Organisatie | Olst-Wijhe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening klantenparticipatie WWB en WIJ gemeente Olst-Wijhe |
Citeertitel | Verordening klantenparticipatie WWB en WIJ gemeente Olst-Wijhe |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-07-2010 | 23-05-2013 | Nieuwe regeling | 21-06-2010 Huis-aan-Huis, 01-07-2010 | Raadsstuk 2010/46 |
De raad van de gemeente Olst-Wijhe;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 11/18 mei 2010;
overwegende dat het noodzakelijk is bij verordening regels te stellen aangaande de klantenparticipatie;
gelet op artikel 147, eerste lid, van de gemeentewet, artikel 47 van de Wet werk en bijstand en artikel 12 eerste lid, onderdeel d van de Wet investeren in jongeren,
vast te stellen de hierna volgende
Verordening klantenparticipatie WWB en WIJ gemeente Olst-Wijhe
Artikel 5 Periodiek overleg klantenraad
De klantenraad komt minimaal eenmaal per kwartaal bijeen voor periodiek overleg over de uitvoering van de wet door de gemeente.
Artikel 6 Standpunten klantenraad
De klantenraad kan aan het college gevraagd en ongevraagd zijn standpunten kenbaar maken over de uitvoering van de wet.
Artikel 8 Incidenteel overleg met de gemeente
De klantenraad kan incidenteel overleggen met beleidsambtenaar van de gemeente over voor de klantenraad relevante beleidsonderwerpen.
Artikel 9 Geheimhoudingsplicht
De klantenraad neemt kennis van het bepaalde in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht en zorgt dat zijn leden ook worden geïnformeerd over de hiervoor bedoelde geheimhoudingsplicht. Behalve na voorafgaande schriftelijke toestemming van de gemeente, zal de klantenraad informatie en gegevensdragers die hem ter beschikking staan niet aan derden kenbaar maken.
Artikel 10 Informatievoorziening door de gemeente
Door of namens het college wordt de klantenraad voorzien van de voor de uitvoering van zijn taak relevante informatie.
Artikel 12 Citeerwijze en inwerkingtreding
VERORDENING KLANTENPARTICIPATIE WET WERK EN BIJSTAND EN WET INVESTEREN IN JONGEREN GEMEENTE OLST-WIJHE
Bij de behandeling van de Wet werk en bijstand is naar aanleiding van een amendement van het Tweede-Kamerlid Bakker een artikel ingevoegd over cliëntenparticipatie. Doel van dit amendement is dat de klantenparticipatie bij de gemeenten op een lijn wordt gebracht met de Wet SUWI. Daarin wordt gesteld dat klantenparticipatie onmisbaar is in een uitvoeringsstructuur waarin de cliënt centraal staat.
Artikel 47 van de Wet werk en bijstand schrijft voor dat gemeenten bij verordening regels opstellen voor klantenparticipatie.
Op 1 oktober 2009 is de Wet investeren in jongeren in werking getreden. Artikel 12 van deze wet schrift voor dat gemeenten bij verordening regels opstellen voor klantenparticipatie.
De gemeente Olst-Wijhe hecht grote waarde aan klantenparticipatie. Met deze verordening wordt in feite geregeld wat de gemeente Olst-Wijhe al jaren doet, namelijk dat het college zich inspant voor het bestaan van een orgaan dat zich richt op de belangenbehartiging van bijstandsgerechtigden, jongeren met een werkleeraanbod op grond van de Wet investeren in jongeren, mensen met een uitkering op grond van de Algemene nabestaandenwet en andere werkloze werkzoekenden zonder uitkering die onder de werking van de WWB/WIJ vallen.
Dit artikel bevat enkele begripsomschrijvingen.
Artikel 2 Opdracht aan het college
Het college spant zich in voor klantenparticipatie door het bestaan van een klantenraad te bevorderen. De rechten en plichten die voortvloeien uit deze verordening zijn van toepassing op de klantenraad waarmee het college afspraken maakt om de belangenbehartiging voor een bepaalde periode uit te voeren.
