Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dinkelland

Verordening behandeling klachten gemeente Dinkelland 2004

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDinkelland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening behandeling klachten gemeente Dinkelland 2004
CiteertitelVerordening behandeling klachten gemeente Dinkelland 2004
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht
  2. Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-07-201408-11-2018Opschrift en de artikelen 1, 2, 3, 5 en 34 gewijzigd. Hoofdstuk II vervallen, hoofdstukken III en IV vernummerd.

01-07-2011

Gemeenteblad 2014, 49

.
03-05-200411-07-2014Nieuwe regeling

11-03-2004

DinkellandVisie, 18 maart 2004

.

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening behandeling klachten gemeente Dinkelland 2004

De raad van de gemeente Dinkelland, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 27 januari 2004;

gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Gemeentewet;

besluit

vast te stellen de volgende:

Verordening behandeling klachten gemeente Dinkelland 2004

Hoofdstuk I Algemene bepalingen

Paragraaf 1 Begripsbepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    bestuursorgaan: de raad, het college en de burgemeester;

  • b.

    verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

  • c.

    het college: het college van burgemeester en wethouders;

  • d.

    commissie: vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften als bedoeld in artikel 7:13 van de wet, tevens ombudsman als bedoeld in artikel 9:17 van de wet, verder te noemen ombudskamer;

  • e.

    klacht: een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een lid van een bestuursorgaan of een persoon werkzaam onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon heeft gedragen;

  • f.

    klager: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die een klacht heeft ingediend conform de bepaling van deze verordening;

  • g.

    gedraging: het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon handelen of nalaten te handelen door:

    • -

      (een lid van) een bestuursorgaan;

    • -

      een onder de verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan werkzame persoon;

  • h.

    kenbaarheidsvereiste: het vereiste dat een klacht eerst kenbaar gemaakt dient te worden aan het gemeentebestuur of degene over wie geklaagd wordt alvorens een externe instantie kan worden ingeschakeld;

  • i.

    commissie bezwaarschriften: kamers welke adviseren over de beslissing op een bezwaarschrift;

  • j.

    wet: de Algemene wet bestuursrecht.

Paragraaf 2 De commissie en haar kamers

Artikel 2 Inleidende bepaling commissie

Er is een commissie ter behandeling en afdoening van klachten.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit een voorzitter en twee leden, die door het college worden benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 2.

    De voorzitters en de leden van de kamers kunnen geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van bestuursorganen van de gemeente Dinkelland.

Artikel 4 Secretariaat

  • 1.

    Het secretariaat van de commissie wordt behartigd door een of meer door het college aangewezen ambtenaren, hierna te noemen secretaris.

  • 2.

    Het college wijst tevens een of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter en de leden worden voor de duur van zes jaar benoemd.

  • 2.

    De voorzitter en de leden kunnen onbeperkt herbenoemd worden.

  • 3.

    De voorzitter en de leden kunnen op elk moment ontslag nemen.

  • 4.

    Aftredende voorzitters en leden blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Hoofdstuk II Behandeling van klachten
Artikel 20 Kenbaarheidsvereiste
  • 1.

    Alvorens het verzoek aan de ombudskamer te doen, dient de klager over de gedraging een klacht in bij het betrokken bestuursorgaan, tenzij dit redelijkerwijs niet van hem kan worden gevraagd.

  • 2.

    Het eerste lid geldt niet indien het verzoek betrekking heeft op de wijze van klachtbehandeling door het betrokken bestuursorgaan.

Artikel 21 Ingediend klaagschrift
  • 1.

    Een klacht kan ingediend worden bij de ombudskamer indien de klager ontevreden is over de interne procedure of indien hij het niet eens is met de uitkomst van die interne procedure;

  • 2.

    Een klacht dient schriftelijk te worden ingediend bij de secretaris van de ombudskamer;

  • 3.

    Bij het indienen van een klacht dienen vermeld te worden:

    • a.

      Naam en adres van de klager;

    • b.

      de dagtekening;

    • c.

      een omschrijving van de gedraging waartegen de klacht is gericht en mededeling wie zich aldus heeft gedragen;

    • d.

      de datum waarop de gedraging heeft plaatsgevonden;

    • e.

      de gronden van het bezwaar tegen de gedraging;

    • f.

      de wijze waarop een klacht bij het bestuursorgaan is ingediend, en zo mogelijk de bevindingen van het onderzoek naar de klacht door het bestuursorgaan, zijn oordeel daarover alsmede de eventuele conclusies die het bestuursorgaan hieraan verbonden heeft.

  • 4.

    Indien niet is voldaan aan de in dit artikel gestelde vereisten, stelt de ombudskamer de verzoeker in de gelegenheid het verzuim binnen een door hem daartoe gestelde termijn te herstellen.

Artikel 22 Niet bevoegd tot instellen onderzoek
  • 1.

    Onverminderd het bepaalde in artikel 9:22 van de wet is de ombudskamer voorts niet bevoegd een onderzoek in te stellen of voort te zetten indien het verzoek betrekking heeft op het algemeen gemeentebeleid;

  • 2.

    Van het niet in behandeling nemen van een klacht wordt de klager zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van de klacht schriftelijk in kennis gesteld, onder vermelding van de redenen daarvan.

