Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Giessenlanden

Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van de gemeente Giessenlanden 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGiessenlanden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van de gemeente Giessenlanden 2014
CiteertitelReglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van de gemeente Giessenlanden 2014
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Artikel 16 Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-03-2014Vervangt het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van de gemeente Giessenlanden, laatst gewijzigd 2003 en de Verordening regelende de samenstelling, bevoegdheden en werkwijze van de vaste commissies van advies aan de gemeenteraad 2009.

27-02-2014

Het Kontakt, 14 augustus 2014

Zaaknummer : 14-1035 - 36

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van de gemeente Giessenlanden 2014.

De raad van de gemeente Giessenlanden;

Gelezen het voorstel van het seniorenconvent d.d. 13 januari 2014

Gelet op de artikelen van de Gemeentewet

b e s l u i t:

  • 1.

    Het reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Giessenlanden, laatste wijziging dd. 24 april 2003, in te trekken;

  • 2.

    De verordening regelende de samenstelling, bevoegdheden en werkwijze van de vaste commissies van advies aan de gemeenteraad 2009 in te trekken;

  • 3.

    Het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van de gemeente Giessenlanden 2014, met toelichting, vast te stellen.

INHOUDSOPGAVE

HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • 1.

    Agendacommissie: commissie ten behoeve van het voorbereiden van de agenda’s van de vergaderingen;

  • 2.

    Amendement: voorstel tot wijziging van een ontwerpraadsbesluit naar de vorm geschikt omdaarin direct te worden opgenomen (art. 147b Gemeentewet);

  • 3.

    Brief van de griffier: brief waarmee de griffier een voorstel of informatie ter bespreking aan de inforaad voorlegt;

  • 4.

    College: het college van burgemeester en wethouders van Giessenlanden;

  • 5.

    Commissielid: lid van de inforaad, niet zijnde een raadslid, en benoemd door de raad;

  • 6.

    Debatstuk: een voorstel dat de raad tijdens de vergadering wil bespreken alvorens tot besluitvorming over te gaan;

  • 7.

    Geloofsbrieven: de schriftelijke bewijsstukken die een nieuw benoemd lid van de raad moet overleggen om te bewijzen dat hij op wettige wijze is gekozen en dat er tegen zijn verkiezing geen bezwaren zijn;

  • 8.

    Griffier: de griffier of diens vervanger;

  • 9.

    Hamerstuk: een onderwerp voor besluitvorming op de agenda van de raad waarvan de inforaad unaniem heeft aangegeven geen raadsdebat te wensen;

  • 10.

    Inforaad: een vergadering, gebaseerd op artikel 82 van de Gemeentewet, die gelijk staat aan een raadscommissie;

  • 11.

    Inlichtingen: het vragen van inlichtingen over een onderwerp als bedoeld in artikel 169, lid 2 en 180 lid 2 van de Gemeentewet;

  • 12.

    Initiatiefvoorstel: een voorstel van een lid van de raad voor een verordening of een ander, niet zijnde een voorstel van orde (art. 147a Gemeentewet);

  • 13.

    Interpellatie: het vragen van inlichtingen aan het college of de burgemeester over een onderwerp als bedoeld in artikel 155, tweede lid, van de Gemeentewet, dat niet vermeld staat op de agenda;

  • 14.

    Lijst Ingekomen Stukken: lijst van ter kennisname stukken voor de raadsvergadering met daarin opgenomen een voorstel tot afhandeling;

  • 15.

    Motie: korte en gemotiveerde verklaring over een onderwerp waardoor een oordeel, wens of verzoek wordt uitgesproken, zonder dat daaraan rechtsgevolgen zijn verbonden;

  • 16.

    Onderzoek: een onderzoek als bedoeld in artikel 155a, eerste lid gemeentewet naar het door het college of burgemeester gevoerde bestuur;

  • 17.

    Raadsinformatiebrief: schriftelijke mededeling van het college aan de raad in het kader van de actieve informatieplicht; deze wordt geagendeerd voor de agenda van de inforaad.

  • 18.

    Raad: de gemeenteraad;

  • 19.

    Raadslid:lid van de raad;

  • 20.

    Seniorenconvent: vergadering van fractievoorzitters onder voorzitterschap van de burgemeester;

  • 21.

    Stemverklaring: een standpuntverheldering van een stemming;

  • 22.

    Subamendement: voorstel tot wijziging van een aanhangig amendement, naar de vorm geschikt om direct te worden opgenomen in het amendement, waarop het betrekking heeft;

  • 23.

    Vergadering: vergadering van de inforaad of raadsvergadering

  • 24.

    Voorstel van orde: voorstel betreffende de orde van de vergadering;

  • 25.

    Voorzitter: de voorzitter van de vergadering of diens vervanger.

Artikel 2. Agenda

  • 1.

    De agendacommissie stelt de voorlopige agenda op van de inforaad en de raadsvergadering, waarna de oproep wordt verzonden.

  • 2.

    In spoedeisende gevallen kan de voorzitter na het verzenden van de schriftelijke oproep tot uiterlijk 48 uur voor de aanvang van een vergadering een aanvullende agenda opstellen. Deze wordt met de daarbij behorende stukken aan de leden van de raad verzonden, en openbaar gemaakt.

  • 3.

    Bij aanvang van de vergadering stellen de leden van de vergadering de agenda vast. Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de vergadering bij de vaststelling van de agenda onderwerpen aan de agenda toevoegen of van de agenda afvoeren, of de volgorde van de behandeling wijzigen.

  • 4.

    Bij het vaststellen van de agenda bepaalt de raad of een zogenaamd hamerstuk wordt gewijzigd in debatstuk.

  • 5.

    Wanneer een lid van de vergadering een onderwerp of voorstel onvoldoende voor de openbare beraadslaging voorbereid acht, kan hij de voorzitter vragen het onderwerp of voorstel te verwijzen naar een inforaad of aan het college te vragen nadere inlichtingen of advies.

  • 6.

    Een lid van de inforaad heeft het recht voorstellen te doen voor behandeling in een inforaad. Deze voorstellen worden uiterlijk twee weken voor de vergadering bij de voorzitter van de agendacommissie ingediend, zodat deze op de agenda van de eerstvolgende inforaad kunnen worden geplaatst.

Artikel 3. Oproep

  • 1.

    De voorzitter zendt, spoedeisende gevallen uitgezonderd, tenminste zeven kalenderdagen voor een vergadering de leden van de vergadering een oproep onder vermelding van dag, tijdstip en plaats van de vergadering.

  • 2.

    De voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 25, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken voor de raad, en met uitzondering van de in artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken voor de inforaad, worden gelijktijdig met de oproep aan de leden verzonden.

Artikel 4. Ter inzage leggen van stukken

  • 1.

    Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep in het gemeentehuis ter inzage gelegd. Als na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de vergadering en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.

  • 2.

    Onverminderd het bepaalde in het eerste lid kunnen stukken ook op elektronische wijze aan een ieder ter beschikking worden gesteld.

  • 3.

    Het origineel van een ter inzage gelegd stuk wordt niet buiten het gemeentehuis gebracht.

  • 4.

    Indien omtrent stukken op grond van artikel 25, eerste of tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, worden deze stukken in afwijking van het eerste lid, alleen beschikbaar gesteld op extranet voor de leden van de vergadering.

  • 5.

    Van de op extranet geplaatste stukken waarop geheimhouding berust mogen geen afdrukken worden gemaakt.

Artikel 5. Openbare kennisgeving

  • 1.

    De vergadering wordt door aankondiging in de Gemeentelijke Inforubriek van het huis-aan-huis-weekblad Het Kontakt, en door plaatsing op de internetsite van de gemeente ter openbare kennis gebracht.

  • 2.

    De openbare kennisgeving vermeldt:

    • a.

      de datum, begintijd en plaats;

    • b.

      de voorlopige agenda van de vergadering;

    • c.

      de manier waarop en de plaats waar een ieder de agenda en de bij de vergadering behorende stukken kan inzien;

    • d.

      de mogelijkheden voor het uitoefenen van het spreekrecht voor burgers.

Artikel 6. Vergaderfrequentie

  • 1.

    De vergaderingen vinden in beginsel plaats op donderdag in het gemeentehuis, beginnen om 19.30 uur en eindigen om uiterlijk 23:00 uur;

  • 2.

    Als om 23.00 uur nog niet alle op de agenda vermelde onderwerpen zijn behandeld, schorst de voorzitter de vergadering, tenzij de meerderheid van de aanwezige leden van de raad van oordeel is, dat de vergadering moet worden voortgezet. Ingeval van schorsing wordt de vergadering voortgezet op in beginsel de eerstvolgende maandagavond.

  • 3.

    De voorzitter kan in bijzondere gevallen een andere dag en begintijd bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen. Hij voert hierover, tenzij er sprake is van een spoedeisende situatie, overleg met de agendacommissie.

Artikel 7. Spreekregels

De voorzitter bepaalt wie in de vergadering het woord voert.

Artikel 8. Spreektermijnen

  • 1.
    • a.

      Beraadslaging over een onderwerp of voorstel in de raadsvergadering geschiedt in ten hoogste twee termijnen, tenzij de vergadering anders beslist. In de raad zijn interrupties alleen in de tweede termijn toegestaan. In de tweede termijn kan een zogenaamd interuptiedebat gevoerd worden.

    • b.

      In de inforaad wordt onderzocht of een geagendeerd onderwerp of voorstel voldoende duidelijk en voorbereid is en of het betreffende onderwerp of voorstel geagendeerd kan worden voor de eerstvolgende raadsvergadering.

  • 2.

    Elke spreektermijn in de raad wordt door de voorzitter afgesloten.

  • 3.

    Een lid voert in een termijn niet meer dan één maal het woord over hetzelfde onderwerp of voorstel.

  • 4.

    Het derde lid is niet van toepassing op een lid van de raad dat een (sub)amendement, een motie of een initiatiefvoorstel heeft ingediend, voor wat betreft dat (sub) amendement, die motie of dat voorstel.

  • 5.

    Bij de bepaling hoeveel malen een lid over hetzelfde onderwerp of voorstel het woord heeft gevoerd, wordt niet meegerekend het spreken over een voorstel van orde.

  • 6.

    Op verzoek van een lid van de vergadering, of op voorstel van de voorzitter kan de vergadering besluiten de bespreking voor een door hem te bepalen tijd te schorsen om het college of de leden de gelegenheid te geven tot nader beraad. De bespreking wordt hervat nadat de schorsingsperiode is verstreken.

Artikel 9. Spreektijd

Een lid van de raad kan een voorstel doen over de spreektijd van de leden en de overigeaanwezigen.

Artikel 10. Voorstellen van orde

  • 1.

    De voorzitter en een lid van de vergadering kunnen tijdens de vergadering mondeling een voorstel van orde doen, dat kort kan worden toegelicht.

  • 2.

    Een voorstel van orde betreft uitsluitend de orde van de vergadering.

  • 3.

    Over een voorstel van orde beslist de vergadering meteen.

Artikel 11. Handhaving orde; schorsing

  • 1.

    Een spreker wordt in zijn betoog niet worden gestoord, tenzij de voorzitter het nodig oordeelt hem aan het opvolgen van dit reglement te herinneren of een lid hem interrumpeert. De voorzitter kan bepalen dat de spreker zonder verdere interrupties zijn betoog zal afronden.

  • 2.

    Als een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker, hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin dat plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.

  • 3.

    De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en - als na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord - de vergadering sluiten.

Artikel 12. Spreekrecht burgers

  • 1.
    • a.

      Voor de behandeling van de geagendeerde onderwerpen voor de raadsvergadering kunnen burgers gezamenlijk gedurende maximaal dertig minuten het woord voeren.

    • b.

      Voor de bespreking van geagendeerde onderwerpen voor de inforaad

      kunnen burgers het woord voeren over alle onderwerpen die tot het taakveld van de gemeente behoren.

  • 2.

