Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Leeuwarden

Beleidsregels leerlingenvervoer gemeente Leeuwarden 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLeeuwarden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels leerlingenvervoer gemeente Leeuwarden 2014
CiteertitelBeleidsregels leerlingenvervoer gemeente Leeuwarden 2014
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-09-2014Onbekend

27-05-2014

GVOP: 26 september 2014 en Huis aan Huis; 17 september 2014

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels leerlingenvervoer gemeente Leeuwarden 2014

 

 

Inleiding

Ieder kind heeft recht op passend onderwijs. In sommige gevallen kunnen kinderen niet zelfstandig naar school. Wanneer aan bepaalde criteria wordt voldaan kunnen ouders een beroep doen op de verordening leerlingenvervoer. In dit document staan de beleidsregels die de gemeente hanteert betreffende het leerlingenvervoer. De beleidsregels geven aan hoe de bevoegdheden van het college met betrekking tot de verordening leerlingenvervoer worden uitgevoerd.

 

Visie

De gemeente Leeuwarden werkt vanuit de volgende visie:

- Ouders zijn verantwoordelijk voor het schoolbezoek van hun kinderen.

- Uitgangspunt is de zelfstandigheid en mogelijkheden van de leerling en ouders/verzorgers zo optimaal mogelijk te benutten en te stimuleren.

- Het is een taak van de gemeente om voor iedere leerling die in aanmerking komt voor het leerlingenvervoer passend vervoer aan te bieden.

- Uitgangspunt is dat zaken zo efficiënt mogelijk geregeld moeten worden. Hierbij wordt onder andere gedacht aan heldere en eenvoudige procedures en beperking van administratieve lasten voor de burgers.

 

1. Frequentie van de aanvragen

De gemeente kan leerlingenvervoer voor meerdere jaren verstrekken, vooral in gevallen waarbij het gaat om kinderen die langdurig gehandicapt zijn wordt voor de duur van de schoolperiode vervoer toegekend. Het gaat hier voornamelijk om leerlingen die onderwijs volgen op de scholen die vallen onder cluster 1*, 2* en 3*. De verantwoordelijkheid ligt bij de ouders/verzorgers om wijzigingen door te geven. Op grond van deze wijzigingen kan er een andere vorm van vervoer worden toegewezen, of kan er geen recht meer bestaan op vervoer.

Aan hen wordt ieder jaar voor 1 mei een formulier “verklaring leerlingenvervoer” gestuurd. Op grond van deze verklaring vindt er een afweging plaats of het vervoer gecontinueerd wordt.

 

*Cluster 1: kinderen met een visuele beperking

Cluster 2: kinderen met een auditieve en of communicatieve beperking

Cluster 3: kinderen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking

 

2. Berekening van de afstand en de route en vergoeding

De kortste route van huis naar school wordt berekend met de ANWB-routeplanner. Uitgangspunt is de kortste route voor de bepaling van de vergoeding bij vervoer per fiets of openbaar vervoer. Voor de bepaling van de hoogte van de vergoeding wordt gebruik gemaakt van de Reisregeling Binnenland.

De kosten van de reis met het openbaar vervoer worden berekend met de site: www.ov9292.nl . Het op basis van deze site vastgestelde bedrag ( op ingangsdatum vervoer), geldt gedurende het schooljaar waarvoor het leerlingenvervoer is toegekend.

 

3. Berekening enkele reistijd

Voor de enkele reistijd wordt uitgegaan van maximaal 1,5 uur. Dit is inclusief het traject van huis naar de bushalte, wachttijden bij de busstations (ivm bijvoorbeeld overstappen) en de looptijd van de bushalte naar school. Voor de berekening wordt uitgegaan van de reistijd voor het kind. Hierbij wordt niet gekeken naar de extra tijdsinvestering voor een eventuele begeleider. Het vaststellen van de reistijd per openbaar vervoer vindt plaats op basis van de beschikbaar gestelde informatie via www.ov9292.nl . Voor het vaststellen van de reistijd per aangepast vervoer, wordt de vervoerder geraadpleegd.

 

4. Tijden vervoer

Vervoer vindt plaats op de schooltijden, zoals deze staan vermeld in de schoolgids van de betreffende school, tenzij de structurele handicap van de leerling deze tijden onmogelijk maakt. Hierbij moet wel gekeken worden naar praktische oplossingen. Er moet naar gestreefd worden dat een leerling zo veel mogelijk met de reguliere ritten mee rijdt. Hierbij is een maximale wachttijd van30 minuten reëel. Wanneer een leerling niet kan voldoen aan het reguliere rooster en een aangepast rooster heeft, moet school een ingroeiplan overleggen waarin men onder andere aangeeft op welk termijn een leerling weer  onderwijs kan volgen, volgens het rooster. Hierbij is maatwerk noodzakelijk.

