Organisatie | Capelle aan den IJssel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Clientenparticipatie Sociale Zaken 2010 |
Citeertitel | Verordening Clientenparticipatie Sociale Zaken 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
1.Deze verordening vervangt de Verordening Cliëntenparticipatie WWB en Wsw.
1.Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-03-2015 | 16-03-2015 | intrekking | 28-06-2010 IJssel- en Lekstreek van 30 juni 2010 | Verzameling 2010, nummer 53 / b | |
01-07-2010 | 17-03-2015 | nieuwe regeling | 28-06-2010 IJssel- en Lekstreek van 30 juni 2010 | Verzameling 2010, nummer 53 / b |
Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken 2010
In deze verordening wordt verstaan onder:
cliënt: de persoon die behoort tot de personenkring als omschreven in artikel 7, eerste lid, van de Wet werk en bijstand, alsmede de persoon die een uitkering ontvangt op grond van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), alsmede de persoon die behoort tot de personenkring als omschreven in artikel 2 van de Wet investeren in jongeren;
Artikel 2 Taakveld en werkwijze
Het college draagt er zorg voor dat alle voorstellen tot nieuw of gewijzigd beleid met betrekking tot bovengenoemd beleidsterrein voorafgaande aan zijn beslissing, ter advisering worden voorgelegd aan de Cliëntenraad tenzij naar het oordeel van het hoofd van de afdeling advisering vooraf zal leiden tot een ongewenste vertraging in de dienstverlening naar de cliënten en Wsw-gerechtigden. In dat geval zal één en ander pas achteraf in de Cliëntenraad ter discussie worden gesteld.
Artikel 3 Samenstelling, benoeming, schorsing, zittingsduur en beëindiging van het lidmaatschap
De Cliëntenraad bestaat uit cliënten en Wsw-gerechtigden, vertegenwoordigers van organisaties van cliënten en Wsw-gerechtigden en vertegenwoordigers van organisaties die mede de belangen van cliënten en Wsw-gerechtigden behartigen, werknemersorganisaties en kerkelijke instellingen daaronder begrepen.
De Cliëntenraad bestaat uit ten minste veertien en ten hoogste negentien leden, waarvan minimaal vier en maximaal zes leden cliënt zijn, waarvan minimaal één cliënt en maximaal twee cliënten behoort/behoren tot de doelgroep van de Wet investeren in jongeren en minimaal één lid en maximaal twee leden Wsw-gerechtigde(n) is/zijn.
De leden van de Cliëntenraad worden op voordracht van de Cliëntenraad benoemd door het college. De Cliëntenraad benoemt hiervoor een benoemingscommissie bestaande uit drie van zijn leden. Deze commissie doet aan het college een bindende voordracht. Het werk van de benoemingscommissie is vertrouwelijk.
Cliëntenraad geen vertegenwoordiger heeft aangewezen, vervalt dat recht en zijn de overige wel in de Cliëntenraad vertegenwoordigde belangenorganisaties bevoegd uit hun midden het aantal leden van de Cliëntenraad aan te vullen. Hierbij dient het bepaalde in het eerste en tweede lid van dit artikel in ogenschouw te worden genomen.
Een lid van de Cliëntenraad kan op grond van disfunctioneren en/of het schaden van de werkzaamheden van de Cliëntenraad bij het college voorgedragen worden voor schorsing. Een dergelijk besluit dient door de Cliëntenraad met 2/3 van de aanwezige stemmen te worden genomen en wordt binnen 48 uur schriftelijk en gemotiveerd aan het lid meegedeeld.
De afdeling wijst een ambtelijk secretaris aan. Deze draagt er zorg voor dat de Cliëntenraad tijdig wordt voorzien van alle informatie die voor een goed functioneren van de Cliëntenraad noodzakelijk is, alsmede voor de verslaglegging van de vergaderingen.
Jaarlijks vóór 1 april brengt de Cliëntenraad aan het college verslag uit van zijn activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van het beschikbare budget.
1.Het college draagt er zorg voor dat cliënten en Wsw-gerechtigden die lid zijn of zijn geweest van de
Cliëntenraad hierdoor op geen enkele wijze worden benadeeld dan wel door de medewerkers van de afdeling onheus worden behandeld / bejegend.
