Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Arnhem

Ondermandaatbesluit cluster Werk en Inkomen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieArnhem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingOndermandaatbesluit cluster Werk en Inkomen
CiteertitelOndermandaatbesluit cluster Werk en Inkomen
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

deze regeling vervangt het Ondermandaatbesluit cluster Werk en Inkomen van 20-11-2013

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Awb

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-06-201401-01-2015nieuwe regeling

04-06-2014

gemeenteblad, 19 juni 2014

doc.nr. 2014.0.052.973

Tekst van de regeling

Intitulé

Ondermandaatbesluit cluster Werk en Inkomen

 

 

Ondermandaatbesluit cluster Werk en Inkomen

 

De clustermanager Werk en Inkomen van de gemeente Arnhem;

Gelet op het Algemeen Mandaat- en Volmachtbesluit 2014 van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van 27 mei 2014, zaaknummer 2014-05-00996, documentnummer 2014.0.051.300;

Besluit:

  • 1.

    Aan de in de bijlage van dit besluit genoemde functionarissen van het cluster Werk en Inkomen op te dragen:

    • A.

      De uitoefening van de in de bijlage van dit besluit omschreven bevoegdheden;

    • B.

      De ondertekening van stukken bij de uitoefening van de onder A genoemde bevoegdheden.

  • 2.

    Te bepalen dat deze bevoegdheden dienen te worden uitgeoefend overeenkomstig het bepaalde in het Algemeen mandaat- en volmachtbesluit gemeente Arnhem 2014.

  • 3.

    Te bepalen dat de in de bijlage van dit besluit genoemde functionarissen van de aan hen verleende bevoegdheden uitsluitend gebruik maken voor zover het aangelegenheden betreft die behoren tot hun werkterrein (waaronder wordt verstaan de toepasselijke regelgeving en organisatie-eenheid).

  • 4.

    Te bepalen dat afdelingshoofden binnen het cluster Werk en Inkomen bevoegd zijn elkaar bij afwezigheid te vervangen.

  • 5.

    Te bepalen:

    • a.

      Dat dit besluit kan worden aangehaald als “Ondermandaatbesluit cluster Werk en Inkomen”.

    • b.

      Dit besluit treedt in werking op de dag na die waarop deze wordt bekendgemaakt.

    • c.

      Het ‘Ondermandaatbesluit mandaat cluster Werk en Inkomen’ d.d. 20 november 2013 zaaknummer 2013-02-00884, documentnummer 2013.0.117.367 wordt ingetrokken.

De clustermanager Werk en Inkomen,

S.Schuijt

 

1

2

3

4

 

Omschrijving bevoegdheid

Ondermandaat afdelingsniveau

Ondermandaat medewerkersniveau

Specifieke bepalingen/ opmerkingen

 

Algemeen

 

 

 

1

Het verrichten van feitelijke handelingen ter voorberei-ding en uitvoering van aan de gemeente opgedragen taken.

De hoofden van alle afdelingen

Alle medewerkers

 

2

Het ondertekenen van correspondentie ter voor-bereiding en uitvoering van beslissingen van de raad krachtens artikel 160, eerste lid onder b van de Gemeen-tewet.

NB: betreft niet het doen van voorstellen aan de raad, noch het ondertekenen van raadsbesluiten.

Geen doormandatering

 

 

3

Het verstrekken van beves-tigingen en bewijzen van ontvangst.

De hoofden van alle afdelingen

Alle medewerkers

 

4

Het doorzenden van ge-schriften als bedoeld in artikel 2:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

De hoofden van alle afdelingen

Alle medewerkers

 

5

Het doen van openbare bekendmakingen en het doen van kennisgevingen en mededelingen van voorge-nomen en genomen beslis-singen en van voorgenomen en verrichte andere hande-lingen.

De hoofden van alle afdelingen

 

 

6

Het aanwijzen van een contactpersoon, die voor het betreffende cluster zorgdraagt voor het registreren van medewerkers, die elektronische (officiële) bekendmakingen bij de Staatscourant en andere media aanleveren.

