Organisatie | Molenwaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Evenementenbeleid Molenwaard 2014 |
Citeertitel | Evenementenbeleid Molenwaard 2014 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
APV Molenwaard 2013
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-08-2014 | Nieuwe regeling | 10-07-2014 | Mozard101902 |
Evenementen zijn belangrijk voor de gemeente. Evenementen hebben vaak een functie in het versterken van de saamhorigheid binnen de kernen. Bovendien verhogen ze de aantrekkelijkheid van de gemeente. Naast positieve kanten hebben evenementen ook negatieve kanten. Zo kunnen evenementen overlast veroorzaken voor mensen die dicht bij de evenementenlocaties wonen en werken. De overlast heeft niet alleen met geluid te maken. Ook de bereikbaarheid van de woning of het bedrijf, het tijdelijk verdwijnen van parkeerplaatsen, verkeersopstoppingen en vervuiling van de openbare ruimte zijn nadelen van evenementen.
Een belangrijke reden voor het vaststellen van een kader is om helderheid te scheppen in het aantal evenementen dat als risicovol beschouwd dient te worden, in de zin van overlast voor omwonenden of veiligheid van publiek bij evenementen. Met andere woorden, het doel van het vaststellen van het evenementenbeleid is om het plaatsvinden van evenementen te bevorderen en tegelijkertijd de negatieve kanten van evenementen te minimaliseren. In dit beleid zijn zowel procedurele als inhoudelijke aspecten vastgelegd om te bereiken dat duidelijkheid wordt ge-creëerd voor alle bij de organisatie van evenementen betrokken partijen.
Het wettelijke kader van ‘evenementen’ staat opgenomen in hoofdstuk 2, afdeling 7 van de APV. Artikel 2:24, lid 1, van de APV geeft een zeer ruime definitie van het begrip ‘evenement’.
Voor de toepasbaarheid van beleid en de relevantie van de onderwerpen in het beleid zal een nadere afbakening van het begrip nodig zijn. De reikwijdte van de definitie dient derhalve te worden ingeperkt. Voorts zal het aantal regelingen/wetten, dat een rol speelt bij het onderwerp ‘evenementenbeleid’, moeten worden afgebakend. Om deze reden zullen de volgende bepalingen/ regelingen hier verder buiten behandeling worden gelaten:
Hoofdstuk 3: Categorisering evenementen
Om te komen tot een inperking van de definitie van het begrip ‘evenement’ wordt het begrip ‘evenement’ ingedeeld in drie categorieën: categorie A (kleine evenementen), categorie B (reguliere evenementen), en categorie C (grote evenementen).
Kleine evenementen hebben een laag risico. Voorbeelden van dergelijke evenementen zijn: buurtbarbecue en een kleine braderie.
Een evenement valt in categorie A als:
Indien aan één van de voorwaarden niet voldaan wordt valt het evenement in categorie B.
Regulier evenement (categorie B)
Een regulier evenement is een middelgroot evenement met een op voorhand gemiddeld risico. Bij een regulier evenement dienen maatregelen te worden getroffen om het evenement in goede banen te leiden en de veiligheid te waarborgen. Voorbeelden van reguliere evenementen zijn: rommelmarkten en kleinschalige tentfeesten.
Een evenement valt in categorie B als:
Een groot evenement heeft een verhoogd risico. Maatregelen zullen nodig zijn om het evenement in goede banen te leiden. De voorbereiding van het evenement zal intensief zijn waarbij de hulpdiensten nauw betrokken zullen zijn. Voorbeelden van dergelijke evenementen zijn: Piratenfeest en de Hans den Ouden Marathon.
Een evenement valt in categorie C als:
Bij het aantal bezoekers wordt uitgegaan van de hoogste aantal bezoekers dat op één moment aanwezig is. Bijvoorbeeld, indien een evenement de hele dag duurt en er komen de hele dag door 1000 bezoekers maar er zijn er gelijktijdig nooit meer dan 450 bezoekers aanwezig dan valt het evenement in categorie B en dus niet in C.