De klantenraad kan zijn standpunten over de uitvoering van de wet aan het college kenbaar maken. Het gaat daarbij om een breed scala van onderwerpen die de klanten raken, zoals inkomensverstrekking, arbeidsre-integratie en fraudebestrijding.
De wijze waarop de klantenraad betrokken wordt, is beschreven in de verordening.
De klantenraad moet een rechtspersoon zijn zonder winstoogmerk. De doelstellingen moeten vastgelegd zijn en er mag geen winst behaald worden met de activiteiten die voor de klanten worden verricht.
De werkzaamheden van de klantenraad moeten gericht zijn op belangenbehartiging van klanten. Dit moet blijken uit de statuten.
Omdat het hier gaat om belangenbehartiging van klanten, is het wenselijk, dat de klantenraad bestaat uit leden van de doelgroep zelf en hun vertegenwoordigers. De werkzaamheden van deze vertegenwoordigers moeten gericht zijn op belangenbehartiging van klanten met betrekking tot de uitvoering van de wet door de gemeente. Dit moet blijken uit de statuten.
De gemeente hecht eraan dat de klantenraad ook de input vanuit andere expertises bij de belangenbehartiging te betrekt. Zo kunnen bijvoorbeeld (vertegenwoordigers van) mensen met een WAO-uitkering een belangrijke bijdrage leveren.
De gemeente ziet erop toe dat de samenstelling van de klantenraad in overeenstemming is met de eisen van dit artikel.
De klantenraad moet zorgen voor voldoende faciliteiten, zowel voor de leden als voor de klanten. De leden moeten kunnen vergaderen en de nodige informatie verzamelen. Voor de klanten moet een ontmoetingsruimte bestaan, die voor alle klanten toegankelijk is.
Daarnaast moet de klantenraad zowel schriftelijk, telefonisch, per fax als digitaal bereikbaar zijn voor leden, klanten en de gemeente.
Artikel 5 Periodiek overleg klantenraad
Om hun taak goed uit te kunnen oefenen, moeten de leden van de klantenraad periodiek bij elkaar komen voor overleg. Omdat in beginsel eenmaal per kwartaal overleg plaatsvindt tussen de klantenraad en de gemeente, is het van belang dat de leden ook minimaal zo vaak bij elkaar komen om de overleggen met de gemeente voor te bereiden.
Artikel 6 Standpunten klantenraad
De klantenraad heeft de bevoegdheid aan het college, gevraagd en ongevraagd, zijn standpunten over de uitvoering van de Wet werk en bijstand en de Wet investeren in jongeren kenbaar te maken. Wanneer de gemeente nieuwe plannen maakt, of veranderingen wil aanbrengen in de dienstverlening, en deze de belangen van klanten raken, kan het college de klantenraad vragen om zijn mening. In ieder geval vraagt het college de klantenraad zijn mening over het beleidsplan ter uitvoering van de Wet werk en bijstand en de Wet investeren in jongeren en de verantwoording daarvan. Andersom kan de klantenraad zijn standpunten aan het college kenbaar maken, wanneer hij van mening is dat de belangen van klanten geraakt worden door plannen van of uitvoering door de gemeente.
Het college betrekt de standpunten van de klantenraad in haar overwegingen, maar is er niet aan gehouden.
Artikel 7 Periodiek overleg met de gemeente
In dit artikel is geregeld dat de klantenraad periodiek overleg heeft met de gemeente. Op deze wijze wordt gewaarborgd dat de klantenraad en de gemeente, de laatste zowel op bestuurlijk als ambtelijk niveau, in ieder geval een bepaald aantal malen per jaar bijeen komen voor het voeren van overleg over de uitvoering van de wet door de gemeente.