Geen doormandatering

 

 

7

Het aanvragen van bijdra-gen, subsidies en vergoe-dingen bij het Rijk, de Provincie en andere subsidiënten.

Geen doormandatering

 

 

8

Het nemen van besluiten inzake het uitlenen, het geven van inzage en het overdragen van archiefbescheiden als bedoeld in de Archiefwet.

Geen doormandatering

 

Met in achtneming van het bepaalde in het Besluit Informatiebeheer (BIB).

9

Het toezicht houden en handhaven van de openbare orde in de voor het publiek toegankelijke gebouwen en de daarbij behorende erven, waar de gemeentelijke organisatie is gehuisvest, inclusief het geven van bevelen met het oog op de bescherming van veiligheid en gezondheid en inclusief het ontzeggen van de toe-gang tot voor de openbare dienst bestemde ruimten, indien zulks noodzakelijk moet worden geacht in het belang van de handhaving van de openbare orde of de voortgang van de werk-zaamheden in die ruimten, dan wel op grond van het eigendomsrecht van de gemeente.

De hoofden van alle afdelingen

 

 

10

a.Het vaststellen van vergoedingen aan leden van adviescommissies aan het college en de burgemeester.

b.Het aanwijzen van de secretaris van de advies-commissie aan het college en de burgemeester.

Geen doormandatering

 

 

 

Geschillen en geschilbeslechting

 

 

 

1

Het nemen van besluiten tot het oplossen van conflicten door middel van bemidde-ling door een onafhankelijke derde (mediation), voor zover het betreft conflicten die voortvloeien uit besluiten die zijn genomen op grond van dit mandaatbesluit.

Geen doormandatering

 

 

2

Het nemen van besluiten tot het voeren van rechtsge-dingen, bezwaarprocedures of administratief beroepspro-cedures namens de gemeente of het bestuurs-orgaan, of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij de raad, voor zover het de raad aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist.

Geen doormandatering

 

 

3

a.Het indienen van verweerschriften en overige stukken en het vertegenwoordigen van de gemeente, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, daaronder begrepen het optreden ter zitting namens de gemeente of deze bestuursorganen in het kader van gerechtelijke procedures bij de administratieve, burgerlijke en strafrechter en in het kader van bezwaarprocedures en administratieve beroepsprocedures.

b.Het aanwijzen van gemachtigden voor het uitoefenen van de onder a genoemde bevoegdheden.

Geen doormandatering

 

 

4

Het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 7:1a van de Algemene wet bestuursrecht (instemmen rechtstreeks beroep rechtbank).

Geen doormandatering

 

 

5

a.Het nemen van een besluit op een bezwaar-schrift als bedoeld in de Algemene wet bestuurs-recht, voor zover het in bezwaar bestreden besluit in mandaat is genomen door een functionaris die werk-zaam is onder verantwoor-delijkheid van de mandaat-gever, en tevens voor zover hierbij niet wordt afgeweken van het advies van de desbetreffende bezwaar-schriftencommissie.

b.Het beslissen op verzoeken van belang-hebbenden om vergoeding van de kosten die zij in

verband met de behandeling van het bezwaar redelijker-wijs hebben moeten maken als bedoeld in artikel 7:15 van de Algemene wet bestuursrecht.

Geen doormandatering

 

 

6

Het nemen van een besluit tot het verdagen van de beslissing op bezwaar als bedoeld in artikel 7:10, lid 3, 4 en 5 van de Algemene wet bestuursrecht.

Geen doormandatering

 

 

 

Privaatrechtelijke rechtshandelingen

 

 

 

1

Het beslissen tot het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen, met dien verstande dat de concerndirecteur, de clustermanagers, de programmamanagers, de concerncontroller en de chief information officer deze bevoegdheid slechts hebben voor zover de verplichting die voor de gemeente wordt aangegaan het bedrag van één miljoen euro niet te boven gaat.

Hierop zijn uitgezonderd de rechtshandelingen als bedoeld in artikel 3, lid 1 onder 1 tot en met 3, het bepaalde in bijlage 2 onder ‘verzekeringen’ en het bepaalde in bijlage 4 onder 2 van ‘Stadsbank’ van het Algemeen mandaat- en volmachtbesluit gemeente Arnhem 2014.

a.De hoofden van alle afdelingen, met dien verstande dat het afdelingshoofd slechts bevoegd is voor zover de verplichting die voor de gemeente wordt aangegaan het bedrag van 100.000 euro niet overschrijdt

b.De hoofden van alle afdelingen zijn bevoegd tot het sluiten van een overeenkomst tot inburgering voor zover de verplichting die voor de gemeente wordt aangegaan het bedrag van 100.000 euro niet overschrijdt

c.De hoofden van de afdelingen Inkomen Aanvragen, Inkomen Bestanden, Handhaving Werk en Inkomen en Bureau zelfstandigen en administratie zijn bevoegd tot het ondertekenen van een overeenkomst in het kader van artikel 2, lid 2 van het Bbz voor zover de verplichting die voor de gemeente wordt aangegaan het bedrag van 100.000 euro niet overschrijdt

 

 

2.

a.Het aansprakelijk stellen van derden.

b.Het besluiten op het aan-sprakelijk stellen van de gemeente door derden.

Geen doormandatering

 

 

3.

Het besluiten tot het aan-vaarden van erfstellingen, schenkingen en legaten tot een bedrag van ten hoogste vijftigduizend euro.

Geen doormandatering

 

 

4

a.Het vertegenwoordigen van de gemeente buiten rechte (artikel 171 Gemeentewet) ter uitvoering van beslissingen die zijn genomen in de uitoefening van de bevoegdheden die zijn omschreven in dit mandaatbesluit, of ter uitvoering van beslissingen genomen door de raad of door of namens het college van burgemeester en wethouders.

b.Het aanwijzen van gevolmachtigden voor het uitoefenen van de onder a genoemde bevoegdheid.

Geen doormandatering

 

 

 

Bestuursrechtelijke rechtshandelingen

 

 

 

1

Het nemen van beslissingen op grond van de Verordening nadeelcompensatie Arnhem 2011, indien en voor zover hierbij niet wordt afgeweken van het terzake uitgebrachte advies van de adviescom-missie of de adviseur.

Geen doormandatering

 

 

2

Het nemen van besluiten op verzoeken om informatie als bedoeld in hoofdstuk III van de Wet openbaarheid van bestuur.

De hoofden van alle afdelingen

 

 

3

Het uitoefenen van de aan het college toegekende bevoegdheden bij of krach-tens een gemeentelijke subsidieverordening, met uitzondering van het vast-stellen van ‘nadere regels’ (wettelijke voorschriften krachtens delegatie vast-gesteld).

Geen doormandatering

 

 

4

Het aanwijzen van gemeen-teambtenaren jegens welke de inlichtingenverplichtingen zoals vastgelegd in de arti-kelen 47, 49 en 50 van de Algemene wet inzake rijks-belastingen gelden, voor zover aan deze ambtenaren reeds bevoegdheden in het kader van het opleggen, heffen of invorderen van belastingen als bedoeld in de artikelen 231 en 232 Gemeentewet zijn geman-dateerd.

Geen doormandatering

 

 

5

De uitoefening van be-voegdheden als bestuurs-orgaan in het kader van de klachtbehandeling op grond van hoofdstuk 9 van de Al-gemene wet bestuursrecht.

Geen doormandatering

 

 

6

Het opleggen en intrekken van een last onder bestuursdwang of last onder dwangsom, alsmede het uitoefenen van de overige bevoegdheden op grond van Titel 5.3 (Herstelsancties) en van de bevoegdheden op grond van Titel 5.4 (Bestuurlijke boete) van de Algemene wet bestuurs-recht, alsmede het beslissen over het verlenen, wijzigen en intrekken van gedoog-beschikkingen.

Geen doormandatering

 

 

7

Het naar voren brengen van zienswijzen als bedoeld in artikel 3:15 van de Algeme-ne wet bestuursrecht.

