artikel 1 definities
- a.
de gemeente: de gemeente Berkelland
- b.
de raad:: de gemeenteraad van de gemeente
Berkelland
- c.
college: het college van burgemeester en
wethouders van de gemeente
Berkelland
- d.
de wethouder: de portefeuillehouder
maatschappelijke ondersteuning
- e.
Wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning
- f.
vertegenwoordiger: de vertegenwoordiger van een
representatieve organisatie van
de kant van vragers op het gebied van maatschappelijke
ondersteuning
- g.
de Wmo-raad: het uit vertegenwoordigers van
organisaties bestaande orgaan
met taken en bevoegdheden zoals in deze verordening omschreven
- h.
adviseren: het uitbrengen van een advies
- i.
beleidsfases: inventarisatie, visievorming,
beleidsvoorbereiding, ontwerpen
beleidsplan, vaststellen verordeningen, beleidsuitvoering,
evaluatie
- a.
contactambtenaar: de medewerker van de gemeente,
die deskundig is op het gebied van de Wet maatschappelijke
ondersteuning en als aanspreekpunt fungeert voor de Wmo-raad
- k.
voorzitter: de voorzitter van de Wmo-raad, die
geen binding heeft met één van de
betrokken organisaties
- l.
vergadering: het overleg tussen de leden van de
Wmo-raad
- m.
periodiek overleg: officieel beraad tussen
wethouder en Wmo-raad
- o.
structureel overleg: overleg tussen
contactambtenaar en Wmo-raad
artikel 2 reikwijdte van de verordening
Deze verordening is van toepassing op de organisatie van de door de raad
ingestelde Wmo-raad.
artikel 3 opdracht Wmo-raad
De Wmo-raad heeft als taak de raad en het college gevraagd en ongevraagd te
informeren en te adviseren, alsmede ontwikkelingen te signaleren over alle
zaken die van belang zijn voor vragers, zoals beschreven in de Wet
maatschappelijke ondersteuning.
artikel 4 doelstelling van de Wmo-raad
- §
De doelstelling van de Wmo-raad is om de cliënten- en burgerparticipatie
zoals omschreven in artikel 12 Wmo zo goed mogelijk in te vullen en zo
integraal mogelijk vorm te geven.
- §
De Wmo-raad streeft deze doelstelling na over de volle breedte van alle
prestatievelden van de Wmo en maakt daarvoor gebruik van een ruim
repertoire aan hulpmiddelen en werkvormen om de relatie met burgers en
achterbannen gestalte te geven.
- §
Om haar opdracht goed te kunnen vervullen treedt de Wmo-raad aktief op
naar burgers en instellingen in de gemeente Berkelland, en dragen de
leden er zorg voor dat zij aktief gebruik maken van sociale netwerken en
verbanden.
- §
De Wmo-raad is alert op ontwikkelingen en knelpunten binnen de voor
Berkelland relevante prestatievelden voor zover deze doelgroepen of
individuen raken.
artikel 5 bevoegdheden van de Wmo-raad
1. initiatiefrecht
- a.
De Wmo-raad heeft de bevoegdheid alle aangelegenheden die de
uitvoering van de Wmo door de gemeente raken in het periodiek
overleg met de wethouder en de contactambtenaar van de gemeente aan
de orde te stellen.
- b.
De Wmo-raad stelt jaarlijks in overleg met het college, op basis van
de gemeentelijke
jaarplanning met betrekking tot de Wmo-besluitvorming, een
activiteitenplan en een begroting op.
c.De Wmo-raad heeft de bevoegdheid om voor een goede invulling van zijn
taakstelling in voorkomende gevallen binnen een door de gemeente beschikbaar
gesteld budget, gebruik te maken van in- en externe deskundigheid.
2. informatierecht
- a.
De Wmo-raad wordt door het college geïnformeerd over de opzet en de
resultaten van klanttevredenheidsonderzoeken, enquêtes en
klachtenreportages.
- b.
