Organisatie | Olst-Wijhe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels subsidieverstrekking 2016 |
Citeertitel | Beleidsregels subsidieverstrekking 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze beleidsregels vervangen de Beleidsregels subsidieverstrekking 2015
Algemene subsidieverordening van de gemeente Olst-Wijhe, art. 7.2
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-09-2015 | 01-01-2017 | Nieuwe regeling | 25-08-2015 | Collegevoorstel 14.404301 | |
06-09-2014 | 01-09-2015 | Nieuwe regeling | 26-08-2014 | Collegevoorstel 14.404301 |
Deze notitie is de uitwerking van artikel 7.2 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Olst-Wijhe (ASV). Opgenomen is een overzicht van beleidsregels per soort voorziening, zoals dit in de gemeente Olst-Wijhe wordt uitgevoerd.
Ten behoeve van het welzijnsbeleid maakt de gemeente Olst-Wijhe onderscheid in drie soorten voorzieningen: primaire, secundaire en tertiaire.
Primaire voorzieningen zijn voorzieningen waarvoor de gemeente primair de verantwoordelijkheid op zich neemt in het belang van de inwoners. De volgende stichtingen zijn aangemerkt als primaire voorzieningen:
Secundaire voorzieningen zijn voorzieningen die van belang zijn voor het welzijn in onze gemeente en waarbij de gemeente een belangrijke rol wil spelen, maar waarbij de primaire verantwoordelijkheid bij de burger ligt. Deze voorzieningen leveren een bijdrage aan doelstellingen uit het gemeentelijk beleid ten aanzien van sport, jeugd, ouderen en kunst en cultuur. Voorzieningen die hiertoe gerekend worden zijn, zijn voorzieningen op het gebied van:
Tertiaire voorzieningen zijn voorzieningen die gericht zijn op het individueel welbevinden van burgers waarbij de gemeente uitgaat van een grote eigen verantwoordelijkheid van die burgers. Hiertoe behoren alle niet onder de primaire en secundaire voorzieningen te rangschikken algemene maatschappelijke activiteiten. Voorbeelden zijn:
Naast onderscheid in voorzieningen wordt er ook onderscheid in subsidies gemaakt. De ASV van de gemeente Olst-Wijhe kent de volgende subsidies:
Budgetsubsidies en structurele subsidies worden jaarlijks geïndexeerd overeenkomstig de gemeentelijke begrotingsrichtlijnen.
Voor budgetsubsidies ziet de indexeringssystematiek er als volgt uit:
Op het loongevoelige deel van het subsidiebedrag wordt een indexeringspercentage toegepast waarvan de hoogte van dit percentage op basis van de informatie van de VNG wordt vastgesteld. Hierbij wordt het percentage aangehouden dat betrekking heeft op de totale stijging van de loonkosten die voor rekening komen van de werkgever (dus niet alleen de stijging van de salariskosten als gevolg van Cao-afspraken, maar ook de ontwikkeling diverse premies, zoals pensioenpremies, premies sociale verzekeringen). Omdat de Cao-onderhandelingen niet altijd voor aanvang van het betreffende kalenderjaar zijn afgerond, worden de percentages gehanteerd die bekend zijn op het moment dat de beschikking afgegeven wordt.
Voor structurele subsidies wordt het indexeringspercentage toegepast dat bij de behandeling van de gemeentebegroting wordt vastgesteld. Voor 2016 is deze vastgesteld op 0%.
Ruim voor de gestelde indieningstermijnen worden voorbedrukte aanvraag- en vaststellingsformulieren verzonden naar de organisaties die budgetsubsidies en structurele subsidies ontvangen. De organisatie dient het formulier volledig in te vullen en voorzien van de benodigde bijlagen terug te sturen naar de gemeente. Het aanvraagformulier moet door minimaal één bestuurslid ondertekend zijn.
In artikel 5.1.e van de ASV is het volgende opgenomen: “Indien een aanvrager naar oordeel van het college ook zonder de gevraagde subsidie over voldoende gelden beschikt om de kosten van de activiteiten te dekken, kan subsidieverlening geweigerd worden. Het college kan hiertoe nadere regels stellen.” Met betrekking tot de subsidieverlening aan de secundaire organisaties wordt opgemerkt dat organisaties in aanmerking komen voor structurele subsidie indien zij voldoen aan gestelde doelen zoals verwoord in deze notitie. Hierbij is (in principe) niet van belang hoe de financiële situatie van de organisatie is.