De hoofden van alle afdelingen

Alle expertisemedewer-kers; alle consulenten

 

8

Het besluiten tot het toepas-sen van en het uitvoeren van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure als bedoeld in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuurs-recht.

Geen doormandatering

 

 

9

Het vaststellen van formu-lieren als bedoeld in artikel 4:4 van de Algemene wet bestuursrecht voor het indie-nen van aanvragen en het verstrekken van gegevens.

De hoofden van alle afdelingen

 

 

10

Het nemen van beslissingen omtrent het niet behandelen van aanvragen als bedoeld in artikel 4:5 van de Algeme-ne wet bestuursrecht.

De hoofden van alle afdelingen

Alle expertisemedewer-kers; alle consulenten

 

11

Het inwinnen van advies als bedoeld in afdeling 3.3 van de Algemene wet bestuurs-recht.

De hoofden van alle afdelingen

Alle medewerkers

 

12

Het horen van een aanvra-ger en belanghebbenden als bedoeld in afdeling 4.1.2 van de Algemene wet be-stuursrecht (De voorberei-ding).

De hoofden van alle afdelingen

Alle medewerkers

 

13

De uitoefening van be-voegdheden als bestuurs-orgaan bij of krachtens titel 4.4 van de Algemene wet bestuursrecht (Bestuurs-rechtelijke geldschulden).

De hoofden van alle afdelingen

Alle expertisemedewer-kers; alle consulenten

 

14

De uitoefening van be-voegdheden als bestuurs-orgaan bij of krachtens afde-ling 4.1.3 van de Algemene wet bestuursrecht (Beslis-termijn).

De hoofden van alle afdelingen

Alle expertisemedewer-kers; alle consulenten

 

15

Het vaststellen van beleids-regels dan wel richtlijnen met betrekking tot de aan de gemeente opgedragen taken en bevoegdheden.

Geen doormandatering

 

 

16

Het nemen van besluiten en het verrichten van werk-zaamheden voortvloeiende uit de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp), behoudens:

a.de aanmelding aan het College bescherming persoonsgegevens als bedoeld in artikel 27 van deze wet;

b.de benoeming van een functionaris voor de gegevensbescherming als bedoeld in hoofdstuk 9 paragraaf 2 van deze wet.

De hoofden van alle afdelingen

 

 

 

Bevoegdheden

 

 

 

1

Het nemen van besluiten met betrekking tot subsidies voortvloeiende uit de Wwb-reïntegratieverordening

a.werkgeversubsidies;

b.subsidie vrijwilligerswerk;

c.subsidie leerbaan

;

d.eurojob;

e.overige subsidies in het kader van de Wwb-reïntegratieverordening.

a.Het hoofd van de afdeling Ondersteuning Werk en Inkomen

b.Het hoofd van de afdeling Ondersteuning Werk en Inkomen

c.Het hoofd van de afdeling Ondersteuning Werk en Inkomen

d.Het hoofd van de afdeling Ondersteuning Werk en Inkomen

e.De hoofden van alle afdelingen

a.Alle medewerkers re-integratiesubsidies

b.Alle (senior, medior)medewerkers contractbeheer

c.Alle medewerkers re-integratiesubsidies

d.Alle (senior, medior) medewerkers contractbeheer; alle medewerkers reïntegratiesubsi-dies

e.Alle werktoeleiders, alle werkbegeleiders; alle trajectbegeleiders; alle bemiddelaars; alle (senior) financieel administratief medewerkers; alle (senior, medior)medewerkers contractbeheer; alle medewerkers kinderopvang

 

2

Het nemen van besluiten op grond van de tijdelijke uitvoeringsvoorschriften subsidieverstrekking arbeidsinschakeling 2004.