Hoofdstuk 4: Beleid/afwegingskader
In dit hoofdstuk wordt het beleid per categorie beschreven.
Regulier evenement (categorie B)
Het volgende beleid geldt voor de grote evenementen met uitzondering van de aan Koningsdag gerelateerde feesten:
*De selectiecriteria zijn als volgt:
Voor de aan Koningsdag gerelateerde feesten welke vallen in categorie C geldt het volgende beleid:
Hardheidsclausule/afwijkingen van het beleid
De burgemeester is bevoegd van het evenementenbeleid af te wijken, indien strikte toepassing van dat beleid voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met dit beleid te dienen doel en met de belangen ter waarborging waarvan dit beleid is opgesteld.
Een en ander betekent ook dat de burgemeester in het belang van de openbare orde, het voorkomen of beperken van overlast, de verkeersveiligheid of de veiligheid van personen of goederen, de zedelijkheid of de gezondheid of om andere zwaarwichtige redenen gemotiveerd van dit beleid kan afwijken.
Hoofdstuk 5: Evenemententerreinen
Grote evenementen die plaatsvinden in de openlucht/tent mogen op de volgende locaties plaatsvinden, met uitzondering van de aan Koningsdag gerelateerde feesten:
De genoemde locaties zijn geschikt voor het houden van grotere evenementen, gelet op de oppervlakte, de verkeerssituatie en de eventueel te verwachten geluidsoverlast voor omliggende bebouwing.
Voor de aan de Koningsdag gerelateerde grote evenementen zijn de volgende locaties toe-gestaan:
Verantwoordelijkheden organisatoren
De organisatoren zijn in alle gevallen verantwoordelijk voor:
Hardheidsclausule/afwijkingen van het beleid
De burgemeester is bevoegd om ontheffing te verlenen voor andere dan in deze paragraaf genoemde locaties, indien strikte toepassing van dat beleid voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding
tot de met dit beleid te dienen doel en met de belangen ter waarborging waarvan dit beleid is opgesteld.
In het nu volgende hoofdstuk worden per thema de voorwaarden per evenementcategorie waaraan voldaan moet worden beschreven. Deze voorwaarden zullen ook opgenomen worden in de vergunning. Vast uitgangspunt is dat de organisator verantwoordelijk is voor een ordelijk en veilig verloop van een evenement. De voorwaarden die door de gemeente worden opgelegd hebben een verplichtend karakter maar ontnemen de organisator niet de verantwoordelijkheid om aanvullende maatregelen te nemen die nodig zijn voor een ordelijk en veilig verloop van een evenement.
-Veiligheidsplan is niet verplicht.
Regulier evenement (categorie B)
-Veiligheidsplan is niet verplicht.
-Veiligheidsplan is verplicht voor evenementen die plaatsvinden in de openlucht/tent.
In een veiligheidsplan dienen de volgende zaken opgenomen te worden:
De organisatoren zijn verantwoordelijk voor het opstellen van een veiligheidsplan. Overleg hierover met de brandweer, GHOR en politie is aan te bevelen. Het conceptplan dient bij de vergunning aanvraag te worden bijgevoegd. Het definitieve veiligheidsplan dient 6 weken voor aanvang van het evenement gereed te zijn en aan de gemeente te worden overgelegd.
6.2 Brandveiligheid / gebruiksvergunning
In het belang van de (brand)veiligheid is een gebruiksvergunning verplicht voor inrichtingen (gebouwen) waar een evenement plaatsvindt. Voor tenten en tijdelijke bouwwerken is geen gebruiksvergunning nodig maar gelden algemene voorwaarden. De voorwaarden hebben betrekking op o.a. materiaalgebruik, noodverlichting en constructieve veiligheid.
-Beveiliging is niet verplicht.
Regulier evenement (categorie B)
-Indien er alcohol verstrekt wordt is beveiliging verplicht, de volgende norm wordt gesteld:
oGecertificeerde beveiliging ( 1 op te 250 bezoekers) of toezichthouders (5 op de 250 bezoekers).