2.De leden van de Cliëntenraad die cliënt zijn, behouden hun uitkeringsrechten gedurende de voorbereidingstijd op vergaderingen, het uitvoeren van werkzaamheden door de Cliëntenraad, de tijd waarin zij derden raadplegen en het deelnemen aan ad-hoc werkgroepen.
Het college evalueert eens per vier jaar het functioneren van de Cliëntenraad en eventueel vaker indien de Cliëntenraad of het college tussentijdse evaluatie nodig acht.
TOELICHTING VERORDENING CLIËNTENPARTICIPATIE SOCIALE ZAKEN
Aanleiding voor deze nieuwe verordening vormt de inwerkingtreding van de Wet investeren in jongeren op 1 oktober 2009. Doelstelling van deze wet is de duurzame arbeidsparticipatie in regulier werk van jongeren tot 27 jaar. Om dit te bereiken is in de wet een recht op een werkleeraanbod vastgelegd. Evenals in de WWB en Wsw is in de WIJ vastgelegd dat bij verordening regels moeten worden gesteld over de Cliëntenparticipatie.
Cliëntenparticipatie heeft tot doel dat cliënten en belangenorganisaties invloed kunnen uitoefenen op het lokale beleid op het terrein van Sociale Zaken en er meerwaarde wordt bereikt in de kwaliteit van de dienstverlening bij de uitvoering van de wetgeving.
De gemeente Capelle aan den IJssel hecht veel waarde aan Cliëntenparticipatie, reden waarom in 1996 de Cliëntenraad Sociale Zaken is opgericht.
Vanwege de grote verwantschap tussen WWB, Wsw en WIJ is ervoor gekozen de Cliëntenraad aan te
wijzen als orgaan dat belast is met de Cliëntenparticipatie van de jongeren. Dit heeft geresulteerd in een nieuwe verordening, die inhoudelijk niet afwijkt van de oude. De in de oude verordening beschreven taken, procedures en voorzieningen worden adequaat geacht voor de vertegenwoordiging van de jongeren en zijn daarom overgenomen in de nieuwe. Er heeft wel een toevoeging plaatsgevonden van twee vertegenwoordigers van jongeren, waarvan minimaal één een WIJ-cliënt zal zijn.
Daarnaast is de verordening op een aantal technische punten verbeterd, zonder dat inhoudelijke wijzigingen zijn aangebracht.
Voor de diverse omschrijvingen is aansluiting gezocht bij de formuleringen in de huidige praktijk en de bestaande verordeningen. Uit de definitie van cliënt in onderdeel c blijkt, dat als cliënt kan worden aangemerkt:
Artikel 2 Taakveld en werkwijze
Het doel van Cliëntenparticipatie is dat cliënten, Wsw-gerechtigden en belangenorganisaties invloed kunnen uitoefenen op lokaal beleid op het terrein van Sociale Zaken en er meerwaarde wordt bereikt in de kwaliteit van de dienstverlening bij de uitvoering van de wet. Ten behoeve van dit doel is er binnen de gemeente Capelle aan den IJssel een Cliëntenraad ingesteld.
Door inspraak van cliënten en Wsw-gerechtigden en betrokken belangenorganisaties kan de kwaliteit van het beleid en de dienstverlening verbeterd worden.
Het maken van voorlichtingsmateriaal voor cliënten is geen eenvoudige taak gelet op de diversiteit van het cliëntenbestand. De Cliëntenraad kan hier dan ook een waardevolle bijdrage leveren.
Jongeren communiceren veelal via internet. Om het voor hen aantrekkelijk te maken betrokken te zijn bij beleidsontwikkelingen op het gebied van de WIJ is ervoor gekozen deze manier van communiceren, in overleg met de Cliëntenraad, nader uit te werken.
De leden van de Cliëntenraad behartigen in het algemeen de belangen van alle cliënten en Wsw-gerechtigden, zoals genoemd in artikel 1, eerste lid, onderdelen c en h, van deze verordening. Hiermee zijn de bevoegdheden van de Cliëntenraad van algemene aard en niet van toepassing op belangenbehartiging van individuele klanten/Wsw-gerechtigden.
