Organisatie | Winsum |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Notitie Schetsen cultuurbeleid |
Citeertitel | Notitie Schetsen cultuurbeleid |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Subsidiecriteria cultuur
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-03-2006 | Nieuwe regeling | 21-03-2006 Geen | Onbekend |
Het beleid van de Gemeente Winsum ten aanzien van kunst en cultuur bestaat op dit moment uit;
In september 2003 is een startnotitie kunst en cultuur bediscussieerd in de raadscommissie Bestuur Middelen en Welzijn, waarin de contouren staan voor het kunst en cultuurbeleid van de Gemeente Winsum. In deze startnotitie is aangegeven dat de witte vlekken in ons cultuurbeleid zitten bij de onderwerpen / voorzieningen “muziekonderwijs” en “kunst en cultuureducatie”.
In de Voortgangsnotitie (2004) zijn de conclusies weergegeven van deze discussie plus een activiteitenplan voor het jaar 2004. In het voorjaar 2004 is vervolgens op het budget voor nieuw kunst en cultuurbeleid bezuinigd. Hierdoor is het proces voor de ontwikkeling van een integrale cultuurnota stil komen te liggen. Geconstateerd moet worden dat de financiële middelen niet toereikend zijn voor “de witte vlekken” muziekonderwijs (muziekschool) en kunst- en cultuureducatie (relatie met het onderwijs) . Ook voor een stimulans en kwaliteitsverbetering van de amateurkunst zijn geen extra financiële middelen.
Uitgaande van de bestaande budgetten voor cultuur blijft toch de behoefte om de accenten en prioriteiten vast te leggen ten aanzien van het beleidsveld cultuur. Deze notitie dient meerdere doelen;
culturele instellingen en organisaties en verenigingen krijgen duidelijkheid over de inzet van de gemeente ten aanzien van cultuur;
-het schept een kader voor onze regionale en provinciale inzet op dit beleidsterrein.
2. Definiëring kunst en cultuur
De begrippen kunst en cultuur vertegenwoordigen een bepaalde gevoelswaarde waardoor ieder er zijn eigen interpretatie aan kan geven. Het is daarom moeilijk een vast omlijnde definitie te geven. In deze nota gaat het om: het geheel van uitingsvormen van kunst en cultuur, zoals beeldende kunst, theater, muziek, dans, amateurkunst, kunsteducatie, literatuur en cultuurhistorie. Kunst en cultuurdeelname kan actief of passief zijn. Actief betekent zelf kunst maken, bijvoorbeeld; dansen, tekenen, toneel spelen. Passief verwijst naar kijken en luisteren naar kunst en cultuur.
Het gemeentelijk beleid op het gebied van kunst en cultuur is afhankelijk van het ambitieniveau en de betekenis die de gemeente koppelt aan kunst en cultuur. De gemeente Winsum richt zich op een kernachtig cultuurbeleid dat zich richt op een aantal herkenbare voorzieningen en activiteiten. Hiervoor zijn een aantal redenen;
aanbod aan kunst en cultuur binnen handbereik.
Uit de discussies rond de eerder verschenen startnotitie en de discussie rond de begrotingen van 2005 en 2006 komt naar voren dat de huidige financiële middelen voor cultuur uitgangspunt is. Dit betekent dat:
Kunst en cultuur moet in principe voor ieder toegankelijk en bereikbaar zijn. We leggen echter in ons kunst en cultuurbeleid de prioriteit bij de doelgroep kinderen en jongeren. Reden is dat op jonge leeftijd de basis gelegd wordt voor de waardering en ontwikkeling van kunst en cultuur. Met name waar het gaat om de vorming / educatieve functie krijgen kinderen en jongeren speciale aandacht.
6. Rol en taak van de gemeente
De rol van de gemeente op het gebied van kunst en cultuur ligt in de voorwaardenscheppende sfeer. Het gaat concreet om financiële ondersteuning (subsidiëring), het maken van keuzes ten aanzien van het voorzieningenniveau in de gemeente en daarbij het waarborgen van een mate van kwaliteit. Daarnaast is het van belang dat de gemeente nieuwe ontwikkelingen en trends op het gebied van kunst en cultuur blijft volgen en deze stimuleert. De stimulans bestaat dan uit het ondersteunen in de voorwaardenscheppende sfeer. De uitvoering laten we heel duidelijk over aan het particulier initiatief.
7. Uitwerking kernachtig cultuurbeleid
Hieronder wordt het kernachtig cultuurbeleid van de gemeente Winsum nader uitgewerkt. Tevens is aangegeven wat dit beleid betekent voor de subsidiëring.
We zetten in op de ontwikkeling en versterking van het bibliotheekwerk zodat het een voorziening wordt met een informatiefunctie, een educatieve functie en een culturele functie. De bibliotheek zal hierin samenwerking zoeken met andere organisaties en voorzieningen binnen de gemeente. De gemeente vult haar taak als opdrachtgever van het bibliotheekwerk verder in. De visie op het bibliotheekwerk is hierbij het uitgangspunt. De bibliotheek ontvangt hiervoor ‘instandhoudingssubsidie’.