In aanvulling op artikel 20 van de van de ASV worden de volgende bevoorschottingstermijnen gehanteerd:
Subsidiebedragen aan de primaire organisaties worden afgerond op honderdtallen.
Aanvragen die na sluitingsdatum binnenkomen
In artikel 10.1 van de ASV is vastgelegd tot wanneer subsidieaanvragen kunnen worden ingediend. Op grond van artikel 10.3 van de ASV wordt hier beschreven welk beleid gehanteerd wordt indien aanvragen na de gestelde datum worden ingediend.
Ontbreken van een vaststelling
In artikel 16.1 van de ASV is vastgelegd wanneer organisaties uiterlijk verantwoording moeten afleggen over het ontvangen subsidiebedrag. In artikel 19 van de ASV is vastgelegd dat indien er geen verantwoordingsgegevens worden ontvangen, het subsidiebedrag ambtshalve wordt vastgesteld. Hieraan voorafgaand eerst een eenmalige rappel wordt afgegeven (op grond van artikel 4:44 lid 3 Awb). Als er geen gehoor wordt gegeven aan de rappel, dan wordt er uitgegaan van het standpunt dat er geen activiteiten hebben plaatsgevonden met als gevolg dat het subsidiebedrag op nul euro wordt vastgesteld. Indien er wel verantwoording ontvangen is, maar deze is niet volledig, dan wordt het subsidiebedrag na een rappel ambtshalve vastgesteld op basis van de aanwezige gegevens.
Strekking Accountantsverklaring
In artikel 16.2 van de ASV is opgenomen dat bij een subsidie tussen de € 50.000,- en
€ 150.000,- de aanvraag tot vaststelling vergezeld dient te gaan van een beoordelingsverklaring.
Bij een subsidie hoger dan € 150.000,- dient de aanvraag tot vaststelling vergezeld te gaan van een accountantsverklaring. Op grond van artikel 16.3 van de ASV wordt opgemerkt dat het moet gaan om goedkeurende verklaringen. Indien de verklaring een andere strekking heeft (afkeurend, oordeelsonthouding, met voorbehoud), heeft het college de mogelijkheid om nader onderzoek in te stellen en het definitief subsidiebedrag afwijkend vast te stellen.
De beleidsregels subsidieverstrekking 2016 treden in werking op de eerste dag na publicatie.
Het openbaar bibliotheekwerk wordt beschouwd als een onafhankelijk en laagdrempelige toegangspoort tot informatie, cultuur en educatie en is een belangrijk ontmoetingspunt in de samenleving. De informatiebehoeften van de klanten bepalen mede het aanbod van media en informatie in de bibliotheek. De bibliotheek maakt informatie toegankelijk, bevordert het gebruik daarvan en richt zich daarbij op een aantal specifieke doelgroepen.
Het leveren van producten en prestaties die het bibliotheekbeleid concretiseren, met toepassing van kwaliteitscriteria, zoals die geformuleerd worden in de budgetovereenkomst.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Het subsidiebudget is bepaald in de gemeentelijke meerjarenbegroting en wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de systematiek zoals deze is vastgesteld voor primaire voorzieningen.
De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2016 is:
In afwijking van artikel 16.2 van de ASV + toelichting is het voldoende dat Stichting Openbare Bibliotheek Olst-Wijhe een accountantsverklaring bij de jaarrekening indient, in plaats van een accountantsverklaring specifiek gericht op de subsidieverstrekking. Reden hiervoor is dat we de organisatie goed kennen (korte lijnen) en periodiek contact hebben. Dit samen met de jaarlijkse inhoudelijke en financiële verantwoording, maakt dat er een goed beeld gevormd kan worden van de besteding van de subsidie.
Het bevorderen en ondersteunen van actieve en passieve sportbeoefening van de jeugd.
Het in groepsverband beoefenen van (uiteenlopende vormen van) sport.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
Instellingen De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2016 zijn:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
De Beheersstichting Zwembad Wijhe ontvangt met ingang van 2016 jaarlijks subsidie. De concrete voorwaarden en invulling van deze subsidie zijn o.a. afhankelijk van het nog op te stellen bedrijfsplan van de stichting. In het najaar 2015 worden hier in gezamenlijk overleg afspraken over gemaakt. U neemt hierover separaat een besluit.
3. Amateuristische kunstbeoefening en cultuur
Zorgdragen voor het welzijn van de inwoners van Olst-Wijhe.