De Wmo-raad krijgt van het college spontaan en op verzoek tijdig
alle informatie die hij voor de uitoefening van zijn taken, zoals in
deze verordening omschreven, nodig heeft, tenzij enig wettelijk
voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat. Zonodig zullen
deskundige ambtenaren mondelinge toelichting geven over lopend
beleid, de invloed van (nieuw) rijksbeleid of over ideeën en plannen
van college en/of gemeenteraad op het Wmo-beleidsterrein.
3. adviesrecht
- a.
De Wmo-raad heeft adviesrecht in de beleidsfases visievorming,
beleidsvoorbereiding, ontwerpen beleidsplan, vaststellen
verordeningen, beleidsuitvoering en beleidsevaluatie, waarbij in de
fase beleidsvoorbereiding waar mogelijk coproductie zal plaatsvinden
binnen door het college vastgestelde taakstellende kaders.
- b.
Het college stelt de Wmo-raad op een zodanig tijdstip in de
gelegenheid advies uit te brengen dat er een daadwerkelijke invloed
mogelijk is op de besluitvorming. De gemeente geeft van tevoren de
financiële, juridische en beleidsmatige kaders aan. Indien de
gemeente om advies vraagt, wordt het advies binnen zes weken
schriftelijk uitgebracht.
- c.
Het college geeft binnen zes weken een schriftelijke reactie op een
uitgebracht advies; zij kan alleen beargumenteerd afwijken van dit
advies.
artikel 6 samenstelling Wmo-raad
De Wmo-raad bestaat uit
- a.
de gezamenlijke (plaatsvervangende) vertegenwoordigers van
representatieve organisaties van de kant van vragers op het gebied
van maatschappelijke ondersteuning. Deze organisaties dragen ieder
hun eigen vertegenwoordiger en plaatsvervangende vertegenwoordiger
voor.
- b.
vertegenwoordigers van niet-georganiseerde doelgroepen.
- c.
vertegenwoordigers van kwetsbare categorieën burgers in de gemeente
Berkelland.
- d.
een vertegenwoordiger namens de vragers van Wmo-diensten op de
prestatievelden maatschappelijke opvang, openbare geestelijke
gezondheidszorg en verslavingszorg.
- e.
betrokken burgers uit de gemeente Berkelland.
De leden van de Wmo-raad worden geacht deskundig te zijn met betrekking tot
het Wmo-veld waaruit zij naar voren komen, de functies van burger- en
cliëntenparticipatie, en het optreden als representant.
In de door het college vast te stellen Regeling Wmo-raad wordt, na overleg
met de Wmo-raad, de nadere specificatie van de vijf bovenstaande categoriën,
de functieprofielen van leden en voorzitter, alsmede het aantal zetels dat
per categorie beschikbaar is binnen de Wmo-raad.
- 3.
Het geheel van de in het eerste lid genoemde organisaties en kringen
van herkomst
dekken de negen prestatievelden van de Wmo, namelijk:
- a.
het bevorderen van sociale samenhang en leefbaarheid in
dorpen, wijken en buurten;
- b.
op preventie gerichte ondersteuning van jeugdigen met
problemen met het opgroeien
en ondersteuning van ouders met problemen met
opvoeden;
- c.
het geven van informatie, advies en
cliëntondersteuning;
- d.
het ondersteunen van mantelzorgers en vrijwilligers;
- e.
het bevorderen van de deelname aan het maatschappelijk
verkeer en het bevorderen
van het zelfstandig functioneren van mensen met een
beperking of een chronisch
psychisch probleem of een psychosociaal probleem;
- f.
het verlenen van voorzieningen aan mensen met een beperking
of een chronisch
psychisch probleem of een psychosociaal probleem ten
behoeve van het behoud van
hun zelfstandig functioneren of hun deelname aan het
maatschappelijk verkeer;
- g.
het bieden van maatschappelijke opvang, waaronder
vrouwenopvang;
- h.
het bevorderen van de openbare geestelijke gezondheidszorg
(OGGZ);
- i.
het bevorderen van het verslavingsbeleid;
- 4.