    Degene, die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit ten minste 15 minuten voor de aanvang van de vergadering aan de griffier. Hij vermeldt daarbij zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover hij het woord wil voeren.

  • 3.

    Het woord kan niet gevoerd worden:

    • a.

      over een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep op de rechter openstaat of heeft opengestaan;

    • b.

      over benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;

    • c.

      indien een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan worden ingediend.

  • 4.

    De voorzitter kan iemand het spreekrecht weigeren als:

    • a.

      hij vreest dat de belangen van derden zonder enig redelijk doel worden geschaad;

    • b.

      degene die zich aangemeld heeft om van het spreekrecht gebruik te maken al eerder de orde van de vergadering heeft verstoord en er aanleiding is te veronderstellen dat hij zich opnieuw hieraan schuldig zal maken;

    • c.

      de inspreker al eerder van het spreekrecht gebruik heeft gemaakt en de bijdrage een herhaling lijkt te worden van zijn eerdere bijdrage.

  • 5.

    De voorzitter geeft in de raad en in de inforaad insprekers het woord op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, indien dit in het belang is van de orde van de vergadering.

  • 6.

    Elke inspreker krijgt maximaal vijf minuten het woord. De voorzitter van de raad verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers als er meer dan zes insprekers zijn. De voorzitter kan in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van een spreektijd.

  • 7.
    • a.

      De leden van de raad hebben tijdens de raadsvergadering het recht ter verduidelijking van wat door de sprekers naar voren is gebracht enige vragen te stellen. Bespreking tussen hen die van het spreekrecht gebruik maken en de leden van de raad is niet toegestaan tijdens de raadsvergadering.

    • b.

      Tijdens de inforaad hebben de leden van de raad het recht ter verduidelijking enige vragen te stllen en is er gelegenheod met de insprekers van gedachten te wisselen.

  • 8.

    De inspreker voert het woord nadat de voorzitter dit hem heeft verleend.

  • 9.

    De voorzitter doet na eventuele consultatie van de leden, een voorstel voor de behandeling van de inbreng van de inspreker.

Artikel 13. Deelname aan de beraadslaging door anderen

  • 1.

    De vergadering kan bepalen dat anderen dan de in de vergadering aanwezige leden van de vergadering, de wethouders, de secretaris, de griffier en de voorzitter deelnemen aan de beraadslaging.

  • 2.

    Een beslissing daartoe wordt op voorstel van de voorzitter of één van de leden van vergadering genomen voordat met de bespreking ten aanzien van het aan de orde zijnde agendapunt een begin wordt gemaakt.

  • 3.

    Op degene die op grond van dit artikel is toegelaten deel te nemen aan de bespreking zijn de bepalingen van dit reglement van toepassing.

Artikel 14. Verslaglegging openbare vergaderingen

  • 1.

    Van de vergadering worden geluidsopnames gemaakt die live via internet te volgen zijn en na afloop gedurende minimaal 1 jaar kunnen worden geraadpleegd via internet.

  • 2.

    De concept-besluitenlijst van de vorige raadsvergadering wordt aan de leden van de raad toegezonden gelijktijdig met de schriftelijke oproep.

  • 3.

    De leden, de voorzitter, de wethouders, de griffier en de secretaris hebben het recht, een voorstel tot verandering aan de raad te doen, indien de concept-besluitenlijst onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen gezegd of besloten is.

  • 4.

    De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.

  • 5.

    De besluitenlijst bevat tenminste:

    • a.

      de namen van de voorzitter, de griffier, de ter vergadering aanwezige

    • leden van het college, alsmede van de leden die afwezig waren en overige personen die het woord gevoerd hebben;

    • b.

      een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    • c.

      een overzicht van het verloop van elke stemming, met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de leden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de leden die zich in overeenstemming met de Gemeentewet van stemming hebben onthouden of zeggen zich bij het uitbrengen van hun stem te hebben vergist;

    • d.

      de tekst van de in de vergadering ingediende initiatiefvoorstellen, voorstellen van orde, moties, amendementen en subamendementen;

    • e.

      bij het desbetreffende agendapunt de naam en de hoedanigheid van die personen aan wie het op grond van het bepaalde in artikel 25 door de raad is toegestaan deel te nemen aan de beraadslagingen.

    • f.

      Voor zover de aard en de inhoud van de besluitvorming zich daartegen niet verzet, wordt de besluitenlijst zo spoedig mogelijk na de vergadering openbaar gemaakt op de in de gemeente gebruikelijke wijze.

    • g.

      De besluitenlijst wordt opgesteld onder de zorg van de griffier.

    • h.

      De vastgestelde besluitenlijst wordt door de voorzitter en de griffier ondertekend.

Artikel 15. Toehoorders en media

  • 1.

    Toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen openbare vergaderingen bijwonen.

  • 2.

    Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden.

  • 3.

    Degenen die in de vergaderzaal tijdens de raadsvergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken dienen hiervan een kwartier voor aanvang een verzoek in bij de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.

  • 4.

    De voorzitter kan het gebruik van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, in de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, tijdens de vergadering beperken of verbieden als deze inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering.

  • 5.

    Als de voorzitter dit nodig acht kan hij de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen om de orde op de publieke tribune te handhaven.

  • 6.

    De voorzitter is bevoegd toehoorders die op welke manier dan ook de orde van de vergadering verstoren, te doen vertrekken. Toehoorders die bij herhaling de orde van de vergadering verstoren kan hij voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering ontzeggen.

Artikel 16. De voorzitter

  • 1.
    • a.

      De burgemeester is voorzitter van de raad;

    • b.

      De raad benoemt de plaatsvervangend voorzitter van de raad, de voorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de inforaad uit zijn midden;

    • c.

      De voorzitter van de inforaad is geen lid van de inforaad;

    • d.

      De zittingsperiode van de voorzitter van de inforaad en zijn plaatsvervanger eindigen in elk geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 2.

    De voorzitter is belast met:

    • a.

      Het leiden van de vergadering;

    • b.

      Het handhaven van de orde;

    • c.

      Het doen naleven van dit reglement;

    • d.

      Wat dit reglement verder aan hem opdraagt.

Artikel 17. De griffier

  • 1.

    De griffier is in elke vergadering aanwezig.

  • 2.

    Bij verhindering of afwezigheid wordt de griffier vervangen door een door de raad daartoe aangewezen plaatsvervangend griffier.

  • 3.

    De griffier kan, als hij daartoe door de voorzitter wordt uitgenodigd, aan de beraadslagingen als bedoeld in dit reglement deelnemen.

Artikel 18. De gemeentesecretaris

De vergadering kan het college verzoeken de secretaris in de vergadering aanwezig te laten zijn en deel te laten nemen aan de beraadslagingen als bedoeld in dit reglement.

Artikel 19. Burgemeester en wethouders

  • 1.

    De wethouders zijn uitgenodigd bij iedere raadsvergadering en voor zover de te behandelen onderwerpen geheel of in hoofdzaak tot hun portefeuille behoren de vergadering van de inforaad aanwezig te zijn. Zij worden in de gelegenheid gesteld het standpunt van het college nader toe te lichten.

  • 2.

    Indien de vergadering zonder wethouders wil vergaderen, stelt hij, door tussenkomst van de griffier, het college van burgemeester en wethouders en de gemeentesecretaris daarvan tijdig in kennis.

  • 3.

    Indien een wethouder verhinderd is (een deel van) de vergadering bij te wonen, stelt hij de voorzitter en de griffier daarvan tijdig in kennis.

Artikel 20. Presentielijst

  • 1.

    De griffier draagt zorg voor het bijhouden van een presentielijst.

  • 2.

    Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid van de vergadering de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de griffier door ondertekening vastgesteld. Tijdens de inforaad kan bij een agendapunt gewisseld worden.

  • 3.

    Het lid dat verhinderd is de vergadering bij te wonen geeft daarvan voor aanvang van de vergadering kennis aan de griffier. Hij geeft aan of hij zich laat vervangen door een commissielid.

  • 4.

    Raadsleden die de presentielijst hebben getekend, geven aan de griffier aan of ze zich bij bepaalde agendapunten laten vervangen door een commissielid.

Artikel 21. Zitplaatsen

  • 1.

    De voorzitter, de leden van de raad en de griffier hebben een vaste zitplaats, door de voorzitter na overleg met de agendacommissie bij aanvang van iedere nieuwe zittingsperiode van de raad aangewezen.

  • 2.

    De voorzitter kan de indeling tijdens de zittingsperiode herzien, na overleg met de agendacommissie.

  • 3.

    De voorzitter draagt zorg voor een zitplaats voor de wethouders, secretaris en overige personen, die voor de vergadering zijn uitgenodigd.

Artikel 22. Besloten vergadering

  • 1.

    Vergaderingen zijn in de regel openbaar.

  • 2.

    De deuren van de raadsvergadering of inforaad worden gesloten, indien ten minste een vijfde van het aantal aanwezige leden dat de presentielijst heeft getekend daarom verzoekt of de voorzitter het nodig oordeelt.

  • 3.

    Indien een voorstel tot een besloten vergadering is gedaan, verzoekt de voorzitter ambtenaren, pers en publiek de zaal te verlaten met uitzondering van de leden, de griffier, de voorzitter en eventueel andere door hem aan te wijzen ter zaken doende ambtenaren.

  • 4.

    Een commissielid/niet-raadslid kan aanwezig zijn bij een besloten vergadering.

  • 5.

    De vergadering beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd.

  • 6.

    Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.

Artikel 23. Besloten notulen en besloten besluitenlijst

  • 1.

    Van een besloten vergadering wordt geen audioverslag gemaakt.

  • 2.

    De besluitenlijst of verslag van een besloten vergadering wordt alleen beschikbaar gesteld op extranet.

  • 3.

    De besluitenlijst of het verslag, wordt in een besloten vergadering te vaststelling aangeboden. Indien de geheimhouding van de stukken als bedoeld in artikel 86 Gemeentewet wordt bekrachtigd, wordt ook ten aanzien van de besluitenlijst die hierop betrekking heeft geheimhouding opgelegd.

Artikel 24. Geheimhouding besloten vergadering

  • 1.

    De geheimhouding dient in acht te worden genomen door een ieder die bij de vergadering aanwezig is en door een ieder die op een andere wijze kennis heeft van de stukken.

  • 2.

    De vergadering kan besluiten de geheimhouding op te heffen.

  • 3.

    Als over de stukken op grond van artikel 25, eerste of tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, worden deze stukken in afwijking van artikel 1c lid 1 alleen op extranet ter beschikking gesteld aan de raads- en commissieleden.

  • 4.

    Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.

  • 5.

    Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raad overeenkomstig artikel 25, lid 1 en artikel 86 lid 1 van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden.

Hoofdstuk B De agendacommissie

Artikel 25. Samenstelling

  • 1.

    De agendacommissie bestaat uit de voorzitter van de raad en de voorzitter van de inforaad.

  • 2.

    De voorzitter van de raad is voorzitter van de agendacommissie.

  • 3.

    De griffier is secretaris van de agendacommissie.

  • 4.

    De secretaris neemt als adviseur deel aan de vergaderingen.

Artikel 26 Doel en taken

De agendacommissie heeft de volgende taken:

  • 1.

    De agendavoering van de vergaderingen.

  • 2.

    Als er onvoldoende agendapunten zijn die een behandeling tijdens de vergadering rechtvaardigen, wordt de vergadering afgelast.

  • 3.

    Als in te voorzien dat de geagendeerde agendapunten niet alle kunnen worden behandeld in één inforaad, wordt de vergadering over twee avonden verdeeld

  • 4.

    Bij het opstellen van de agenda van de raadsvergadering is het behandeladvies, geconcludeerd door de voorzitter van de inforaad leidend

  • 5.

    De behandeling van de begroting en van de jaarrekening vindt plaats volgens een door de agendacommissie voorgestelde procedure, onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet.

  • 6.