Het leveren van producten en prestaties, met toepassing van kwaliteitscriteria, zoals die geformuleerd worden in de budgetovereenkomst en de geformuleerde ‘Opdrachten Welzijnsverband Olst-Wijhe’.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Het subsidiebudget is bepaald in de gemeentelijke meerjarenbegroting en wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de systematiek zoals deze is vastgesteld voor primaire voorzieningen.
De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2016 is:
€ 30.000,- per jaar beschikbaar te stellen aan Landstede Welzijn Olst-Wijhe voor de inzet van een ambulant jongerenwerker. Daarnaast is er nog een bedrag van € 5.000,- per jaar beschikbaar voor de huur van accommodaties om ontmoetingsplekken voor jongeren te bieden. Tot slot is er voor 2015 eenmalig een bedrag van € 15.000,- beschikbaar voor de kosten van extra inzet van de ambulant jongerenwerker (14.011397). Het college neemt naar verwachting in juli 2015 een besluit over het voorstel om deze extra subsidie in 2016 te continueren.
Een bijdrage leveren aan en het bevorderen van de muzikale vorming en educatie van de inwoners van de gemeente Olst-Wijhe.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Stichting Muziekonderwijs Olst-Wijhe ontvangt een subsidie ter hoogte van de huisvestingslast van het muziekonderwijs in het Holstohus in Olst en het SPOC-park in Wijhe. Voorwaarde is dat de stichting ruimte blijft huren in deze accommodaties.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
In afwijking van wat bepaald is in de Algemene Subsidieverordening wordt de beschikking niet afgegeven binnen drie weken na binnenkomst van de aanvraag, maar deze wordt afgegeven in het eerste kwartaal van het betreffende subsidiejaar. De huurlasten van januari van het subsidiejaar zijn leidend voor het berekenen van het voorlopige subsidiebedrag.
3.3 Muziek- en toneelverenigingen
Het bevorderen en ondersteunen van deelname aan amateurkunst.
Het in groepsverband uitoefenen van amateurkunst.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
De muziek- en toneelverenigingen ontvangen een vast bedrag. Dit bedrag is voor 2016 gebaseerd op het vastgestelde subsidiebedrag 2014 min 26%. In bijlage 1 bij deze notitie is opgenomen welk bedrag elke organisatie afzonderlijk ontvangt.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2016 zijn:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Subsidiëring van de zangkoren is met ingang van 2015 stopgezet.
3.4 Diverse Sociaal Culturele Voorzieningen
Het bevorderen en ondersteunen van initiatieven op het gebied van kunst en cultuur.
Activiteiten die een belangrijke bijdrage leveren aan het kunst en cultuurgebeuren in de gemeente Olst-Wijhe.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Historische vereniging ‘t Olster Erfgoed ontvangt naast het vaste bedrag van € 554,-- tevens een bedrag van € 36.000,- voor de huur van het Infocentrum, begeleiding/ondersteuning vrijwilligers en het organiseren van activiteiten in relatie tot het Infocentrum IJssel Den Nul. Aan deze subsidieverstrekking zijn nadere voorwaarden verbonden, zie collegebesluit/advies d.d. 18 oktober 2011, kenmerk 11.047227. De voorwaarden zijn verwerkt in prestatieafspraken, nr. 14.408957.
Historische Vereniging Wijhe ontvangt naast het vaste bedrag van € 554,- tevens een bedrag van € 40,- per basisschoolbezoek aan de Oudheidkamer. Het gaat hierbij om maximaal één bezoek per school uit Olst-Wijhe per jaar. Daarbij gaan we uit van het aantal bezoeken in jaar X min 2, bijvoorbeeld voor subsidieaanvraag 2016 wordt uitgegaan van het aantal bezoeken in 2014.
Dit bedrag is gebaseerd op de bijdrage voor 2014 (€ 7.100,-) min 26%.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2016 zijn:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Het aanbieden van verschillende vormen van (jeugd)theater.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2016 is:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
In het theaterseizoen 2011-2012 is overleg geweest tussen bestuur en gemeente over de nijpende financiële situatie van de stichting. Gesproken is over maatregelen die de stichting neemt/heeft genomen om risico’s zoveel mogelijk te beperken. College heeft besloten de voorwaarden van de subsidie aan te passen: stichting programmeert minder risicovol en biedt minimaal 20 voorstellingen per seizoen aan. In 2014 is opnieuw overleg met het stichtingsbestuur geweest over het financiële meerjarenbeeld en de precaire financiële situatie van de stichting. De Stichting onderzoekt mogelijkheden om het financieel perspectief te verbeteren. Over het toekomstperspectief van de stichting heeft in 2014-2015 overleg plaatsgevonden tussen gemeente en stichting.