De Wmo-raad is op zodanige wijze samengesteld dat elk van de vijf
categoriën wordt
gedekt door minimaal één lid, met een maximum van 13 leden, exclusief de
voorzitter.
Het totale minimum aantal leden voor een in functie zijnde Wmo-raad
bedraagt zeven,
exclusief de voorzitter.
- 5.
De vertegenwoordigers dragen zorg voor de communicatie met de eigen
achterban
en andere achterbannen uit desbetreffende categorie of
prestatievelden.
- 6.
De leden bekleden geen vertegenwoordigende functie namens een
politieke partij in
de gemeente Berkelland en zij bekleden geen functie bij een
organisatie, die direct
belang heeft bij de dienstverlening aan de doelgroepen van de
Wmo.
- 7.
Eindigt de hoedanigheid waaraan een lid zijn benoeming ontleent, dan
houdt hij
binnen drie maanden op lid van de Wmo-raad te zijn.
- 8.
De leden van de Wmo-raad kiezen uit hun midden een secretaris en
een
penningmeester en kunnen voor ieder hunner een plaatsvervanger
aanwijzen. De
functies van secretaris en penningmeester kunnen door één persoon
worden
uitgeoefend.
- 9.
De voorzitter maakt geen deel uit van de Wmo-Raad en heeft geen
stemrecht.
- 10.
De voorzitter
- a.
fungeert als onafhankelijk en technisch voorzitter
- b.
heeft affiniteit en bekendheid met het vakgebied Zorg en
Welzijn
- c.
beschikt over beleidsmatig en zakelijk inzicht
- d.
heeft een adviserende stem in de Wmo-raad
- e.
is woonachtig binnen de gemeente Berkelland
artikel 7 voordracht, benoemingen en zittingsduur
- 1.
De voorziiter en de gezamenlijke (plaatsvervangende) vertegenwoordigers
worden respectievelijk als voorzitter en (plaatsvervangende) leden door
het college benoemd voor een periode van vier jaar. Benoemingen kunnen
één keer met eenzelfde periode
worden verlengd.
- 2.
De vertegenwoordigde organisatie heeft het recht om zijn door het
college als lidbenoemde vertegenwoordiger tussentijds met opgave van
redenen te vervangen.
- 3.
Als een zittend lid op jaarbasis meer dan de helft van het aantal
bijeenkomstenverzuimt, wordt door de vertegenwoordigde organisatie een
nieuw lid voorgedragen.
Wanneer een zittend lid om geldige redenen langdurig moet verzuimen kan
de vertegenwoordigde organisatie een nieuw plaatsvervangend lid
voordragen.
- 4.
Het college benoemt op voordracht van de Wmo-raad en na aanzoeken
middels een open sollicitatie een onafhankelijk voorzitter, die geen
binding heeft met een van de betrokken organisaties of de gemeente.
- 5.
Alle benoemde personen ontvangen een schriftelijke bevestiging van het
college.
artikel 8 periodiek overleg met de wethouder en structureel overleg met
de contactambtenaar
- 1.
Het periodiek overleg met de wethouder wordt voorgezeten door de
voorzitter.
- 2.
De voorzitter stelt in overleg met de secretaris en de
contactambtenaar de agenda
samen voor het periodiek overleg met de wethouder. Ieder lid heeft
het recht om via de secretaris onderwerpen aan te reiken. De
definitieve agenda wordt bij aanvang van de bijeenkomst
vastgesteld.
3.De voorzitter bepaalt in overleg met de contactambtenaar tijd en plaats
van het periodiek overleg.
4.Op verzoek van tenminste drie leden van de Wmo-raad of op verzoek van de
gemeente worden, naast de reguliere bijeenkomsten, extra zittingen belegd.
Aan dit verzoek wordt binnen vier weken voldaan, nadat het verzoek daartoe
door de voorzitter is ontvangen.
5.De contactambtenaar roept het periodiek overleg bijeen door middel van
eenschriftelijke kennisgeving en draagt er zorg voor dat deze kennisgeving,
vergezeld van de agenda en de vergaderstukken, tenminste tien werkdagen van
tevoren in het bezit is van alle betrokkenen.
