Auditcommissie 2014
Raadsbesluit
Auditcommissieverordening 2014
De raad van de gemeente Oisterwijk,
gelezen het voorstel van de griffier en de voorzitter, dd 19 augustus,
afdeling Griffie,
raadsvoorstel nr. 14/65;
gelet op de GW art 82
besluit :
1. Vast te stellen de auditcommissieverordening 2014 Gemeente
Oisterwijk
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- 1.
commissie: de auditcommissie, zoals bedoeld in artikel 82 van de
Gemeentewet;
- 2.
lid: lid van de commissie;
- 3.
voorzitter: voorzitter van de commissie;
- 4.
accountant: de door de raad, conform artikel 213 Gemeentewet,
aangewezen accountant.
Artikel 2 Doel
- 1.
De commissie heeft als doel overleg te voeren met de accountant en
uitvoering te geven aan de taken genoemd in artikel 6.
- 2.
De commissie treedt niet in de onderscheiden bevoegdheden van de raad en
het college.
Artikel 3 Samenstelling van de commissie
- 1.
De commissie bestaat uit maximaal een raadslid per fractie, met een
minimum van drie leden.
- 2.
De commissie kan worden bijgestaan door adviseurs, waaronder de
portefeuillehouder financiën, de concerncontroller, medewerkers afdeling
financiën en de griffier of zijn vervanger.
- 3.
De accountant treedt op verzoek van de commissie op als extern adviseur
van de commissie.
- 4.
De commissie kan externe adviseurs, waaronder leden van de
Rekenkamercommissie, om advies vragen en uitnodigen bij een vergadering
aanwezig te zijn.
Artikel 4 Voorzitter en secretariaat
- 1.
De commissie kiest uit de in de commissie zitting hebbende raadsleden
een voorzitter.
- 2.
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeen roepen van
de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de
uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming.
- 3.
De griffie verzorgt het secretariaat.
Artikel 5 Benoeming en ontslag
- 1.
De raad benoemt de leden die namens de raad zitting hebben in de
commissie.
- 2.
De zittingsperiode van de raadsleden in de commissie eindigt wanneer zij
ophouden lid te zijn van de raad en in ieder geval aan het einde van de
zittingsperiode van de raad.
- 3.
De raad kan een lid als commissielid ontslaan.
- 4.
Een raadslid kan te allen tijde als lid van de commissie ontslag
nemen.
Artikel 6 Taken en bevoegdheden
De commissie:
- 1.
is het directe aanspreekpunt voor de door de raad aangewezen
accountant;
- 2.
adviseert de raad op basis van de bevindingen van de externe
accountant over de kwaliteit van de interne
beheersingssystemen;
- 3.
bespreekt jaarlijks het controleplan van de accountant en adviseert
de raad over speerpunten in de accountantscontrole;
- 4.
bespreekt de bevindingen van de accountant naar aanleiding van
(interim-) controles en naar aanleiding van de
jaarrekeningcontrole;
- 5.
evalueert de dienstverlening van de accountant;
- 6.
kan zelfstandig (deel)opdrachten verstrekken aan de accountant en
adviseert de raad hierover;
- 7.
adviseert de raad over het jaarverslag en de programmajaarrekening,
mede aan de hand van de accountantsverklaring en het
accountantsverslag;
- 8.
stemt onderzoeken volgens artikel 213a van de Gemeentewet,
rekenkameronderzoeken en de accountantscontrole op elkaar af;
- 9.
is belast met het aanbestedingstraject van de accountant met
ondersteuning van de inkoper.
- 10.
controleert in opdracht van de raad, opgestelde risicoanalyses en de
naleving van door de raad vastgestelde exploitatieopzetten van grote
ontwikkelingsprojecten zoals KVL, en adviseert daar periodiek over
aan de raad; wat betreft de KVL gebeurt dit halfjaarlijks, bij de
jaarrekeningcontrole en voor de begroting.
- 11
Controleert in opdracht van de raad de opgestelde, totale risicoanalyse
en fraude risicoanalyse, en adviseert daarover aan de raad. Dit gebeurt
jaarlijks bij de jaarrekening controle.
Artikel 7 Vergaderingen en quorum
- 1.
De commissie vergadert in principe 2 keer per jaar of zo veel zij nodig
acht voor een goede uitoefening van haar taak. In ieder geval vindt het overleg plaats
als bedoeld in de leden 2 en 3 van dit artikel.
- 2.
Jaarlijks, in het voorjaar, vindt er specifiek overleg plaats tussen de
accountant en de commissie over het rapport van bevindingen, behorend bij het
accountantsrapport van de jaarrekening over het voorafgaande
dienstjaar.
- 3.
Jaarlijks, in het najaar, vindt er specifiek overleg plaats tussen de
accountant en de commissie over de rapportage van de accountant bij de interim-controle over
het lopende dienstjaar, aan de hand van de managementletter van de accountant.
De commissie geeft dan de speerpunten aan voor de controle over het lopende
dienstjaar.
- 4.
Als minder dan drie leden bij een vergadering aanwezig zijn, wordt de
vergadering niet gehouden en wordt zo spoedig mogelijk een nieuwe vergadering
belegd.
- 5.
De vergaderingen van de commissie vinden in beslotenheid
plaats.
- 6.
Over hetgeen in de vergaderingen is besproken wordt door de
individuele leden van de commissie niets in de openbaarheid gebracht (behoudens het gestelde
onder artikel 7, sub 7 en 8).
- 7.
De adviezen van de commissie aan de raad en de commissie AZ zijn
openbaar.
- 8.
Verslagen van vergaderingen van de auditcommissie worden
vertrouwelijk ter inzage gelegd voor de raad en het college.
Artikel 8 Slotbepalingen
1.Bij twijfel over de betekenis of toepassing van de in deze verordening
opgenomen bepalingen en in gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist
de commissie.
Artikel 9 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking onmiddellijk na de bekendmaking
ervan.
Artikel 10 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als: “Verordening Auditcommissie
2014 gemeente Oisterwijk”.
2. In te trekken de auditcommissieverordening 2011-2014a.
3 In te trekken de benoeming als lid van de commissie de heer
C.W.A.M. van Beckhoven.