 

5. Wachtlijsten

Als de leerling wegens een wachtlijst moet uitwijken naar een andere school is het niet reëel

om te verwachten dat hij/zij halverwege het schooljaar moet overstappen naar de dichtstbijzijnde school, tenzij de school aangeeft dat een eerdere overstap aan te bevelen is en niet tot problemen leidt. Vanwege de continuïteit wordt dan het vervoer bekostigd tot het einde van het schooljaar. Voorwaarde is wel dat de plek op school bij de start van het nieuwe schooljaar beschikbaar blijft. Wordt niet aan deze voorwaarde voldaan dan vervalt het recht op bekostiging naar de verder gelegen school.

 

6. Fietsvergoeding

Een leerling in het primair onderwijs komt in aanmerking voor een vergoeding voor het vervoer per fiets indien de school niet verder weg staat dan 15 km. De school moet dan wel verder weg staan dan de in artikel 10 lid 1 en 2 genoemde afstandsgrens.

 

Een leerling in het voorgezet onderwijs komt in aanmerking voor en vergoeding voor het vervoer per (brom)fiets indien voldaan wordt aan artikel 16 lid 1.

 

Ook voor de afstandsbepaling van thuis naar school wordt gebruik gemaakt van de ANWB-route planner.

Het college betrekt bij haar oordeel omtrent de mogelijkheid van vervoer per fiets:

- de leeftijd van de leerling;

- de eventuele beperking;

- de veiligheid van de route en de afstand;

- belastbaarheid van de leerling (wat kan de leerling aan?)

Omtrent bovenstaande kan advies in worden gewonnen bij deskundigen (zie toelichting verordening leerlingenvervoer).

 

Indien de belastbaarheid (hierbij moet gedacht worden aan leeftijd en eventuele beperking) van de basisschool leerling het niet toestaat in de herfst/winter periode te fietsen kan worden overwogen in deze periode openbaar vervoer te vergoeden.

Het gaat hierbij om maatwerk en geldt alleen binnen de periode van 1 oktober tot 1 maart  (kan dus ook voor 1 maand gelden!).

 

7. Vergoeding op basis van het openbaar vervoer/per fiets

Het uitgangspunt van de gemeente is: alle kinderen in het openbaar vervoer/per fiets tenzij:

- dit verstandelijk of lichamelijk niet mogelijk is;

- dit gezien de leeftijd van de leerling niet mogelijk is;

- dit gezien de afstand niet mogelijk is;

- de reistijd in het openbaar vervoer langer is dan anderhalf uur en kan met het aangepast vervoer tot 50% minder worden teruggebracht

 

Hierbij moet wel de toegankelijkheid in acht worden genomen. Het college is van mening dat een leerling van 9 tot en met 11 jaar die met het openbaar vervoer kan reizen eenmaal per enkele reis kan overstappen. Een leerling van 12 jaar en ouder kan meerdere keren overstappen.

 

Als ouders/verzorgers van mening zijn dat het kind niet één- of tweemaal kan overstappen, moeten zij dat kunnen aantonen. Er kan sprake zijn van niet kunnen overstappen als:

- de leerling gedurende de rit moet overstappen op een gevaarlijk punt en hij/zij daar gezien zijn /haar leeftijd te jong voor is;

- de route van het uitstappunt van de bus/trein naar de school gevaarlijke punten kent;

- de aard van de beperking overstappen niet mogelijk maakt.

 

Indien er een fietsvergoeding of een vergoeding voor het openbaar vervoer wordt voorgesteld en ouders twijfelen of hun kind dit wel aankan, biedt het college de mogelijkheid maximaal een maand te oefenen op kosten van de gemeente.

 

De gemeente bekostigt de goedkoopst mogelijke wijze van openbaar vervoer (bijvoorbeeld een ov chipkaart, een jaarabonnement of een maandabonnement) of een kilometervergoeding voor de (brom)fiets.

 

8. Vergoeding van de kosten van openbaar vervoer of vervoer per fiets t.b.v. een begeleider

Om voor de vervoerskosten van een begeleider in aanmerking te komen, moeten ouders aantonen, dat de leerling niet in staat is zelfstandig gebruik te maken van het openbaarvervoer of vervoer per fiets. Hiervan kan onder andere sprake zijn als:

- de leerling gedurende de rit met het openbaar vervoer één of meerdere malen moet overstappen op gevaarlijke overstappunten en hij, gezien leeftijd, te jong hiervoor is;

- de route van het uitstappunt van de bus naar de school gevaarlijke punten kent (en oplossing daarvan door bijvoorbeeld verkeersbrigadiers niet mogelijk is).

- De fietsroute gevaarlijke punten bevat.

 

In geval van twijfel zal het college advies vragen aan deskundigen.

