Organisatie | Venray |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de raadscommissies 2014. |
Citeertitel | Verordening op de raadscommissies 2014. |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
19-08-2014 | 21-05-2014 | 04-02-2016 | Nieuwe regeling | 20-05-2014 | Onbekend |
Hoofdstuk 2: Instelling, taken en samenstelling
Artikel 2 Instelling raadscommissies
De Rondetafelcommissie fungeert als discussieforum voor zowel de raad, het college als de fracties ter bespreking van, naar het oordeel van het Presidium, majeure beleidsonderwerpen. Aan deze discussies kunnen ook burgers en vertegenwoordigers van maatschappelijke geledingen op uitnodiging van het Presidium deelnemen.
Het Presidium stelt nadere regels op voor de samenstelling en werkwijze van de Rondetafelcommissie. De procedureregels als opgesteld in deze verordening zijn niet van toepassing op de Rondetafelcommissie.
Hoofdstuk 3: Aanwezigheid college, burgemeester en secretaris
paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen en voorbereidingen
In de regel vergaderen de raadscommissies één maal per zes weken volgens een door het Presidium uiterlijk op 1 november voorafgaand aan het jaar waarvoor het moet gelden vast te stellen vergaderschema.
De vergaderingen van de raadscommissies vangen aan om 19.30 uur en vinden in de regel plaats in het gemeentehuis.
De voorzitter kan voorafgaand van een reguliere commissievergadering een oriënterende bijeenkomst uitschrijven. Nader aan te duiden als “informatiebijeenkomsten”. Aan deze discussies kunnen ook burgers en vertegenwoordigers van maatschappelijke geledingen op uitnodiging van de voorzitter deelnemen. Voor verdere uitwerking van deze informatiebijeenkomsten wordt verwezen naar de daarvoor door het Presidium op te stellen regels.
In spoedeisende gevallen kan de voorzitter na het verzenden van de oproep tot uiterlijk 48 uur voor de aanvang van een vergadering een aanvullende agenda opstellen. Deze agenda en de daarop vermelde voorstellen of onderwerpen worden zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering aan de leden gezonden en beschikbaar gesteld.
Een lid van de commissie kan verzoeken om een onderwerp, geplaatst op de lijst ingekomen stukken, te agenderen voor de eerst volgende commissievergadering. Het lid dient 10 dagen voor de vergadering, waarin het onderwerp wordt behandeld, een korte notitie te maken, waarin wordt weergegeven wat hij/zij graag besproken wilt hebben.
Artikel 12 Ter inzage leggen van stukken
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder toegankelijk gemaakt op de gemeentelijke website.
Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken op de website worden toegevoegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
De commissiegriffier zorgt bij aanvang van de vergadering dat ieder lid de Presentielijst tekent. Op de presentielijst wordt aangetekend welke politieke achtergrond de commissieleden hebben. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de commissiegriffier door ondertekening vastgesteld.
Artikel 16 Spreekrecht burgers
Na de opening van de vergadering kunnen andere aanwezige burgers gezamenlijkgedurende maximaal dertig minuten het woord voeren over onderwerpen die de commissie aangaan. Betreft het een onderwerp als geagendeerd onder onderdeel C-1/C-2 van de agenda, dan bestaat de mogelijkheid om vooraf aan het betreffende agendapunt in te spreken.
De leden van de commissie voeren over de inbreng van de burger in de vergadering geen onderling overleg; ook treden zij niet in discussie met de inspreker. Wel kan aan de burger een toelichting worden gevraagd op hetgeen hij/zij heeft verkondigd.
De voorzitter doet een voorstel voor de behandeling van de inbreng van de burger.
De burgemeester en de wethouders hebben het recht om – als zij aan de beraadslagingen hebben deelgenomen – schriftelijk een voorstel tot wijziging van de besluitenlijst aan de raadscommissie te doen, indien deze onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeven hetgeen besloten is of de reacties daarop van de zijde van de commissie.
Artikel 22 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk
interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
De voorzitter kan een raadscommissie voorstellen aan een lid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het lid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.
Bij het formuleren van het advies beslist de raadscommissie, op voorstel van de voorzitter, over de inhoud van het advies en tevens aan welk onderdeel van de raadsagenda het moet worden toegevoegd, als bedoeld in artikel 8 lid 6 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de Gemeenteraad van Venray.
De voorzitter kan na overleg met de vragensteller weigeren een onderwerp tijdens het vragenuur aan de orde te stellen indien hij het onderwerp niet voldoende nauwkeurig acht aangegeven of het onderwerp in de commissievergadering op diezelfde dag aan de orde komt, dan wel de vraag beter (eerst) via commissiegriffier aan de gemeentelijke organisatie kan worden voorgelegd.
Hoofdstuk 5: Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Deze besluitenlijst wordt zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raadscommissie een beslissing over het al dan niet openbaar maken van deze besluitenlijst. De vastgestelde besluitenlijst wordt door de voorzitter en de commissiegriffier ondertekend.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raadscommissie overeenkomstig artikel 86, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden en tot wanneer die geheimhouding geldt. De raadscommissie kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
Artikel 30 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt daarover, indien de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.
Hoofdstuk 6: Toehoorders en pers
Artikel 32 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.
Artikel 33 Gebruik mobiele telefoons en andere communicatiemiddelen
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergaderinghet gebruik van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen toegestaan, onder voorwaarde dat deze geen inbreuk maken op de orde van de vergadering, ter beoordeling van de voorzitter.