Samenwerking tussen culturele organisaties (bibliotheek, musea, amateurkunstverenigingen, culturele commissies) en samenwerking van culturele organisaties met andere organisaties (VVV, Stichting Welzijn) op lokaal niveau wordt gestimuleerd en ondersteund wanneer het tot een vernieuwend aanbod leidt en/ of tot een kwaliteitsverbetering.
We zetten in op het stimuleren van de culturele vorming/opleiding en deelname van kinderen en jongeren aan diverse vormen van kunst en cultuur. Voor de subsidiëring van de muziekverenigingen/korpsen, toneelverenigingen en zangverenigingen betekent dit een wijziging. Het betekent dat huidige instandhoudingssubsidies worden omgebogen naar stimuleringssubsidie voor de opleiding en culturele vorming van kinderen en jongeren.
Culturele commissies bieden binnen onze gemeente verschillend aanbod aan cultuur (muziek, theater, literatuur, exposities). Hierbij willen we ze ondersteunen door middel van het instrument van subsidie, waarbij we door middel van het formuleren van resultaten meer willen sturen op het aanbod. We stimuleren een gevarieerd aanbod voor een breed publiek waaronder ook kinderen en jongeren. Verder willen we het aanbod van culturele activiteiten in de dorpskernen (dorpshuizen) stimuleren.
Lokale culturele evenementen, activiteiten en projecten die van betekenis zijn voor een breed publiek en/of vernieuwend zijn worden ook ondersteund. We zullen hiervoor stimuleringssubsidies beschikbaar stellen voor een periode van maximaal 2 jaar. Daarna zal het evenement / activiteit zelfstandig verder moeten. Hierdoor ontstaat ruimte voor nieuwe initiatieven.
8. Financiën en subsidieregels
Binnen de cluster cultuur is in 2006 een totaal bedrag van € 251.136,- beschikbaar. Hiervan is € 217.451,- subsidie voor het bibliotheekwerk. Een bedrag van € 3.063,- is jaarlijks beschikbaar voor het regionaal cultuurplan (tot en met 2007).
Het overige bedrag (30.622,-) is volgens het subsidieprogramma welzijn besteed aan; culturele commissies, muziekkorpsen, zang- en operettevereniging en een aantal grote evenementen. Een deel van de post incidentele subsidies gaat ook naar culturele evenementen en activiteiten.
Het subsidiebeleid welzijn van de Gemeente Winsum wordt momenteel aangepast. Voor de cluster cultuur wordt bovenstaand beleidskader het uitgangspunt voor de toetsing van de subsidieaanvragen. We gaan echter niet uit van een nulsituatie. Al lange tijd krijgen verenigingen en culturele commissies subsidie van de gemeente voor hun organisatie en activiteiten. De komende periode van het nieuwe subsidieprogramma welzijn (2007-2010) willen we gebruiken om het nieuwe beleid door te laten klinken in de wijze van subsidiëring. De huidige instandhoudingssubsidies van een aantal culturele organisaties zullen in termijnen afgebouwd worden zodat organisaties aan de nieuwe wijze van subsidiëring kunnen wennen.
Voor de muziekkorpsen en verenigingen zijn er momenteel vastgelegde berekeningsregels voor de subsidie (vast bedrag per korps, vast bedrag voor opleiding, vast bedrag per lid). Voor de overige culturele organisaties uit het subsidieprogramma ontbreekt dit. Om de gewenste impuls te geven aan de vorming en opleiding van de kinderen en jongeren op het gebied van muziek, toneel, dans en zang, willen we de volgende berekeningswijze gaan hanteren;
Deze subsidie dient jaarlijks vastgesteld te worden, omdat het afhankelijk is van de groei in het aantal leerlingen.
Doel van deze wijze van subsidiëren is de stimulans die ervan uit gaat om als vereniging kinderen en jongeren op te leiden. Wanneer een culturele vereniging zich enkel richt op volwassenen en het spelen als vrijetijdsbesteding dan vinden we dit niet langer subsidiabel. Daarmee zeggen we trouwens niet dat het niet belangrijk is. Bekostiging moet echter van de leden zelf komen.
Met de culturele commissies worden concrete afspraken gemaakt over de hoogte van de subsidie met daaraan gekoppeld de te bereiken doelgroepen en resultaten. Uitgangspunt is daarbij dat de doelgroepen kinderen en jongeren, naast de volwassenen, bereikt dienen te worden met een kwalitatief cultureel programma waarbij zij kennismaken met de diverse culturele uitingen.
Verdere uitwerking van bovenstaande vindt verder plaats in het kader van het subsidiebeleid en het Subsidieprogramma Welzijn 2007 – 2010. Daarbij is het uitgangspunt dat dit binnen de huidige financiële kaders (cluster cultuur) plaatsvindt.