 

9. Vergoeding van de kosten van aangepast vervoer t.b.v. een begeleider

Het college verstrekt in uitzonderlijke gevallen een vergoeding voor de begeleiding in het aangepast vervoer. Daarbij is het uitgangspunt dat de begeleiding van tijdelijke aard is (maximaal 3 maanden). Van begeleiders wordt verwacht dat zij zelf zorgdragen voor de terug weg naar huis (’s ochtends) en het vervoer naar de school (‘s middags). Vergoeding vindt plaats op basis van openbaar vervoer.

 

10. Vergoeding op basis van de kosten van het eigen vervoer

Wanneer ouders de leerling zelf wensen te vervoeren is toestemming van het college noodzakelijk.

Daarbij is het uitgangspunt dat de kosten van het eigen vervoer lager of gelijk is aan de kosten van het vervoer waar men volgens de verordening recht op heeft.( De kosten van eigen vervoer mogen in ieder geval niet hoger zijn).

Er zijn twee soorten vergoedingen voor het eigen vervoer:

 

  • 1.

    Als ouders/verzorgers in aanmerking komen voor een vergoeding op basis van het openbaar vervoer en ze vervoeren de leerling zelf, dan keert het college een vergoeding uit op basis van het openbaar vervoer. Het goedkoopste tarief is hier het uitgangspunt.

  • 2.

    Als ouders/verzorgers in aanmerking komen voor aangepast vervoer en zij met toestemming van het college de leerling zelf vervoeren, geldt een vergoeding per kilometer. Deze vergoeding is gebaseerd op het Reisbesluit binnenland en de Reisregeling binnenland. De vergoeding van de kosten van het eigen vervoer bestaat uit twee keer de afstand woning-school x € 0,19 per kilometer.

 

11. Medische keuring

Wanneer een aanvraag voor aangepast vervoer wordt gedaan moet ter onderbouwing een medische verklaring worden meegestuurd. Deze verklaring mag niet ouder zijn dan 3 jaar. Wanneer de medische verklaring ontbreekt, zal de leerling worden opgeroepen voor een medische keuring. Dit geldt ook wanneer de overgelegde medische verklaring onvoldoende houvast biedt voor de beoordeling van de aanvraag en geen uitsluitsel biedt met betrekking tot het vervoer.

Het medisch onderzoek wordt uitgevoerd door een door het college aan te wijzen onafhankelijke adviesorganisatie.

De kosten van dit extern advies komen voor rekening van de woongemeente van de leerling. Het ontvangen advies heeft een geldigheidsduur van maximaal drie jaar.

 

In de volgende gevallen zal er geen onafhankelijk indicatieadvies worden gevraagd:

-Kinderen die afhankelijk zijn van een rolstoel;

-Kinderen die afhankelijk zijn van een rollator;

-Kinderen met een meervoudige handicap;

-Kinderen met zware lichamelijke beperkingen

 

12. Verruiming mogelijkheid voor aangepast vervoer

Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor het begeleiden, of laten begeleiden van hun kind in het openbaarvervoer/vervoer per fiets. Alleen als “genoegzaam” wordt aangetoond, dat begeleiding niet mogelijk is of tot onredelijke tijdsinvestering zou leiden, kan dit leiden tot een indicatie voor aangepast vervoer. Hiervan is sprake wanneer:

 

- Er in het gezin nog een kind jonger dan 9 jaar is, dat nog niet zelfstandig naar school kan en

- het niet mogelijk is het kind door een ander naar school te laten brengen en

- voorschoolse opvang niet mogelijk is.

- Er medische redenen zijn die ouders belemmeren het kind te begeleiden. Dit moet worden vastgesteld door een medisch deskundige (zie 11).

   

13 .Vervoer naar meerdere adressen na schooltijd

Vervoer na schooltijd naar andere plaatsen dan de woning van de leerlingen(de buitenschoolse opvang bijvoorbeeld) wordt alleen toegekend indien:

- er geen extra kosten mee zijn gemoeid (het adres ligt op de route) en

- het vervoer na schooltijd structureel is (op dezelfde dagen van de week, op hetzelfde adres).

- er sprake is van co-ouderschap. Er is sprake van co-ouderschap als zowel de moeder, als de vader in een regelmatige afwisseling de zorg voor het kind of de kinderen hebben. Bij co-ouderschap kan er recht zijn op bekostiging van het leerlingenvervoer voor de dagen dat de leerling bij de betreffende ouders verblijft. De beide ouders moeten afzonderlijk een aanvraag indienen voor de dagen dat het kind tijdens weekdagen bij hen verblijft.

