Organisatie | Bronckhorst |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen gemeente Bronckhorst |
Citeertitel | Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen gemeente Bronckhorst |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Toelichting BRP |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-09-2014 | 06-01-2014 | Nieuwe regeling | 25-08-2014 Gemeenteblad, 2014, 48376 (2 september 2014) | Z65935 BenW14-01332 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Bronckhorst,
Wet basisregistratie personen;
Wet bescherming persoonsgegevens.
Vast te stellen de navolgende regeling beheer en toezicht basisregistratie personen gemeente Bronckhorst;
In te trekken de Beheerregeling gemeentelijke basisregistratie personen gemeente Bronckhorst d.d. 9 oktober 2012.
Hoofdstuk 2 Het informatiebeheer
De informatiebeheerder beheert de gemeentelijke voorziening, het gegevensmagazijn en het autorisatiebesluit.
De informatiebeheerder adviseert het college van burgemeester en wethouders over de navolgende aspecten die voortvloeien uit deze basisregistratie te weten:
De informatiebeheerder, of een op grond van de artikelen 1 en 2 aangewezen functionaris, neemt deel aan buitengemeentelijk overleg betreffende onderwerpen die het beheer van de gemeentelijke voorziening voor de basisregistratie personen aangaan.
1 Verstrekkingsmogelijkheden zijn: van ad hoc vragen op persoon of adres, mutatieberichten op papier of via het gegevensmagazijn en selectieverstrekkingen.
Hoofdstuk 3 Het gegevensbeheer
1. De gegevensbeheerder is verantwoordelijk voor:
2. De gegevensbeheerder beslist binnen 5 werkdagen op het in behandeling nemen van een melding van een overheidsorgaan die gerede twijfel heeft over de juistheid van een in de gemeentelijke voorziening van de basisregistratie personen opgenomen (authentiek) gegeven en stelt het overheidsorgaan in kennis van deze beslissing.
De gegevensbeheerder is bevoegd, in overleg met de applicatiebeheerder BRP, vanuit de in artikel 10 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven betreffende de opname en bijhouding van gegevens in de gemeentelijke voorziening voor de basisregistratie personen.
De systeembeheerder is verantwoordelijk voor het technisch onderhoud van het toepassingssysteem waarmee de gemeentelijke voorziening voor de basisregistratie personen wordt gevoerd (hierna toepassingssysteem).
Hoofdstuk 5 Het applicatiebeheer
De applicatiebeheerder BRP is verantwoordelijk voor:
a) de ondersteuning bij het gebruik van het toepassingssysteem;
b) het tijdig opschonen van de relevante bestanden in de database;
d) het beheer van de tabellen van de basisregistratie personen;
De applicatiebeheerder BRP is verantwoordelijk voor de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de uitwijkprocessen zoals beschreven in de procedure uitwijk van het plan Informatiebeveiliging.
De toezichthouders als bedoeld in artikel 4.2 van de Wet BRP, is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger ingevolge hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5 van de Wet BRP.
De toezichthouder controleert of de burger voldoet zijn verplichtingen met betrekking tot de inschrijving in de BRP (artikel 2.38), de wijziging van diens adres (2.39), het rechtmatig gebruik van een briefadres (2.40 t/m 2.42), zijn vertrek uit Nederland (2.43), de verstrekking van alle inlichtingen die nodig zijn voor de bijhouding van de BRP.
De toezichthouder ziet er op toe dat, indien de burger niet zelf aan zijn verplichtingen voldoet of kan voldoen, de verplichtingen worden vervuld door degene die daartoe bevoegd is op grond van de artikelen 2.49 en 2.50 van de Wet BRP.
De toezichthouder voert zijn werkzaamheden uit in samenspraak met de gegevensverwerker en koppelt het resultaat van zijn werkzaamheden terug aan de gegevensverwerker.
Hoofdstuk 9 Het beveiligingsbeheer
De beveiligingsbeheerder is bevoegd:
a) uit hoofde van diens verantwoordelijkheid als bedoeld in artikel 38, alle gebruikers van gegevens uit de basisregistratie personen aanwijzingen te geven;
b) ongevraagd advies uit te brengen over alle procedures en producten die betrekking hebben op de basisregistratie personen, waarbij de beveiliging in het geding is.
De beveiligingsbeheerder is het aanspreekpunt op het gebied van Informatiebeveiliging en bevordert het beveiligingsbewustzijn bij management en medewerkers.
Hoofdstuk 10 Het beveiligingscontrol
De controller informatiebeveiliging is verantwoordelijk voor het toezicht op naleving van de beveiligingsmaatregelen en –procedures zoals uitgewerkt in het plan Informatiebeveiliging en met inachtneming van de voor de gemeente vastgestelde baseline informatiebeveiliging gemeenten.
De controller informatiebeveiliging is bevoegd om het management van het cluster Burgerzaken dwingende adviezen te geven ten aanzien van de naleving van de beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit de Wet BRP en het plan Informatiebeveiliging.
De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden voor de gemeentelijke voorzieningen als bedoeld artikel 1.2 juncto 1.4 van de Wet BRP evenals voor de in de gemeentelijke voorziening genoemde aangehaakte gegevens en voor de basisgegevens uit de BRP in het gegevensmagazijn.
Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na die waarop zij is bekend gemaakt en werkt terug tot 6 januari 2014.
Deze regeling wordt aangehaald als Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen gemeente
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 26 augustus 2014.
Burgemeester en wethouders van Bronckhorst.
De secretaris, de burgemeester,
In deze regeling zijn een aantal begrippen gebruikt waarvoor hieronder de definities zijn verwoord:
Bijlage 2 Aanwijzing van beheerfunctionarissen door burgemeester en wethouders
Op grond van artikel 1, van de Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen zijn de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:
Als informatiebeheerder is aangewezen de heer R. Voskamp, afdeling Dienstverlening
Als plaatsvervanger is aangewezen B. Pasman, afdeling Ontwikkeling.
Als beveiligingsbeheerder is aangewezen de heer B. Pasman, afdeling Ontwikkeling.
Als plaatsvervanger is aangewezen de heer R. Voskamp, afdeling Dienstverlening.
Als privacybeheerder is aangewezen mevrouw R. Roelvink, afdeling Dienstverlening.
Als plaatsvervanger is aangewezen mevrouw W. Brandwacht, afdeling Dienstverlening.
Als systeembeheerder is aangewezen de heer J. Gierveld, afdeling Dienstverlening.
Als plaatsvervanger is aangewezen de heer M. Heinen, afdeling Dienstverlening.
Als toezichthouders zijn aangewezen:
- de heer J. Keizer - afdeling Beheer, cluster Toezicht en Handhaving
- de heer G.J. Peppelman - afdeling Beheer, cluster Toezicht en Handhaving
- de heer H.D.J. Groot Roessink - afdeling Beheer, cluster Toezicht en Handhaving
- de heer G.J.J.M. Berendsen - afdeling Beheer, cluster Toezicht en Handhaving
- de heer H.G. Berendsen - afdeling Beheer, cluster Toezicht en Handhaving
- de heer R.H.J. van het Reve - afdeling Beheer, cluster Toezicht en Handhaving
- de heer B.C.M. Rutjes - afdeling Beheer, cluster Toezicht en Handhaving
- de heer C.H.M. Rijmers - afdeling Dienstverlening, cluster Participatie
- mevrouw J. Jansen - afdeling Dienstverlening, cluster Participatie
- mevrouw J.K.H. Wierbos - afdeling Dienstverlening, cluster Participatie
- mevrouw H.J.T.M. Roelvink-Tankink - afdeling Dienstverlening, cluster Burgerzaken
- mevrouw W. Brandwacht-Rietman - afdeling Dienstverlening, cluster Burgerzaken
Als controller informatiebeveiliging is aangewezen de heer S. Reinalda, afdeling Ontwikkeling.
Als plaatsvervanger is aangewezen vacature.
Afnemen verklaringen artikel 2.8, lid 2 van de wet
De bevoegdheid tot het namens het college van burgemeester en wethouders afnemen van de in artikel 2.8, lid 2, onder sub e, van de wet bedoelde verklaring wordt toegekend aan:
Burgemeester en wethouders van Bronckhorst, 26 augustus 2014
De secretaris, de heer A.H. van Hout
Bijlage 3 Aanwijzing van beheerfunctionarissen door de informatiebeheerder
Op grond van artikel 2 van de Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen zijn de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:
Als gegevensbeheerder BRP is aangewezen mevrouw R. Roelvink, vakspecialist cluster Burgerzaken, afdeling Dienstverlening.
Haar plaatsvervanger is mevrouw W. Brandwacht, vakspecialist cluster Burgerzaken, afdeling Dienstverlening.
Als applicatiebeheerder BRP is aangewezen de heer Wolsink, medewerker Klantadvies, afdeling Dienstverlening.
Zijn plaatsvervanger is mevrouw R. Roelvink, vakspecialist cluster Burgerzaken, afdeling Dienstverlening.
Naast de gegevensbeheerder zijn tevens belast met het berichtenverkeer:
Als gegevensverwerkers worden alle medewerkers van het cluster Burgerzaken en Klantadvies aangewezen.
Hengelo (Gld.), 26 augustus 2014