Organisatie | Enschede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieverordening Sport |
Citeertitel | Subsidieverordening Sport |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | sport |
.Deze regeling is vervangen door de Subsidieverordening Sport van 14 december 2015
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet, titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening 2009
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2016 | 01-01-2016 | Intrekking | 14-12-2015 | Onbekend. | |
01-01-2014 | 01-01-2016 | . | 30-09-2013 huis aan huis d.d. 23 oktober 2013 | gemeentebladnummer 128 |
Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen
Deze verordening verstaat onder:
sportvereniging: een Enschedese vereniging of stichting met volledige rechtsbevoegdheid, die als voornaamste activiteit, al dan niet in competitieverband, aan haar leden gelegenheid biedt het hele jaar door sport te beoefenen, die is aangesloten bij één of meerdere per 1 januari 2012 door het NOC*NSF erkende overkoepelende sportorganisaties, mits de betreffende sport ook binnen een door de NOC*NSF erkende sportbond wordt beoefend en die geen mensen bij voorbaat uitsluit van lidmaatschap;
sport: een intensieve lichamelijke activiteit waarbij de ademhaling en hartslag significant verhogen tijdens het langdurig bewegen danwel een bezigheid waarbij mensen zich met elkander meten door middel van een spel waarbij vooral analytisch denken benodigd is en op reglementaire wijze in competitieverband gespeeld wordt.
De aanvraag gaat vergezeld van de volgende gegevens:
een plan voor maatschappelijke activiteiten: omschrijving van activiteiten die door de club worden georganiseerd. Bij categorie III moet dit in samenwerking met één of meer andere sportvereniging(en) of maatschappelijke non-profit organisatie(s). Per activiteit dient de vereniging samen te werken met een partner die professioneel deskundig is.
Artikel 10 Subsidiabele activiteiten
activiteiten die gericht zijn op de thema’s uit het sportbeleid als vermeld in de sportnota van de gemeente Enschede.
b.De subsidie wordt verstrekt voor activiteiten die vermeld zijn in de bijlage
“maatschappelijk vitale activiteiten”. De lijst met activiteiten wordt tevens gepubliceerd op de website van de gemeente.
De aanvraag gaat vergezeld van de volgende gegevens:
een plan voor maatschappelijke activiteiten: omschrijving van activiteiten die door de club worden georganiseerd,in samenwerking met één of meer andere sportvereniging(en) of maatschappelijke non-profit organisatie(s). Per activiteit dient de vereniging samen te werken met een partner die professioneel deskundig is. De activiteiten dienen voor de aanvraag te worden voorgelegd aan de coördinator talentontwikkeling.
Hoofdstuk 5 extra maatschappelijke activiteiten
Aan een sportvereniging kan subsidie worden verstrekt indien een sportvereniging meer activiteiten uitvoert dan het aantal activiteiten genoemd in artikel 10 lid 3. Subsidie kan worden verleend voor maatschappelijke activiteiten die andere kennis en vaardigheden vereisen dan de kerntaken van de sportvereniging. Dit betreffen categorie B activiteiten zoals vermeld in de bijlage “maatschappelijk vitale activiteitenlijst’.
Hoofdstuk 6 Gehandicaptensportvereniging
Aan een gehandicaptensportvereniging kan een subsidie worden verstrekt om deze bij de door haar georganiseerde activiteiten in het kader van sportbeoefening door gehandicapten te ondersteunen. De aard van de sportbeoefening binnen een gehandicaptensportvereniging wordt gedefinieerd als een bijzondere maatschappelijke activiteit.
De aanvraag gaat vergezeld van de volgende gegevens:
de ledenlijst per 1 september van het lopende kalenderjaar die de volgende gegevens omvat van alle actief sportende leden 24 jaar en ouder die deelnemen aan de sportactiviteiten van de sportvereniging: postcode, geboortedatum, geslacht, soort lidmaatschap, bondsnummer en de hoogte van de contributie per maand dat het betreffende lid aan de vereniging betaalt;
Het college kan in bijzondere gevallen van de bepalingen in deze verordening afwijken, indien toepassing van de verordening tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
Artikel 24 Intrekken oude verordening
De Subsidieverordening sport, laatstelijk gewijzigd 14 december 2009, wordt ingetrokken.