-Indien er alcohol verstrekt wordt is beveiliging verplicht, de volgende norm wordt gesteld:
oGecertificeerde beveiligers ( 1 op de 250 bezoekers) of vrijwillige toezichthouders (5 op de 250 bezoekers).
De gecertificeerde beveiligers en toezichthouders dienen zichtbaar aanwezig te zijn en herken-bare kleding te dragen. De kosten voor de beveiligingswerkzaamheden zijn voor rekening van de organisator.
6.4 Verkeersregelaars/parkeerwachters
-Inzet van verkeersregelaars en parkeerwachters is niet verplicht.
Regulier evenement (categorie B)
De organisatie is verantwoordelijk voor een ordelijk verloop van het verkeer, de bereik-baarheid van het terrein voor hulpdiensten, en de vrije doorgang van de openbare weg. Om dit te realiseren dienen, indien nodig, verkeersregelaars te worden ingezet. Indien het evenement plaatsvindt aan een doorgaande weg, of dat het hierop een direct effect heeft, dienen de verkeersregelaars in het bezit te zijn van een instructieverklaring, welke wordt verstrekt door de politie (d.m.v. e-learning),en dienen zij aangesteld te zijn door de burgemeester middels een aanstellingsbesluit.
De organisatie is verantwoordelijk voor een ordelijk verloop van het verkeer, de bereik-baarheid van het terrein voor hulpdiensten, en de vrije doorgang van de openbare weg. Om dit te realiseren dienen, indien nodig, verkeersregelaars te worden ingezet. Indien het evenement plaatsvindt aan een doorgaande weg, of dat het hierop een direct effect heeft, dienen de verkeersregelaars in het bezit te zijn van een instructieverklaring, welke wordt verstrekt door de politie (d.m.v. e-learning), en dienen zij aangesteld te zijn door de burgemeester middels een aanstellingsbesluit.
Op de website www.verkeersregelaarsexamen.nl is alle informatie te vinden m.b.t. e-learning.
De organisatie kan in overleg treden met de politie over de gewenste omvang van het aantal verkeersregelaars. De eventuele kosten voor de inzet van verkeersregelaars zijn voor rekening van de organisator. Primair ligt de verantwoordelijkheid voor de inzet van de verkeersregelaars bij de organisatie, echter de gemeente heeft het recht om in specifieke gevallen een verplichte specifieke inzet van verkeersregelaars op te leggen.
-De inzet van EHBO’ers is niet verplicht.
Regulier evenement (categorie B)
-De inzet van EHBO’ers is niet verplicht.
-Indien alcohol wordt verstrekt en het evenement vindt plaats in de openlucht, een tent of in een andere niet officiële horecagelegenheid, is de inzet van EHBO’ers verplicht. De norm die hiervoor geldt is 2 op de 750 bezoekers.
In plaats van EHBO’ers mogen er ook verpleegkundigen, gecertificeerde bedrijfshulpverleners of artsen worden ingezet. Voor allen geldt dat ze zichtbaar aanwezig dienen te zijn en herkenbare kleding moeten dragen. De kosten voor zijn voor rekening van de organisator.
6.6 Eindtijden voor evenementen
Regulier evenement (categorie B)
-Het maximaal toegestane geluidsniveau bedraagt voor de dag-, avond- en nachtperiode respectievelijk 50, 45 en 40 dB(A) op de gevels van dichtstbijzijnde woningen.
Regulier evenement (categorie B)
Het maximaal toegestane geluidsniveau voor evenementen in de openlucht/tent mag niet meer dan 70dB(A) bedragen op de gevels van de dichtstbijzijnde gevels van woningen. In afwijking van de 'Handleiding meten en rekenen industrielawaai' is voor de beoordeling van het geluidniveau, geen strafcorrectie voor muziekgeluid van toepassing.
Het maximaal toegestane geluidsniveau voor evenementen in de openlucht/tent mag niet meer dan 70dB(A) bedragen op de gevels van de dichtstbijzijnde gevels van woningen. In afwijking van de 'Handleiding meten en rekenen industrielawaai' is voor de beoordeling van het geluidniveau, geen strafcorrectie voor muziekgeluid van toepassing.