De zorg voor dieren, weiden, stallen en afrasteringen van de kinderboerderijen in Olst-Wijhe.
Het in standhouden van een kinderboerderij in Olst en in Wijhe.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2016 zijn:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Tot en met 2014 zaten er verschillen in de subsidiebedragen aan beide kinderboerderijen. Het is lastig om de kinderboerderijen met elkaar te vergelijken en een gelijkwaardige subsidiesystematiek toe te passen. In overleg met beide stichtingen is besloten om de systematiek vanaf 2015 aan te passen en beide stichtingen een gelijkwaardig bedrag toe te kennen. Stichting Kinderboerderij De Vijverhof ontving in 2014 € 3.603,- en Stichting Kinderboerderij Wijhe € 3.257,-. Met ingang van 2015 ontvangen beide stichtingen de helft van het totale bedrag: 50% x € 6.860,- = € 3.430,-.
Bij de overdracht van opstallen van Kinderboerderij De Vijverhof is besloten om beide kinderboerderijen jaarlijks € 300,- extra subsidie te verstrekken.
Het spelende kind voldoende, veilige, bereikbare en herkenbare buitenspeelruimte geven.
Activiteiten die bijdragen aan het in standhouden van de speeltuin Kindervreugd Is Oudervreugd in Wijhe.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2016 is:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Het voor zover noodzakelijk ondersteunen van een lokale omroep die een omroepprogramma uitzendt dat in zodanige mate is gericht op de bevrediging van de in de gemeente Olst-Wijhe levende maatschappelijke, culturele, educatieve en geestelijke behoeften dat haar programma geacht kan worden van algemeen nut te zijn.
Activiteiten die bijdragen aan de genoemde doelstelling.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd. Voor het subsidiebedrag aan Airplay Media Stichting wordt hiervan afgeweken. In de Mediawet is vastgelegd dat de gemeente een jaarrekeningtechnische toetsing moet uitvoeren en kijkt naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van de besteding van de gelden die in het kader van de gemeentelijke zorgplicht zijn verstrekt. Is het geld efficiënt en effectief ingezet? Is aan de bekostigingsvoorwaarden voldaan?
De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2016 is:
Het bevorderen van een zo goed mogelijk gebruik van de toeristische en recreatieve mogelijkheden binnen de gemeente, door middel van marketing, promotie en productontwikkeling en het beheer en onderhoud van verscheidene recreatieve voorzieningen.
Activiteiten van de hieronder genoemde instelling die passen binnen het hiervoor genoemde doel.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2016 zijn:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
4.5 Aanjaagsubsidie Recreatie, toerisme en cultuur
De aanjaagsubsidie is bedoeld als impulsbudget voor het ‘op de kaart zetten’ van Olst-Wijhe. Het bevorderen van een zo goed mogelijk gebruik van de toeristische en recreatieve mogelijkheden binnen de gemeente.
Initiatieven dienen (bij voorkeur):
Initiatieven worden getoetst op haalbaarheid, continuïteit, duurzaamheid, draagvlak en toegankelijkheid. Ook wordt gekeken naar de verhouding gemeentelijke subsidie en overige middelen. Andere financieringsbronnen zoals subsidies, fondsen en sponsoren moeten voldoende zijn onderzocht.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Per aanvraag wordt bekeken of de aanvraag bijdraagt aan de doelstelling. De gemeentelijke bijdrage bedraagt maximaal 50% van de projectkosten met een maximum van € 5.000,-. Hiermee is een evenredige verdeling van het aanjaagbudget voorzien. Het college kan in uitzonderlijke gevallen van dit maximum afwijken.
Het subsidieplafond is het in de begroting opgenomen bedrag.
De aanjaagsubsidie maakt onderdeel uit van de beleidsvisie Recreatie & Toerisme & Cultuur. Op het moment van het vaststellen van de beleidsregels 2016 is de beleidsvisie Recreatie & Toerisme & Cultuur nog niet definitief vastgesteld, dit is voorzien in het najaar 2015. Op dit moment lijkt het er op dat de aanjaagsubsidie op de bovengenoemde wijze vorm gaat krijgen. Mocht dit uiteindelijk anders blijken te zijn, dan wordt deze paragraaf daarop aangepast.
