Organisatie | Hattem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen gemeente Hattem |
Citeertitel | Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen gemeente Hattem |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-08-2014 | 06-01-2014 | 02-07-2020 | nieuwe regeling en intrekking oude verordening: GBA-Beheerregeling van 20-07-2014. | 22-07-2014 https://www.officielebekendmakingen.nl/gemeenteblad (GVOP), 27-08-2014 | 22-07-2014/3 nr. 201406108 |
Hoofdstuk 1 Aanwijzen functionarissen
Het college van burgemeester en wethouders wijst functionarissen aan die belast worden met het:
Hoofdstuk 2 Het informatiebeheer
De informatiebeheerder beheert de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens van de ingeschrevenen van de gemeente Hattem (gemeentelijke voorziening).
De informatiebeheerder adviseert het college van burgemeester en wethouders over de navolgende aspecten die voortvloeien uit deze basisregistratie te weten:
Hoofdstuk 3 Het gegevensbeheer
De gegevensbeheerder beslist binnen 5 werkdagen op het in behandeling nemen van een melding van een overheidsorgaan die gerede twijfel heeft over de juistheid van een in de gemeentelijke voorziening van de basisregistratie personen opgenomen (authentiek) gegeven en stelt het overheidsorgaan in kennis van deze beslissing.
De gegevensbeheerder is bevoegd, in overleg met de adviseur kwaliteit burgerzaken, vanuit de in artikel 10 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven betreffende de opname en bijhouding van gegevens in de gemeentelijke voorziening voor de basisregistratie personen.
De systeembeheerder is verantwoordelijk voor het technisch onderhoud van het toepassingssysteem waarmee de gemeentelijke voorziening voor de basisregistratie personen wordt gevoerd (hierna toepassingssysteem).
Hoofdstuk 5 Het applicatiebeheer
De adviseur kwaliteit burgerzaken is verantwoordelijk voor de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de uitwijkprocessen zoals beschreven in de procedure uitwijk van het plan Informatiebeveiliging.
Hoofdstuk 7 De gegevensverwerking
De gegevensverwerkers voorzien in:
het verwerken van de gegevens in de basisregistratie personen overeenkomstig de voorschriften van de krachtens de Wet basisregistratie personen voorgeschreven systeembeschrijving (Logisch Ontwerp GBA) en de handleiding uitvoeringsprocedures, voor zover daartoe door de applicatiebeheerder geautoriseerd;
de toetsing van de waarde die aan overgelegde brondocumenten kan worden toegekend aan de hand van artikel 2.8 van de Wet basisregistratie personen en ziet erop toe dat geen gegevens worden verwerkt uit documenten waaraan bij of krachtens de Wet basisregistratie personen geen ontleningstatus is gegeven;
De toezichthouders als bedoeld in artikel 4.2 van de Wet BRP, is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger ingevolge hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5 van de Wet basisregistratie personen.
De toezichthouder controleert of de burger voldoet zijn verplichtingen met betrekking tot de inschrijving in de BRP (artikel 2.38), de wijziging van diens adres (2.39), het rechtmatig gebruik van een briefadres (2.40 t/m 2.42), zijn vertrek uit Nederland (2.43), de verstrekking van alle inlichtingen die nodig zijn voor de bijhouding van de BRP.
De toezichthouder ziet er op toe dat, indien de burger niet zelf aan zijn verplichtingen voldoet of kan voldoen, de verplichtingen worden vervuld door degene die daartoe bevoegd is op grond van de artikelen 2.49 en 2.50 van de Wet basisregistratie personen.
De toezichthouder voert zijn werkzaamheden uit in samenspraak met de gegevensverwerker en koppelt het resultaat van zijn werkzaamheden terug aan de gegevensverwerker.
Hoofdstuk 9 Het beveiligingsbeheer
De beveiligingsbeheerder is het aanspreekpunt op het gebied van Informatiebeveiliging en bevordert het beveiligingsbewustzijn bij management en medewerkers.
Hoofdstuk 10 Het beveiligingscontrol
De controller informatiebeveiliging is verantwoordelijk voor het toezicht op naleving van de beveiligingsmaatregelen en –procedures zoals uitgewerkt in het plan Informatiebeveiliging en met inachtneming van de voor de gemeente vastgestelde baseline informatiebeveiliging gemeenten.
De controller informatiebeveiliging is bevoegd om het management van het cluster burgerzaken en belastingen dwingende adviezen te geven ten aanzien van de naleving van de beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit de Wet basisregistratie personen en het plan Informatiebeveiliging.
De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden voor de gemeentelijke voorzieningen als bedoeld artikel 1.2 juncto 1.4 van de Wet basisregistratie personen evenals voor de in de gemeentelijke voorziening genoemde aangehaakte gegevens en voor de basisgegevens uit de BRP in het gegevensmagazijn.
Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na die waarop zij is bekend gemaakt en werkt terug tot 6 januari 2014.
Deze regeling wordt aangehaald als Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen gemeente
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 22 juli 2014.
Burgemeester en wethouders van Hattem.
