Organisatie | Breda |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels invoering gereguleerd parkeren Breda 2014 |
Citeertitel | Beleidsregels invoeren gereguleerd parkeren Breda 2014 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze beleidsregels vervangen de Beleidsregels uitwerking nota parkeer- en stallingsbeleid Breda van 7 maart 2005.
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-09-2014 | nieuwe regeling | 01-07-2014 | 42453 |
Het potentiële reguleringsgebied wordt van tevoren door de verantwoordelijke afdelingshoofden bepaald. Bepaling van het gebied vindt plaats op basis van gesprekken met direct belanghebbenden uit het gebied (bewoners en bedrijven) en deskundigen binnen de gemeente.
Het college stelt ten aanzien van het potentiële reguleringsgebied vast of er een parkeerenquête gehouden zal worden of dat er een directe aanwijzing van een reguleringsgebied zal plaatsvinden.
Het college kan besluiten om een gebied als reguleringsgebied aan te wijzen zonder een parkeerenquête te houden als voldaan wordt aan één of meer van de volgende criteria:
Als een weging wordt uitgevoerd op basis van het bepaalde in artikel 4, onder e, van deze beleidsregels, gelden de volgende wegingsfactoren:
Indien toepassing van de wegingsfactoren er toe leidt dat alsnog 60% of meer voor invoering is, kan het college besluiten om een reguleringsgebied in te voeren.
Op 10 september 2004 is in de gemeenteraad de nota Parkeer- en stallingsbeleid vastgesteld. In maart 2005 zijn de deelgebieden voor invoering van gereguleerd parkeren en de criteria voor invoering van gereguleerd parkeren in deze deelgebieden vastgesteld. Voor onder andere het onderdeel invoering nieuwe reguleringsgebieden is op 20 juni 2013 de nota herijking Parkeerbeleid door de gemeenteraad vastgesteld. Onderliggende beleidsregels hebben tot doel de deelgebieden en criteria voor invoering van het gereguleerd parkeren van maart 2005 te herijken.
Om de binnenstad (het “eitje”) heen is een ring aangegeven met potentiële reguleringsgebieden. Voor de herijking van het Parkeerbeleid was het zo dat op basis van klachten en metingen een enquête onder de bewoners werd uitgezet, waarbij minimaal 60% bewoners en bedrijven moest reageren. Van deze groep (de respondenten) moest minimaal 60% voorstander zijn om een nieuw reguleringsgebied in te kunnen voeren. Met de herijking van het parkeerbeleid is dit harde gegeven los gelaten. Een enquête kan verwachtingen scheppen die in sommige gevallen niet waargemaakt kunnen worden.
Advies naar het college over de te volgen procedure, wel of niet een parkeerenquête. Het college kan besluiten om over te gaan tot het aanwijzen van een gereguleerd parkeren gebied zonder het houden van een enquête. Wanneer hiervoor wordt gekozen, wordt dit ter bespreking voorgelegd aan de functionele raadscommissie.
Er geldt nog steeds dat in het geval van voldoende respondenten bij 60% voorstanders gereguleerd parkeren wordt ingevoerd. Is de uitslag van de parkeerenquête tussen de 40 en 60% voorstander, dan volgt er een weging van de uitslag (artikel 4 onder e van de beleidsregels). Indien het college in afwijking van de uitkomst van de gehouden parkeerenquête (meer dan 40%, maar minder dan 60% voorstanders) toch voornemens is over te gaan tot invoering van een vergunningenzone in een wijk of gebied, wordt dit voornemen tot besluit ter bespreking voorgelegd aan de functionele raadscommissie.
Om op deze manier te kunnen werken is het noodzakelijk dit vast te leggen in beleidsregels, hiermee is de juridische basis van het wel of niet invoeren van nieuwe reguleringsgebieden gelegd.