De hoofden van alle afdelingen

 

 

3

a.Het nemen van besluiten inzake de Wwb en Ioaw, niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep

a.De hoofden van alle afdelingen

a.Alle consulenten; alle expertisemedewerkers; alle werktoeleiders; alle werkbegeleiders; alle trajectbegeleiders; alle bemiddelaars; alle medewerkers beleidsuitvoering

 

 

aa. Het opschorten van het recht op bijstand zoals bedoeld in artikel 54 lid 1 Wwb.

aa. Het hoofd van de afdeling Handhaving Werk en Inkomen

aa. De coach handhaving; alle medewerkers handhaving; alle medewerkers analysebureau handhaving

 

 

b.Het nemen van besluiten inzake de Wij, niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep

b.De hoofden van alle afdelingen

b.Alle consulenten; alle expertisemedewerkers

 

4

Het nemen van besluiten, niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep, inzake de Ioaz, Bbz en Wwik.

De hoofden van de afdelingen Inkomen Aanvragen, Inkomen Bestanden, Handhaving Werk en Inkomen en Bureau zelfstandigen en administratie.

Alle consulenten; alle expertisemedewerkers

 

5

Het nemen van besluiten, niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep, inzake de Wet gemeenschappelijke zorg (Zorgwet VVTV) en Roa.

De hoofden van alle afdelingen

Alle consulenten; alle expertisemedewerkers; alle werktoeleiders; alle werkbegeleiders; alle trajectbegeleiders; alle bemiddelaars.

 

6

a.Het nemen van besluiten, niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep, inzake de Win, Wi en de Wwb;

b.Het verstrekken van een stimuleringsbonus op grond van de Verordening Wet Inburgering.

a.De hoofden van alle afdelingen

b.De hoofden van alle afdelingen

a.Alle consulenten; alle werktoeleiders; alle werkbegeleiders; alle trajectbegeleiders; alle bemiddelaars.

b.Alle consulenten; alle werktoeleiders; alle werkbegeleiders; alle trajectbegeleiders; alle bemiddelaars.

 

7

Het nemen van besluiten, niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep, in het kader van het minimabeleid, zoals de regeling “GelrePas”.

Geen doormandatering

 

 

8

Het nemen van besluiten voortvloeiende uit het Besluit In- en doorstroombanen, inclusief het financieel beheer van genoemd besluit, waaronder begrepen het vastleggen van subsidiebeschikkingen en het onderhouden daarvan, de rapportage naar het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid alsmede de afrekening op basis van jaarverslagen.

Het hoofd van de afdeling Ondersteuning Werk en Inkomen

Alle medewerkers re-integratiesubsidies

 

9

Het doen van aangifte bij het Openbaar Ministerie met betrekking tot klanten die zich schuldig hebben gemaakt aan het opzettelijk verstrekken van onjuiste gegevens als gevolg waarvan ten onrechte uitkering door hen werd ontvangen.

Geen doormandatering

 

 

10

Het indienen en ondertekenen van (kwartaal) declaraties, opgaven en verantwoordingsverslagen met betrekking tot wetten en regelingen die door het cluster Werk en Inkomen worden uitgevoerd.

Geen doormandatering

 

 

11

a.Het opleggen van administratieve boeten ingevolge de Wwb, Ioaw, Ioaz, Wwik, Win, Wi en Bbz;

b.Het opleggen van bestuurlijke boeten ingevolge de Wet kinderopvang.

a.De hoofden van alle afdelingen

b.De hoofden van alle afdelingen

a.Alle expertisemedewer-kers; alle consulenten.

b.Geen doormandatering

 

12

Het invorderen van administratieve boeten ingevolgde de Wwb, Ioaw, Ioaz, Wwik, Win, Wi, Bbz en Wet kinderopvang.

De hoofden van alle afdelingen

Alle consulenten; alle expertisemedewerkers

 

13

Het nemen van besluiten in het kader van de Wet kinderopvang voor zover het betreft het verstrekken van tegemoetkomingen in de kosten van kinderopvang aan de in de wet genoemde gemeentelijke doelgroepen en de terugvordering hiervan..

De hoofden van alle afdelingen

Alle medewerkers kinderopvang

 

14

Het nemen van besluiten, niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep, m.b.t. de Tijdelijke Wet pilot loondispensatie.

De hoofden van alle afdelingen

Alle werktoeleiders; alle werkbegeleiders; alle trajectbegeleiders; alle bemiddelaars.