5.1 Professioneel Jeugd- en Jongerenwerk
Het professioneel jeugd- en jongerenwerk via Landstede Welzijn Olst-Wijhe valt met ingang van 2015 onder het Breed WelzijnsVerband (zie paragraaf 3.1)
5.2 Vrijwillig Jeugd en Jongerenwerk
Het bevorderen en ondersteunen van organisaties die enkel met behulp van vrijwilligers recreatieve activiteiten voor jongeren van 4-18 jaar organiseren. Het gaat daarbij om recreatieve activiteiten die bijdragen aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.
Het organiseren van recreatieve activiteiten voor jeugdigen van 4-18 jaar.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Voor Vogelvreugd Olst-Diepenveen geldt een basisbedrag van € 131,50 en een bedrag van € 19,50 per jeugdlid uit Olst-Wijhe. Als peildatum voor het aantal jeugdleden wordt jaar X min 1 gehanteerd, bijvoorbeeld voor subsidieaanvraag 2016 wordt peildatum 1 januari 2015 gehanteerd.
Voor jeugdverenigingen specifiek gericht op gehandicapten, waarbij de gehandicapte inwoners van Olst-Wijhe aangewezen zijn op voorzieningen in omliggende gemeenten, kan het college beslissen de volgende regelgeving hanteren: een bedrag ad € 19,50 per jeugdlid uit Olst-Wijhe, ongeacht de hoogte van het percentage leden dat woonachtig is in Olst-Wijhe.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2016 zijn:
Scouting Olst-Wijhe ontvangt naast het reguliere subsidiebedrag een compensatie in de huurkosten van de grond van hun terrein aan de Hooiberglaan 7 in Olst. De huurprijs wordt jaarlijks op 1 januari aangepast aan de hand van de stijging van het door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gepubliceerde indexering overeenkomstig de index algemene huishoudens.
Voor het compensatiebedrag wordt uitgegaan van het indexcijfer over jaar X min 2, bijvoorbeeld voor 2016 gaan we uit over jaargemiddelde over 2014. Voor 2016 betekent dit een index van 1% (2014).
6. Algemeen en overig maatschappelijk werk
6.1 Algemeen Maatschappelijk Werk
De uitvoering van het Algemeen Maatschappelijk Werk via De Kern valt met ingang van 2015 onder het Breed WelzijnsVerband (zie paragraaf 3.1).
De uitvoering van het Welzijnswerk via Stichting WelZijn Olst-Wijhe valt met ingang van 2015 onder het Breed WelzijnsVerband (zie paragraaf 3.1).
6.3 Overig maatschappelijk werk
Het ondersteunen van individuele en groepen mensen in de gemeente met als doel het vergroten van hun maatschappelijke participatie en hun zelfredzaamheid.
Activiteiten en voorzieningen die een belangrijke bijdrage leveren aan de maatschappelijke participatie en zelfredzaamheid van burgers.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Stichting Slachtofferhulp IJsselland ontvangt een bedrag van € 0,23 per inwoner van de gemeente Olst-Wijhe. Als peildatum voor het aantal inwoners wordt uitgegaan van 1 januari van het betreffende subsidiejaar min 1, bijvoorbeeld voor subsidiejaar 2016 wordt uitgegaan van het aantal inwoners per 1 januari 2015.
Overijsselse Vereniging van Kleine Kernen (OVKK) ontvangt een vast bedrag van € 211,- + een variabel bedrag van € 0,02 per inwoner van de gemeente Olst-Wijhe. Als peildatum voor het aantal inwoners wordt uitgegaan van 1 januari van het betreffende subsidiejaar min 1, bijvoorbeeld voor subsidiejaar 2016 wordt uitgegaan van het aantal inwoners per 1 januari 2015.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2016 zijn:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Het bevorderen van de betrokkenheid en bewustwording van de inwoners van de gemeente
Olst-Wijhe bij ontwikkelingen in de wereld, in het bijzonder op het gebied van ontwikkelingssamenwerking, vrede en veiligheid, mensenrechten en milieu.
Activiteiten van de hieronder genoemde instellingen die passen binnen het hiervoor genoemde doel.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen die in aanmerking komen voor subsidie 2016 zijn:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Bij de heroverwegingsoperatie 2011 is besloten dat er gefaseerd een korting van 20% wordt doorgevoerd op het subsidiebedrag voor ontwikkelingssamenwerking:
2012: korting van 10% ten opzichte van 2011
2013 e.v.: korting van 20% ten opzichte van 2011
6.5 Ketencoördinatie Huiselijk Geweld
Het bieden van hulp aan het gezinssysteem wanneer huiselijk geweld dreigt of plaatsgevonden heeft.
Uitvoeren van ketencoördinatie huiselijk geweld binnen de gemeente Olst-Wijhe.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Het subsidiebedrag wordt gebaseerd op de aanvraag van Stichting Kadera aanpak huiselijk geweld.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
In afwijking van artikel 16.1.b van de ASV dient Stichting Kadera aanpak huiselijk geweld achteraf wel inhoudelijke en financiële verantwoording in. Deze gegevens zijn van belang voor het bepalen van het subsidiebedrag voor het volgende jaar.
De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2016 is:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Het ondersteunen van organisaties die hulpbehoevende dieren de nodige zorg verlenen.
Activiteiten en voorzieningen die zorg verlenen aan hulpbehoevende dieren.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2016 zijn:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
De genoemde bedragen onder ‘Grondslagen’ betreffen de jaarlijkse subsidiebedragen. Beide organisaties kunnen op basis van de afgesloten overeenkomsten declaraties indienen voor kosten die zij gemaakt hebben voor:
Stichting Dierenhulp Noord-Overijssel: zie artikel 4.3 en 4.4 van de afgesloten overeenkomst.
Wij zijn met beide partijen in overleg over het feit of het in deze gevallen gaat om subsidiering of om het leveren/uitvoeren van diensten voor de gemeente. In het najaar 2015 wordt hierover duidelijkheid verwacht. Dit kan tot gevolg hebben dat deze paragraaf niet meer van toepassing is met ingang van 2016.
7.1 Jeugdgezondheidszorg Maatwerkdeel
Het bieden van ondersteuning bij opgroei- en opvoedvragen van kinderen van 0-19 jaar en hun ouders.
Producten en diensten die invulling geven aan de ondersteuning bij opgroei- en opvoedvragen.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Het subsidiebedrag wordt gebaseerd op de prijsopgave van de subsidievragende instelling.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De GGD wordt voor wat betreft aanvraag en verantwoording gelijk gesteld met de primaire voorzieningen, dat wil zeggen dat jaarlijks uiterlijk 1 juli een aanvraag voor het nieuwe subsidiejaar en verantwoording over het afgelopen subsidiejaar wordt ingediend. Voor de overige organisaties geldt de indieningstermijn van 15 oktober.
De instelling die tijdig in aanmerking kan komen voor subsidie 2016 is:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
De subsidieaanvraag voor 1 juli zal een pro forma aanvraag zijn, definitieve invulling vindt plaats voor 1 oktober.
Het bieden va ondersteuning aan gezinnen waar zorgen zijn over de veiligheid van kinderen of mogelijke criminaliteit onder de betrokken jongeren dreigt te ontstaan. Deze ondersteuning komt over het algemeen niet op een vanzelfsprekende wijze via het voorliggende veld tot stand.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Jeugdbescherming Overijssel ontvangt een bedrag van maximaal € 63.900,-.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
Het vaste subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.
De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2016 is:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Het toegangsteam schakelt dit jeugdbeschermingsteam in.
8. Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
8.1 Coördinatie vrijwillige thuiszorg en mantelzorgondersteuning
De uitvoering van de coördinatie vrijwillige thuiszorg en mantelzorgondersteuning via Stichting Vrijwillige Thuiszorg Overijssel valt met ingang van 2015 onder het Breed WelzijnsVerband (zie paragraaf 3.1).
Het bevorderen van begrip en herkenning van (ernstig) psychische klachten, de bevolking bewust te maken wat zij zelf aan deze klachten kan doen en haar wegwijs te maken naar instanties die haar zo nodig verder kunnen helpen.
Activiteiten op het gebied van collectieve preventie Geestelijke Gezondheids Zorg (GGZ) die betrekking hebben op specifieke behoeften in de gemeente.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2016 zijn:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Het vergroten van sociale netwerken en zelfredzaamheid van mensen die psychische en psychiatrische problematiek in een isolement dreigen te raken.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Het subsidiebedrag voor Vriendendiensten Deventer wordt gebaseerd op de prijsopgave van de instelling.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2016 is:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Het verlagen van de financiële drempel voor mensen die vanwege hun beperking gebruik willen maken van een alarmeringssysteem.
