Organisatie | Best |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regeling subsidieverstrekking vrijwilligersorganisaties cultuur |
Citeertitel | Nadere regeling subsidieverstrekking vrijwilligersorganisaties cultuur |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | subsidie |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-08-2014 | 22-08-2014 | 16-09-2016 | nieuwe regeling | 19-08-2014 Gemeenteblad, 2014-08-25 | Onbekend |
/ / / / Nadere regeling subsidieverstrekking vrijwilligersorganisaties cultuur
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Best;
gelet op het bepaalde in de Algemene subsidieverordening 2013,
titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 149 en
besluit vast te stellen de volgende:
Nadere regeling subsidieverstrekking vrijwilligersorganisaties cultuur
De gemeente Best wil amateurkunst in de breedte stimuleren, waarbij de nadruk ligt op zelfredzaamheid en een beperkte financiële ondersteuning van de amateurkunsten. Wij streven naar een verdeling over de volgende vijf disciplines: podiumkunst, beeldende kunst, letteren, cultuurparticipatie en volkscultuur. Tevens heeft de gemeente op basis van de mediawet een zorgplicht voor de bekostiging van een lokale omroep.
De aanvrager is een rechtspersoon of rechtspersoon in oprichting zonder winstoogmerk die functioneert op basis van vrijwillige inzet.
Om in aanmerking te komen voor een subsidie zoals bedoeld in artikel 4, eerste lid onderdeel a tot en met e wordt voldaan aan de volgende vereisten:
Artikel 6. Subsidieplafond/verdeling van de subsidie
Indien het bedrag waarvoor op basis van deze nadere regels een subsidie per kalenderjaar zou moeten worden verleend, aan diegenen die daartoe tijdig een aanvraag hebben ingediend en die aan de vereisten voldoen, groter is dan het op grond van het eerste lid vastgestelde plafond voor subsidies per kalenderjaar, worden de betrokken subsidies naar evenredigheid verminderd.
Indien het bedrag waarvoor op basis van deze nadere regels een subsidie voor een bepaalde activiteit zou moeten worden verleend, aan degenen die daartoe tijdig een aanvraag hebben ingediend en die aan de vereisten voldoen, groter is dan het op grond van het eerste lid vastgestelde plafond voor subsidies voor bepaalde activiteiten, wordt op de aanvragen beslist op volgorde waarop ze binnenkomen.
Ons uitgangspunt is dat subsidie wordt verleend voor activiteiten. Daarbij gaat het om de vraag of de activiteiten voldoende bijdragen aan de beleidsdoelen die zijn vastgesteld en de gewenste maatschappelijke effecten. Dit noemen we doeltreffendheid. Welke doelen we nastreven en wat we daarbij van organisaties verwachten hebben we beschreven in artikel 2, 4 en 5.
Een belangrijke voorwaarde voor subsidie is dat de activiteit doelmatig is. Daarbij gaat het om de vraag of het subsidiebedrag aanvaardbaar is ten opzichte van wat daarmee bereikt wordt en of de budgetten efficiënt worden ingezet. We verwachten dat organisaties een inzichtelijke en logische kostprijsopbouw van de activiteiten leveren.
Bij de subsidieverlening doen we een beroep op de eigen verantwoordelijkheid van inwoners en organisaties. Subsidie wordt alleen verleend als financiering door de gemeente noodzakelijk is en de overige mogelijkheden voor het verkrijgen van inkomsten voldoende zijn benut. Subsidieverlening vormt zo het sluitstuk. We verwachten van organisaties dat zij hun draagkracht maximaal benutten door zich voldoende in te spannen om inkomsten te werven uit deelnemersbijdragen, contributie, entreeprijzen, fondsen, donaties, sponsoring, et cetera. Het college kan, in het geval dat een organisatie beschikt over een groot eigen vermogen (relatief dan wel absoluut), het eigen vermogen meewegen in de beoordeling van de subsidieaanvraag. Indien dit van toepassing is gaat het college is gesprek met de betreffende instelling.
Van organisaties wordt verwacht dat zij hun aanbod regelmatig evalueren zodat het blijft voldoen aan de behoefte van de doelgroep en aansluit bij de doelen van de gemeente. Ook is het belangrijk dat organisaties oog houden voor veranderingen in de vraag in de samenleving. Nieuwe innovatieve projecten die een vliegwiel vormen naar concrete verbeteringen in de samenleving kunnen ter stimulering worden ondersteund met een eenmalige subsidie.
De activiteiten waarvoor subsidie wordt verleend staan over het algemeen niet op zichzelf. Zij zijn onderdeel van een sociale structuur, de buurt, cultuur, sport, welzijnswerk etc. We verwachten dat de activiteiten bijdragen aan meer betrokkenheid van inwoners bij de samenleving. Van organisaties wordt gevraagd om open te staan voor andere organisaties met dezelfde doelen of voor initiatieven in de buurt en zo mogelijk verbindingen te leggen. Samenwerking schept kansen voor nieuwe initiatieven en verlaagt de drempels om deel te nemen aan activiteiten.
De gemeente hecht sterk aan een toegankelijk aanbod van activiteiten en voorzieningen. Hierbij gaat het om de vraag hoe open een organisatie is naar de samenleving en de buurt. We verwachten dat organisaties de interactie zoeken met de buurt en voldoende bekendheid geven aan de activiteiten. Daarbij is het van belang dat organisaties open staan voor inwoners met een beperking en kwetsbare groepen. Het uitgangspunt is dat deze groepen inwoners zo veel mogelijk in staat worden gesteld om deel te nemen aan het reguliere aanbod van activiteiten en voorzieningen.
Deze regeling treedt in werking op 22 augustus 2014 en is van toepassing op aanvragen om subsidie voor de uitvoering van activiteiten vanaf 1 januari 2015.