beleidsplan Maatschappelijke Ondersteuning

  • 3.

    Integraal beleidskader Sociaal Domein

 

Bijlage 3 Subsidieregel Muziekoriëntatie

Subsidieplafond: € 8.000

Dit plafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad. Het subsidieplafond wordt in november 2014 definitief door de vaststelling van de programmabegroting 2015 door de gemeenteraad.

 

Doel van de subsidie

De jeugd in de gemeente Rhenen heeft de mogelijkheid om zich muzikaal te ontwikkelen.

 

Beoogde resultaten

Jaarlijks wordt de schoolgaande jeugd uit de groepen vier en vijf van de deelnemende basisscholen, (ongeveer 400 leerlingen) in de gemeente Rhenen in aanraking gebracht met de beginselen van muziek.

 

Activiteiten die in aanmerking komen voor subsidie

Klassieke muziekoriëntatie voor de schoolgaande jeugd uit de groepen 4 en 5 van de deelnemende basisscholen in de gemeente Rhenen.

 

Organisaties die in aanmerking komen voor subsidie

Stichting Muziekonderwijs Rhenen.

 

Op dit beleidsterrein wordt voor 2015 gekozen voor continuïteit en verdieping van de bestaande subsidierelatie. Dit laat onverlet dat de subsidierelatie met aanvragers waarvan de aanvraag 2015 niet aan de eisen voldoet of waarvan de resultaten in 2014 achterblijven bij wat verwacht mag worden, niet voor continuering in aanmerking zal komen.

 

Soort subsidie

Jaarlijkse subsidie.

 

Verdeelsleutel subsidieplafond

Voor de genoemde activiteit is € 8.000 euro beschikbaar.

 

Van toepassing zijnde normbedragen

Geen.

 

Van toepassing zijnde tariefvoorschriften

Geen.

 

Bijzondere criteria en/of voorwaarden

Niet van toepassing.

 

Referentiebeleidsdocumenten

Programmabegroting 2013 – 2016

Bijlage 4 Subsidieregel Peuterspeelzaalwerk

Subsidieplafond: € 97.736 

Dit plafond is onder voorbehoud van goedkeuring door de raad. Het subsidieplafond wordt in november 2014 definitief door de vaststelling van de programmabegroting 2015 door de raad.

 

Doel van de subsidie

Het organiseren en uitvoeren van de basisfunctie van het peuterspeelzaalwerk, namelijk het bieden van de mogelijkheid tot het stimuleren van “spelen, ontwikkelen en ontmoeten” van kinderen van 2 tot 4 jaar, die woonachtig zijn in de gemeente Rhenen.

 

Activiteiten die in aanmerking komen voor subsidie

De peuterspeelzaalactiviteiten zijn gericht op het creëren van een veilige omgeving waarin kinderen van 2 tot 4 jaar elkaar kunnen ontmoeten, samen kunnen spelen en zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen. Daarnaast zijn de activiteiten gericht op het zo vroeg mogelijk signaleren en bestrijden van eventuele achterstanden en/of ontwikkelingsproblemen, het tot stand brengen van samenwerking met consultatiebureaus, kinderopvang en basisscholen.

 

Beoogde resultaten

Het, in samenspraak met de ouders, stimuleren van de algemene ontwikkeling (motorisch, taal, sociaal emotioneel) van kinderen van 2 tot 4 jaar. Daarnaast worden eventuele problemen in de opvoeding en ontwikkeling, psychische problemen en stoornissen vroegtijdig gesignaleerd en doorverwezen naar een passende aanpak.

 

Organisaties die in aanmerking komen voor subsidie

Stichting Peuterspeelzaal Rhenen

Stichting Peuterspeelzaal Het Visnet

 

Op dit beleidsterrein wordt voor 2015 gekozen voor continuïteit en verdieping van bestaande subsidierelaties. Dit laat onverlet dat de subsidierelatie met aanvragers waarvan de aanvraag 2015 niet aan de eisen voldoet of waarvan de resultaten in 2014 achterblijven bij wat verwacht mag worden, niet voor continuering in aanmerking zal komen.

 

Soort subsidie

Jaarlijkse subsidie.