    Vaststellen en wijziging van het vergaderschema.

  • 7.

    Het bepalen van betrokkenen die uitgenodigd worden.

  • 8.

    Het bepalen van de presentaties die tijdens de inforaad gehouden worden

  • 9.

    Bepalen of er deskundigen geraadpleegd of uitgenodigd worden om de vergadering bij te wonen.

  • 10.

    Het doen van aanbevelingen aan de raad betreffende de organisatie van de werkzaamheden van de raad en van zijn commissies.

  • 11.

    Besluiten over de invulling van de maandelijkse themabijeenkomsten.

  • 12.

    Overleg met de voorzitter over de zitplaatsen van de leden van de vergadering.

  • 13.

    Vaststellen van het vergaderschema.

Artikel 27. Agenda

  • 1.

    De agendacommissie komt volgens een vastgesteld vergaderschema bijeen.

  • 2.

    De vergaderingen van de agendacommissie zijn niet openbaar.

  • 3.

    De leden van de agendacommissie ontvangen minimaal twee werkdagen voorafgaand aan de vergadering van de griffier de agenda en de bijbehorende stukken.

  • 4.

    Er worden geen verslagen gemaakt.

Artikel 28. Agenda voorbereiden

Bij het opstellen van de voorlopige agenda’s van de vergaderingen, geldt het volgende:

  • 1.

    De door het college aangeleverde raadsvoorstellen en de raadsinformatiebrieven vormen de basis voor het opstellen van de agenda.

  • 2.

    Als er onvoldoende agendapunten zijn die een behandeling tijdens de vergadering rechtvaardigen, wordt de vergadering afgelast.

  • 3.

    Als in te voorzien dat de geagendeerde agendapunten niet alle kunnen worden behandeld in één inforaad, wordt de vergadering over twee avonden verdeeld

  • 4.

    Bij het opstellen van de agenda van de raadsvergadering is het behandeladvies, geconcludeerd door de voorzitter van de inforaad leidend

  • 5.

    De behandeling van de begroting en van de jaarrekening vindt plaats volgens een door de agendacommissie voorgestelde procedure, onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet.

Hoofdstuk C Inforaad

Artikel 29. Instelling inforaad

  • 1.

    De gemeenteraad wordt bij het uitoefenen van taken bijgestaan door de inforaad. Een inforaad is een commissie als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet.

Artikel 30. Doel en taken

De inforaad heeft als taak:

  • 1.

    Voorbereiding van het debat en de besluitvorming van de raad door informatie van insprekers, collegeleden en de leden onderling.

  • 2.

    Bespreking van de Raadsinformatiebrieven. Op verzoek van de inforaad kan een raadsinformatiebrief geagendeerd worden voor de raad, mits deze voorzien wordt van een oplegnotitie.

  • 3.

    Adviseren over behandeling in de raad.

  • 4.

    Zodra de voorzitter vaststelt dat een onderwerp of voorstel voldoende is besproken, sluit hij de bespreking tenzij de inforaad anders beslist.

  • 5.

    Nadat de bespreking is gesloten beslist de inforaad over voorstellen die ter besluitvorming naar de raad gaan of het voorstel als debatstuk of hamerstuk geagendeerd wordt.

Artikel 31. Samenstelling

  • 1.

    De inforaad bestaat uit maximaal 15 leden, waarbij een raadslid zich kan laten vervangen door een bij artikel 32 lid 1 bedoeld commissielid, plus één conform artikel 32 lid 1 benoemd commissielid voor iedere éénmansfractie in de raad.

  • 2.

    De griffier is secretaris van de inforaad.

Artikel 32. Commissieleden

  • 1.

    De raad kan niet raads-leden benoemen tot lid van de inforaad.

  • 2.

    Voor benoeming worden de geloofsbrieven vn het niet-raadslid onderzocht naar analogie van artikel 35.

  • 3.

    Elke fractie mag maximaal drie niet-raadsleden voordragen.

  • 4.

    De niet-raadsleden als bedoeld in het eerste lid zijn woonachtig in de gemeente Giessenlanden en vervullen geen functies die met het lidmaatschap onverenigbaar zijn.

  • 5.

    Op de benoeming van niet-raadsleden zijn de artikelen 10,12,13,15 en 28 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing. Ten behoeve van het onderzoek legt de kandidaat de nodige bescheiden over aan de gemeenteraad.

  • 6.

    De regels gelden voor de raadsleden als vermeld in hoofdstuk II van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op de in de inforaad zitting hebbende niet-raadsleden.

  • 7.

    Het lidmaatschap van de niet-raadsleden eindigt aan het einde van de raadsperiode.

Artikel 33. Zittingsduur

  • 1.

    De zittingsperiode van de voorzitter van de inforaad eindigt in elk geval aan het einde van de raadsperiode.

  • 2.

    De raad is bevoegd de voorzitter voor het einde van de raadsperiode ontslag te verlenen.

HOOFDSTUK D: RAADSVERGADERING

Artikel 34. Doel en taken

Aan het hoofd van de gemeente staat de gemeenteraad. De vergaderingen zijn openbaar behoudens bij de wet te regelen uitzonderingen.

Artikel 35. Onderzoek geloofsbrieven; beëdiging; benoeming wethouders

  • 1.

    Bij een benoeming van nieuwe leden van de raad stelt de voorzitter van de raad een commissie in bestaande uit drie leden van de raad. De commissie onderzoekt de geloofsbrieven (waaronder een Verklaring omtrent gedrag), de daarop betrekking hebbende stukken van nieuw benoemde leden, en het proces-verbaal van het (centraal) stembureau.

  • 2.

    De commissie brengt na haar onderzoek van de geloofsbrieven verslag uit aan de raad en doet daarbij een voorstel voor een besluit. In het verslag wordt ook melding gemaakt van een minderheidsstandpunt.

  • 3.

    Het onderzoek van het proces-verbaal van het centraal stembureau vindt plaats in de laatste samenkomst van de raad in oude samenstelling na de verkiezingen.

  • 4.

    Na een raadsverkiezing roept de voorzitter de toegelaten leden van de raad op om in de eerste vergadering van de raad in nieuwe samenstelling, bedoeld in artikel 18 van de Gemeentewet, de voorgeschreven eed of verklaring en belofte af te leggen.

  • 5.

    In geval van een tussentijdse vacaturevervulling roept de voorzitter een nieuw benoemd lid van de raad op voor de vergadering van de raad waarin over diens toelating wordt beslist om de voorgeschreven eed of verklaring en belofte af te leggen.

  • 6.

    Bij de benoeming van een wethouder wordt in overeenstemming met het eerste lid een commissie ingesteld die onderzoekt of de kandidaat voldoet aan de eisen van de Gemeentewet. Op de werkwijze van deze commissie is het tweede lid van overeenkomstige toepassing.

Artikel 36. Fractie

  • 1.

    Het lid/de leden van de raad dat/die door het centraal stembureau op dezelfde kandidatenlijst verkozen zijn verklaard, worden bij de aanvang van de zitting als één fractie beschouwd. Is onder een lijstnummer slechts één lid verkozen, dan wordt dit lid als een afzonderlijke fractie beschouwd.

  • 2.

    Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren.

  • 3.

    De namen van degenen die als voorzitter van de fractie en als diens plaatsvervanger optreden worden zo spoedig mogelijk doorgegeven aan de voorzitter.

  • 4.

    Indien één of meer leden van een of meer fracties als zelfstandige fractie gaan optreden of indien één of meer leden van een fractie zich aansluiten bij een andere fractie wordt hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling gedaan aan de voorzitter. Voor het splitsen dan wel het vormen van nieuwe fracties is geen toestemming vereist van de raad.

  • 5.

    De nieuwe naam van de fractie wordt gebruikt met ingang van de eerstvolgende vergadering van de raad.

Artikel 37. Ingekomen stukken

  • 1.

    Bij de raad ingekomen stukken worden op een lijst geplaatst. Deze lijst wordt gelijktijdig met de schriftelijke oproep als bedoeld in artikel 3 aan de leden van de raad toegezonden en ter inzage gelegd.

  • 2.

    Op de lijst van ingekomen stukken staan in ieder geval, voor zover ingekomen:

    • a.

      brieven van het college aan de raad (waaronder de raadsinformatiebrieven);

    • b.

      brieven en documenten van derden aan de raad;

    • c.

      schriftelijke vragen op grond van arikel 44 van dit reglement en de antwoorden daarop van het college of de burgemeerster.

  • 3.

    Bij de behandeling van de ingekomen stukken stelt de raad op voorstel van de voorzitter de wijze van afdoening vast.

Artikel 38. Opening vergadering; quorum

  • 1.

    De voorzitter opent de vergadering op het vastgestelde uur, indien het daarvoor door de wet vereiste aantal leden van de raad (8) zoals blijkt uit de presentielijst aanwezig is.

  • 2.

    Indien een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal leden aanwezig is, bepaalt de voorzitter, na voorlezing van de namen der afwezige leden, dag en uur van de volgende vergadering, met inachtneming van artikel 20 van de Gemeentewet.

Artikel 39. Beraadslaging

  • 1.

    De raad kan op voorstel van de voorzitter of een lid van de raad beslissen over één of meer onderdelen van een onderwerp of voorstel afzonderlijk te beraadslagen.

  • 2.

    Op verzoek van een lid van de raad of op voorstel van de voorzitter kan de raad besluiten de beraadslagingen voor een door hem te bepalen tijd te schorsen om het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.

Artikel 40. Amendementen

  • 1.

    Een lid van de raad kan tot het sluiten van de beraadslagingen amendementen indienen. Een amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Er kan alleen beraadslaagd worden over amendementen die ingediend zijn door leden van de raad, die de presentielijst getekend hebben en in de vergadering aanwezig zijn.

  • 2.

    Een in de vergadering aanwezig lid, is bevoegd op het amendement dat door een lid is ingediend, een wijziging voor te stellen (subamendement).

  • 3.

    Elk (sub)amendement en elk voorstel moet om in behandeling genomen te kunnen worden schriftelijk bij de voorzitter worden ingediend, tenzij de voorzitter - met het oog op het eenvoudige karakter van het voorgestelde -oordeelt, dat met een mondelinge indiening kan worden volstaan.

  • 4.

    Intrekking, door de indiener(s), van het (sub)amendement is mogelijk, totdat de raad op het (sub)amendement heeft besloten.

  • 5.

    De voorzitter deelt tijdens de beraadslaging over een voorstel mee dat een amendement is overgenomen indien:

    • a.

      de portefeuillehouder te kennen geeft zich met de inhoud van een ingediend amendement te kunnen verenigen en

    • b.

      de voorzitter zich er van heeft overtuigd dat geen van de in de vergaderzaal aanwezige leden zich tegen het overnemen van het amendement verzet.

  • 6.

    Een overgenomen amendement is vanaf het tijdstip van de in het eerste lid bedoelde mededeling onderdeel van het voorstel en maakt geen afzonderlijk onderwerp van beraadslaging meer uit.

Artikel 41. Moties

  • 1.

    Een lid van de raad kan ter vergadering een motie indienen.

  • 2.

    Een motie moet om in behandeling genomen te kunnen worden schriftelijk bij de voorzitter worden ingediend.

  • 3.

    De behandeling van een motie over een aanhangig onderwerp of voorstel vindt tegelijk met de beraadslaging over dat onderwerp of voorstel plaats.

  • 4.

    De behandeling van een motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp vindt plaats nadat alle op de agenda voorkomende onderwerpen zijn behandeld.

  • 5.

    Intrekking, door de indiener(s), van de motie is mogelijk totdat de besluitvorming door de raad heeft plaatsgevonden.

Artikel 42. Initiatiefvoorstel

  • 1.

    Een lid van de raad kan een initiatiefvoorstel indienen.

  • 2.

    Een initiatiefvoorstel moet om in behandeling genomen te kunnen worden schriftelijk bij de voorzitter worden ingediend.

  • 3.

