Organisatie | Wassenaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling reclame-uitingen gemeente Wassenaar 2014 |
Citeertitel | Regeling reclame-uitingen gemeente Wassenaar 2014 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | reclame-uitingen |
Geen
Algemene Plaatselijke Verordening Wassenaar 2014, artikel 2:10, lid 5
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-12-2014 | 07-02-2018 | nieuwe regeling | 15-07-2014 | 1926 |
Het college van burgemeester en wethouders van Wassenaar;
overwegende, dat de raad aan zijn college heeft overgelaten nadere invulling te geven terzake het aanbrengen, plaatsen of hebben van stoffen of voorwerpen waarvoor met een melding van plaatsing kan worden volstaan;
dat dit mede tot doel heeft de vermindering van de administratieve lasten van burgers, bedrijven en instellingen;
gelet op artikel 2:10, vijfde lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening Wassenaar 2014;
De navolgende Regeling reclame-uitingen gemeente Wassenaar 2014vast te stellen:
Artikel 3 Aantal en Afmetingen
Per locatie mogen twee reclameborden van maximaal A0-formaat (841x1189 mm) worden geplaatst, met dien verstande dat per activiteit slechts één reclamebord is toegestaan.
In het kader van vermindering van administratieve lasten wordt het vergunningenregime in de Algemene plaatselijke verordening Wassenaar voor stoffen en voorwerpen op de weg, meer specifiek sandwichborden en spandoeken, grotendeels afgeschaft en vervangen door een meldingplicht. Wordt niet of niet tijdig aan de meldingsplicht en aan de nadere regels voldaan dan blijft de vergunningplicht gelden.
Reclame dient vooral ten goede te komen aan de Wassenaarse bevolking en zich te richten op de Wassenaarse activiteiten of activiteiten die in Wassenaar plaatsvinden. Daarnaast dient vanuit maatschappelijk belang meegewerkt te worden aan reclame voor ideële doelen.
In lijn met het huidige beleid is per activiteit per locatie één reclamebord toegestaan. Aangezien de vraag groter is dan het aantal aangeboden is tegemoet gekomen aan het belang van ondernemers en organisaties, zonder het uiterlijk aanzien van de gemeente en de (verkeers)veiligheid van de gemeente uit het oog te verliezen. Het evenwicht is gevonden door aan het huidige beleid vast te houden, maar per locatie maximaal twee reclameborden te laten plaatsen. Derhalve kan tegelijkertijd voor twee activiteiten reclame worden gemaakt.
De plaatsing van reclameborden en spandoeken alsmede de locaties zijn een voortzetting van het huidige beleid. De reclame-uitingen mogen maximaal één week worden geplaatst
Teneinde te voorkomen dat er al vroegtijdig een claim wordt gelegd door een ondernemer op een tijdvak, wordt het moment van melden vastgesteld op het jaar voorafgaand aan het jaar van plaatsing. Anderszins kan, om te kunnen beoordelen of aan het meldingsvereiste wordt voldaan, de melding niet later dan twee weken voorafgaand aan plaatsing worden gedaan. Wordt die termijn niet in acht genomen, dan geldt het vergunningsvereiste.
Het melden geschiedt conform het principe “wie het eerst komt”. Het gaat hier om het moment van ontvangst van de melding. Na ontvangst van de melding wordt die op de gemeentelijke website geplaatst. Daardoor wordt inzichtelijk wie zich heeft gemeld en in welke periode de locaties nog vrij zijn en worden meer dan twee meldingen per periode voorkomen.