 

Verdeelsleutel subsidieplafond

Het subsidieplafond wordt op de volgende wijze verdeeld:

 

Het beschikbare budget wordt gedeeld door het gemiddelde aantal peuters dat gebruik maakt van het peuterspeelzaalwerk bij Stichting Peuterspeelzaal Rhenen en de Stichting Peuterspeelzaal Het Visnet. Het gemiddelde aantal peuters wordt berekend door de aantallen van 1 april en 1 oktober van het voorafgaande subsidiejaar bij elkaar op te tellen en door twee te delen.

 

Van toepassing zijnde normbedragen

Geen.

 

Van toepassing zijnde tariefvoorschriften

De subsidieaanvrager brengt een ouderbijdrage in rekening. De totale hoogte van de ouderbijdragen is minimaal 10% van de door de gemeente toe te kennen subsidie.

 

Bijzondere criteria en/of voorwaarden

De subsidievrager is bereid om over uitvoering van de subsidiebeschikking een overeenkomst aan te gaan met de gemeente Rhenen. Deze voorwaarde wordt opgenomen in het besluit tot subsidieverlening.

 

Indien een overeenkomst wordt aangegaan zal de gemeente daar tenminste in opnemen:

  • 1.

    Welke prestaties worden geleverd;

  • 2.

    wat de kosten daarvan zijn;

  • 3.

    binnen welke grenzen geschoven mag worden;

  • 4.

    indien van toepassing: hoe, met welke producteenheid, wordt afgerekend;

  • 5.

    hoe de verantwoording gerapporteerd moet worden.

 

Overige voorwaarden:

  • 1.

    Indien er wachtlijsten zijn voor peuterspeelzaalwerk, gaan (doelgroep)kinderen met een VVE indicatie voor.

  • 2.

    De normopenstelling van peuterspeelzalen is 40 weken per jaar.

  • 3.

    Eenzelfde peuter verblijft per dag niet meer dan één dagdeel in de peuterspeelzaal.

  • 4.

    Peuters nemen twee dagdelen deel aan een gesubsidieerde peuterspeelplaats. Extra dagdelen zijn volledig voor de kosten van de ouders.

  • 5.

    De peuterspeelzaal is ingeschreven in het landelijke register kinderopvang en peuterspeelzalen en voldoet daarmee aan de landelijke en lokale regelgeving.

Het niet voldoen aan de kwaliteitseisen kan reden zijn voor beëindiging van de subsidie voor de peuterspeelzaal.

  • 1.

    De peuterspeelzaal heeft geen winstoogmerk.

 

Referentiebeleidsdocumenten

  • 1.

    Programmabegroting 2013-2016

  • 2.

    Verordening kwaliteitseisen peuterspeelzaalwerk 2011

  • 3.

    Beleidsplan Jeugd

Integraal Beleidskader Sociaal Domein

 

Bijlage 5 Subsidieregel Voor- en Vroegschoolse Educatie

Subsidieplafond:  € 273.795,-

Dit plafond is onder voorbehoud van de toekenning van de rijksbijdrage voor Voor- en Vroegschoolse Educatie. De definitieve hoogte van het subsidieplafond wordt eind december 2014 bepaald aan de hand van de bekendmaking van de specifiek uitkering voor onderwijsachterstanden door het rijk.

 

Incidenteel subsidieplafond:

Onder voorbehoud van beschikbaarheid van restant middelen van voorgaande jaren uit de lopende budgetperiode is er een incidenteel plafond beschikbaar. De hoogte van het plafond wordt bepaald door het verschil tussen de ontvangsten en de uitgaven voor onderwijsachterstandenbeleid uit de jaren 2011, 2012, 2013 en 2014.

 

Doel van de subsidie

De gemeente Rhenen wil dat elk kind een succesvolle schoolloopbaan doorloopt. De Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) heeft als doel onderwijs- en/of ontwikkelingsachterstanden bij jonge kinderen te voorkomen en waar nodig effectief te bestrijden. De voorschoolse educatie is gericht op peuters van 2 tot 4 jaar met een onderwijs- en/of ontwikkelingsachterstand en vindt plaats in peuterspeelzalen, voorscholen en kinderdagverblijven. Aansluitend is er sprake van een doorgaande leerlijn naar de vroegschool voor kleuters van 4 tot 6 jaar, in groep 1 en 2 van het basisonderwijs.

