Organisatie | Geldermalsen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Horecaverordening gemeente Geldermalsen 2013 |
Citeertitel | Horecaverordening gemeente Geldermalsen 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2015 | 12-03-2019 | art. 2, 3 | 22-09-2015 Elektronisch Gemeenteblad, 30-09-2015 | 15.011307 | |
24-12-2013 | 01-10-2015 | nieuwe regeling | 29-10-2013 Gemeenteblad, 23-12-2013 | 11 |
De raad van de gemeente Geldermalsen;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 24 september 2013, nummer 006,
gelet op de artikelen 4 eerste tot en met derde lid van de Drank- en Horecawet,
vast te stellen de volgende verordening: Horecaverordening gemeente Geldermalsen 2013
In deze verordening wordt verstaan onder:
paracommerciële rechtspersoon: een rechtspersoon niet zijnde een naamloze vennootschap of besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid, die zich naast activiteiten van recreatieve, sportieve, sociaal- culturele, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard richt op de exploitatie in eigen beheer van een horecabedrijf;
bijeenkomsten van persoonlijke aard: bijeenkomsten die geen direct verband houden met de activiteiten van de desbetreffende paracommerciële instelling zoals bruiloften, feesten, partijen, recepties, jubilea, verjaardagen, koffietafels, condoleancebijeenkomsten en dergelijke waarbij alcohol verstrekt wordt door de paracommerciële rechtspersoon;
Artikel 2 Schenktijden kantines sportclubs (met een paracommerciële drank- en horecavergunning)
Sportkantines kunnen uitsluitend alcoholhoudende drank verstrekken als er binnen de volgende schenktijden wedstrijden, trainingen of stichting/vereniging gebonden activiteiten plaatsvinden op:
Artikel 3 Schenktijden overige paracommerciële horeca
Een paracommerciële rechtspersoon (uitgezonderd kantines sportclubs) kan uitsluitend alcoholhoudende drank verstrekken als er binnen de volgende schenktijden stichting/vereniging gebonden activiteiten plaatsvinden op:
Artikel 4 Uitzondering schenktijden paracommerciële dorpshuizen
Een paracommerciële rechtspersoon in de vorm van een dorpshuis kan in afwijking van artikel 3, naast de stichting/verenigingsgebonden activiteiten, tevens alcoholhoudende drank schenken tijdens per jaar ten hoogste 12 bijeenkomsten van persoonlijke aard en of bijeenkomsten die gericht zijn op personen welke niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de desbetreffende rechtspersoon betrokken zijn.
Tijdens deze 12 bijeenkomsten gelden de volgende schenktijden:
Toelichting Horecaverordening gemeente Geldermalsen 2013
(na wijziging Horecaverordening door gemeenteraad 22 september 2015)
Deze verordening bevat medebewindbepalingen die zijn gebaseerd op artikel 4 van de Drank- en Horecawet (DHW).
De op basis van artikel 4 DHW door gemeenten te stellen regels met betrekking tot de
paracommerciële horecabedrijven dienen ter voorkoming van oneerlijke mededinging. Uit de memorie van toelichting (Kamerstukken II 2008/09, 32 022, nr. 3, blz. 10) blijkt dat de regering ervan uitgaat dat de gemeenten de belangrijke maatschappelijke functie van de verschillende paracommerciële instellingen in acht zullen nemen en geen onnodige beperkingen zullen opleggen daar waar de mededinging niet in het geding is en er geen sprake is van onverantwoorde verstrekking van alcohol, met name aan jongeren.
Concreet komt het er op neer dat de gemeentelijke uitwerking moet leiden tot regels die op zijn minst in enige mate bijdragen aan het voorkomen van oneerlijke mededinging. Of in bepaalde gevallen sprake zal zijn van oneerlijke mededinging is sterk afhankelijk van de lokale situatie. Bij de
aanzienlijke ruimte die dit uitgangspunt biedt, zal de gemeentelijke uitwerking verder overeenkomstig de algemene beginselen van behoorlijk bestuur plaats moeten vinden. Er is dus aanzienlijke ruimte
voor een afweging van belangen, die enerzijds niet tot het volledig uitbannen van oneerlijke mededinging hoeft te leiden en anderzijds niet tot het volledig ongemoeid laten van oneerlijke mededinging mag leiden.