De burgemeester, De secretaris,
In deze regeling zijn een aantal begrippen gebruikt waarvoor hieronder de definities zijn verwoord:
1. BRP: basisregistratie personen;
2. gemeentelijke voorziening: de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de ingeschrevenen van de gemeente Hattem waarvoor het college van burgemeester en wethouders op grond van artikel 1.9 van de Wet basisregistratie personen verantwoordelijk is;
3. gegevensmagazijn: magazijn met persoonsgegevens over personen die zijn ingeschreven in de gemeentelijke voorziening aangevuld met de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente Hattem;
4. ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet basisregistratie personen, in de basisregistratie is opgenomen;
5. centrale voorzieningen: de (toekomstige) centrale voorzieningen waarmee de minister van BZK uitvoering geeft aan artikel 1.4 van de Wet basisregistratie personen;
6. autorisatiebesluit: een besluit als bedoeld in artikel 3.2, eerste lid, van de Wet basisregistratie personen betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de centrale voorzieningen;
7. informatiebeheerder: de functionaris die namens het college burgemeester en wethouders is belast met de dagelijkse zorg voor de gemeentelijke voorziening, het gegevensmagazijn en het beheer van het autorisatiebesluit;
8. informatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op beleidsvoorbereiding ter zake de basisregistratie personen, de ontwikkeling van kwaliteitsprocedures, beveiligingsprocedures, verstrekking- en privacy procedures, evenals de coördinatie bij de uitvoering van deze procedures;
9. plan Informatiebeveiliging: informatiebeveiligingsplan voor de gemeentelijke voorziening;
10. beveiligingsbeheer: het geheel van activiteiten gericht op de inrichting, organisatie en uitvoering van de beveiliging van de persoonsinformatievoorziening;
11. beveiligingscontrol: het geheel van activiteiten gericht op het toezicht op de naleving van de maatregelen en procedures die voortkomen uit het plan Informatiebeveiliging;
12. gegevensbeheer: het geheel van activiteiten gericht op de inhoudelijke kwaliteitszorg betreffende het gegevens verzamelen, de gegevensverwerking en de informatievoorziening;
13. systeembeheer: het geheel van activiteiten gericht op het onderhouden van de technische aspecten van het toepassingssysteem, waarmee de gemeente uitvoering geeft aan de Wet basisregistratie personen ;
14. applicatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op het ondersteunen van het toepassingssysteem voor de gemeentelijke voorziening en de waarborging van continuïteit aan de gebruikerszijde van de informatievoorziening;
15. privacy beheer: het geheel van activiteiten gericht op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de informatievoorziening daaruit;
16. gegevensverwerking: het ontlenen van gegevens aan documenten en deze op een voorgeschreven wijze middels het daartoe bestemde toepassingssysteem opnemen in een gegevensbestand;
17. toezicht: het geheel van activiteiten gericht op de bewerkstelliging dat de burger zijn verplichten op grond van de Wet basisregistratie personen nakomt.
Bijlage 2: Aanwijzing van beheerfunctionarissen door burgemeester en wethouders
Op grond van artikel 1, van de Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen zijn de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:
Als informatiebeheerder is aangewezen de heer R. Oosterhof, Eenheidsmanager Publiek en Service.
Als plaatsvervanger is aangewezen de heer H. van Dijk.
Als beveiligingsbeheerder is aangewezen de heer A. Held, Cluster Burgerzaken en Belastingen.
Als plaatsvervanger is aangewezen mevrouw H. Kroezen-Broersma, Cluster Burgerzaken en Belastingen.
Als privacy beheerder is aangewezen de heer A. Held, Cluster Burgerzaken en Belastingen.
Als plaatsvervanger is aangewezen mevrouw H. Kroezen-Broersma, Cluster Burgerzaken en Belastingen.
Als systeembeheerder is aangewezen de heer R. Santram, I-dienst H20.
Als plaatsvervanger is aangewezen de heer W. de Weerdt, I-dienst H20.
Als toezichthouder is aangewezen:
- de heer M. de Graaf, Cluster Vergunningverlening & handhaving
- de heer M. Borst, Cluster Vergunningverlening en handhaving
Als plaatsvervangers zijn aangewezen:
- de heer A. Held, Cluster Burgerzaken en Belastingen.
- mevrouw H. Kroezen-Broersma, Cluster Burgerzaken en Belastingen.
Als controller informatiebeveiliging is aangewezen: de heer E. de Vries, Vakgroep Kwaliteit & control.
Als plaatsvervanger is aangewezen: mevrouw mr. W.L.A. Kappen, Vakgroep Advies
Burgemeester en wethouders van Hattem.
De burgemeester, De secretaris,
Bijlage 3: Aanwijzing van beheerfunctionarissen door de
Op grond van artikel 2 van de Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen zijn de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:
Als gegevensbeheerder BRP is aangewezen de heer A. Held, adviseur Kwaliteit, Cluster Burgerzaken en Belastingen.
Zijn plaatsvervanger is mevrouw H. Kroezen-Broersma, medewerkster backoffice, Cluster Burgerzaken en Belastingen.
Als applicatiebeheerder BRP is aangewezen de heer A. Held, adviseur Kwaliteit, Cluster Burgerzaken en Belastingen.
Zijn plaatsvervanger is mevrouw H. Kroezen-Broersma, medewerkster backoffice, Cluster Burgerzaken en Belastingen.
Naast de gegevensbeheerder is tevens belast met het berichtenverkeer:
mevrouw M. Ramaker-Schipper, medewerkster frontoffice, Cluster Burgerzaken en Belastingen
Als gegevensverwerkers worden alle medewerkers van het Cluster burgerzaken en belastingen aangewezen.
Afnemen verklaringen artikel 2.8, lid 2 van de Wet basisregistratie personen
De bevoegdheid tot het namens het college van burgemeester en wethouders afnemen van de in artikel 2.8, lid 2, onder sub e, van de Wet basisregistratie personen bedoelde verklaring wordt toegekend aan: