Organisatie | Peel en Maas |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Werktijden en verlofregeling gemeente Peel en Maas 2010 |
Citeertitel | Werktijden en verlofregeling gemeente Peel en Maas 2010 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
deze regeling heeft terugwerkende kracht
Artikel 4:2 Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Peel en Maas (CAR/UWO)
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-09-2014 | 01-01-2010 | nieuwe regeling | 05-01-2010 | 1894/2010/002038 |
Deze regeling heeft betrekking op de medewerkers van de gemeente Peel en Maas. Als medewerkers op wisselende tijden moeten werken (bijvoorbeeld medewerkers van de sportaccommodaties, markt, milieupark, buitengewone ambtenaar burgerlijke stand), stelt de werkgever daarvoor roosters op. Afspraken over werkroosters en bezetting van het team worden altijd in overleg met de leidinggevende gemaakt.
Alle regels worden voor parttimers naar evenredigheid toegepast.
De bedrijfstijden zijn normaal gesproken:
Ma, Di, Wo, Do en Vr van 7.00 tot 22.00 uur
Indien de openingstijd voor het publiek op een dag ruimer is dan wordt de bedrijfstijd hierop aangepast. (bijvoorbeeld de zaterdagopenstelling van het milieupark). Voor bepaalde functies of werkzaamheden kan er sprake zijn van een verschuiving van de bedrijfstijd (bijvoorbeeld het bijwonen van een avondvergadering).
Er zijn een aantal landelijke feestdagen vastgesteld. Dit zijn:
Daarnaast zijn er een viertal lokale feestdagen. Dit zijn de twee carnavalsdagen (maandag en dinsdag) en de overige 2 dagen worden jaarlijks collectief ingeroosterd of toegevoegd aan het persoonlijk verlof (zie art. 5)
De arbeidsduur is uit te drukken per jaar, per week en per dag.
Voor de arbeidsduur per jaar wordt de berekening mede bepaald door het aantal landelijke en lokale feestdagen. Bij een volledig dienstverband bedraagt deze 1.836 (gemiddeld 365,25 dagen x 5/7 minus
gemiddeld 5,9 feestdagen is 255 werkdagen x 7,2) minus de lokale feestdagen. Dit resulteert in 1.836 – 28,8 = 1.807,2 uur per jaar.
De arbeidsduur per week is tijdens normale weken (als er geen feestdagen zijn) 36 uur per week. De arbeidsduur per dag is 7,2 uur. Bij een arbeidsduur 5,5 uur of langer moet deze onderbroken worden door een pauze van minimaal een half uur.
Medewerkers hebben recht op 22 verlofdagen, ofwel 22 x 7,2 uur = 158,4 verlofuren. Met betrekking tot de medewerkers waarvoor een hogere salarisschaal geldt dan schaal 10, wordt dit verlof verhoogd met 7,2 uren.
Artikel 6 Leeftijdsfasebewust personeelsbeleid
Onder verwijzing naar de beleidsnotitie ”Leeftijdsfasebewust personeelsbeleid gemeente Peel en Maas” worden aan de medewerkers extra verlofuren toegekend om de belasting te verlagen, de belastbaarheid te verhogen en daarmee de inzetbaarheid van de medewerkers te verhogen:
Leeftijd 25 tot 35 jaar: 7,2 uur
Leeftijd 35 tot 45 jaar: 14,4 uur
Artikel 7 Verlof voor jeugd-en jongerenwerk
Voor het verkrijgen van “Buitengewoon verlof voor jeugd-en jongerenwerk” wordt de rijksregeling gevolgd.
Artikel 8 Verlof personeelsuitstapje
De dag waarop het personeelsuitstapje plaatsvindt, zal voor de ambtenaren die hieraan deelnemen, worden aangemerkt als een dag van buitengewoon verlof. Deze dag van buitengewoon verlof wordt gesteld op 1/5 deel van de arbeidsduur per week. Ambtenaren welke afzien van deelname aan het personeelsuitstapje dienen deze dag vrij te roosteren.