Het college van burgemeester en wethouders kan, op grond van artikel 4:6 lid 2 APV, in specifieke gevallen ontheffing verlenen van het verbod tot het veroorzaken van geluidshinder.
6.8 Alcohol en gebruik glaswerk
Regulier evenement (categorie B)
-Indien alcohol wordt verstrekt is het gebruik van glaswerk (ook bierflesjes) niet toegestaan.
-Indien alcohol wordt verstrekt is het gebruik van glaswerk (ook bierflesjes) niet toegestaan.
Hardheidsclausule/afwijkingen van het beleid
De burgemeester is bevoegd van het evenementenbeleid af te wijken, indien strikte toepassing van dat beleid voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met dit beleid te dienen doel en met de belangen ter waarborging waarvan dit beleid is opgesteld.
Een en ander betekent ook dat de burgemeester in het belang van de openbare orde, het voorkomen of beperken van overlast, de verkeersveiligheid of de veiligheid van personen of goederen, de zedelijkheid of de gezondheid of om andere zwaarwichtige redenen gemotiveerd van dit beleid kan afwijken en eventueel aanvullende voorwaarden kan stellen.
Hoofdstuk 7: Faciliteiten/ondersteuning door gemeente
7.1 Gebruik gemeente-eigendommen
Indien gebruik wordt gemaakt van een gemeentelijke locatie voor het houden van een evenement zijn de volgende zaken van belang:
Benodigde materialen, zoals hekken en borden, worden door de gemeente ter beschikking ge-steld. De volgende zaken zijn hierbij van belang:
De gemeente heeft de inzameling van afval overgedragen aan GR Waardlanden. Het volgende is van belang bij evenementen:
Afhankelijk van de hoeveelheid afval kan er door de organisatie ook voor worden gekozen om het afval af te voeren via de huishoudelijke kanalen of het te brengen naar de afvalbrengstations (dit is gratis). Het is aan de organisatie om afspraken te maken met GR Waardlanden over de afval- inzameling. GR Waardlanden zal hiervoor kosten in rekening brengen.
Bij evenementen waaraan een bijzondere waarde wordt toegekend, vanuit gemeentelijk of algemeen belang, kan worden besloten om naast de kosten van afvalverwerking ook de kosten van inzameling door de gemeente te laten betalen.
Geadviseerd wordt om vooraf goed te bezien of en welke verzekeringen afgesloten dienen te worden. Hierbij kan gedacht worden aan een evenementenverzekering. De organisator is hier zelf verantwoordelijk voor. Via de gemeente kan een vrijwilligersverzekering worden afgesloten. Nadere informatie, met name ten aanzien van de dekking, is verkrijgbaar via de website van de gemeente of is mondeling/schriftelijk bij de gemeente op te vragen.
Hoofdstuk 8: Procedure aanvraag vergunningen
Een evenementenvergunning dient volgens het daarvoor bestemde formulier te worden aange-vraagd. De aanvraag- en beslistermijnen zijn genoemd in hoofdstuk 4. De brandweer, GHOR en politie zullen in kennis worden gesteld van de vergunningaanvragen. Voor de grote evenementen zal specifiek advies aan de genoemde partijen worden gevraagd. Indien de vergunning wordt
verleend zullen politie, GHOR en brandweer worden geïnformeerd. Voor het in behandeling nemen van een vergunningsaanvraag zijn leges verschuldigd. De tariefstelling vindt plaats bij de jaarlijkse vaststelling van de legesverordening.
Voor alle bovengenoemde uitgangspunten en de overige in het Evenementenbeleid opgenomen regels geldt dat hiervan op grond van bijzondere omstandigheden, als bedoeld in artikel 4:84
van de Awb, kan worden afgeweken.
Vergunningen verleend vóór inwerkingtreding van dit beleid worden geacht daarmee in over-eenstemming te zijn.
Het beleid treed in werking op de dag van publicatie.
In de meeste gevallen zijn leges verschuldigd voor een evenementenvergunning, ten aanzien hiervan wordt verwezen naar de legesverordening.