Het opstellen, vaststellen en implementeren van beleidsnota’s en verordeningen dient vaak binnen een kort tijdpad te gebeuren. Het kan voorkomen dat het vragen van advies aan de Cliëntenraad een ongewenste vertraging in de dienstverlening oplevert. Dit kan zich bijvoorbeeld voordoen als de Cliëntenraad pas over enkele weken zal vergaderen waardoor het uitbrengen van advies te lang op zich zou laten wachten. Hierdoor zouden bijvoorbeeld financiële belangen van cliënten en Wsw-gerechtigden geschaad worden. In dergelijke gevallen zal het desbetreffende stuk achteraf met de Cliëntenraad worden besproken.
Artikel 3 Samenstelling, benoeming, schorsing, zittingsduur en beëindiging van het lidmaatschap
Het college streeft naar een evenwichtige samenstelling van de Cliëntenraad. Dit betekent dat niet alleen uitkeringsgerechtigden en Wsw-gerechtigden participeren, maar ook dat vertegenwoordigers van belangenorganisaties, waaronder begrepen werknemersorganisaties en kerkelijke instellingen, bij de Cliëntenraad worden betrokken. Vandaar dat in de verordening een bepaling is opgenomen die de afspiegeling van de individuele cliënten en Cliëntenorganisaties dient te waarborgen.
Door deze samenstelling mag ervan uit gegaan worden dat alle taken die de Cliëntenraad toebedeeld heeft gekregen naar behoren kunnen worden uitgevoerd. Ten einde een organisatorisch overzichtelijk geheel te houden is het maximum aantal leden van de Cliëntenraad beperkt tot negentien personen. De hoeveelheid cliënten en Wsw-gerechtigden die kunnen participeren in de Cliëntenraad (respectievelijk drie tot vijf personen en één tot twee personen) is hiermee in een redelijke verhouding tot elkaar.
Gezien de speciale taak van de leden van de Cliëntenraad, namelijk de advisering van het college, is benoeming door het college gewenst.
De belangenorganisaties dragen rechtstreeks kandidaat-leden voor aan de benoemingscommissie van de Cliëntenraad.
Het werven van cliënten voor de Cliëntenraad vindt plaats via een advertentie in het plaatselijk huis-aan-huisblad. De benoemingscommissie van de Cliëntenraad maakt een selectie uit de kandidaten die zich aanmelden.
Ten einde de continuïteit van de Cliëntenraad te waarborgen is dit lid opgenomen.
Het spreekt voor zich dat cliënten en Wsw-gerechtigden die lid zijn van de Cliëntenraad en het college moeten adviseren over belangrijke onderwerpen op het terrein van Sociale Zaken, zelf niet - al dan niet opzettelijk - in strijd met de wet mogen hebben gehandeld.
Benoeming geschiedt voor een termijn van drie jaar, met een mogelijke herbenoeming voor nog eens tweemaal drie jaar. Voor deze termijnen is gekozen teneinde zoveel mogelijk mensen de gelegenheid te bieden te kunnen participeren. Na een onderbreking van drie jaar kunnen personen, die eerder deel uitmaakten van de Cliëntenraad zich wederom beschikbaar stellen.
Indien een lid van de Cliëntenraad de werkzaamheden van de Cliëntenraad schaadt of niet dan wel niet behoorlijk functioneert, kan dat lid worden voorgedragen voor schorsing. Hiermee wordt voorkomen dat een “storend” lid het (verder) functioneren van de Cliëntenraad verder schaadt.
Een lid behartigt de belangen van een groep Cliënten of een belangenorganisatie. Op het moment dat een lid niet langer deel uit maakt van een belangenorganisatie of niet langer cliënt is zal hierdoor de betrokkenheid en kennis van wat leeft bij de achterban afnemen. Het is daarom ongewenst dat het lid dan nog langer deel uit maakt van de Cliëntenraad.
Dit lid behoeft geen toelichting
Hoewel de leden van de Cliëntenraad geacht worden zonder last deel te nemen aan de vergaderingen moet het in voorkomende gevallen mogelijk zijn de achterban te raadplegen.
Het vormen van beleid is voorbehouden aan de raad. De taak van de Cliëntenraad is, onder andere, hun mening te geven over dit beleid. Een combinatie van functies is, gelet op mogelijke belangenverstrengeling, ongewenst.
In het kader van de re-integratie zijn in de Re-integratieverordening WWB en de Verordening Wet investeren in jongeren verschillende instrumenten ontwikkeld. Dat re-integratie, in de zin van sociale activering, óók mogelijk is door lid te worden van de Cliëntenraad is in dit lid uitdrukkelijk vastgelegd.