Het verstrekken van personenalarmering aan mensen met een beperking.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
€ 2,84 per gebruiker, per maand.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
Het totale bedrag wordt als subsidie beschikbaar gesteld aan Carinova, Meer Zorg Thuis. Er is geen indicatiestelling nodig. Carinova vraagt het subsidie aan, niet de individuele gebruiker (om zodoende de administratieve last bij de burger te beperken), en verstrekt per maand korting (gelijk aan het subsidiebedrag) aan de abonnees personenalarmering.
Het subsidiebedrag wordt bepaald op basis van het gemiddeld aantal abonnees over het betreffende subsidiejaar. Het subsidiebedrag wordt, in afwijking van artikel 16.1.a van de ASV, vooraf verleend op basis van het geprognosticeerde gemiddelde aantal abonnees voor het subsidiejaar. Het subsidiebedrag wordt achteraf vastgesteld op basis van het werkelijke gemiddelde aantal abonnees.
De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2016 is:
Versterking van de positie, zelfredzaamheid, participatie en eigen regie van een inwoner met een ondersteunings- of zorgvraag (conform Wmo 2015)
Op verzoek van een inwoner met een ondersteuningsvraag informatie en advies bieden, de inwoner wegwijs maken, steun bieden bij de voorbereiding van een (zorg)aanvraag of melding en kortdurende ondersteuning aan minder zelfredzame inwoners op alle leefgebieden.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2016 zijn:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Het faciliteren van het bevorderen van participatie in alle kernen van Olst-Wijhe bij de vormgeving en instandhouding van de leefbaarheid in hun eigen woon- en leefomgeving.
Activiteiten van de hieronder genoemde instellingen die passen binnen de uitvoering van de jaarplannen ten behoeve van het hierboven gestelde doel.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Alle hieronder genoemde instellingen ontvangen een vast bedrag van € 771,-.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2016 zijn:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Vanuit heroverwegingsfase vier komt er een nieuw fonds voor leefbaarheidsinitiatieven, waarin de beschikbare middelen voor het Welzijnsfonds, subsidies voor plaatselijke belangen, dorpsontwikkelingsplannen en onderhoud speelterreinen worden gebundeld. In het najaar 2015 gaan we met de Plaatselijke Belangen in gesprek om hier concreet invulling aan te geven.
Voor 2016 blijft de hiervoor genoemde subsidieregeling nog gewoon in stand.
Het optimaal beheren en programmeren van de volgende accommodaties:
Activiteiten die bijdragen aan een gezonde exploitatie.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
€ 25.000,-. Dit subsidiebedrag wordt afgebouwd met een bedrag van € 3.000,- per jaar. Voor 2016 bedraagt het subsidiebedrag € 13.000,-. Daarnaast ontvangt de stichting een bedrag van € 6.000,- onder de voorwaarde dat zij maatschappelijke tarieven hanteert voor de verhuur van ruimten aan verenigingen en vrijwilligersorganisaties.
De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2016 is:
10.1 Ondersteuning zorgleerlingen
Realiseren van een sluitende en doorgaande ontwikkellijn voor kinderen vanaf de voorschoolse periode tot en met het basisonderwijs, waarbij een zo breed mogelijk instrumentarium wordt ingezet om maatwerk te kunnen bieden in de ondersteuning aan zorgleerlingen.
Het aanbieden van lichte ondersteuningsvormen zoals een handicapspecifieke expert, een orthopedagoog, logopedische ondersteuning en sociale vaardigheidstraining en schoolmaatschappelijk werk.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Het subsidiebedrag is bepaald in de gemeentelijke meerjarenbegroting en wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
In afwijking van wat bepaald is in de ASV voor structurele subsidieverstrekking dient het stichtingsbestuur uiterlijk 15 oktober een aanvraag in voorzien van werkplan en legt zij uiterlijk 1 november na afloop van het subsidiejaar verantwoording (inhoudelijk en financieel) af.
De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2016 is:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Een bijdrage leveren aan en het bevorderen van het gymonderwijs op de basisscholen en het voortgezet onderwijs in de gemeente Olst-Wijhe.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Het subsidiebedrag wordt gebaseerd op het aantal uren dat de school gebruikt maakt van Sporthal De Speelbrink in Wijhe.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
in afwijking van wat bepaald is in de Algemene Subsidieverordening wordt de beschikking niet afgegeven binnen drie weken na binnenkomst van de aanvraag, maar deze wordt afgegeven in februari van het betreffende subsidiejaar. Op dat moment is bekend hoeveel uren de school voor dat kalenderjaar gebruik maakt van de sporthal.