 

14. Vervoer naar crisisopvang/pleeggezinnen

Als vooraf vast staat dat een leerling gedurende een korte periode ( niet langer dan 6 weken) in een crisis opvang(pleeggezin) geplaatst wordt en in een andere gemeente verblijft, heeft het soms de voorkeur dat de leerling zijn/haar oude school blijft bezoeken. Indien dit het geval is moet de oorspronkelijke gemeente ook het vervoer blijven verzorgen voor deze 6 weken (de leerling moet dus al recht hebben op een vervoersvergoeding). Is de afstand van het tijdelijk verblijf van de leerling naar school kleiner dan de kilometergrens die de oorspronkelijke gemeente hanteert, dan zal er geen sprake zijn van bekostiging van de vervoerskosten. In de meeste gevallen reist de jongere met het vervoer mee van de gemeente waar de jongere verblijft en wordt er door de vervoerder een factuur gestuurd naar de gemeente waar de leerling van afkomstig is.

Indien er voorafgaande aan de tijdelijke plaatsing nog geen recht op bekostiging van het leerlingenvervoer bestond, dient de hoofdregel te worden toegepast, namelijk dat in de gemeente waarin de leerling feitelijk verblijft het leerlingenvervoer wordt aangevraagd. Toetsing vindt dan plaats volgens de verordening.

In sommige gevallen wordt de crisisopvang met 6 weken verlengd. In die gevallen is de gemeente van de feitelijke verblijfplaats verantwoordelijk. In deze periode moet duidelijk worden wat het perspectief voor het vervolg is. Indien duidelijk is dat een jongere in de gemeente Leeuwarden woonachtig blijft is het noodzakelijk te onderzoeken of er sprake is van de dichtstbijzijnde toegankelijke school. Indien dit niet het geval is moet onderzocht worden of plaatsing op de dichtstbijzijnde toegankelijke school mogelijk is. Hierbij moet toetsing plaats vinden volgens de verordening.

 

15. Hoog begaafde leerlingen

Het Landelijk Informatiecentrum Hoogbegaafdheid vindt dat kinderen niet in hokjes moeten worden geplaatst en vindt verwijzing naar aparte scholen voor kinderen die hoogbegaafd zijn niet wenselijk. In de kamerbrief over leerlingenvervoer van minister Bijsterveldt van 10 april 2012, stelt de minister dat elke basisschool een aanbod voor excellente leerlingen heeft; dus ook voor hoogbegaafde leerlingen. Ze stelt dat er in principe geen leerlingenvervoer nodig is. Volgens de minister zijn er twee situaties waarin een hoogbegaafde leerling wel aanspraak kan maken op leerlingenvervoer:

  • 1.

    Als de hoofbegaafde leerling als gevolg van een handicap niet zelfstandig kan reizen en als die leerling aangewezen is op een school op afstand.

  • 2.

    Als de dichtstbijzijnde basisschool geen passend aanbod heeft voor de hoogbegaafde leerling en de leerling verder moet reizen voor een toegankelijke school met passend aanbod. Dit moet dan goed worden uitgezocht.

  

16. Wangedrag in het aangepast vervoer

Bij wangedrag van een kind in de taxi of taxibus ligt de actie in eerste instantie bij de vervoerder. Er moet een gesprek plaats vinden tussen ouders/kind en vervoerder/chauffeur.

Van dit gesprek moet een verslag gemaakt worden met de gemaakte afspraken. Het doel is verbetering van het gedrag van de leerling. De gemeente ontvangt een kopie van de afspraken. Wanneer dit niet leidt tot verbetering van het gedrag vindt er een gesprek plaats tussen ouders/verzorgers en de gemeente. Indien nodig wordt er een waarschuwingsbrief gestuurd. Als het probleem aanhoudt krijgen ouders een schriftelijke waarschuwing dat het vervoer wordt beëindigd indien het gedrag van de leerling niet verbetert.

In dit soort zaken moet er een afweging worden gemaakt of het gedrag verwijtbaar is. En of dit gedrag te wijten is aan de handicap en eventueel met begeleiding kan worden opgelost. Indien het probleem met begeleiding kan worden opgelost moet worden onderzocht of het aanbieden van een zitplaats in het voertuig voor begeleiding een optie is.

In alle gevallen zijn het de ouders/verzorgers die de begeleiding van het kind moeten organiseren, niet de gemeente! Van begeleiders wordt verwacht dat zij zelf zorgdragen voor de terug weg naar huis (’s ochtends) en het vervoer naar de school (‘s middags). Vergoeding vindt plaats op basis van openbaar vervoer.

 

17. Extreme weersomstandigheden

Bij extreme weersomstandigheden beslist de vervoerder of het vervoer niet of op een later tijdstip plaats moet vinden. De vervoerder communiceert dit naar de ouders/verzorgers en naar de gemeente. De vervoerder dient zorg te dragen voor veilig vervoer en dient de snelheid en rijstijl aan te passen aan de geldende weeromstandigheden.

 

18. Afwijken van de beleidsregels

Van de beleidsregels  kan worden afgeweken op grond van de zogenaamde inherente afwijkingsbevoegdheid van het college.