Artikel 5 De voorzitter en secretaris
De voorzitter en secretaris zijn lid van de Cliëntenraad en hebben beiden stemrecht. Indien het hoofd van de afdeling Sociale Zaken als waarnemend voorzitter optreedt, heeft hij enkel adviesrecht. De taak van de secretaris is een andere dan die van de ambtelijk secretaris, zoals bedoeld in artikel 6. De secretaris van de Cliëntenraad vertegenwoordigt de Cliëntenraad naar buiten toe. Hiertoe behoort bijvoorbeeld het ondertekenen van brieven namens de Cliëntenraad.
Voor het goed functioneren van de Cliëntenraad is het van belang dat de leden alle benodigde informatie tijdig ontvangen. Een medewerker van de afdeling Sociale Zaken vervult daarom de taak van (ambtelijk) secretaris van de Cliëntenraad. Omdat cliënten van de afdeling Sociale Zaken ook lid kunnen zijn van de Cliëntenraad, zal de ambtelijk secretaris bij de uitvoering van zijn dagelijkse werkzaamheden geen contacten met cliënten van de afdeling Sociale Zaken mogen onderhouden.
Ten einde de vergadercontinuïteit van de Cliëntenraad te waarborgen is dit lid opgenomen.
Het is van groot belang dat de leden van de Cliëntenraad zelf hun agenda kunnen vaststellen en dat zij ruim voor de vergadering over de agenda en de daarbij horende informatie kunnen beschikken. Het openbaar maken van vergaderingen gebeurt op de gebruikelijke wijze van aankondigen van vergaderingen binnen de gemeente Capelle aan den IJssel.
Het kan van belang zijn dat een lid van de Cliëntenraad bijvoorbeeld een ervaringsdeskundige uitnodigt om een mondelinge toelichting te geven over een onderwerp of een extern adviseur te raadplegen.
De Cliëntenraad kan het hoofd van de afdeling uitnodigen om over bepaalde onderwerpen een nadere toelichting te geven. Het hoofd van de afdeling kan zich doen vergezellen of vertegenwoordigen door een medewerker van de afdeling.
Naast het feit dat de Cliëntenraad kan besluiten dat vergaderingen besloten zijn, kunnen zij ook besluiten om bepaalde agendapunten in besloten kring te behandelen.
Om cliënten van de afdeling te motiveren zitting te nemen in de Cliëntenraad wordt aan hen een presentiegeld toegekend, dat niet in mindering zal worden gebracht op de periodieke uitkering.
Artikel 9 Budget en facilitering
De leden van de Cliëntenraad kunnen zelf bepalen op welke wijze het budget wordt besteed dat overblijft wanneer de presentiegelden zijn uitgekeerd.
De Cliëntenraad kan niet functioneren als zij niet beschikt over vergaderfaciliteiten, kopieerfaciliteiten e.d. Deze worden door de gemeente Capelle aan den IJssel beschikbaar gesteld.
Cliënten die een uitkering voor levensonderhoud ontvangen hebben allerlei verplichtingen die aan de uitkering zijn verbonden. Eén van de belangrijkste is dat zij weer zo snel mogelijk zelf in hun bestaan moeten voorzien. Hiervoor moeten zij solliciteren, bij- of omscholing volgen of afspraken met een
re-integratiebedrijf nakomen. De afspraken die hierover gemaakt worden verschillen per cliënt. Als bepaalde afspraken niet worden nagekomen, kan een verlaging (sanctie) op de uitkering worden toegepast. Om te voorkomen dat een cliënt die lid is van de Cliëntenraad zijn werkzaamheden voor de Cliëntenraad niet naar behoren kan uitvoeren vanwege het feit dat hij verplichtingen die aan de uitkering zijn verbonden dient na te komen, is dit lid opgenomen. Uiteraard staat voorop dat ook een cliënt die lid is van de Cliëntenraad zo snel mogelijk moet uitstromen naar betaalde arbeid.
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 13 Nadere regelgeving en geschillen
Dit artikel spreekt voor zich.
Dit artikel regelt de intrekking van de oude verordening en de inwerkingtreding van de nieuwe verordening. De nieuwe verordening treedt in werking de dag na de bekendmaking.