    De voorzitter plaatst het voorstel op de agenda van de eerstvolgende vergadering, tenzij de schriftelijke oproep hiervoor al verzonden is. In dat laatste geval wordt het voorstel op de agenda van de daaropvolgende vergadering geplaatst.

  • 4.

    De behandeling van het voorstel vindt plaats nadat alle geagendeerde voorstellen en onderwerpen zijn behandeld, tenzij de raad oordeelt dat:

    • a.

      het voorstel met het oog op de orde van de vergadering tezamen met een ander geagendeerd voorstel of onderwerp dient te worden behandeld;

    • b.

      het voorstel eerst dient te worden behandeld in de inforaad;

    • c.

      het voorstel of voor advies naar het college moet worden gezonden. In dit geval bepaalt de raad in welke vergadering het voorstel opnieuw geagendeerd wordt.

Artikel 43. Inlichtingen

  • 1.

    Als een lid van de raad over een onderwerp inlichtingen als bedoeld in de artikel 169, derde lid, en 180, derde lid, van de Gemeentewet verlangt, wordt een verzoek daartoe schriftelijk ingediend bij het college of de burgemeester.

  • 2.

    Een afschrift van dit verzoek wordt door de indiener toegezonden aan de raad.

  • 3.

    De verlangde inlichtingen worden mondeling of schriftelijk in de eerstvolgende of in de daarop volgende vergadering gegeven.

Artikel 44. Schriftelijke vragen

  • 1.

    Schriftelijke vragen worden kort en duidelijk geformuleerd. De vragen kunnen van een toelichting worden voorzien. Vragen die niet voldoen aan het hiervoor gestelde worden, door de voorzitter, per omgaande aan de indiener teruggestuurd.

  • 2.

    De vragen worden bij de voorzitter, door tussenkomst van de griffier ingediend. De griffier draagt er zorg voor dat de vragen zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de raad, het college of de burgemeester en de pers worden gebracht. Vertrouwelijke vragen worden niet aan de pers verstrekt. De leden van de raad, het college of de burgemeester respecteren de vertrouwelijkheid.

  • 3.

    Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen dertig dagen, nadat de vragen zijn binnengekomen. Mondelinge beantwoording vindt plaats in de eerstvolgende raadsvergadering. Indien beantwoording niet binnen deze termijnen kan plaatsvinden, stelt de portefeuillehouder de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij wordt gemeld binnen welke termijn beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.

  • 4.

    De antwoorden van het college of de burgemeester worden door tussenkomst van de griffier aan de leden van de raad toegezonden.

  • 5.

    De vragensteller kan in de eerstvolgende raadsvergadering na de behandeling van de op de agenda voorkomende onderwerpen nadere inlichtingen vragen omtrent het door de burgemeester of door het college gegeven antwoord, tenzij de raad anders beslist.

Artikel 45. Voorstel van het college

  • 1.

    Voorstel van het college aan de raad, dat vermeld staat op de agenda van de raadsvergadering, kan niet worden teruggenomen zonder toestemming van de raad.

  • 2.

    Indien de raad van oordeel is dat een voorstel als bedoeld in het eerste lid voor advies of nadere uitwerking aan het college moet worden terruggezonden, bepaalt de raad in welke vergadering het voorstel opnieuw geagendeerd wordt.

Artikel 46. Interpellatie

  • 1.

    Het verzoek tot het houden van een interpellatie, wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, tenminste 48 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.

  • 2.

    De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de raad en het college. Bij de behandeling van de ingekomen stukken van de eerstvolgende vergadering na indiening van het verzoek wordt het verzoek in stemming gebracht. De raad bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie aan de agenda wordt toegevoegd.

  • 3.

    De interpellant voert niet meer dan tweemaal het woord, de overige leden van de raad, de burgemeester en de wethouders niet meer dan eenmaal, tenzij de raad hen hiertoe verlof verleent.

Artikel 47. Enquête.

  • 1.

    Als een of meer leden de raad willen voorstellen nader onderzoek in te stellen naar het door het college of de burgemeester gevoerde bestuur, wordt daarvoor een schriftelijk voorstel ingediend bij de voorzitter onder opgave van een omschrijving van het onderwerp van onderzoek met een toelichting.

  • 2.

    De voorbereiding en uitvoering van een enquêteonderzoek geschied met inachtneming van de artikelen 155a t/m 155f van de gemeentewet.

Artikel 48. Vragenhalfuur

  • 1.

    Na het vaststellen van de agenda is er een vragenhalfuur. In bijzondere gevallen kan de agendacommissie bepalen dat het vragenhalf uur op een ander tijdstip wordt gehouden. De voorzitter bepaalt op welk tijdstip het vragenhalfuur eindigt.

  • 2.

    Het lid van de raad dat tijdens het vragenuur vragen wil stellen, en dit onder aanduiding van het onderwerp tenminste 24 uur voor aanvang van het vragenhalfuur bij de voorzitter door tussenkomst van de griffier meldt, heeft een zogenaamde antwoordgarantie. De voorzitter kan na overleg met de agendacommissie weigeren een onderwerp tijdens het vragenuur aan de orde te stellen indien hij het onderwerp niet voldoende nauwkeurig acht aangegeven,in het onderwerp naar zijn inzicht de actualiteit ontbreekt of indien het onderwerp in de raadsvergadering op diezelfde dag aan de orde komt.

  • 3.

    Een lid van de raad kan ook staande de vergadering vragen stellen. Er is dan geen antwoordgarantie.

  • 4.

    De voorzitter bepaalt de volgorde, waarin aangemelde onderwerpen tijdens het vragenhalfuur aan de orde worden gesteld.

  • 5.

    De voorzitter bepaalt per onderwerp de spreektijd voor de vragensteller, voor het college, voor de burgemeester en voor de overige leden van de raad.

  • 6.

    Per onderwerp wordt aan de vragensteller het woord verleend om één of meer vragen aan het college of de burgemeester te stellen en een toelichting daarop te geven.

  • 7.

    Na de beantwoording door het college of de burgemeester krijgt de vragensteller desgewenst het woord om aanvullende vragen te stellen.

  • 8.

    Vervolgens kan de voorzitter aan andere leden van de raad het woord verlenen om hetzij aan de vragensteller, hetzij aan het college of de burgemeester vragen te stellen over hetzelfde onderwerp.

  • 9.

    Tijdens het vragenhalfuur kunnen geen moties worden ingediend en worden geen interrupties toegelaten.

Artikel 49. Verslag; verantwoording

  • 1.

    Een wethouder, de burgemeester of de gemeentesecretaris, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft het recht om in aansluiting op de behandeling van de lijst van ingekomen stukken verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur als bedoeld aan de orde zijn.

  • 2.

    Ieder lid van de raad kan aan een persoon als bedoeld in het eerste lid, schriftelijke vragen stellen. Artikel 37 is van overeenkomstige toepassing.

  • 3.

    Indien een lid van de raad een persoon als bedoeld in het eerste lid ter verantwoording wenst te roepen over zijn wijze van functioneren als zodanig, besluit de raad over het toestaan daarvan.

Artikel 50. Beslissing

  • 1.

    Zodra de voorzitter vaststelt dat een onderwerp of voorstel voldoende is toegelicht sluit hij de beraadslaging, tenzij de raad anders beslist.

  • 2.

    Nadat de beraadslaging is gesloten vindt, na een stemming over eventuele amendementen, de stemming plaats over het voorstel zoals het dan luidt in zijn geheel tenzij geen stemming wordt gevraagd.

  • 3.

    Voordat de stemming over het voorstel in zijn geheel plaatsvindt, formuleert de voorzitter het voorstel over de te nemen eindbeslissing.

Artikel 51. Stemverklaring

Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, kan een lid zijn uit te brengen stem kort te motiveren.

Artikel 52. Algemene bepalingen over stemming

  • 1.

    De voorzitter vraagt of stemming wordt verlangd. Indien geen stemming wordt gevraagd en ook de voorzitter dit niet verlangt, stelt de voorzitter vast dat het voorstel zonder hoofdelijke stemming is aangenomen.

  • 2.

    In de vergadering aanwezige leden kunnen aantekening in de besluitenlijst vragen, dat zij geacht willen worden te hebben tegengestemd of zich op grond van artikel 28 Gemeentewet van stemming te hebben onthouden.

  • 3.

    Indien door een of meer leden stemming wordt gevraagd, doet de voorzitter daarvan mededeling.

  • 4.

    Indien een hoofdelijke stemming wordt gehouden, wordt bij loting een volgnummer van de presentielijst aangewezen; bij het betreffende lid begint de hoofdelijke stemming. Indien er over meer onderwerpen een hoofdelijke stemming wordt gehouden, begint de stemming steeds bij hetzelfde lid.

  • 5.

    De griffier roept de leden van de raad bij naam op hun stem uit te brengen. Nadat het overeenkomstig het vorige lid aangewezen lid zijn stem heeft uitgebracht, geschiedt de oproeping naar de volgorde van de presentielijst.

  • 6.

    Bij hoofdelijke stemming is ieder in de vergadering aanwezig lid dat zich niet van deelneming aan de stemming op grond van artikel 28 Gemeentewet moet onthouden verplicht zijn stem uit te brengen.

  • 7.

    De leden brengen hun stem uit door het woord ‘voor’ of ‘tegen’ uit te spreken, zonder enige toevoeging.

  • 8.

    Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.

  • 9.

    De voorzitter deelt de uitslag na afloop van de stemming mede, met vermelding van het aantal voor en tegen uitgebrachte stemmen. Hij doet daarbij tevens mededeling van het genomen besluit.

Artikel 53. Stemming over amendementen en moties

  • 1.

    Indien een amendement op een aanhangig voorstel is ingediend, wordt eerst over dat amendement gestemd.

  • 2.

    Indien op een amendement een subamendement is ingediend, wordt eerst over het subamendement gestemd en vervolgens over het amendement.

  • 3.

    Indien twee of meer amendementen of subamendementen op een aanhangig voorstel zijn ingediend, bepaalt de voorzitter de volgorde waarin hierover zal worden gestemd. Daarbij geldt de regel, dat het meest verstrekkende amendement of subamendement het eerst in stemming wordt gebracht.

  • 4.

    Indien aangaande een aanhangig voorstel een motie is ingediend, wordt eerst over het voorstel gestemd en vervolgens over de motie.

Artikel 54. Stemming over personen

  • 1.

    Indien een stemming over personen voor het doen van een voordracht of het opstellen van een voordracht of aanbeveling moet plaatshebben, benoemt de voorzitter drie leden tot stembureau.

  • 2.

    Ieder ter vergadering aanwezig lid dat zich niet op grond van de Gemeentewet van stemming moet onthouden levert een stembriefje. De stembriefjes dienen identiek te zijn.

  • 3.

    Er hebben zoveel stemmingen plaats als er personen zijn te benoemen, voor te dragen of aan te bevelen. De raad kan op voorstel van de voorzitter beslissen dat bepaalde stemmingen worden samengevat op één briefje.

  • 4.

    Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Indien de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.

  • 5.

    Voor het bepalen van de volstrekte meerderheid als bedoeld in artikel 30 van de Gemeentewet worden geacht geen stem te hebben uitgebracht die leden die geen behoorlijk stembriefje hebben ingeleverd.

  • 6.

    In geval van twijfel over de inhoud van een stembriefje beslist de raad, op voorstel van de voorzitter.

  • 7.

    Onder de zorg van de griffier worden de stembriefjes onmiddellijk na vaststelling van de uitslag vernietigd.

Artikel 55. Herstemming over personen

  • 1.

    Indien bij de eerste stemming niemand de volstrekte meerderheid heeft verkregen, wordt tot een tweede stemming overgegaan.

  • 2.

    Indien ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt door middel van een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.

  • 3.

    Indien bij tussenstemming of bij de derde stemming de stemmen staken, beslist terstond het lot.

Artikel 56. Beslissing door het lot

  • 1.

    Indien het lot moet beslissen, worden de namen van hen tussen wie de beslissing moet plaatshebben, door de voorzitter op afzonderlijke, geheel gelijke, briefjes geschreven.

  • 2.

    Deze briefjes worden, nadat zij door het stembureau zijn gecontroleerd, op gelijke wijze gevouwen, in een stembokaal gedeponeerd en omgeschud.

  • 3.

    Vervolgens neemt de voorzitter een van de briefjes uit de stembokaal. Degene wiens naam op dit briefje voorkomt, is gekozen.

HOOFDSTUK E: SENIORENCONVENT

Artikel 57. seniorenconvent

  • 1.

    De raad heeft een seniorenconvent dat als klankbord dient voor de voorzitter van de raad en het college.

  • 2.

    Het seniorenconvent bestaat uit de voorzitter van de raad, de griffier en de fractievoorzitters.

  • 3.

    Het seniorenconvent wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad.

  • 4.

    De voorzitter kan voorstellen de gemeentesecretaris uit te nodigen voor het seniorenconvent

  • 5.

    Elke fractievoorzitter heeft één stem in het seniorenconvent.

  • 6.

    De vergaderingen van het seniorenconvent zijn niet openbaar.

  • 7.

    De griffier is secretaris van het seniorenconvent.

HOOFDSTUK F: SLOTBEPALING

Artikel 58. Uitleg reglement

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet, of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, beslist de raad op voorstel van de voorzitter.

Artikel 59. In werking treden

Het Reglement van Orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Giessenlanden, vastgesteld bij raadsbesluit dd. 4 juli 2002 en gewijzigd dd 24 april 2003 wordt ingetrokken. Dit reglement treedt zeven kalenderdagen na vaststelling in werking.

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente

Giessenlanden van 27 februari 2014.

De griffier,

mevr. mr. A. van Dijk - van den Hoef

De voorzitter,

ir. W.E. ten Kate

Toelichting reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Giessenlanden

Inleiding

Het reglement van orde dat op 28 maart 2002 door de raad is vastgesteld en op 24 april 2003 is gewijzigd, behoeft op enkele punten bijstelling. Als basis voor dit reglement is het modelreglement van de VNG zoals aangeboden dd. 14 januari 2010 gebruikt. Op een aantal punten is het model- reglement aangepast aan de werkwijze van de raad van de gemeente Giessenlanden.

De gemeenteraad is op grond van artikel 16 Gemeentewet verplicht een reglement vast te stellen. De bepalingen in het reglement mogen niet in strijd zijn met de dwingende bepalingen uit de Gemeentewet.

Aan het reglement is een toelichting toegevoegd, waarbij gebruik is gemaakt van de toelichting bij het modelreglement van de VNG.

Eerder stemde de raad er mee in dat schriftelijke mededelingen van de voorzitter of het college in elk geval electronisch plaatsvinden, waarbij het betreffende document of een link daarnaar toe in de e-mail is opgenomen. Anderom is het zo dat documenten die door de raads- en commissieleden op grond van de Gemeentewet en/of het reglement van orde schriftelijk moeten worden ingediend ook per mail kunnen worden verstuurd. Aan het schriftelijkheidsvereiste dat besloten ligt in meerdere artikelen van de Gemeentewet en het reglement van orde wordt dus geacht te zijn voldaan als het betreffende document elektronisch is verzonden langs de bij de gemeente gebruikelijk weg. Indien het een zaak betreft met groot politiek/bestuurlijk belang en/of met juridische implicaties, dan is het aan te bevelen om het document zowel per post als elektronisch te versturen.

Hieronder een artikelsgewijze toelichting op het reglement van orde.

 

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

Onder 'aanhangig' wordt verstaan aan de orde/in behandeling zijnd.

De functie van secretaris is niet gedefinieerd, afhankelijk van de context wordt hiermee de gemeentesecretaris of de griffier bedoeld.

Artikel 2. Agenda

Het zal niet altijd mogelijk zijn om een week voor de vergadering een agenda op te stellen. In een dergelijke situatie kan de voorzitter na het verzenden van de schriftelijke oproep zo nodig een aanvullende agenda en stukken rondsturen. Dit kan tot uiterlijk twee dagen voor de aanvang van de vergadering. Het derde lid heeft tot doel om de raad een actievere rol te geven in de opstelling van de raadsagenda. Individuele raadsleden kunnen echter ook bij aanvang van de raadsvergadering een voorstel doen om onderwerpen aan de agenda toe te voegen of van de agenda af te voeren. Daarmee kan het individuele raadslid in ieder geval op twee momenten invloed uitoefenen op de vaststelling van de agenda.

Het derde lid vloeit voort uit de verplichting van het college om de raad van voldoende informatie te voorzien. Als de raad niet voldoende op de hoogte is van de inhoud en strekking van een onderwerp, is het niet gewenst dat de raad zich over dit onderwerp uitspreekt. In een dergelijk geval heeft de raad de mogelijkheid, het onderwerp naar de inforaad te verwijzen of aan het college nadere inlichtingen of advies te vragen.

Voorstellen aan de raad kunnen van diverse actoren afkomstig zijn. Meetal zijn dit het college en de burgemeester. Ook kunnen raadsleden initiatiefvoorstellen indienen. Het seniorenconvent kan voorstellen doen die te maken hebben met de organisatie en de werkzaamheden van de raad.

 

Artikel 3. Oproep

In artikel 19, eerste lid van de Gemeentewet, is bepaald dat de burgemeester de leden van de raad schriftelijk uitnodigt voor de vergadering.

Het eerste lid bepaalt dat de voorzitter ten minste zeven dagen vóór een vergadering de leden een brief (de schriftelijke oproep) stuurt, waarin de vergadering wordt aangekondigd. Deze termijn is gewijzigd van veertien naar zeven dagen. De brief vermeldt dag, tijdstip en plaats van de vergadering. Het tweede lid stelt verplicht dat de voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 25, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken, tegelijkertijd met de oproep aan de leden worden verzonden. De in artikel 25, eerste en tweede lid, bedoelde stukken zijn stukken ten aanzien waarvan geheimhouding is opgelegd. Hier wordt melding van gemaakt op de stukken. Uiteraard is het mogelijk, indien de raad dit wenst de stukken en oproep niet per post maar per e-mail te versturen.

Artikel 4. Ter inzage leggen van stukken

Onder de stukken ter inzage wordt verstaan: geheime stukken en de zogenaamde ‘achterliggende’ stukken waarvan in raadsvoorstellen melding wordt gemaakt (ambtelijke adviezen, toelichtende nota’s, etc.).

Het kan voorkomen dat er een groot aantal stukken (documenten) bij een agendapunt horen, terwijl die niet of niet alle van groot belang zijn voor de besluitvorming. In dat geval kan de griffier er voor kiezen niet alle onderliggende stukken naar alle raadsleden te sturen, maar deze ter inzage te leggen. Daarbij worden de raadsleden er op gewezen dat deze stukken formeel deel uitmaken van het agendapunt, en waar zij kunnen worden ingezien.

Naast de fysieke terinzagelegging op het gemeentehuis, worden alle relevante stukken behorende bij de agenda op het digitale Raadsinformatiesysteem geplaatst en daarmee voor elk raadslid elektronisch ter inzage aangeboden.

Een stuk is een ‘document’ in de zin van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Een document houdt in: een bij een bestuursorgaan berustend schriftelijk stuk of ander materiaal dat gegevens bevat. Onder documenten vallen niet alleen de door de overheidsorganen gecreëerde stukken of ander materiaal. Ook alle van buiten komende stukken en ander voor overheidsorganen bestemd materiaal zoals agenda’s, verslag, (concept)adviezen en magneetbanden verkrijgen de status van document in de zin van de Wob.

Indien het gaat om geheime of vertrouwelijke stukken, waarop voorlopige geheimhouding is opgelegd door het bestuursorgaan dat het document aanbiedt aan de raad, wordt dit duidelijk op het stuk te zijn aangegeven. Van deze stukken worden geen kopieën gemaakt, omdat het gevaar bestaat dat vaak gekopieerde stukken toch in de openbaarheid komen. Geheime en vertrouwelijke stukken worden een beperkte periode op extranet beschikbaar gesteld.

De griffier vervult de secretariaatsfunctie ten dienste van de raad. Stukken, die betrekking hebben op de agenda en de voorstellen van de raadsvergadering en die geheim moeten blijven worden bij hem voor de raadsleden ter inzage gelegd. Op verzoek van de leden van de raad kan de griffier inzage aan hen verlenen.

Artikel 5. Openbare kennisgeving

Met dit artikel wordt invulling gegeven aan het voorschrift van artikel 19, tweede lid, van de Gemeentewet. Voor wat betreft de wijze van publicatie is aangesloten bij artikel 3:12 van de Algemene wet bestuursrecht. Ook is de verplichting opgenomen de agenda en stukken op het internet te plaatsen. Vanuit het oogpunt van service aan de burger is dit gewenst. Dit is echter niet verplicht op grond van de Gemeentewet, maar eerder door de raad zo besloten.

 

Artikel 6. Vergaderfrequentie

Ingevolge artikel 17 van de Gemeentewet vergadert de raad zo vaak hij daartoe heeft besloten en voorts indien de burgemeester het nodig oordeelt of indien ten minste een vijfde van het aantal leden van de raad schriftelijk met opgave van redenen daarom vraagt.

Artikel 7. Spreekregels

Dit artikel behoeft geen toelichting.

 

Artikel 8. Spreektermijnen

Indien de raad van mening is, dat na de tweede termijn verdere beraadslaging nodig is, kan hij daartoe uitdrukkelijk besluiten. Het derde lid benadrukt dat de voorzitter elke spreektermijn afsluit. Dit behoeft overigens niets te veranderen aan de praktijk dat een portefeuillehouder antwoordt na de inbreng van de raadsleden in de eerste en tweede termijn.

Een verzoek van een raadslid na afloop van de tweede termijn om nog een korte reactie te geven, dient de voorzitter niet te honoreren.

 

Artikel 9. Spreektijd

Het artikel strekt ertoe te benadrukken dat de raad ook uit eigen initiatief regels kan stellen over de spreektijd van de leden. De voorzitter hoeft dit niet voor te stellen. De voorzitter kan in het kader van zijn taak tot het handhaven van de orde tijdens de vergadering wel wijzigingen voorstellen in de omvang van de spreektijd.

Artikel 10. Voorstellen van orde

De voorzitter legt aan de raad ter beslissing voor of er inderdaad sprake is van een voorstel van orde. Over een voorstel van orde wordt direct, zonder beraadslaging, besloten door de raad. Bij staken van stemmen is het voorstel niet aangenomen, (artikel 32, lid 4 Gemeentewet is hierop niet van toepassing). Een voorstel van orde betreft bijvoorbeeld het schorsen van de vergadering voor onderling beraad. Indien het gaat om een niet geagendeerd voorstel, dan wordt dit behandeld als een initiatiefvoorstel (artikel 42).

 

Artikel 11. Handhaving orde; schorsing

Het eerste lid verzekert dat raadsleden vrijelijk kunnen spreken. Wel zijn interrupties toegestaan tenzij de voorzitter bij een overvloed aan interrupties of in het belang van de voortgang van de beraadslagingen dit beperkt en een spreker zijn betoog zonder verdere interrupties afrondt. Om te bevorderen dat leden van de raad zich niet belemmerd voelen om hun mening te uiten, is in artikel 22 Gemeentewet bepaald dat zij niet in strafrechtelijk kunnen worden vervolgd, aan te spreken zijn of verplicht zijn getuigenis af te leggen over hetgeen zij in de vergadering zeggen of schriftelijk overleggen. Het tweede lid heeft naast de leden die het woord voeren, ook betrekking op de wethouders, de secretaris, de griffier of andere personen, die het woord voeren. De voorzitter kan hen tot de orde roepen. Indien zij hieraan geen gehoor geven, kan hij hen het woord ontnemen.

De bevoegdheid die in het tweede lid aan de voorzitter wordt gegeven om een spreker over een aanhangig onderwerp het woord te ontzeggen, gaat minder ver dan de mogelijkheid die artikel 26, derde lid, van de Gemeentewet biedt om aan het lid, dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, de toegang tot de vergadering te ontzeggen. De laatstgenoemde bevoegdheid van de voorzitter blijft echter onverlet. Het artikel is slechts een aanvulling op de Gemeentewet. Een besluit van de voorzitter om iemand het woord te ontnemen is een op feitelijk handelen gerichte beslissing met een intern karakter en is geen besluit in de zin van artikel 1:3 Awb. (JB 9 (2002) 138).

Tekenen van goed- of afkeuring worden overigens niet als interruptie beschouwd. Deze uitingen worden beschous als verstoringen van de orde. Voor wat betreft de handhaving van de orde op de publieke tribune wordt verwezen naar artikel 15 van het reglement.

 

Artikel 12. Spreekrecht burgers

Dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 13. Deelname aan de beraadslaging door anderen

Deze bepaling is nodig vanwege het in artikel 22 Gemeentewet geregelde verschoningsrecht. Het is overigens ook mogelijk dat de raad bepaalt dat een bepaalde functionaris in bepaalde gevallen altijd aan de beraadslaging mag deelnemen.

De raad kan bepalen dat de griffier, de secretaris en de wethouder(s) deelnemen aan de beraadslagingen. De burgemeester heeft het recht (het woord te voeren en) deel te nemen aan de beraadslagingen op grond van artikel 21, eerste lid van de Gemeentewet.

Artikel 14. Verslaglegging openbare vergaderingen

Dit artikel regelt de verslagleggende taak van de griffier en de manier waarop het verslag wordt vastgesteld. Het maken van een verslag is niet verplicht. In de Gemeentewet wordt alleen gesproken over de verplichting een besluitenlijst openbaar te maken (artikel 23, vijfde lid Gemeentewet).

Het conceptverslag wordt tegelijkertijd met de schriftelijke oproep verstuurd aan de leden en overige personen die het woord gevoerd hebben.

De griffier is aangewezen om voorstellen tot wijzigingen van het verslag in ontvangst te nemen, het verslag op te stellen en dit, tezamen met de voorzitter, te ondertekenen. De raad beslist of een voorgestelde wijziging of aanvulling geaccepteerd wordt. Een afwijzing van een dergelijk voorstel is niet vatbaar voor beroep (aldus de Afdeling Rechtspraak van de Raad van State).

Overige deelnemers aan de vergadering worden ook in het verslag genoemd.

Met de inwerkingtreding van de Aanpassingswet dualisering gemeentebestuur is de openbaarmaking van een besluitenlijst van de raadsvergadering verplicht gesteld vanaf 19 februari 2003. Al eerder was in de Gemeentewet de verplichting voor het college opgenomen (artikel 60), door middel van een amendement is dit nu ook voor de raad geregeld in artikel 23, vijfde lid van de Gemeentewet. Tijdens de behandeling van dit amendement in de Tweede Kamer is aangegeven dat de besluitenlijst op zo kort mogelijke termijn moet worden gepubliceerd. Dit kan voordat het verslag is vastgesteld aangezien de besluitenlijst 'slechts' een overzicht geeft van (alle) door de raad genomen beslissingen (dus niet alleen besluiten in de zin van de Algemene wet bestuursrecht maar ook bijvoorbeeld een afspraak om een werkbezoek af te leggen).

Artikel 15. Toehoorders en media

De hier opgenomen procedurebepalingen zijn gebaseerd op de in artikel 26, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet en geven bevoegdheid aan de voorzitter van de raad om toehoorders die de orde verstoren, te doen vertrekken en bij volharding in hun gedrag de toegang te ontzeggen.

Omdat de vergaderingen van een de raad in principe openbaar zijn, kunnen radio- en tv-stations geluid- en beeldregistraties maken. Dit is uiteraard niet het geval als het een besloten vergadering betreft.

Artikel 16. De voorzitter

De burgemeester is voorzitter van de raad. Artikel 125, derde lid, van de Grondwet en artikel 9 van de Gemeentewet schrijven dit dwingend voor. In artikel 77 van de Gemeentewet, eerste lid, is bepaald dat het langstzittende raadslid het raadsvoorzitterschap waarneemt bij verhindering of ontstentenis van de burgemeester. Als twee raadsleden even lang zitting hebben, is de oudste in jaren degene die het raadsvoorzitterschap waarneemt. Daarnaast heeft de raad altijd de mogelijkheid zelf te kiezen voor een andere waarnemer. De burgemeester heeft het recht op grond van artikel 21 van de Gemeentewet in de vergadering aan de beraadslaging deel te nemen. Als voorzitter zorgt hij onder andere voor de handhaving van de orde in de vergadering.

 

Artikel 17. De griffier

De raad is verplicht een griffier te benoemen (artikel 100 Gemeentewet). De griffier is in eerste instantie verantwoordelijk voor de bijstand aan de raad. Hij is in principe in elke vergadering van de raad aanwezig. De Gemeentewet eist dat de raad de vervanging van de griffier regelt (artikel 107d, eerste lid). In het tweede lid is daarover een bepaling opgenomen. In verband met artikel 22 Gemeentewet (verschoningsrecht) is in het derde lid een bepaling opgenomen met betrekking tot het deelnemen van de griffier aan de beraadslaging. Rechtspositionele bepalingen omtrent de beëdiging, woonplaats etc. zijn niet in dit reglement opgenomen, omdat dat beter geregeld kan worden in de ambtsinstructie voor de griffier, die de raad vaststelt. In de instructie voor de griffier zijn de taken van de griffier opgenomen.

 

Artikel 18. De secretaris

De secretaris houdt zich voornamelijk bezig met de ondersteuning van het college en het leiden van de ambtelijke organisatie. In het kader van die twee taken kan het tevens wenselijk zijn dat de secretaris deelneemt aan de beraadslagingen van de raad. De secretaris wordt echter benoemd en ontslagen door het college wat in houdt dat de raad de secretaris niet kan gelasten om in de raad aanwezig te zijn. De raad kan wel, indien gewenst, het college verzoeken of het college de secretaris opdraagt in de vergadering aanwezig te zijn om aan de beraadslagingen deel te nemen. Op deze manier kan de raad onder meer een beroep doen op kennis en informatie die de secretaris bezit of kan de secretaris bijvoorbeeld deelnemen aan een discussie over het functioneren van de ambtelijke organisatie.

 

Artikel 19. Burgemeester en wethouders

Door de wijziging en aanvulling van artikel 21 van de Gemeentewet op 16 april 2009 heeft de wethouder toegang tot de raadsvergadering en kan hij aan de beraadslaging deelnemen. Bij de wijziging van de Gemeentewet is een derde lid aan artikel 21 toegevoegd: Een wethouder kan door de raad worden uitgenodigd om ter vergadering aanwezig te zijn. Dat derde lid bij het artikel is toegevoegd omdat het niet noodzakelijk is dat een wethouder elke raadsvergadering bijwoont. Het gebruik van het werkwoord ‘uitnodigen’ geeft aan dat een wethouder kan weigeren te verschijnen in de raad. In de praktijk zal dat echter niet waarschijnlijk zijn, omdat een dergelijke weigering door de raad kan worden uitgelegd als een weigering inlichtingen te verschaffen of verantwoording af te leggen; met alle mogelijke onaangename politieke gevolgen van dien voor de betrokken wethouder.

Het is overigens nog steeds de raad zelf die de eigen agenda vaststelt. Met andere woorden: het recht van de wethouder om de raadsvergadering bij te wonen en aan de beraadslagingen deel te nemen houdt uitdrukkelijk niet het recht in om de agenda mede te bepalen. De wethouder kan wel inspelen op onderwerpen die worden behandeld, maar hij speelt geen rol bij de onderwerpen die op de agenda worden geplaatst. De aanpassing van de Gemeentewet heeft vooral betrekking op de samenwerking tussen raad en college; de wetswijziging had als doel om een te geforceerde scheiding tussen raad en college te voorkomen.

 

Artikel 20. Presentielijst

De verplichting tot het hebben van een presentielijst vloeit voort uit artikel 20 Gemeentewet. In dit artikel wordt de procedure vastgelegd. De handtekeningen op de presentielijst zijn bedoeld om formeel vast te stellen, dat het vergaderquorum aanwezig is. De lijst kan niet dienen om het stemquorum vast te stellen, daarvoor geldt artikel 29 van de Gemeentewet.

De ondertekening door de griffier en voorzitter dient ter vaststelling dat de lijst volledig is en het quorum aanwezig was.

 

Artikel 21. Zitplaatsen

De griffier is overeenkomstig artikel 3a in elke vergadering aanwezig en heeft daarom een eigen zitplaats. De voorzitter kan na overleg met de agendacommissie de indeling herzien, indien daartoe aanleiding bestaat.

 

Artikel 22. Besloten vergadering

Dit artikel bepaalt dat de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing zijn op een raadsvergadering achter gesloten deuren. Hierbij kan onder meer gedacht worden aan de bepalingen omtrent het tijdig verzenden van stukken, het recht van amendement, het recht van motie, het maken van het verslag.

De bepalingen van het reglement zijn echter niet van toepassing, voor zover het toepassen van die bepalingen strijdig is met het besloten karakter van de vergadering. Zo zullen er bijvoorbeeld geen beeld- en geluidsregistraties voor openbaar gebruik gemaakt kunnen worden. Ten aanzien van de stukken die betrekking hebben op een besloten vergadering en het behandelde zal de raad moeten besluiten of geheimhouding als bedoeld in de artikelen 25, 55 en 86 van de Gemeentewet wordt opgelegd dan wel opgeheven.

In artikel 23 van de Gemeentewet zijn procedurevoorschriften opgenomen voor 'het sluiten van de deuren', de wijze waarop een vergadering een besloten vergadering wordt.

 

Artikel 23. Verslag

In dit artikel wordt uitwerking gegeven aan artikel 23, derde lid, van de Gemeentewet. In overeenstemming met artikel 19 is de griffier verantwoordelijk voor het verslag van de raadsvergadering. Dit geldt ook voor het verslag van een besloten vergadering. Dit verslag ligt ter inzage bij de griffier.

 

Artikel 24. Geheimhouding

Dat wat besproken wordt in een besloten vergadering, valt niet van rechtswege onder de geheimhoudingsplicht. Daarvoor is toepassing van de procedure volgens artikel 25 jo artikel 55 van de Gemeentewet noodzakelijk.

De raad wordt de mogelijkheid geboden de geheimhouding van stukken op te heffen. Deze stukken hoeven niet per se aan de raad te zijn overgelegd. Het kan dus (zie bijvoorbeeld artikel 86, tweede lid, van de Gemeentewet) gaan om de situatie dat de burgemeester geheimhouding heeft opgelegd ten aanzien van stukken die hij aan de raadscommissie heeft overgelegd. De raadscommissie kan dan aan de raad verzoeken de geheimhouding op te heffen (indien de burgemeester daar niet toe bereid is). In het onderhavige artikel is nu ter zake een overlegverplichting opgenomen waardoor recht wordt gedaan aan het principe van hoor en wederhoor.

Op grond van artikel 25, derde en vierde lid, kan geheimhouding worden opgelegd door het college, de burgemeester en een commissie, ieder ten aanzien van stukken die zij aan de raad of aan leden van de raad overleggen. De opgelegde geheimhouding met betrekking tot aan de raad overgelegde stukken vervalt, indien de raad de oplegging niet in zijn eerstvolgende vergadering die volgens de presentielijst door meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden is bezocht, wordt bekrachtigd. Die vergadering met dan wel volgens de presentielijst door meer dan de halft van het aantal zitting hebbende leden zijn bezocht.

Als de raad niet van plan is de opgelegde geheimhouding te bekrachtigen, kan het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met de raad overleggen. Deze besloten vergadering kan dan gaan om de vraag waarom de raad de geheimhouding wil opheffen.

 

Artikel 25. De agendacommissie

De agendacommissie vervult een belangrijke (coördinerende) rol bij de agendering van zaken in de inforaad. De commissie stelt de agenda van de inforaad voorlopig vast. De definitieve vaststelling van de agenda van een inforaad geschiedt bij de aanvang van die vergadering.

 

Artikel 35. Onderzoek geloofsbrieven; beëdiging; benoeming wethouders

Met de geloofsbrief informeert de voorzitter van het centraal stembureau de benoemde over zijn benoeming (artikel V1 Kieswet). Voor dit benoemingsbesluit is bij ministeriële regeling een model vastgesteld. De benoemde geeft schriftelijk aan of hij de benoeming aanvaart (artikel V2 Kieswet). Tegelijk met de mededeling dat hij zijn benoeming aanvaart worden aan de raad stukken overlegd waaruit blijkt dat de benoemde voldoet aan de eisen om als lid van de raad toegelaten te worden. Dit omvat betreft de stukken: een ondertekende verklaring met de openbare betrekkingen die hij bekleedt, een uittreksel uit de GBA met zijn woonplaats, geboorteplaats en -datum, en (indien niet-Nederlander) stukken waaruit blijkt dat hij voldoet aan de vereisten van artikel 10, lid 2 Gemeentewet (artikel V3 Kieswet). Onderzoek van de geloofsbrieven vindt plaats in een openbare vergadering. Bij het onderzoek zal ook de gedragscode (artikel 15, derde lid Gemeentewet) betrokken worden. Daarin zijn onder meer bepalingen opgenomen over al dan niet toegestane nevenfuncties. De commissie die de geloofsbrieven onderzoekt brengt verslag uit. Dit kan zowel mondeling als schriftelijk.

De formulering van het eerste lid bepaalt dat de voorzitter een commissie instelt, die het zogenaamde geloofsbrievenonderzoek verricht. Het onderzoek van het proces verbaal (onderzoek naar het verloop van de verkiezing of de vaststelling van de uitslag) gebeurt alleen in de laatste samenkomst van de raad in oude samenstelling na de gemeenteraadsverkiezingen. Het onderzoek van de geloofsbrief strekt zich niet uit tot de geldigheid van de kandidatenlijsten en van de lijstverbindingen.

Ingevolge artikel V4 van de Kieswet beslist de raad over de toelating van zijn leden. Daarbij is er een verschil in de procedure bij de samenstelling van een nieuwe raad of bij de vervulling van een tussentijdse vacature. Na een raadsverkiezing kunnen de raadsleden op de eerste vergadering van de raad in nieuwe samenstelling de eed of verklaring en belofte afleggen. De voorzitter zal hen hiervoor oproepen. Bij tussentijdse vacaturevervulling kan de eed of verklaring en belofte aansluitend aan de beslissing van de raad over de toelating van het betrokken raadslid plaatsvinden. De tekst van de eed of verklaring en belofte die een raadslid bij het aanvaarden van het raadslidmaatschap moet afleggen, is in artikel 14 van de Gemeentewet vastgelegd.

De mogelijkheid van beroep bij de Raad van State tegen de beslissing tot toelating als lid van de raad is vervallen door inwerkingtreding van de Wet dualisering gemeentebestuur in 2002.

Na de gemeenteraadsverkiezingen adviseert de commissie voor het geloofsbrievenonderzoek de raad ook over het verloop van de verkiezingen (of dit op wettige wijze is gebeurd) en het vaststellen van de uitslag (is deze juist vastgesteld). Zij doet dit op basis van het proces-verbaal van het centraal stembureau. De raad dient op basis van dit advies een besluit te nemen over het verloop van de verkiezingen en de vaststelling van de uitslag.

De raad heeft dus de bevoegdheid om te besluiten tot het hertellen van de stemmen en zelfs de bevoegdheid om te besluiten tot een herstemming. Het proces-verbaal vormt de aanleiding tot een besluit tot hertelling of herstemming. Dit dient concrete aanwijzingen te bevatten waarop de raad tot een dergelijk besluit over gaat.

Het zesde lid geeft invulling aan een leemte in de Gemeentewet. Uit de Kieswet vloeit het geloofsbrievenonderzoek van raadsleden voort. Aangezien de wethouder geen gekozen volksvertegenwoordiger is, is hierover niets in de Kieswet geregeld. De Gemeentewet geeft wel aan welke formele eisen gesteld worden aan een wethouder maar niet op welk moment deze getoetst worden. De formele eisen voor het wethouderschap zijn grotendeels vergelijkbaar met de vereisten voor het raadlidmaatschap (Gemeentewet artikel 36a, 36b, 41b en 41c). Het ligt voor de hand om voor het benoemen van wethouders ook een commissie voor het onderzoek naar de geloofsbrieven in te stellen. Vandaar dat er een zesde lid aan dit artikel is toegevoegd. Dit artikel is ook van toepassing als er geen wethouder van buiten maar uit de raad wordt benoemd. De incomptabiliteiten en nevenfuncties dienen immers opnieuw beoordeeld te worden.

Een raadslid dat benoemd wordt tot wethouder mag raadslid blijven totdat de geloofsbrieven van zijn opvolger zijn goedgekeurd (artikel 36b, lid 2 Gemeentewet). In het geval de coalitie in de raad een meerderheid heeft van één stem kan het aan te bevelen zijn eerst als raadslid ontslag te nemen en een nieuw raadslid te benoemen. Het vooraf ontslag nemen als raadslid is een risico. Het kan immers gebeuren dat deze persoon of niet tot wethouder wordt benoemd of dat de geloofsbrieven niet worden goedgekeurd.

 

Artikel 36. Fractie

De Kieswet en de Gemeentewet kennen het begrip fractie niet.

Bij de aanvang van de eerste zitting van de nieuwe raad na de verkiezingen, worden de leden die op dezelfde lijst hebben gestaan, als één fractie beschouwd. De fractie gebruikt in de vergadering van de raad de aanduiding die zij boven de kandidatenlijst had staan. Op deze wijze is de relatie tussen de fractie in de raad en de fractie op de kandidatenlijst voor de burger duidelijk. Het kan echter voorkomen dat een fractie geen aanduiding boven de kandidatenlijst heeft staan. In een dergelijk geval deelt de fractie in de eerste vergadering de aanduiding mee.

Uitgangspunt van ons kiesstelsel is dat volksvertegenwoordigers op persoonlijke titel worden verkozen en benoemd (dit laatste door de voorzitter van het stembureau). Dit uitgangspunt is gebaseerd op artikel 27 van de Gemeentewet, waarin is bepaald dat elk bindend mandaat van een lid van de raad nietig is. De volksvertegenwoordiger handelt naar eigen overtuiging en is bij stemmingen niet gebonden aan een lastgeving. Geen andere persoon of instantie kan hem rechtens bindende instructies opleggen met betrekking tot zijn stemgedrag. Het is de individuele volksvertegenwoordiger die een mandaat van de kiezer heeft gekregen. De volksvertegenwoordiger heeft daardoor ook de mogelijkheid om tussentijds van fractie te veranderen of zelfstandig verder te gaan.

Ook de Kieswet gaat niet uit van politieke partijen. Een zetel 'hoort' dan ook niet bij een partij maar is verbonden aan de volksvertegenwoordiger die daardoor ook de mogelijkheid heeft om tussentijds van fractie te veranderen of zelfstandig verder te gaan. Ook kan een fractie besluiten om haar naam te veranderen. Dit staat de fractie vrij om te doen. Op grond van deze bepalingen heeft de raad geen zeggenschap over wijzigingen in de samenstelling, fusies en splitsingen van fracties en de naamvoering. De raad kan hier dus geen besluit over nemen. Een mededeling aan de voorzitter van de raad is voldoende. De raad is gehouden met ingang van de eerstvolgende vergadering nadat hiervan mededeling is gedaan rekening te houden met de nieuwe situatie.

Dit betekent ook dat:

  • -

    kandidaten die van een kandidatenlijst deel uitmaken en binnen die lijst/partij een onderlinge schriftelijke (en soms notariële) afspraak maken, bijvoorbeeld dat men onder bepaalde voorwaarden zal afzien van aanvaarding van het raadslidmaatschap, zich dienen te realiseren dat dergelijke afspraken nietig zijn, vanwege strijd met de Gemeentewet en de Kieswet;

  • -

    personen die tussentijds van partij veranderen hun raadslidmaatschap niet verliezen;

  • -

    als men uit een partij stapt en als eigen partij verder gaat, de verlatende partij geen middelen heeft om het raadslid uit de raad te weren.

In de praktijk levert een nieuwe naamvoering van een fractie soms problemen op, bijvoorbeeld doordat een naam wordt gekozen die sterk lijkt op de naam van een al bestaande fractie. Bij de wijziging van het reglement in 2010 is daarom bepaald dat de naam getoetst dient te worden aan de afwijzingsgronden uit artikel G 3 van de Kieswet. Dit is een logische voorwaarde. Indien de nieuwe fractie wil meedoen aan de eerstvolgende raadsverkiezingen zal dit ook gebeuren. Bij registratie als politieke groepering wordt getoetst aan hoofdstuk G van de Kieswet, waarin staat aangegeven in welke gevallen deze registratie geweigerd wordt.

Als moet worden voorzien in de vacature van een raadslid dat zich heeft afgesplitst, wordt teruggegrepen op de lijst waarop betrokkene oorspronkelijk was gekozen (artikel P19 Kieswet).

 

Artikel 37. Ingekomen stukken

Omtrent de (aan de raad gerichte) ingekomen stukken worden alleen voorstellen gedaan en besluiten genomen van procedurele aard, bijvoorbeeld ter kennisneming of doorsturen naar het college. De voorzitter kan Inhoudelijke discussie over de stukken buiten de orde verklaren. Indien een ingekomen stuk moet leiden tot inhoudelijke discussie en besluitvorming, dan moet dit op de gebruikelijke wijze worden voorbereid. Schriftelijke mededelingen van het college aan de raad (RaadInfornatieBrieven) komen in principe ook bij de raad binnen en zijn dus ook een ingekomen stuk. De voorzitter dient een voorstel te doen met betrekking tot de wijze van afdoening van de ingekomen stukken, waarop de raad beslist.

 

Artikel 38. Opening vergadering; quorum

De vergadering kan beginnen, als meer dan de helft van het aantal zitting hebbende raadsleden de presentielijst heeft getekend. Artikel 20 van de Gemeentewet voorziet in een procedure voor een tweede vergadering indien het vereiste quorum er niet is.

 

Artikel 39. Beraadslaging

In principe wordt teneinde de vergaderduur niet te zeer te verleng over een voorstel dat in onderdelen of artikelen is verdeeld, in zijn geheel beraadslaagd. In het eerste lid is een uitzonderingsmogelijkheid opgenomen.

Indien de schorsing als bedoeld in het tweede lid aan het einde van de tweede termijn plaatsvindt, zijn er vervolgens twee mogelijkheden: er wordt direct tot stemming overgegaan of aan de beraadslagingen wordt een derde termijn toegevoegd (zie artikel 8).

In het tweede lid wordt onder meer gesproken over het college dat de mogelijkheid krijgt tot nader beraad. Dit is uiteraard alleen het geval indien het college bij de bespreking van het betreffende onderwerp vertegenwoordigd is.

 

Artikel 40. Amendementen

Het recht van amendement is neergelegd in artikel 147b van de Gemeentewet. Dit artikel verplicht de raad nadere regels te stellen. Deze nadere regels staan in het tweede tot en met het vierde lid. Op basis van artikel 147b van de Gemeentewet is de raad verplicht een amendement te behandelen.

Leden van de raad kunnen aan de raad wijzigingen op het voorstel van het college of op initiatiefvoorstellen indienen, de zogenaamde amendementen. Wanneer een amendement is ingediend, kan dit voor een ander raadslid aanleiding zijn, op dit amendement nog weer een wijziging voor te stellen, het subamendement. Een (sub)amendement kan ingediend worden op een voorgesteld besluit, dat aanhangig is. De beraadslaging over het (sub)amendement vindt plaats in ten hoogste twee termijnen. Indien (in uitzonderlijke situaties) een ingediend amendement verdere beraadslaging noodzakelijk maakt, kan de raad besluiten tot een derde termijn (artikel 21).

Voor wat betreft de stemming over amendementen wordt verwezen naar artikel 40. Voorstel tot splitsing van een voorgestelde beslissing kan, indien aangenomen, meebrengen, dat één onderdeel van een besluit wel en een ander niet wordt aanvaard.

 

Artikel 41. Moties

Over een motie wordt een apart besluit wordt genomen. Voor de beraadslaging over een motie over een aanhangig onderwerp geldt, dat deze niet plaatsvindt in afzonderlijke termijnen, maar gelijktijdig met de beraadslaging over het onderwerp, waarop de motie betrekking heeft. Betreft het een besluit over een motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp dan vindt beraadslaging aan het einde van de vergadering plaats. Dergelijke moties hebben overeenkomsten met de in artikel 36 geregelde initiatiefvoorstellen.

In de Gemeentewet wordt één specifieke motie uitgewerkt en wel de motie van wantrouwen waarbij de raad aangeeft het vertrouwen in een wethouder te hebben verloren. Bij de wijziging van de Gemeentewet van april 2009 is dit artikel 49 gewijzigd. Het is een wethouder niet toegestaan om na een aangenomen motie van wantrouwen aan te blijven.

Artikel 42. Initiatiefvoorstellen

In artikel 147a, eerste lid, van de Gemeentewet is dit uitgewerkt. Het tweede lid van dit artikel bepaalt dat de raad regelt op welke wijze een initiatiefvoorstel voor een verordening wordt ingediend en behandeld. Het eerste tot en met het derde lid van artikel 36 voorzien hierin. Artikel 147a, derde lid, bepaalt in tegenstelling tot artikel 147a, tweede lid, dat voor andere initiatiefvoorstellen geen verplichte behandeling voorgeschreven is.

Het tweede lid houdt in dat de voorzitter het initiatiefvoorstel zo spoedig mogelijk op de agenda plaatst, behalve als oproep verzonden is. Dit laat de mogelijkheid onverlet voor het individuele raadslid om op grond van artikel 11, tweede lid, het initiatiefvoorstel toch aan de agenda toe te voegen. Omdat het voor de hand ligt dat de raad de mogelijkheid heeft om een initiatiefvoorstel tezamen met een ander geagendeerd voorstel of onderwerp te behandelen, is dit in het derde lid opgenomen. Een initiatiefvoorstel hoeft formeel niet langs het college, maar in geval het voorstel personele (en financiële) consequenties heeft kan het raadzaam zijn het initiatiefvoorstel ook aan het college voor te leggen voor advies.

Artikel 43. Inlichtingen

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

 

Artikel 44 . Schriftelijke vragen

Een raadslid kan schriftelijke vragen stellen aan het college of de burgemeester, al naar gelang wie verantwoordelijk is. De verantwoordelijke portefeuillehouder dient de vragensteller gemotiveerd in kennis te stellen, indien de beantwoording niet binnen de gestelde termijnen kan plaatsvinden. Niet de voorzitter, maar het verantwoordelijk collegelid of de burgemeester geeft daarom het antwoord.

Het college of de burgemeester kan schriftelijk of mondeling antwoord geven. Schriftelijke beantwoording vindt rechtstreeks plaats aan de vragensteller. Door tussenkomst van de griffier wordt het antwoord aan de overige raadsleden gezonden.

 

Artikel 45. Collegevoorstel

De raad is de enige die een voorstel voor een verordening of een ander voorstel kan agenderen, dat het college heeft voorbereid. Als het college het voorstel heeft voorbereid, betekent dit niet dat het college het door hen voorbereide voorstel kan intrekken indien het college van oordeel is dat verdere behandeling van het voorstel niet wenselijk is. De raad moet hier toestemming voor geven.

Indien de raad van oordeel is dat een voorstel voor een verordening of een ander voorstel niet voldoende is voorbereid, kan de raad het voorstel voor een verordening of een ander voorstel op grond van het tweede lid nogmaals voor advies aan het college zenden. De raad kan het college bijvoorbeeld verzoeken het voorstel voor een verordening of ander voorstel nader te onderbouwen. De raad bepaalt echter wanneer het voorstel voor een verordening of ander voorstel, dat door het college verder voorbereid is, opnieuw behandeld wordt. De raad kan dit in dezelfde raadsvergadering regelen, maar de raad kan dit ook aan de agendacommissie.

 

Artikel 46. Interpellatie

Dit artikel stelt nadere regels aan artikel 155 van de Gemeentewet. Het interpellatierecht ligt in het verlengde van het mondelinge vragenrecht. Het gaat om een recht van een volksvertegenwoordiger om tijdens een vergadering over een niet geagendeerd onderwerp inlichtingen aan het college of de burgemeester te vragen. Daarvoor is verlof van de raad nodig.

Het houden van een interpellatie wordt gezien als een relatief zwaar politiek instrument.

 

Artikel 47 Enquête

Dit recht biedt de gemeenteraad de mogelijkheid om een onderzoekscommissie in te stellen die een raadsonderzoek houdt naar het beleid dat door het college of de burgemeester is gevoerd. Het onderzoeksrecht is verankerd in de artikelen 155a-155f van de Gemeentewet. Het is een zwaar instrument. Een raadsonderzoek is arbeidsintensief en kan consequenties en zelfs politieke gevolgen hebben voor de betrokkenen. Waar mogelijk zal ze eerst gebruik maken van het mondelinge of schriftelijke vragenrecht en het recht op interpellatie.

 

Artikel 48. Vragenhalfuur

Deze bepaling vis een invulling van het voorgesteld artikel 155, eerste lid, van de Gemeentewet met betrekking tot het vragenrecht. Het is een facultatieve bepaling. In het vragenuur heeft de raad de mogelijkheid (leden van) het college aan de tand te voelen.

Het karakter van het vragenuur verschilt dan ook van het recht van interpellatie. Het recht van interpellatie heeft als instrument een zwaarder politiek karakter. Leden van de raad kunnen aan het college inlichtingen vragen over het door hem gevoerde bestuur, voor zover dat niet bij geagendeerde onderwerpen aan de orde komt.

Raadsleden vragen daarmee leden van het college zich te verantwoorden voor het door hen gevoerde bestuur.

Artikel 49. Verslag en verantwoording

Dit artikel spreekt voor zich.

 

Artikel 50. Beslissing

De voorzitter kan de beraadslaging sluiten, als hij vaststelt dat een onderwerp voldoende is toegelicht, tenzij de raad anders beslist. De voorzitter formuleert daarna de te nemen eindbeslissing. Artikel 32, derde lid, van de Gemeentewet bepaalt dat een voorstel is aangenomen als niet om stemming wordt gevraagd.

 

Artikel 51. Stemverklaring

Stemverklaringen zullen kort moeten zijn en mogen niet het karakter krijgen van een derde termijn, bijvoorbeeld als laatste reactie op de vorige spreker.

 

Artikel 52. Algemene bepalingen over stemming

Indien een lid aangeeft een hoofdelijke stemming te wensen moet de stemming plaatsvinden. De raad is niet bevoegd om van deze bepaling in artikel 32 van de Gemeentewet af te wijken. Vraagt niemand stemming, dan wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen. In het geval artikel 209, tweede lid Gemeentewet, dat handelt over het aangaan van verplichtingen zonder dat de begroting daarin voorziet, van toepassing is is een hoofdelijke stemming verplicht.

Op het moment van stemmen wordt de primus bepaald.

Het tweede lid kan van toepassing zijn als de uitkomst van de stemming tevoren duidelijk is, en slechts een of enkele leden zouden tegenstemmen.

Een raadslid kan zich alleen onthouden van stemming als artikel 28 Gemeentewet van toepassing is. In alle andere gevallen is een aanwezig raadslid verplicht te stemmen. Stemmingen zijn in principe openbaar.

Bij staking van stemmen is artikel 32 van de Gemeentewet van toepassing. Indien de vergadering voltallig is, wordt het voorstel geacht te zijn verworpen. Is de vergadering niet voltallig, dan wordt het nemen van het besluit tot een volgende vergadering uitgesteld. Als ook dan de stemmen staken, wordt het voorstel geacht niet te zijn aangenomen.

Bij vrije stemrondes over personen heeft ieder raadslid de mogelijkheid om kandidaten voor te dragen.

 

Artikel 53. Stemming over amendementen en moties

Een amendement komt in stemming voorafgaande aan de stemming over het onderliggende voorstel. Een motie strekt niet tot wijziging van een voorgesteld besluit; over een motie wordt een apart besluit genomen, nadat de besluitvorming over het aanhangige voorstel is afgerond. Bij een motie over een afzonderlijk onderwerp geldt dit uiteraard niet en is het vierde lid niet van toepassing.

 

Artikel 54. Stemming over personen

De verplichting om, indien er wordt gestemd over de benoeming, voordracht of aanbeveling van personen, dit schriftelijk te doen door middel van gesloten en ongetekende stembriefjes is vervallen. Elektronisch stemmen over personen is toegestaan, mits de geheimhouding gewaarborgd is. Omdat Giessenlanden de betreffende apaaratuur (nog) niet gebruikt is dit in het reglement niet uitgewerkt.

Het reglement van orde gaat vooralsnog uit van een stemming door middel van behoorlijk ingevulde stembriefjes. Een blanco stembriefje wordt niet aangemerkt als een behoorlijk ingevuld stembriefje (MvT, 19 403, nr. 3 p. 86) en telt niet mee bij het bepalen van de uitslag. Een blanco of verkeerd ingevuld stembriefje telt wel mee bij de bepaling van het quorum. De raad oordeelt of een stembriefje behoorlijk is ingevuld. Wat onder een (niet) behoorlijk ingevuld stembriefje moet worden verstaan, is in de wet niet geregeld.

De raad heeft altijd het laatste woord in het geval van twijfel over een behoorlijk stembriefje.

Bij een benoeming stelt de raad een specifiek persoon aan in een bepaald ambt (raadslid, wethouder). Het gaat hier overigens niet over de benoeming tot raadslid, dit is een heel ander soort benoeming dat in artikel 7 van dit reglement wordt toegelicht. Onder voordracht wordt verstaan het als kandidaat voorstellen van een persoon voor een bepaald ambt. Bij een aanbeveling wordt voorgesteld om bepaalde personen voor een bepaald ambt voor te dragen, de raad mag van de aanbevelingen afwijken. Het betreft hier een zogenaamde vrije stemming.

Een voorstel tot benoeming gaat het raadslid persoonlijk aan "wanneer hij behoort tot de personen tot wie de keuze door een voordracht of bij een herstemming is beperkt" (artikel 28, lid 1, onder a, lid 3, Gemeentewet). Indien een raadslid wordt genomineerd voor de functie van wethouder is er dus geen sprake van een voordracht, en kan het betreffende raadslid in een vrije stemming meestemmen.

 

Artikel 55. Herstemming over personen

Het tweede lid strekt ertoe verwarring over de term 'herstemming' in artikel 31, tweede lid, van de Gemeentewet te voorkomen.

 

Artikel 56. Beslissing door het lot

In dit artikel wordt een nadere uitwerking gegeven van hetgeen in artikel 31, derde lid van de Gemeentewet is voorgeschreven.

 

Artikel 57. Het seniorenconvent

Dit artikel behoeft geen toelichting.

 

Artikel 58 en 59

Deze artikelen behoeven geen toelichting