Organisatie | Meppel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Ketenbeleid gemeente Meppel |
Citeertitel | Ketenbeleid gemeente Meppel |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Bijlage 1 en 2 |
Geen
Algemene wet bestuursrecht, art. 4:81
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-09-2014 | nieuwe regeling | 01-07-2014 Elektronisch gemeenteblad, 03-09-2014 | 203748 |
Binnen plattelandsgemeenten hebben keten veel aandacht; zowel van de politiek als van de media. Keten springen in het oog omdat ze veel bezoekers trekken en in een gemeenschap een sociale invulling geven. Media wijden er hele tv-series aan welke al dan niet een algemeen reëel beeld geven van keten.
Tot nu toe is er vanuit de gemeente Meppel weinig tot geen beleidsmatige bemoeienis geweest met de keten die zich binnen haar gemeentegrens bevinden. Echter, het is in het algemeen belang gewenst om ten aanzien van de gemeentelijke verantwoordelijkheid op het gebied van jongeren en hun veiligheid en gezondheid een standpunt in te nemen.
Het ketenbeleid streeft diverse doelstellingen na, onder andere:
Bij het formuleren van het ketenbeleid worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:
De gemeente Meppel hanteert een actief ketenbeleid. Dit houdt in dat de gemeente op de hoogte blijft van het bestaan van de keten en wat zich daar zoal afspeelt. De keten blijven voor de gemeente en haar partners zichtbaar, het contact tussen gemeente en keten blijft laagdrempelig. De keten in de gemeente Meppel vervullen een maatschappelijke behoefte. Een actief ‘ketenbeleid houdt dit maatschappelijke aspect in het oog. Positieve aspecten van de keten wegen hierin zwaarder mee dan de minder positieve; de gemeentelijk vastgestelde ‘ketenregels’ worden gebruikt om de negatieve effecten te bestrijden om te komen tot een veilige en verantwoorde “Meppeler ketensituatie”. Naast de jongeren en de ouders zal de gemeente dan verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid dragen.
Er gelden de volgende ketenregels:
Vrijstaande keten worden toegestaan, mits er sprake is van een maximale oppervlakte van 45 m2 en een maximale plafondhoogte drie meter. In verband met te verwachten uitstralingseffecten moet de keet op een minimale afstand van 50 meter van gebouwen/ woonhuizen van derden staat. Van geval tot geval moet worden bezien of de afstand toereikend is en of sprake kan zijn van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat.
Ketenverklaring (zie bijlage 1)
Elke keet in de gemeente Meppel moet voldoen aan de ketenregels.
Hiertoe dient de eigenaar van de keet en een verantwoordelijke van de jongeren van elke keet een ketenverklaring te ondertekenen. In deze verklaring conformeren zij zich aan het ketenbeleid van de gemeente Meppel en verklaren zij dat zij voldoen en in de toekomst blijven voldoen aan de ketenregels.
Voorafgaand aan het ondertekenen van de verklaring wordt de keet door de gemeente gecontroleerd, de aanvangscontrole. Deze controle vindt plaats met brandweer en jongerenwerk.
Na acht weken of zoveel eerder als mogelijk vindt een her controle plaats door de gemeente, tezamen met brandweer.Voldoet de keet bij de her controle aan de ketenregels dan kan de ketenverklaring worden ondertekend.
Wijze van handhaven (zie bijlage 2)
Jaarlijks zal minimaal één handhavingsmoment (aangekondigd, maar ook onaangekondigd) door gemeente samen met brandweer worden uitgevoerd.
De focus van dit handhavingsmoment ligt op het voldoen aan de ketenregels met daarbij (brand)veiligheid en de Drank- en Horecawet 2013 als uitgangspunten.
Verslavingszorg Noord Nederland en jongerenwerk leveren bij de gemeente input aan over hun contactmomenten met de keten.
Als wordt geconstateerd dat een keet niet meer aan de ketenregels voldoet, dan krijgt de eigenaar/verantwoordelijke van de jongeren acht weken de tijd om weer te voldoen. Voldoet de keet bij her controle na acht weken nog steeds niet aan de ketenregels, dan volgt sluiting van de keet. Voldoet een keet een tweede keer niet aan de ketenregels, dan krijgt de eigenaar/ verantwoordelijke van de jongeren vier weken de tijd om weer te voldoen. Voldoet de keet bij her controle na vier weken nog steeds niet aan de ketenregels, dan volgt sluiting van de keet.
Wordt meer dan tweemaal geconstateerd dat een keet niet meer voldoet aan de ketenregels, volgt eveneens sluiting van de keet.
Gemeentelijke (DHW) Boa’s handhaven op basis van de Drank- en Horecawet 2013.
De handhaving vindt plaats conform het, ten tijde van de totstandkoming van dit ketenbeleid nog vast te stellen, handhaving- en preventieplan Drank- en Horecawet.
De politie handhaaft op basis van haar eigen bevoegdheden. Daarnaast heeft de politie een signalerende rol richting de gemeente. Deze rol wordt als volgt vormgegeven.
Een keet en haar bezoekers mogen geen overlast veroorzaken. Zo wordt openbare dronkenschap na een bezoek aan een keet en verstoring van de openbare orde niet getolereerd. Politie spreekt de eigenaar bij herhaalde overlast hierop aan en rapporteert aan de gemeente. Het veroorzaken van overlast is een overtreding van de ketenregels en kan uiteindelijk resulteren in sluiting van de keet.
In het kader van het vroeg signaleren van middelengebruik onder jongeren, wordt in geval van recidive van dronkenschap voor de jongere een preventief contact moment gepland met een preventiewerker van Verslavingszorg Noord Nederland. In geval van minderjarigheid wordt ook een gesprek gepland met de ouder of verzorger van de jongere. Dit kan rechtstreeks door de politie gedaan worden, maar kan ook via het Centrum voor Jeugd en Gezin. Hierover moeten nadere afspraken gemaakt worden.
Wanneer recidive van openbare dronkenschap wordt geconstateerd bij een keet wordt ook een gesprek gepland met de eigenaar van de keet. Dit gesprek zou gevoerd kunnen worden door politie, CJG medewerker, ambtenaar van de gemeente of VNN Preventie. Ook hier is voorlichting en bewustwording van problematiek het onderwerp van gesprek. Hierover moeten nadere afspraken gemaakt worden.
Rol jongerenwerk en verslavingszorg
Jongerenwerk en Verslavingszorg Noord- Nederland bezoeken de keet minimaal een keer per jaar. Deze bezoeken hebben geen handhavend karakter, maar vinden plaats in het kader van voorlichting over o.a. alcoholgebruik. De aanwezigheid van de keeteigenaar, ouders en keetbezoekers is tijdens deze bezoeken van groot belang.
Het ketenbeleid van de Gemeente Meppel is nieuw. Uiterlijk anderhalf jaar na inwerkingtreding van het ketenbeleid vindt een evaluatie van het ketenbeleid plaats. Vervolgens zal een evaluatie om de twee jaar plaatsvinden. De gemeente neemt het initiatief tot evaluatie. De betrokken partners voorzien de gemeente van de benodigde informatie naar aanleiding van hun inzet rond de keten.
8.Vaststelling en inwerkingtreding
Het Ketenbeleid gemeente Meppel is vastgesteld in de collegevergadering