 

15

Het nemen van herzienings- en terugvorderingsbesluiten m.b.t. wetten en regelingen die door het cluster Werk en Inkomen worden uitgevoerd.

De hoofden van alle afdelingen

Alle expertisemedewerkers; alle consulenten; alle medewerkers VTB

 

16

Het nemen van besluiten tot het kwijtschelden van openstaande vorderingen m.b.t. wetten en regelingen die door het cluster Werk en Inkomen worden uitgevoerd.

De hoofden van alle afdelingen

Alle expertise-medewerkers; alle consulenten

 

17

Het aanwijzen van personen belast met toezicht, als bedoeld in afdeling 5.2 van de Algemene wet bestuursrecht, op de naleving van het bepaalde in de wetten en regelingen die worden uitgevoerd door de clusters Publieke Dienstverlening en Werk en Inkomen.

Geen doormandatering

 

 

18

Het nemen van besluiten, niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep, m.b.t. de voorlopige teruggaaf belastingen.

De hoofden van alle afdelingen

Alle medewerkers VTB

 

19

Het nemen van besluiten, niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep, m.b.t.:

-beslagbrieven;

-eerste keer inkomsten inzake de Wwb, Abw, Ioaw, Ioaz en Bbz;

-vakantiesituaties (zoals bijvoorbeeld geen recht op een uitkering of een toekenning van een andere norm);

-een ten onrechte genoten uitkering op grond van de Wwb, Abw, Ioaw, Ioaz en Bbz.

De hoofden van alle afdelingen

Alle (senior) financieel administratief medewerkers

 

20

Het nemen van besluiten, niet zijnde het beslissen op bezwaarschriften en beslissingen tot het instellen van (hoger) beroep, bij “bedreigende situaties” (zoals gedwongen woningontruiming, beëindiging van gas, elektra en water dan wel opzegging van de zorgverzekering) via het toekennen van bijzondere bijstand of een voorliggende voorziening (zoals langdurigheidstoeslag of een toeslag in het kader van de regeling CZG).

De hoofden van alle afdelingen

Alle expertisemedewerkers; alle consulenten

 

21

Het nemen van besluiten met betrekking tot meervoudige vermissingen in het kader van de Paspoortwet.

De hoofden van de afdelingen Inkomen Aanvragen, Inkomen Bestanden, Handhaving Werk en Inkomen en Bureau zelfstandigen en administratie

Alle medewerkers analysebureau handhaving; alle coaches handhaving; alle medewerkers handhaving

 

22

Het nemen van besluiten met betrekking tot de processen adresonderzoek (Wet GBA).

De hoofden van de afdelingen Inkomen Aanvragen, Inkomen Bestanden, Handhaving Werk en Inkomen en Bureau zelfstandigen en administratie

Alle medewerkers analysebureau handhaving; alle coaches handhaving; alle medewerkers handhaving

 

23

Het nemen van besluiten inzake de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en het bieden van overige schuldhulpverlening ten aanzien van ondernemers.

Het hoofd van de afdeling Bureau zelfstandigen en administratie

Alle consulenten zelfstandigen, alle expertisemedewerkers zelfstandigen

 

Afkortingen:

Abw: Algemene bijstandswet

Bbz: Besluit bijstandsverlening zelfstandigen

Consulent: Consulent inkomen, Aanvraagconsulent, Consulent zelfstandigen, Consulent WIK, Consulent Inburgering

CZG: Regeling Chronisch Zieken en Gehandicapten

Ioaw: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk

arbeidsongeschikte werkloze werknemers

Ioaz: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk

arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen

Roa: Regeling opvang asielzoekers

Vtb: Voorlopige teruggaaf belastingen

Wet GBA: Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Wi: Wet inburgering

Wij: Wet investeren in jongeren

Win: Wet inburgering nieuwkomers

Wwb: Wet werk en bijstand

Wwik: Wet werk en inkomen kunstenaars

Zorgwet VVTV: Wet gemeentelijke zorg voor houders van een voorwaardelijke

vergunning tot verblijf