Artikel 23 Taken

  • 1.

    De ombudskamer onderzoekt ingediende klachten over gedragingen;

  • 2.

    De ombudskamer kan gedurende een onderzoek de klager en/of het bestuursorgaan voorstellen doen ten einde onderling tot een oplossing van een klacht te komen;

  • 3.

    De ombudskamer vergewist zich ervan of de klager en/of het bestuursorgaan of de personen waar de klacht betrekking op heeft, op grond van de interne klachtenprocedure als bedoeld in hoofdstuk 9 van de wet de gelegenheid heeft gegeven de klacht te behandelen;

  • 4.

    De ombudskamer spreekt het oordeel uit of de gedraging, als geheel of gedeeltelijk wel of niet behoorlijk was. Indien het onderzoek naar het oordeel van de commissie onvoldoende zekerheid verschaft over de feitelijke toedracht van de gedraging, waarop de klacht betrekking heeft, wordt geen oordeel uitgesproken;

  • 5.

    De ombudskamer kan aan een orgaan, voor zover dit bevoegd is daaraan te voldoen, aanbevelingen doen maatregelen te nemen. Het betreffende bestuursorgaan deelt aan de ombudskamer mede of en op welke wijze aan een aanbeveling gevolg is gegeven. Afwijking van een aanbeveling wordt door het bestuursorgaan gemotiveerd;

  • 6.

    De ombudskamer kan ook eigener beweging een onderzoek instellen naar gedragingen van bestuursorganen en/ of de personen op wie de klacht betrekking heeft, als wordt vermoed dat deze gedragingen niet behoorlijk zijn.

Artikel 24 Vooronderzoek

  • 1.

    De voorzitter van de ombudskamer is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2.

    De voorzitter van de ombudskamer kan uit eigen beweging of op verlangen van de leden bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.

Artikel 25 Uitnodiging zitting

  • 1.

    De voorzitter van de ombudskamer nodigt de klager en degene op wie de klacht betrekking heeft ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.

  • 2.

    Binnen drie dagen na de uitnodiging kunnen de klager en degene op wie de klacht betrekking heeft onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 3.

    De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt uiterlijk één week voor het tijdstip van de zitting aan de klager en degene op wie de klacht betrekking heeft medegedeeld.

  • 4.

    De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste tot en met het derde lid.

Artikel 26 Hoorzitting

  • 1.

    De voorzitter bepaalt plaats en tijdstip van de zitting, waarbij de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft in de gelegenheid worden gesteld zich in elkaars aanwezigheid door de ombudskamer te doen horen;

  • 2.

    Van het horen van de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft in elkaars aanwezigheid kan worden afgezien, indien de klager heeft verklaard daaraan geen behoefte te hebben;

  • 3.

    De ombudskamer kan, indien hij zulks ter beoordeling van een klacht noodzakelijk acht, ook anderen in de gelegenheid stellen van een klacht kennis te nemen en daaromtrent een oordeel te geven.

Artikel 27 Quorum

  • 1.

    Voor het houden van een zitting is vereist dat de meerderheid van het aantal leden, onder wie in elk geval de voorzitter, of zijn plaatsvervanger, aanwezig is.

Artikel 28 Openbaarheid zitting

De zittingen van de ombudskamer zijn niet openbaar.

Artikel 29 Schriftelijke verslaglegging

  • 1.

    Het verslag vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 2.

    Het verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

  • 3.

    Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

  • 4.

    Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter van de ombudskamer en de secretaris.

Artikel 30 Afhandeling

  • 1.

    De ombudskamer doet de klacht binnen zes weken na datum van ontvangst van de klacht schriftelijk af;

  • 2.

    Hij stelt de klager, degene tegen wie de klacht is gericht en het college schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek, de beslissing op de klacht alsmede van de eventuele conclusies;

  • 3.

    Indien de klacht niet binnen een termijn van zes weken kan worden afgedaan, kan de afdoening voor ten hoogste vier weken worden verdaagd. Van verdaging wordt schriftelijk onder vermelding van de reden mededeling gedaan aan de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.

Artikel 31 Jaarverslag

  • 1.

    De ombudskamer brengt jaarlijks aan de gemeenteraad schriftelijk verslag uit van zijn werkzaamheden;

  • 2.

    Het jaarverslag is algemeen verkrijgbaar.

Hoofdstuk III Slotbepalingen

Artikel 32 Intrekking oude regeling

De Verordening behandeling bezwaarschriften gemeente Denekamp 2001 wordt ingetrokken.

Artikel 33 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na het verstrijken van een termijn van zes weken na de datum van haar bekendmaking.

Artikel 34 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening behandeling bezwaarschriften gemeente Dinkelland 2004.

Aldus vastgesteld in de openbare vergaderingvan de raad van 11 maart 2004

De griffier, De voorzitter,

Mr. O.J.R.J. Huitema, Mr. F.P.M. Willeme

Burgemeester en wethouders van de gemeente Dinkelland

in hun vergadering van 27 januari 2004

De secretaris, De voorzitter

Drs. A.B.A.M. Damer, Mr. F.P.M. Willeme

De burgemeester van de gemeente Dinkelland op 11 maart 2004

Mr. F.P.M. Willeme