Organisatie | 's-Gravenhage |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling vergoeding beschikbaarheidsdiensten 2013 |
Citeertitel | Regeling vergoeding beschikbaarheidsdiensten |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
het in opdracht voor de dienst beschikbaar en zo spoedig mogelijk inzetbaar zijn buiten de voor zijn betrekking vastgestelde werktijd als bedoeld in artikel 15:1:10, tweede lid, onder c van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Den Haag;
artikel 15:1:10, tweede lid, onder c van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Den Haag;
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2013 | 01-10-2013 | Regeling | 09-07-2013 Onbekend | B&W besluit |
HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS,
gelet op het bepaalde in artikel 3:3:1 en artikel 15:1:10, tweede lid, onder c van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Den Haag en artikel 4:4 van de Beloningsregeling;
mede gelet op het gestelde in artikel 125 Ambtenarenwet juncto 160 Gemeentewet;
HOOFDSTUK 3 Algemene vergoeding beschikbaarheidsdiensten
Indien gedurende een beschikbaarheidsdienst werkzaamheden worden verricht heeft de ambtenaar op wie de artikelen 3:2 en 3:2:1 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Den Haag van toepassing zijn, aanspraak op een overwerkvergoeding overeenkomstig deze bepalingen.
De ambtenaar die gesalarieerd wordt volgens salarisschaal 10 of hoger ontvangt voor elk uur een vergoeding van 100% van het uursalaris.
Bijlage behorende bij Artikel 3:1 van de Regeling vergoeding beschikbaarheidsdiensten
Toelichting Regeling vergoeding beschikbaarheidsdiensten
De Regeling vergoeding beschikbaarheidsdiensten vervangt de Regeling wachtdienstvergoeding en de Regeling wachtdienstvergoeding artsen. De term wachtdiensten is in de nieuwe regeling vervangen door de term beschikbaarheidsdiensten. Hiermee wordt aangesloten bij de terminologie van artikel 15:1:10 tweede lid van de ARG. Dit artikellid geeft de basis voor de beschikbaarheidsdiensten.
Nieuw is dat er per soort beschikbaarheidsdienst bepaald kan worden op welk functioneel salarisniveau de vergoeding wordt vastgesteld. Dit is het waarderingsniveau voor de vergoeding. In de meeste gevallen zal dit waarderingsniveau overeenkomen met de voor de ambtenaar geldende functionele salarisschaal.
In bijzondere gevallen kan een ambtenaar worden aangewezen om beschikbaarheidsdiensten te verrichten die niet voortkomen uit de eigen functie, maar uit een functie met een andere functionele salarisschaal. In die gevallen wordt de vergoeding gebaseerd op de functionele salarisschaal die voor de andere functie geldt.
Met het vaststellen van de hoogte van de vergoeding is aansluiting gezocht bij een al bestaande representatieve regeling binnen de gemeente Den Haag. De vergoeding voor beschikbaarheidsdiensten in de CAO voor ambulancemedewerkers geldt derhalve nu als uitgangspunt voor de nieuwe vergoeding.
De beschikbaarheidsvergoedingen voor de diverse waarderingsniveau’s zijn hier verhoudingsgewijs van afgeleid.
Conform de CAO voor ambulancemedewerkers zijn er vergoedingsbedragen voor beschikbaarheids-diensten op doordeweekse dagen, in het weekend of op feestdagen. Voor de definitie van feestdagen wordt verwezen naar artikel 4:2:1 derde en vierde lid van de ARG.
Voor de uren waarop tijdens de beschikbaarheidsdienst arbeid wordt verricht bestaat recht op een overwerkvergoeding. De medewerkers die gelet op hun salarisschaalindeling geen recht op een overwerkvergoeding hebben, ontvangen voor de uren waarop tijdens de beschikbaarheidsdienst arbeid wordt verricht (uitrukuren) een vergoeding van 100% van het uursalaris van het waarderingsniveau.
Indien deze daadwerkelijke werkzaamheden tijdens een beschikbaarheidsdienst langer dan 6 uur duren,
dan wordt deze situatie beschouwd als invulling van de normale werkdag. Gezien de belastende omstandigheden hoeft de medewerker de werkdag daarop dan geen werkzaamheden te verrichten.
Dit betekent echter dat over deze 6 uren dan geen recht op overwerkvergoeding of de 100% vergoeding bestaat. Voor het aantal uren dat de 6 uur overstijgt heeft de medewerker wel recht op voornoemde vergoeding.
Het opnemen van de vergoedingsregels voor beschikbaarheidsdiensten door artsen in de Regeling vergoeding beschikbaarheidsdiensten is het gevolg van de doelstelling te komen tot minder regels.
Door de beschikbaarheidsvergoeding te koppelen aan een waarderingsniveau kunnen de vergoedingsregels voor beschikbaarheidsdiensten voor alle medewerkers in één regeling worden opgenomen.
Een medewerker die beschikbaarheidsdiensten verricht heeft op grond van artikel 6:2:1, lid 4 van de ARG aanspraak op 14,4 uur extra vakantie. Deze bepaling is omwille van een volledig beeld van de vergoedingen ook in deze regeling opgenomen.
De vergoeding voor beschikbaarheidsdiensten is variabel maar behoort tot het pensioengevend inkomen.
Tijdens ziekte vindt doorbetaling van de vergoeding voor beschikbaarheidsdiensten plaats, waarbij de hoogte wordt bepaald aan de hand van de vergoeding over het voorafgaande kalenderjaar. De berekening van de vergoeding na elke ziekteperiode is als volgt:
Hiermee wordt aangesloten bij de regeling van artikel 7:8:1 van de ARG van doorbetaling van bepaalde toelagen tijdens ziekte.
De Regeling vergoeding beschikbaarheidsdiensten is beperkt tot reguliere beschikbaarheidsdiensten. Beschikbaarheidsdiensten in tijden van oorlog, oorlogsgevaar of andere buitengewone omstandigheden of in het kader van de Wet rampen of zware ongevallen vallen er buiten.