 

Activiteiten die in aanmerking komen voor subsidie

 

  • 1.

    Uitvoering van Voor- en Vroegschoolse Educatie; alle door de Wet OKE verplichte activiteiten;

  • 2.

    Coördinatie van Voor- en Vroegschoolse Educatie;

  • 3.

    Het bieden van een specifiek programma voor de reformatorische doelgroep;

  • 4.

    Activiteiten ter verhoging van het taalniveau van de pedagogisch medewerkers in de voorschoolse sector.

  • 5.

    Jaarlijkse themabijeenkomst voor leidsters van de kinderdagverblijven en peuterspeelzalen en docenten van het basisonderwijs;

  • 6.

    Ondersteuning door de bibliotheek van het onderwijsachterstandenbeleid;

  • 7.

    VVE-scholing in de kinderopvang;

  • 8.

    Activiteiten ten behoeve van Voor- en Vroegschoolse Educatie en toeleiding naar Voor- en Vroegschoolse Educatie.

 

Beoogde resultaten

Problemen in de ontwikkeling voorkomen we zoveel mogelijk door een vroegtijdige signalering met bijpassende aanpak.

  • 1.

    Het bieden van het aantal plaatsen voor Voorschoolse Educatie dat minimaal gelijk is aan het aantal doelgroepkinderen, waaronder het aantal gewichtpeuters, in de gemeente Rhenen; het bieden van een passend stimuleringsprogramma voor peuters met een onderwijs- en/of ontwikkelingsachterstanden in de gemeente Rhenen;

  • 2.

    Het bereiken van de doelgroep en het realiseren van een dekkend en kwalitatief volwaardig VVE-aanbod binnen de gemeente Rhenen; het realiseren van een doorgaande lijn tussen de Voorschoolse en Vroegschoolse Educatie;

  • 3.

    Met een specifiek programma aansluiten bij de reformatorische doelgroep om het bereik van deze groep te vergroten;

  • 4.

    Verhoging van het taalniveau van de pedagogisch medewerkers werkzaam in de VVE naar niveau 3F

(= havo) voor de onderdelen mondelinge vaardigheden en leesvaardigheden. Voor schriftelijke vaardigheden is niveau 2f (= mbo 3) vereist.

  • 1.

    Contacten tussen leidsters van de kinderopvang en de peuterspeelzalen enerzijds en leerkrachten van de basisscholen anderzijds te versterken, ten behoeve van de doorgaande leerlijn tussen de Voorschoolse en de Vroegschoolse Educatie;

  • 2.

    Actieve betrokkenheid bij en een bijdrage aan het onderwijsachterstandenbeleid;

  • 3.

    Adequate VVE-scholing in de kinderopvang, om voorschoolse educatie in de kinderopvang mogelijk te maken;

  • 4.

    Actieve betrokkenheid bij en een bijdrage aan Voor- en Vroegschoolse Educatie.

  • 5.

     

 

Organisaties die in aanmerking komen voor subsidie

De infrastructuur van VVE is geheel ingebed in de gemeente Rhenen. Dit betekent dat er een convenant bestaat tussen maatschappelijke partners, gemeente en schoolbesturen. De kwaliteit van VVE is door investeringen  van uitvoerende instellingen en de gemeente geborgd. Als eerste komen dan ook de reeds bestaande subsidierelaties in aanmerking, vervolgens kunnen andere organisaties, waaronder nieuwe erkende voorscholen, in aanmerking komen. Dit laat onverlet dat de subsidierelatie met aanvragers waarvan de aanvraag 2015 niet aan de eisen voldoet of waarvan de resultaten in 2014 achterblijven bij wat verwacht mag worden, niet voor continuering in aanmerking zal komen.

 

Soort subsidie

Jaarlijkse subsidie.

Bij een incidenteel subsidieplafond: eenmalige subsidie

 

Verdeelsleutel subsidieplafond

  • 1.

