Organisatie | Overijssel |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Verdelingsverordening stads- en dorpsvernieuwing provincie Overijssel 1997 |
Citeertitel | Verdelingsverordening stads- en dorpsvernieuwing provincie Overijssel 1997 |
Vastgesteld door | provinciale staten |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit: 4-7-2001
Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Provinciaal Blad nr. 2001-28
Wet op de stads- en dorpsvernieuwing,
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-08-2001 | 01-10-2005 | artikel 9 | 04-07-2001 Provinciaal Blad nr. 2001-28 | - | |
01-07-1997 | 28-08-2001 | nieuwe regeling | - |
Voorzover een gemeente de in het eerste lid bedoelde subsidie niet zelf voor stads- en dorpsvernieuwing aanwendt, besteedt zij deze gelden aan verlening van geldelijke steun aan natuurlijke of rechtspersonen in het belang van stadsvernieuwing en voor de doelen waarvoor zij die subsidie heeft ontvangen.
Aanvraag en verlening van subsidie
Gedeputeerde Staten kunnen voor de in artikel 3, eerste lid, sub a en b, genoemde activiteiten voorschotten verlenen tot 90% van de verleende subsidie. Deze voorschotverlening is afhankelijk van de omvang van de reserve stads- en dorpsvernieuwing en het betalingsritme van het Rijk. De resterende 10% wordt uitbetaald, na uitvoering van de activiteit, op basis van de werkelijk gemaakte kosten. De kostenopgave dient vergezeld te gaan van een accountantsverklaring.
Gedeputeerde Staten stellen de subsidie lager vast indien vaststelling van de subsidie overeenkomstig de verlening tezamen met subsidies van andere subsidiënten op Europees, rijks-, provinciaal en gemeentelijk niveau tot een totaal van subsidies zal leiden van meer dan 90% van de totaal subsidiabele kosten. 10
De voorschotverlening tot 50% ineens vindt plaats nadat burgemeester en wethouders een afschrift van hun beschikking tot verlening van een subsidie aan Gedeputeerde Staten hebben ingezonden. De resterende 50% wordt uitbetaald, na gereedmelding van de restauratie, op basis van de werkelijk gemaakte kosten.
[Toelichting: Het bepaalde in het tweede lid vloeit rechtstreeks voort uit de wet. Verder is de procentuele verdeling van het budget opgenomen. Om te voorkomen dat gelden voor een bepaalde activiteit onbenut blijven, is een mogelijkheid van herverdeling opgenomen. Het beschikbaar stellen van subsidies is onder voorbehoud; het Rijk kan namelijk onverwachts bezuinigingen op het beschikbare budget doorvoeren.]
[Toelichting: De essentie van de stads- en dorpsvernieuwingsopgave bestaat uit de in dit artikel genoemde activiteiten. De reserve stads- en dorpsvernieuwing zal alleen voor het oplossen van deze "essentiële" activiteiten worden ingezet.
Bij het begrip openbare ruimte gaat het in de eerste plaats om de herinrichting van delen van een gebied, waarbij functieveranderingen ten gunste van woningbouw aan de orde kunnen zijn (zogenaamde herinrichtingsplannen).
Ten tweede betreft het projecten die verband houden met de verbetering van de woonomgeving (versterking woonstraatkarakter).
Voor de verlening van subsidies ten behoeve van de gemeentelijke woonhuismonumenten is bepalend dat het betreffende object op de door de gemeenteraad vastgestelde monumentenlijst voorkomt. Het tweede lid vloeit rechtstreeks uit de wet voort. ]
[Toelichting: De door de gemeente in te dienen aanvraag dient zodanig te worden opgesteld dat beoordeling aan de hand van de in artikel 5 genoemde criteria mogelijk is. Een gemeentelijke aanvraag kan bestaan uit één of meerdere projecten. Het verdelingsplan zal zo worden opgesteld dat het voor de betreffende gemeenten duidelijk is, over welke middelen zij ten behoeve van de beoogde activiteiten kunnen beschikken. Gedeputeerde Staten horen alvorens het verdelingsplan vast te stellen de Provinciale Stadsvernieuwingscommissie. ]
[Toelichting: De beoordeling van de aanvragen zal geschieden aan de hand van deze criteria. Achterstand, uitvoerbaarheid en urgentie zijn belangrijke toetsingselementen daarin. Dat neemt niet weg dat ook de overige criteria van belang zijn, zoals een substantiële eigen bijdrage van de gemeenten en een sobere en doelmatige uitvoering van het project. Ook van het benutten van andere subsidiebronnen kan sprake zijn, waardoor stapeling van subsidies mogelijk wordt.]
[Toelichting: Om het verdeelplan tijdig, dat wil zeggen voor 1 oktober, te kunnen vaststellen is het zaak dat de gemeenten hun aanvragen vóór 1 april indienen. Uiteraard is enige vertraging als gevolg van de overgang naar het nieuwe subsidiesysteem voor het aanvangsjaar 1998 onvermijdelijk.
Niettemin is het streven erop gericht zo spoedig mogelijk na vaststelling van de verordening door Provinciale Staten de gemeenten zekerheid te verschaffen voor dat jaar. Om daar flexibel op in te spelen is met name artikel 11 van belang. In het derde lid is een bepaling opgenomen dat eventueel ook na 1 oktober Gedeputeerde Staten subsidies kunnen verlenen ten behoeve van projecten.
Er zijn namelijk situaties denkbaar dat een gemeente geconfronteerd wordt met een plotseling opkomend project, zoals bijvoorbeeld het "aan de markt" komen van een milieuhinderlijk bedrijf. Het gaat hier met name om het kunnen doen van een principeverlening. ]
[Toelichting: Om een zo doelmatig mogelijke inzet van middelen te bewerkstelligen zal op grond van dit artikel kunnen worden bezien of de uitvoering van de beoogde activiteit ook binnen een redelijke termijn ter hand zal worden genomen. Uiteraard zullen in het verdeelbesluit nadrukkelijk prestatie-eisen worden gesteld. Een en ander heeft vooral te maken met de wettelijke rapportageverplichting aan het Rijk.]
[Toelichting: In dit artikel gaat het om de verlening van subsidie voor de restauratie van gemeentelijke woonhuismonumenten. Om te bevorderen dat de middelen optimaal worden benut, dient een aantal randvoorwaarden te worden vastgelegd. Zo dient de subsidie uitsluitend te worden aangewend voor bouwtechnische gebreken en niet voor geriefsverbetering. Het cascoherstel is essentieel voor de kwaliteit van het pand alsmede voor de woonomgeving. Voor de verlening dient de gemeenteraad een verordening vast te stellen.]
[Toelichting: In het vierde lid is een algemene toetsing aan andere regelingen opgenomen. Met name de provinciale regeling "Projectsubsidies monumenten" en gemeentelijke subsidieverordeningen zullen in dit toetsingskader worden betrokken.
Om betrokkenheid van monumenteigenaren te verzekeren, zal geen subsidie verstrekt worden wanneer de financiële inbreng van de eigenaar minder dan 10% van het totaal benodigde bedrag bedraagt.]