Artikel 25 Afwijkende aanvraag- en beslistermijn subsidie 2014
De aanvraagdatum voor de subsidie 2014 wordt eenmalig verschoven naar 1 december 2013. De datum van beslissing verschuift eenmalig naar 1 mei 2014.
verordening zijn nog de bepalingen van de Subsidieverordening sport, zoals vastgesteld op 14 december 2009 van toepassing.
Verenigingen, die bij de invoering van het tarievenstelsel en deze verordening te maken krijgen met een negatieve financiële wijziging in het eerste jaar, kunnen in aanmerking komen voor een overgangsregeling. De overgangsregeling wordt toegepast zodat verenigingen één of twee jaar de tijd krijgen om in te spelen op de veranderende situatie. In het eerste jaar komen de verenigingen die er per lid per maand meer dan € 1,50 op achteruitgaan in aanmerking voor de overgangsregeling. In het tweede jaar kunnen verenigingen die er
€ 2,00 per lid per maand op achteruitgaan een beroep doen op de overgangsregeling. De overgangsregeling luidt dat het verschil in werkelijke achteruitgang en het normbedrag wordt gecompenseerd en wordt gebaseerd op de ledenlijst van 1 september 2012.
Toelichting op Subsidieverordening Sport 2013
Behorend bij de Subsidieverordening Sport 2013
Met stichting zoals genoemd in lid a wordt bedoeld een organisatie met als rechtsvorm een stichting waarbij uit de statuten blijkt dat zij functioneert als een vereniging, maar door de bijzondere samenstelling van het ledenbestand niet de rechtsvorm van een vereniging kan hebben. De stichting moet bij de aanvraag aangeven wat de reden is voor de keuze van de rechtsvorm ‘stichting’.
In lid e staat: ‘een bezigheid waarbij mensen zich met elkander meten door middel van een spel waarbij vooral analytisch denken benodigd is en op reglementaire wijze in competitieverband gespeeld wordt’. Dit betreft de definitie van denksport. Denksporten die in aanmerking komen voor subsidie zijn:
Hoofdstuk 2 Algemene subsidiebepalingen
Artikel 3 Doel en toepassingsbereik
Door het instellen van een subsidieplafond legt de gemeente de maximale omvang van de
subsidieverstrekking voor een bepaald tijdvak vast. Hiermee wil de gemeente voorkomen dat er onbeperkt aanspraak op de subsidiegelden kan worden gemaakt. De gemeente beperkt hiermee dus haar financiële risico. Aanvragen die binnenkomen nadat het subsidieplafond is bereikt, kunnen dus niet meer worden gehonoreerd.
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
Aanvragen die na 1 oktober worden ingediend worden niet in behandeling genomen. De aanvrager wordt hier schriftelijk van op de hoogte gebracht. De aanvraag dient bij voorkeur te worden aangevraagd via de website www.vitalesportverenigingen.nl.
Artikel 7 Beslistermijn, subsidieverlening
Artikel 9 Aanvraag subsidievaststelling
Artikel 10 Subsidiabele activiteiten
De subsidie voor volwassenensport is gebaseerd op het aantal contributiebetalende spelende leden ouder dan 23 jaar. De hoogte van de subsidie bepaalt daarbij het aantal activiteiten dat de club moet organiseren:
Een maatschappelijke activiteit wordt door de club zelf (dus actief) georganiseerd, in samenwerking met (een) andere sportvereniging(en) of maatschappelijke (non-profit) organisatie(s). Daarbij legt de club de activiteit voor uitvoering voor aan de coördinator talentontwikkeling, die zorgt voor de samenhang van aanbod in een wijk of stadsdeel. De sportverenigingen geven vooraf aan welke activiteiten zij gaan uitvoeren.