6.De Wmo-raad maakt van het periodiek overleg een verslag dat binnen twee
wekenaan de leden en de wethouder wordt verzonden.
7.De Wmo-raad overlegt minimaal twee keer per jaar met de wethouder, die
zich kan laten vergezellen door de contactambtenaar.
- 8.
De Wmo-raad overlegt vier keer per jaar met de
contactambtenaar.
- 9.
De Wmo-raad maakt van dit overleg een verslag dat binnen twee weken
aan de leden en de contactambtenaar wordt verzonden, tenzij dit
overleg plaatsvindt tijdens een reguliere vergadering.
artikel 9 vergaderingen en faciliteiten
- 1.
De Wmo-raad kan ter voorbereiding van een advies vergaderen.
- 2.
Het college draagt er zorg voor dat de vergaderingen ter
voorbereiding van gevraagde adviezen en van maximaal vijf
ongevraagde adviezen in de vorm van een budget voor secretariaat en
gratis vergaderaccommodatie, inclusief vergaderfacili-
teiten en koffie en thee, worden ondersteund. Het secretariaat
bereidt de vergadering voor en draagt zorg voor de uitwerking van
het advies.
Het college stelt de Wmo-raad een budget beschikbaar ten behoeve van
voorlichting, documentatie, pr, bijeenkomsten, deskundigheidsbevordering en
het opstellen van een jaarverslag.
artikel 10 openbaarheid
De vergaderingen van de Wmo-raad zijn als regel openbaar. De Wmo-raad kan
besluiten een vergadering besloten te verklaren. De adviezen van de Wmo-raad
zijn openbaar.
artikel 11 jaarverslag
Jaarlijks vóór 1 april maakt de Wmo-raad een verslag van de werkzaamheden en
een financieel overzicht over het afgelopen jaar.
artikel 12 vergoedingen
Voor de aanwezigheid bij vergaderingen ter voorbereiding van gevraagde
adviezen en maximaal vijf ongevraagde adviezen en bij het overleg tussen
wethouder en de Wmo-raad, dat twee keer per jaar plaatsvindt, hebben de
leden, inclusief de voorzitter, recht op een presentiegeldvergoeding, waarin
een onkostenvergoeding is begrepen. De omvang van deze vergoeding wordt door
het college uitgewerkt in de Regeling Wmo-raad.
artikel 13 geheimhouding
Aan de leden van de Wmo-raad wordt geen geheimhouding opgelegd ten aanzien
van door de gemeente verstrekte informatie. Wel dienen de leden zich te
houden aan een van tevoren afgesproken embargoperiode.
artikel 14 geschillen betreffende deze verordening
Over geschillen voortkomend uit de toepassing van deze verordening beslist
het college, gehoord de Wmo-raad.
artikel 15 slotbepalingen
1. communicatie
Het college maakt het bestaan van de Wmo-raad algemeen bekend. Daarnaast
zorgt het college voor bekendmaking van de verordening.
2. evaluatie
- a.
De Wmo-raad evalueert jaarlijks tezamen met het college het
functioneren van het periodiek overleg. Indien er op basis van deze
evaluatieronde reden is de verordening aan te passen dan wordt
hiertoe door het college een verzoek ingediend bij de
gemeenteraad.
- b.
De Wmo-raad kan naar aanleiding van een evaluatie het college
gemotiveerd verzoeken de onafhankelijk voorzitter te vervangen, met
dien verstande dat een besluit daartoe de instemming behoeft van
twee derde deel van de leden van de Wmo-raad.
3. huishoudelijk reglement
Ten dienste van zijn functioneren stelt de Wmo-raad een huishoudelijk
reglement op, waarin in ieder geval de communicatie met de achterban worden
geregeld.
4. nadere regels
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de wethouder na
overleg met de Wmo-raad en het college.
artikel 16 citeertitel
De verordening wordt aangehaald als: ‘Verordening Wmo-raad gemeente
Berkelland’
artikel 17 inwerkingtreding van de verordening
Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 april 2007.