Organisatie | Assen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels detailhandel webwinkels |
Citeertitel | Beleidsregels detailhandel webwinkels gemeente Assen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | ruimtelijke ordening |
Geen.
Artikel 2.12 lid 1 onder a sub 2º WABO
NVT
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-09-2014 | Nieuwe regeling | 03-09-2014 | BB 00517 |
Bij de toepassing van deze beleidsregels wordt als volgt gemeten en berekend:
Bedrijfsvloeroppervlakte: de totale vloeroppervlakte van de ruimte binnen een functie die wordt gebruikt voor een aan-huis-verbonden beroep c.q. een (dienstverlenend) bedrijf , webwinkel, een dienstverlenende instelling, inclusief opslag- en administratieruimten, en dergelijke;
Voor de navolgende gevallen wordt met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a sub 2º van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht afgeweken van het (in voorbereiding zijnde) bestemmingsplan. Hierbij wordt toepassing gegeven aan de in de algemene maatregel van bestuur ruim geformuleerde gevallen en specifiek voor de bepaling voor het afwijken van het gebruik van bouwwerken binnen de bebouwde kom, eventueel in combinatie met inpandige bouwactiviteiten, tot een maximum van 1.500 m2 (artikel 4 lid 9 van bijlage II bij het Besluit omgevingsrecht). De volgende regels zijn van toepassing:
Artikel 4 (Voor)ontwerpbestemmingsplan
Wanneer een bestemmingsplan in voorbereiding is voor het betreffende perceel kan door middel van een omgevingsvergunning op dit beleid worden geanticipeerd, ook indien de vergunning in strijd is met het in voorbereiding zijnde bestemmingsplan of andere beleidsregels.
De detailhandelsbranche is continu in ontwikkeling. Een toenemende trend is de vestiging van webwinkels op bedrijventerreinen en in woonwijken. Globaal zijn de volgende hoofdgroepen van bedrijvigheid door middel van internetverkoop te onderscheiden:
De bovengenoemde vormen van webwinkels behoren allen tot vormen van detailhandel . Op basis van het huidige beleid is het uitoefenen van detailhandel ter plaatse van de reguliere bestemmingen ‘wonen’, ‘bedrijf’ of ‘bedrijventerrein’ niet toegestaan (met uitzondering van perifere detailhandel in de daarvoor aangewezen zones).
Om ondernemers toch ruimte te bieden en als gemeente daarop actief regie te voeren is het wenselijk om een beleidskader te ontwikkelen.
In artikel 2.12, eerste lid, onder a, sub 2º, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht is geregeld dat burgemeester en wethouders een omgevingsvergunning kunnen verlenen indien de activiteit in strijd is met het bestemmingsplan in de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen gevallen. Deze categorieën van gevallen zijn genoemd in artikel 4 van bijlage II van het Besluit omgevingsrecht. De categorieën van gevallen zijn erg ruim geformuleerd. In deze beleidsregel is geformuleerd wanneer en onder welke voorwaarden gebruik gemaakt wordt van deze afwijkingsbevoegdheid bij aanvragen die betrekking hebben op webwinkels.
De in dit artikel opgenomen beleidspunten zijn de volgende punten in beschouwing genomen:
Gevolgen voor de voorzieningenstructuur
De afgelopen jaren is zeer terughoudend gereageerd op initiatieven met betrekking tot webwinkels op bedrijventerreinen. Het gemeentelijk beleid is gericht op de concentratie van winkelformules in het kernwinkelgebied, wijkwinkelcentra en de PDV zone. Dit heeft geleid tot een levendige (aantrekkelijke) binnenstad en wijken. De vrees is dat een toename van het aantal webwinkels tot gevolg kan hebben dat de omvang en de kwaliteit van het kernwinkelgebied zal afnemen. Detailhandel Nederland heeft onlangs gemeente opgeroepen actief beleid te ontwikkelen en ten aanzien van illegale situaties te handhaven. De gemeente Assen kies er voor om afhaalpunten en showrooms daarom niet toe te staan buiten de detailhandelszones, om zo een aantrekkelijke en levendige binnenstad en wijken te behouden. Daarnaast zijn er geen ruimtelijke afwegingen om het ruimtelijke beleid voor detailhandel te wijzigen en afhaalpunten en showrooms toe te staan op bedrijventerreinen. De gemeente Assen wordt hierbij ondersteund door het adviesbureau voor detailhandel Droogh, Trommelen en Partners. Het advies is als bijlage toegevoegd.
Gevolgen voor de verkeersafwikkeling
Bij de verkoop van goederen via internet waarbij sprake is van een afhaal mogelijkheid is veelal kort contact tussen verkoper en koper. Toch zal door het toestaan van een afhaalfunctie bij een bedrijf een toename te signaleren zijn van het aantal verkeersbewegingen. Daarnaast bevinden zich meer en meer consumenten op het bedrijventerrein wanneer er afhaalpunten en showrooms voor webwinkels worden gevestigd.
Gevolgen voor de parkeerfaciliteiten
Een internetwinkel met showroom en afhaalgelegenheid zal de behoefte aan het aantal parkeerplaatsen doen laten toenemen. De verwachting is dat het huidige aantal parkeerplaatsen in de detailhandelszone deze toename kan opvangen.