In verband met het moment van besluitvorming over de subsidieverordening verschuift de aanvraagdatum voor de subsidie 2014 eenmalig met twee maanden, dat wil zeggen naar 1 december 2013 en daarmee ook de datum van beslissing (naar 1 mei 2014).
De activiteiten die in aanmerking komen voor subsidie staan vermeld in de bijlage “maatschappelijke activiteitenlijst”. Daarnaast staan er op de website www.vitalesportverenigingen.nl voorbeelden van maatschappelijke activiteiten.
De aanvraag wordt ingediend op het formulier welke te vinden is op de website. Het activiteitenplan bestaat uit:
Lid 3 sub d. Bij de activiteit moet rekening worden gehouden met de eisen ten aanzien van professionele deskundigheid van het kader, gelet op veiligheid en aansprakelijkheid. Bijvoorbeeld: als er sprake is van een specifieke doelgroep, zoals kinderen met een verstandelijke beperking, moet er bij de activiteit begeleiding aanwezig zijn die beschikt over de vereiste professionele pedagogische vaardigheden en vakkennis.
Artikel 12 Beslistermijn, subsidieverlening
Artikel 14 Aanvraag subsidievaststelling
Na afloop van het subsidiejaar moet de sportvereniging verantwoording afleggen over wat wel/niet is gelukt. Daarbij vindt er geen correctie van reeds verstrekte subsidie op basis van bereikte resultaten plaats, maar wel op basis van het al dan niet uitvoeren van de aangemelde activiteiten. De aanvraag tot vaststelling wordt ingediend op het verantwoordingsformulier welke te vinden is op de website. Het activiteitenverslag bestaat uit:
Hoofdstuk 5 Extra maatschappelijke activiteiten
Alleen de activiteiten die vallen binnen categorie B in de maatschappelijke activiteitenlijst komen in aanmerking voor subsidie. Mochten er extra activiteiten worden uitgevoerd uit categorie A dan komen deze niet voor subsidie in aanmerking.
In verband met het moment van besluitvorming over de subsidieverordening verschuift de aanvraagdatum voor de subsidie 2014 eenmalig met twee maanden, dat wil zeggen naar 1 december 2013 en daarmee ook de datum van beslissing (naar 1 mei 2014).
Artikel 17 Subsidieverlening en subsidievaststelling
De maximale subsidie per activiteit bedraagt € 250,-. Mocht een vereniging minder dan € 250,- volwassensubsidie ontvangen dan zal dit bedrag naar beneden worden bijgesteld.
Hoofdstuk 6 Gehandicaptensportvereniging
Gehandicaptensportverenigingen komen niet in aanmerking voor subsidie die betrekking heeft op het maatschappelijke activiteitenplan. In plaats hiervan komen zij in aanmerking voor een subsidie.
Artikel 22 Subsidievaststelling
In geval er wordt afgeweken van de verordening dient de afwijkende besluitvorming altijd binnen de doelstelling van de verordening te passen. De hardheidsclausule dient enkel toegepast te worden in uitzonderlijke gevallen.
Artikel 24 Intrekken oude verordening
Intrekking van een verordening gebeurt altijd bij verordening, in dit geval door een intrekkingsbepaling in de nieuwe verordening op te nemen.
Artikel 25 afwijkende aanvraag- en beslistermijn subsidie 2014
In verband met het moment van besluitvorming over de subsidieverordening verschuift de aanvraagdatum voor de subsidie 2014 eenmalig met twee maanden, dat wil zeggen naar 1 december 2013 en daarmee ook de datum van beslissing (naar 1 mei 2014).
Indien u in aanmerking komt voor de overgangsregeling kunt u, na ontvangst van de subsidiebeschikking, een verzoek indienen bij de gemeente.
Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2014 en is van toepassing op alle te subsidiëren activiteiten die plaats vinden in het jaar 2014 en daarna.