Artikel 9 Betaald ouderschapsverlof
Aan de medewerkers wordt de mogelijkheid geboden tot betaald ouderschapsverlof. Met betrekking tot de vaststelling van het recht op betaald ouderschapsverlof, wordt toepassing gegeven aan de artikelen 6:5 tot en met 6:5a:1 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Peel en Maas (CAR/UWO).
Na de bevalling van echtgenote, geregistreerde partner of degene van wie de medewerker het kind erkent, heeft de medewerker recht op 2 dagen verlof met behoud van bezoldiging. Het verlof dient te worden opgenomen binnen vier weken vanaf het moment dat het kind feitelijk op hetzelfde adres als de moeder woont.
Artikel 11 Buitengewoon verlof in verband met overlijden
Bij het overlijden van bloed-en aanverwanten in de eerste graad heeft de medewerker recht op 4 dagen verlof met behoud van bezoldiging. Bij het overlijden van bloed-en aanverwanten in de tweede graad heeft de medewerker recht op 2 dagen verlof met behoud van bezoldiging, tenzij de ambtenaar belast is met de regeling van de begrafenis of (en) nalatenschap, in welk geval ten hoogste 4 dagen verlof met behoud van
bezoldiging wordt verleend. Dit verlof dient binnen een periode van 7 kalenderdagen te worden opgenomen.
Artikel 12 Overschrijven van verlof
Aan het einde van een kalenderjaar mag ten hoogste 50,4 uur verlof worden overgeschreven naar het volgend jaar. Bij een dreigende overschrijding van dit aantal uren, wordt in overleg met de direct leidinggevende naar een oplossing gezocht.
Artikel 13 Flexibele werktijden
De medewerkers kunnen meer of minder werken binnen de bandbreedte (bijvoorbeeld 4 x 9 uur is mogelijk).
Artikel 14 Afwezigheid wegens bezoek dokter, huisarts, specialist
Consultatie van een huisarts, specialist, tandarts of afwezigheid wegens andere bijzondere omstandigheden dient daar waar mogelijk aan het begin van de ochtend, dan wel aan het einde van de middag plaats te vinden. Bij afwezigheid als gevolg hiervan wordt de werktijd fictief vastgesteld op 3,6 uur voor het betreffende dagdeel.
Artikel 15 Afwezigheid wegens opleiding, cursus, seminar
Voor het volgen van een opleiding, cursus of seminar mag maximaal 4 uur per dagdeel worden geteld.
Er is sprake van overwerk indien de medewerker in dienstopdracht werkzaamheden verricht buiten de arbeidsduur zoals die voor de medewerker is vastgesteld. Overwerk dient altijd vooraf te worden aangevraagd. Burgemeester en wethouders kunnen nadere regels stellen met betrekking tot het uitvoering geven aan overwerk binnen de organisatie.
Bij een verwachting van extreme temperaturen in de maanden juli en augustus kan de aanvang van de bedrijfstijd verschoven worden naar 06.30 uur en kan arbeidsduur per dag verminderd worden. In de genoemde periode kan de arbeidsduur met maximaal 15 uur verminderd worden in verband met het tropenrooster. Deze uren dienen in de resterende 10 maanden van het jaar gecompenseerd te worden of verrekend te worden met het verlof van de medewerker. Bij een eventuele overschrijding van deze 15 uur komen deze extra uren voor de helft voor rekening van de werkgever en voor de helft voor rekening van de medewerker. Het verschuiven van de aanvang van de bedrijfstijd geeft geen recht op een toelage zoals bedoeld in artikel 17 van de Bezoldigingsregeling.
Artikel 19 Inwerkingtreding nieuwe en intrekking oude verordening
De Werktijdenregeling gemeente Meijel 2006, de Regeling Tijdsregistratie gemeente Meijel 2006, de Arbeidsvoorwaardenregeling voor het aanvullend toekennen van vakantieuren gemeente Meijel, de Regeling verlof, buitengewoon verlof, variabele werktijden en overwerk gemeente Maasbree 2006, de Regeling Tropendienst gemeente Helden, de Vakantieregeling gemeente Helden, de Regeling buitengewoon verlof jeugd-en jongerenwerk gemeente Helden, de Regeling ADV dagen op verzoek van de gemeente Kessel en de Regeling Tropendienst gemeente Kessel worden ingetrokken.