    Uitvoering van Voor- en Vroegschoolse Educatie; alle door de Wet OKE verplichte activiteiten;

    • 1.

      De subsidie wordt verdeeld over het aantal aangewezen peuterspeelzalen/voorscholen: 4 dagdelen of

    • 2.

      10 uur voorschoolse educatie, 2 leidsters, verplichte bijscholing van leidsters etc.

  • 2.

    Coördinatie van Voor- en Vroegschoolse Educatie;

  • 3.

    Het bieden van een specifiek programma voor de reformatorische doelgroep;

  • 4.

    Subsidie wordt verstrekt voor het verhogen van het taalniveau van de pedagogisch medewerkers van de voorscholen, peuterspeelzalen en kinderdagverblijven conform de landelijke richtlijnen.

  • 5.

    Jaarlijkse themabijeenkomst voor leidsters van de kinderdagverblijven en peuterspeelzalen en docenten van het basisonderwijs;

  • 6.

    Ondersteuning door de bibliotheek van het onderwijsachterstandenbeleid;

  • 7.

    VVE-scholing in de kinderopvang;

  • 8.

    Actieve betrokkenheid bij en een bijdrage aan Voor- en Vroegschoolse Educatie.

  • 9.

     

Subsidiering van activiteiten beschreven onder a), b), c), d), e) f) en g) gaan, in die volgorde, voor op activiteiten onder h). Bij onderbesteding kunnen maatschappelijke partners en schoolbesturen in aanmerking komen voor subsidie voor activiteiten onder h). Subsidieaanvragen voor activiteiten die naar oordeel van het college niet of onvoldoende bijdragen aan de door de gemeente Rhenen met deze subsidieregel beoogde doelen en resultaten worden niet gehonoreerd binnen deze subsidieregel.

 

Van toepassing zijnde normbedragen

Geen.

 

Van toepassing zijnde tariefvoorschriften

Geen.

 

Bijzondere criteria en/of voorwaarden

De locaties die voorschoolse educaties aanbieden voldoen aan de kwaliteitseisen, zoals die in de Wet OKE zijn vastgelegd en door de gemeente Rhenen zijn uitgewerkt in de nota ’Voor- en Vroegschoolse Educatie in de wet OKE’ en de verordening kwaliteitseisen peuterspeelzaalwerk 2011. Tevens voldoen zij aan de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen en regionale afspraken hieromtrent.

 

De subsidievrager is bereid om over uitvoering van de subsidiebeschikking nadere afspraken te maken met de gemeente Rhenen. Deze voorwaarden worden opgenomen in het besluit tot subsidieverlening.

 

Voor nieuwe subsidieaanvragers geldt dat zij zich conformeren aan de afspraken en kwaliteitscriteria, zoals zijn opgenomen in het convenant ‘Voor- en Vroegschoolse Educatie Rhenen’, die reeds met bestaande partijen is afgesloten voor uitvoering van VVE in Rhenen. Deze voorwaarde wordt opgenomen in het besluit tot subsidieverlening.

 

De peuterspeelzaal, voorscholen en kinderdagverblijven zijn ingeschreven in het landelijke register kinderopvang en peuterspeelzalen en voldoen daarmee aan de landelijke en lokale regelgeving. Het niet voldoen aan de kwaliteitseisen kan reden zijn voor beëindiging van de subsidie voor de peuterspeelzaal, voorschool en kinderdagverblijf.

 

Referentiebeleidsdocumenten

  • 1.

    Programmabegroting 2013-2016

  • 2.

    Nota Voor- en Vroegschoolse Educatie in de Wet OKE, december 2011

  • 3.

    Convenant Voor- en Vroegschoolse Educatie Rhenen

  • 4.

    Verordening kwaliteitseisen peuterspeelzaalwerk 2011

  • 5.

    Besluit van 30 oktober 2013 tot wijziging van het Besluit specifieke uitkeringen gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid 2011-2014 in verband met verlenging en aanvullende bekostiging voor andere gemeenten.

  • 6.

    Beleidsplan Jeugd

  • 7.

    Integraal Beleidskader Sociaal Domein