Wanneer het duidelijk is dat bijeenkomen niet zinvol is, bijvoorbeeld in vakantietijd, kunnen partijen in gezamenlijk overleg besluiten dat het overleg niet plaatsvindt.
In beginsel voert de klantenraad tweemaal per jaar overleg met de wethouder. Het betreft hier de wethouder die sociale zaken en werkgelegenheid in portefeuille heeft.
Zowel de gemeente als de klantenraad kunnen agendapunten inbrengen.
Artikel 8 Incidenteel overleg met de gemeente
Het kan voorkomen dat de periodieke overleggen, zoals beschreven in artikel 8, niet afdoende of geschikt zijn om alle voor de klantenraad relevante onderwerpen aan de orde te stellen.
De periodieke overleggen zijn niet van dien aard dat daar alles tot in detail besproken kan worden. De klantenraad kan dan nader overleg plegen met de betrokken beleidsambtenaar.
Daarnaast is het mogelijk dat dringende beleidskeuzes gemaakt moeten worden in de periode tussen twee periodieke overleggen. Ook in dat geval kan de klantenraad de beleidsambtenaar sociale zaken tussentijds benaderen voor overleg.
Om een goed advies uit te kunnen brengen, neemt de cliëntenraad vaak in een vroeg stadium kennis van beleidsvoornemens. Daarvoor zullen vaak conceptbeleidsstukken overgelegd worden. Omdat beleid pas openbaar wordt na besluitvorming door het college, geldt tot dat moment voor de cliëntenraad de geheimhoudingsplicht.
Dit houdt onder andere in dat de klantenraad (de inhoud van) nog niet vastgestelde beleidsplannen niet verspreidt onder anderen dan zijn leden, en ook zijn leden zich aan de geheimhoudingsplicht houden. Voor specifiek deskundig advies kan de klantenraad een accountant of juridisch adviseur raadplegen. Deze dient zich dan ook aan de geheimhoudingsplicht te houden.
Na schriftelijke toestemming van de gemeente mag de klantenraad (de inhoud) van beleidsplannen openbaar maken. Een openbaar besluit van het college van burgemeester en wethouders mag beschouwd worden als schriftelijke goedkeuring van de gemeente.
Artikel 10 Informatievoorziening door de gemeente
Om zijn taak goed te kunnen uitvoeren, heeft de klantenraad informatie van de gemeente nodig. In ieder geval geeft het college de klantenraad het voorlichtingsmateriaal voor klanten en relevante conceptbeleidsstukken. Het gaat daarbij om conceptbeleidsstukken over de uitvoering van de wet, zoals het beleidsplan ter uitvoering van de Wet werk en bijstand en de Wet investeren in jongeren en de verantwoording daarvan.
In de subsidiebeschikking, zoals bedoeld in artikel 11, worden nadere afspraken gemaakt over welke informatie wordt verstrekt en wanneer en hoe deze wordt verstrekt.
Artikel 11 Gemeentelijke subsidie
Het college verstrekt subsidie ter tegemoetkoming in de kosten voor facilitering van de klantenraad. Hierbij moet gedacht worden aan een tegemoetkoming in de kosten voor huisvesting, faciliteiten, presentiegelden en secretariële ondersteuning.
Op deze subsidie is de geldende Algemene Subsidieverordening van de gemeente van toepassing. Dit betekent onder andere dat de klantenraad na afloop van ieder boekjaar een jaarverslag opstelt, voorzien van een accountantsverklaring.
Artikel 12 Citeerwijze en inwerkingtreding
Hier worden de naam van de verordening en de datum van inwerkingtreding geregeld.
Artikel 2 Opdracht aan het college
Artikel 3 Samenstelling klantenraad
Artikel 5 Periodiek overleg klantenraad
Artikel 6 Standpunten klantenraad
Artikel 7 Periodiek overleg met de gemeente
Artikel 8 Incidenteel overleg met de gemeente
Artikel 9 Geheimhoudingsplicht
Artikel 10 Informatievoorziening door de gemeente