Bij het opstellen van de Horecaverordening gemeente Geldermalsen 2013 is het afstandcriterium van een straal van 10-15 km rond het paracommerciële horecabedrijf niet gehanteerd. Voor de beoordeling van de plaatselijke alternatieve commerciële locaties is het grondgebied van de gemeente Geldermalsen aangehouden. Daarbij is rekening gehouden met de belangen van zowel de paracommerciële dorpshuizen als de commerciële horecabedrijven in de gemeente. De paracommerciële dorpshuizen vervullen een belangrijke maatschappelijke functie in de dorpskernen. Dat zij door de verkoop van alcoholhoudende drank tijdens persoonlijke bijeenkomsten en niet verenigingsgebonden activiteiten noodzakelijke extra inkomsten genereren, wordt door de burgemeester en het college onderkend. Commerciële horecabedrijven dragen in grote mate bij aan het voorzieningenniveau in deze gemeente en bieden de mogelijkheid besloten feesten en partijen te organiseren. Hierbij wordt aangenomen dat een dorpshuis een keuzemogelijkheid biedt voor partijen die qua grootte niet altijd terecht kunnen in de commerciële horecagelegenheden.
Een regeling op grond van artikel 4 DHW, in deze verordening uitgewerkt in artikel 2, 3 en 4, is verplicht. Deze bepalingen hebben als doel het tegengaan van oneerlijke mededinging.
Om oneerlijke mededinging te voorkomen en de paracommerciële dorpshuizen niet onnodig te beperken, is gekozen voor een aantal van 12 bijeenkomsten, waarbij vanuit DHW in artikel 4:4 de mogelijkheid bestaat om voor extra bijeenkomsten een ontheffing aan te vragen bij de burgemeester. Het moet dan wel gaan om bijzondere gelegenheden van zeer tijdelijke aard.
In deze artikelsgewijze toelichting worden enkel die artikelen die toelichting behoeven toegelicht.
Artikel 2 Schenktijden kantines sportclubs (met een paracommerciële drank- en horecavergunning)
Paracommerciële rechtspersonen die zich richten op sportieve activiteiten (sportclubs) kunnen uitsluitend alcoholhoudende drank verstrekken als nevenactiviteit van de stichting/vereniging. Dit betekent dat binnen de in dit artikel genoemde schenktijd de hoofdactiviteit van de rechtspersoon centraal staat.
Voor deze paracommerciële rechtspersonen is in het document “Integrale horecaregels en voorschriften Geldermalsen” (vastgesteld door het college op 24 september 2012) een niet uitputtende opsomming van activiteiten opgenomen waarbij zij alcohol mogen verstrekken:
Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen de aanwezigheid van leden of niet-leden (ook voor leden zijn de horeca-activiteiten gebonden aan de activiteiten die onder de doelstelling van de instelling vallen) omdat controle op aanwezigheid van niet-leden praktisch onmogelijk is.
In het kader van alcoholmatiging zijn de schenktijden voor de in dit artikel genoemde categorie beperkter dan bij de overige paracommerciele horeca.
Artikel 3 Schenktijden overige paracommerciële horeca
Paracommerciële rechtspersonen, niet zijnde sportclubs zoals bedoeld in artikel 2, die zich richten op activiteiten van recreatieve, sociaal-culturele, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard kunnen uitsluitend alcoholhoudende drank verstrekken als nevenactiviteit van de stichting/vereniging. Dit betekent dat binnen de in dit artikel genoemde schenktijd de hoofdactiviteit van de rechtspersoon centraal staat.
Voor de paracommerciële dorpshuizen is ook de opsomming in het document “Integrale horecaregels en voorschriften Geldermalsen” van toepassing, zie toelichting artikel 2.
Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen de aanwezigheid van leden of niet-leden (ook voor leden zijn de horeca-activiteiten gebonden aan de activiteiten die onder de doelstelling van de instelling vallen) omdat controle op aanwezigheid van niet-leden praktisch onmogelijk is.
Artikel 4 Uitzondering schenktijden paracommerciële dorpshuizen
Paracommerciële dorpshuizen kunnen naast stichting/verenigingsgebonden activiteiten (zie artikel 3) ook alcoholhoudende drank schenken tijdens per jaar maximaal 12 bijeenkomsten van persoonlijke aard en of bijeenkomsten die gericht zijn op personen welke niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de desbetreffende rechtspersoon betrokken zijn, zoals bruiloft, condoleance bijeenkomst en verjaardagen. Hierbij gelden andere schenktijden.
Bestuurlijke boete, strafbaarstelling en bestuursdwang
De grondslag voor het opleggen door de burgemeester van een bestuurlijke boete voor overtreding
van onder meer de op basis van deze verordening vastgestelde bepalingen is artikel 44a DHW. Op grond van datzelfde artikel 44a kan de burgemeester ook voor overtreding van een aantal andere bepalingen uit de DHW een bestuurlijke boete opleggen. In artikel 44 DHW is voorts bepaald dat de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de burgemeester bestuursdwang kunnen toepassen ter handhaving van de verplichting om een toezichthouder alle medewerking te verlenen bij het uitoefenen van zijn bevoegdheden in artikel 5:20, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht.