Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Enkhuizen

Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Enkhuizen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEnkhuizen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Enkhuizen
CiteertitelReglement gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Enkhuizen (BRP Enkhuizen)
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpPersoonsgegevens, basisregistratie,

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet Basisregistratie personen, artikel 3.8
  2. Wet Basisregistratie personen, artikel 3.9
  3. Gemeentewet, artikel 156
  4. Verordening gegevensverstrekking Basisregistratie personen Enkhuizen (BRP Enkhuizen)

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-08-201406-01-201401-01-2015Nieuwe regeling

22-07-2014

Officielebekendmakingen.nl

BW14.0305

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Enkhuizen

Burgemeester en wethouders van de gemeente Enkhuizen

Gelet op

  • ·

    De artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet Basisregistratie personen (BRP)

  • ·

    Wet bescherming persoonsgegevens

  • ·

    Artikel 156 Gemeentewet

  • ·

    Verordening gegevensverstrekking Basisregistratie personen Enkhuizen (BRP Enkhuizen)

BESLUITEN:

vast te stellen het volgende reglement:

Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie personen Enkhuizen (BRP Enkhuizen)

Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1.

    Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet Basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de Basisregistratie personen aan organen van de gemeente Enkhuizen worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen wettelijke taken;

  • 2.

    De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de Basisregistratie personen, ad hoc verstrekkingen, spontane verstrekkingen en selectieverstrekkingen.

  • 3.

    De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in de bijlagen 1 en 2.

  • 4.

    Via het Data distributiesysteem (DDS) worden gegevens vanuit de BRP rechtstreeks verstrekt aan de aangesloten applicaties (bijlage 3).

Artikel 2: Verstrekkingen aan derden

  • 1.

    Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Enkhuizen en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Enkhuizen was, gegevens uit de Basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente;

  • 2.

    Over een ingezetene van de gemeente Enkhuizen kunnen gegevens uit de Basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt;

  • 3.

    De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan;

  • 4.

    De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

  • 5.

    De Stichting Welwonen heeft voor de uitvoering van de taken van de woonruimteverdeling en de bestrijding van woonfraude een beperkt inzagerecht in de Basisregistratie. Zij maakt slechts gebruik van het inzagerecht om personen te raadplegen die woonachtig zijn in een huurwoning van de stichting. In een overeenkomst tussen de gemeente en de Stichting Welwonen zijn de voorwaarden beschreven. Maandelijks voert de privacybeheerder van de gemeente Enkhuizen een controle uit of het inzagerecht in overeenstemming met de daarvoor geldende afspraken wordt toegepast.

Artikel 3: Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belangen voor de gemeente Enkhuizen en categorieën van derden

  • 1.

    Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belang voor de gemeente Enkhuizen worden aangewezen de werkzaamheden die zijn genoemd in bijlage 4;

  • 2.

    Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën die zijn genoemd in bijlage 4.

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit reglement treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking en werkt terug tot en met 6 januari 2014.

  • 2.

    Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie personen Enkhuizen (BRP Enkhuizen)

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Enkhuizen in de vergadering van 22 juli 2014

De secretaris, De burgemeester,

R.M. Reus J.G.A. Baas

Toelichting algemeen

Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.

De wetgever heeft met ingang van 6 januari 2014 het wettelijk kader voor de GBA vervangen door dat van de Wet Basisregistratie personen (BRP). Dit heeft tot gevolg, dat het bestaande gemeentelijk kader voor de GBA-systemen aangepast moet worden aan de nieuwe wet en dat landelijk gegevens beschikbaar komen van personen die een relatie hebben met de Nederlandse overheid en/of niet in Nederland woonachtig zijn (RNI= Register van niet Ingezetenen).

Onder de GBA diende het gemeentebestuur bij of krachtens verordening kaders te stellen voor het gebruik van GBA-gegevens binnen de eigen organisatie en de verstrekking van gegevens aan bepaalde derden. Op grond van de Wet BRP is het verplicht kaders te stellen voor het verstrekken van gegevens aan derden.

De wetgever laat het aan het inzicht van het gemeentebestuur over, om dit al dan niet voor hetintern gebruik van gegevens uit de Basisregistratie personen te doen. Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat de het gemeentebestuur meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoons-informatievoorziening deel uitmaakt. Het onderhavige Reglement voorziet in een nadere invulling aan de verstrekking van gegevens uit de Basisregistratie personen aan de organen van de gemeente Enkhuizen.

Dit reglement voorziet daarnaast in de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamhedenmet een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Enkhuizen en van decategorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten ten behoeve waarvangegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. Daarmee voldoet de gemeente Enkhuizen aan de vereisten zoals gesteld in de Wet BRP.

De gemeenteraad heeft besloten de regeling van verstrekkingen aan derden en aan organenvan de gemeente Enkhuizen over te laten aan het college van burgemeester enwethouders. De regeling van de verstrekkingen aan derden heeft de raad gedelegeerd aanburgemeester en wethouders op grond van zijn bevoegdheid genoemd in artikel 156Gemeentewet.

Begripsbepalingen

De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van dit reglement, zijn integraalovergenomen van artikel 1.1 Wet BRP. Het betreft de begrippen Basisregistratie, ingeschrevene,ingezetene en derde.

Basisregistratie

Juridisch gezien is sprake van één Basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centraledoor het rijk beheerde en lokale door de gemeente Enkhuizen beheerde voorzieningen. Inde loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centralevoorziening.

Ingeschrevene en ingezetene

De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie.

Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebbenmet de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft inde gemeente Enkhuizen.

Derde

Een derde is elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene enelke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezagis bekleed.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

De Minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens vanpersonen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Enkhuizenwoonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerdop een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Enkhuizen op grondvan artikel 3.2 Wet BRP.

Zolang de Wet BRP door de gemeente Enkhuizen wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Enkhuizen beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.

Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Enkhuizen woonachtig zijn, moet de gemeente Enkhuizen het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht nemen.

Artikel 2 en 3. Gegevensverstrekking aan derden

Derden die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Enkhuizen. De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden al voorzien in de wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Enkhuizen. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die betreffende werkzaamheden uitvoeren.

Derden met schriftelijke toestemming

Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.

Beperkt set aan gegevens

Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de wet kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

Het Reglement BRP gemeente Enkhuizen, waarmee dit reglement kan worden geciteerd, treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

Aan het reglement wordt terugwerkende kracht toegekend tot en met 6 januari 2014, te wetende datum waarop de Wet BRP in werking trad en de Wet GBA en de Verordening Gemeentelijkebasisadministratie persoonsgegevens van de gemeente Enkhuizen vervielen. Hiermee wordt aan de verstrekkingen gedaan in de periode vanaf 6 januari 2014 tot de inwerkingtreding van dit reglement alsnog een adequate grondslag geboden. Terugwerkende kracht ligt hier in voor de hand, omdat enkel daarmee de voortdurende goede uitvoering van bepaalde gemeentelijke taken gewaarborgd is. Bovendien gaat het om een korte periode en zijn de verstrekkingen een voortzetting van de bestaande praktijk (zoals deze voorheen onder de Wet GBA plaatsvond).