De instellingen die in aanmerking komen voor subsidie 2016 zijn:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag (totaal bedrag bij basisonderwijs en voortgezet onderwijs is leidend)
Bieden van een voorziening op het terrein van informatie en advies voor maatschappelijke ondersteuning gericht op vluchtelingen en andere nieuwkomers.
Het geven van informatie en advies op het gebied van inburgering, materiële rechtspositie of de Vreemdelingenwet die direct of indirect betrekking hebben op de doelgroep vluchtelingen en andere nieuwkomers.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Stichting Vluchtelingenwerk biedt minimaal 6 (basisvoorziening) en maximaal 40 uur per week gedurende 50 weken per jaar een zelfstandig informatie en adviespunt.
De kosten voor dit totale pakket worden geschat op € 1.768,- per jaar.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
Het subsidiebedrag wordt vooraf per jaar verleend op basis van de door de instelling opgegeven kosten. Er vindt geen verrekening achteraf plaats
De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2016 is:
Bevorderen van de verkeersveiligheid.
Subsidie wordt verstrekt voor niet-infrastructurele verkeersveiligheidsprojecten.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
De hoogte van het subsidiebedrag is afhankelijk van het ingediende werkplan van Veilig Verkeer Nederland.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
In afwijking van hetgeen bepaald is de ASV voor structurele subsidieverstrekking, wordt van Veilig Verkeer Nederland verwacht dat zij uiterlijk 1 september voorafgaand aan het subsidiejaar een werkplan en begroting indient en uiterlijk 1 februari na afloop van het subsidiejaar verantwoording aflegt. Deze afwijkende termijnen zijn noodzakelijk in verband met de Provinciale verordening die hiertoe is opgesteld.
De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2016 is:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
In stand houden van de buurtbusvoorziening tussen Wijhe – Raalte.
Activiteiten gericht op het in stand houden van de buurtbusvoorziening tussen Wijhe – Raalte.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
De Buurtbusvereniging ontvangt een vast bedrag van € 1.000,-.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
In afwijking van hetgeen bepaald is de ASV voor structurele subsidieverstrekking, wordt van de Buurtbusvereniging verwacht dat zij uiterlijk eind februari een inhoudelijk en financieel jaarverslag indient. Vervolgens wordt op basis van het jaarverslag het subsidie voor het nieuwe jaar verstrekt.
De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2016 is:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
Het inrichten van een anti-discriminatievoorziening voor de gemeente Olst-Wijhe.
De activiteiten worden op een toegankelijke wijze aangeboden. Dat betekent dat één of meer plaatsen waar de activiteiten aangeboden worden, voor alle inwoners van de gemeente redelijkerwijs toegankelijk en bereikbaar moeten zijn.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Het subsidiebedrag wordt gebaseerd op de aanvraag van Artikel 1 Overijssel.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
a. grond of gronden van onderscheid en discriminatie;
De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2016 is:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
14. Milieueducatie en voorlichting
Het zo goed mogelijk behartigen van de belangen van de natuur en een bijdrage leveren om meer kennis en inzicht in de natuur uit te dragen aan de Olst-Wijhese bevolking.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie
Een vast bedrag van € 474,- ten behoeve van IVN de Grutto Olst-Wijhe algemeen en een bedrag van maximaal € 564,- ten behoeve van de Heemtuin.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2016 is:
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.
De ‘grootgebruikers’ zoals genoemd onder A-1 kunnen een subsidieaanvraag doen voor door hen georganiseerde incidentele activiteiten of evenementen die gelieerd zijn aan Sporthal de Hooiberg. De voorkeur verdient dat verenigingen gezamenlijk een aanvraag indienen (verenigingsniveau overstijgend); het is echter ook mogelijk dat elke vereniging afzonderlijk een aanvraag indient.
De aanvraag/activiteit moet voldoen aan één van de onderstaande kenmerken, en betreft:
uitgaven in het algemeen belang voor de sport voor zaken die niet als strikte taak van de gemeente gezien kunnen worden, maar wel door de sportwereld als essentieel of als zeer wenselijk worden ervaren, bijvoorbeeld een wedstrijdsecretariaat, geluidsinstallatie of een scorebord in de sporthal en daardoor in feite aan alle (wedstrijd)sporters ten goede komen;
BIJLAGE 1 Overzicht subsidies 2015 en 2016 culturele organisaties