Organisatie | Waterschap Aa en Maas |
---|---|
Organisatietype | Waterschap |
Officiële naam regeling | Regeling waterschap Aa en Maas voor verlening van subsidies ex artikel 122d, vijfde lid, aanhef en onder b Waterschapswet |
Citeertitel | Anti-afhaakregeling |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-07-2014 | Nieuwe regeling | 04-07-2014 Waterschapsblad, 10-07-2014 | Vergadering van het Algemeen Bestuur van 4 juli 2014 |
Het Algemeen Bestuur van het waterschap Aa en Maas;
gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur van 27 mei 2014;
gezien het advies van de commissie Algemene en Financiële Zaken op 12 juni 2014;
gelet op artikel 122d, vijfde lid aanhef en onder b, artikel 122l en artikel 78 eerste lid Waterschapswet;
gelet op de “Circulaire voor subsidies conform artikel 122d, vijfde lid, aanhef en onder b van de Waterschapswet” van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (SA.36556 (2013/N), zoals goedgekeurd bij besluit van de Europese Commissie op 16 oktober 2013 kenmerk C(2013) 6628;
mede gelet op de Algemene wet bestuursrecht;
(a) het waterschap stimuleert om te komen tot vermindering van emissies naar oppervlaktewateren en het sluiten van waterkringlopen in bedrijfsprocessen;
(b) het waterschap streeft naar een optimaal economisch gebruik van persleidingen, rioolgemalen en rioolwaterzuiveringsinstallaties;
(c) inzicht in de ontwikkeling van het afvalwateraanbod over de middellange termijn, zowel qua waterkwantiteit als qua vervuilingseenheden hiervoor essentieel is;
(d) kapitaalvernietiging en stijging van het tarief voor de aan de rioolwaterzuiveringsinstallaties van het waterschap gebonden lozers zoveel mogelijk moet worden voorkomen;
(e) het derhalve wenselijk kan zijn meerjarige afspraken te maken met bedrijven waarvan het afvalwater een betekenisvol aandeel van de belasting van de zuiveringtechnische voorzieningen vormt;
(f) ingevolge artikel 122d, vijfde lid aanhef en onder b, Waterschapswet de opbrengst van de heffing tevens kan worden besteed aan het verstrekken van subsidies aan heffingplichtigen tot behoud van het gebruik van zuiveringstechnische werken teneinde een stijging van het tarief van de heffing zoveel mogelijk te voorkomen;
(g) ingevolge de Algemene wet bestuursrecht subsidieverlening geschiedt op basis van een beschikking;
(h) ingevolge de Algemene wet bestuursrecht ter uitvoering van de beschikking tot subsidieverlening een overeenkomst kan worden gesloten;
(i) de Europese Commissie gelet op haar besluit van 16 oktober 2013, kenmerk C(2013) 6628,
inhoudende de goedkeuring voor 10 jaar van de anti-afhaakregeling waterschappen zoals vastgelegd in de circulaire van het voormalig Ministerie van Verkeer en Waterstaat, nu het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, geen bezwaar heeft tegen een dergelijke vorm van staatssteun indien wordt voldaan aan de randvoorwaarden zoals vastgelegd in voornoemde circulaire;
(j) het waterschap binnen die randvoorwaarden de mogelijkheid heeft zijn eigen beleid te bepalen;
(k) uit oogpunt van onder meer transparantie, rechtszekerheid, gelijke behandeling en het streven naar doelmatige besteding van overheidsuitgaven het derhalve wenselijk is een toetsingskader vast te stellen en daarbij de voorwaarden zoals opgenomen in voornoemde circulaire over te nemen;
Vast te stellen de navolgende “Regeling waterschap Aa en Maas voor verlening van subsidies ex artikel 122d, vijfde lid aanhef en onder b Waterschapswet.
Uitvoeringsovereenkomst: de door of namens het bestuur door de dijkgraaf te ondertekenen overeenkomst tussen een bedrijf en het waterschap, waarin in ieder geval de wijze van betaling en de vaststelling van de subsidie worden geregeld en waarin wordt bepaald wanneer en op welke wijze de bevoorschotting plaatsvindt.
Artikel 4 Reële mogelijkheid tot zelf (voor)zuiveren
Een bedrijf dat reeds over een eigen (gedeeltelijke) zuivering beschikt en voor subsidie in aanmerking wenst te komen, dient een onderbouwing van de huidige bedrijfsvoering op basis van de in het vorige lid sub b vermelde criteria te presenteren en de invloed van aansluiting van de afvalwaterstroom op de rioolwaterzuiveringsinstallatie in beeld te brengen.
Artikel 5 Hoogte van de individuele subsidie
De aan een bedrijf verleende jaarlijkse subsidie bedraagt per vervuilingseenheid ten hoogste het verschil van het tarief per vervuilingseenheid van de zuiveringsheffing van het waterschap en de kosten van het zelf (voor)zuiveren per vervuilingseenheid, zoals door het bedrijf dient te worden aangetoond.
Artikel 9 Terugvordering bij niet voldoen aan subsidievoorwaarden
De subsidie wordt verleend onder de verplichting dat het bedrijf per kalenderjaar tenminste een in het verleningsbesluit te bepalen minimum aantal en ten hoogste een maximum aantal vervuilingseenheden op de rioolwaterzuiveringsinstallatie van het waterschap brengt.
De bepalingen van afdeling 4.2.7 van de Algemene wet bestuursrecht inzake betaling en terugvordering zijn van toepassing.
Onverminderd het bepaalde in artikel 4:57 van de Algemene wet bestuursrecht wordt de subsidie met wettelijke rente teruggevorderd als dat nodig is ter uitvoering van een terugvorderingsbesluit van de Europese Commissie of een onherroepelijke rechterlijke uitspraak.
Artikel 10 Uitvoeringsovereenkomst
De subsidie wordt verleend onder de opschortende voorwaarde dat na bekendmaking van de beschikking tot subsidieverlening door het bedrijf wordt meegewerkt aan de totstandkoming van de aan het besluit tot subsidieverlening gehechte uitvoeringsovereenkomst, door middel van ondertekening van een daartoe rechtsgeldig vertegenwoordigingsbevoegde en het doen toekomen aan het waterschap van deze uitvoeringsovereenkomst.