Organisatie | Velsen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Toetsingskader garanties, borgstellingen en verstrekking van geldleningen |
Citeertitel | Toetsingskader garanties, borgstellingen en verstrekking van geldleningen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen.
Gemeentewet, artikel 212
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-03-2014 | 08-02-2019 | nieuwe regeling | 06-03-2014 Elektronisch gemeenteblad, 13 maart 2014 | R14.016 |
Het huidige Toetsingskader garantieverstrekkingen, borgstellingen en verstrekking van geldleningen van de gemeente Velsen is vastgesteld in 2002. In het vervolg wordt dit kader aangeduid met toetsings-kader.
Sindsdien is het duale stelsel ingevoerd en geven maatschappelijke en juridische ontwikkelingen aanleiding om het toetsingskader (opnieuw) vast te stellen.
Er wordt met dit kader recht gedaan aan de bevoegdheid van het college om privaatrechtelijke handelingen aan te gaan. Binnen dit gestelde kader kan het college opereren.
De kern van de nota omvat toetsingscriteria waarop garanties, borgstellingen en geldleningen worden verstrekt. Hiermee heeft deze nota een aan het college kaderstellend karakter inzake dit beleidsveld, hetgeen de vorige nota vanwege het monisme nog niet omvatte.
De gemeente hanteert het verlenen van garanties en het verstrekken van geldleningen als instrument om rechtspersonen in de gemeente te ondersteunen hun doelstellingen te verwezenlijken. Het doel waarvoor deze instrumenten worden gebruikt moeten passen binnen het gemeentelijke beleid uit hoofde van de publieke taak van de gemeente.
Deze nota is opgesteld om een toetsingskader vast te stellen, dat als afwegingskader kan fungeren.
Indien een geldlening, borgstelling of garantstelling een bedrag hoger dan € 500.000 betreft zal de raad eerst om een zienswijze worden gevraagd. Aanvragen van eenzelfde aanvrager die binnen een periode van een jaar worden ingediend zullen als één aanvraag worden behandeld. Voor borgstellingen in het kader van het Waarborgfonds Sociale Woningbouw geldt dat er geen zienswijze wordt gevraagd.
Inzake de borgstellingen aan het waarborgfonds voor de Woningbouw gaat het college een over-eenkomst aan met het waarborgfonds waarin ondermeer vast ligt dat corporaties rechtstreeks een borgstelling bij dit fonds kunnen aanvragen tot een limiet per jaar. Het college besluit jaarlijks over deze limiet per corporatie.
Specifieke uitgangspunten per aanvraag
Het verzoek om een borgstelling of geldlening wordt alleen in behandeling genomen na het indienen van een schriftelijke aanvraag met de daarbij behorende documenten. Aanbevolen wordt om, voordat een definitieve aanvraag wordt ingediend, een voorlopige aanvraag te doen met als bijlage relevante financiële informatie.
Bijlage 2: Achtergrondinformatie
B. Wettelijk en juridisch kader
Een uitgebreide uitwerking van relevante wetsartikelen voor het verlenen van een borgstelling, lening of garantie, is opgenomen in de bijlage 1.
In deze bijlage zijn artikelen opgenomen uit de volgende wetgeving:
Toelichting wettelijk/juridisch kader:
Een van de belangrijkste nieuwe aspecten in de Europese richtlijnen is de mogelijke aanwezigheid van staatssteun bij het verlenen van een borgstelling, lening of garantie.
Het artikel 107 van het verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) is hier voornamelijk van belang.
Tevens is er in 2004 vanuit het ministerie en de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond, een Nationaal Referentiekader Steun aan betaald voetbal, verschenen waarin een checklist tot steun aan een betaalde voetbalorganisatie toegelicht is. Indien een betaald voetbalorganisatie een beroep zou doen op de gemeente Velsen is het van belang dit Referentiekader als leidraad te nemen.
Het verlenen van overheidsgaranties is een vorm van subsidiëring. Dit geldt ook voor de renteloze of laagrentende gemeentelijke geldleningen. De Awb bepaalt, dat subsidies slechts verstrekt kunnen worden op grond van een wettelijk voorschrift, dat regelt voor welke activiteiten ‘subsidie’ kan worden verstrekt. Ook kan een ‘subsidieplafond’ worden vastgesteld. Dit is vastgelegd in de Algemene Subsidieverordening Velsen 2013.
De garantieverstrekking, dat wil zeggen, de overeenkomst met de geldgever, die ter uitvoering van de beschikking tot ‘subsidieverlening’ verlangd wordt is een privaatrechtelijke rechtshandeling.
Volgens de Gemeentewet is dit een bevoegdheid van het college.
Verder geeft de Gemeentewet aan dat, indien de raad daarom verzoekt of indien de uitoefening van deze bevoegdheid ingrijpende gevolgen kan hebben voor de gemeente, het college geen besluit neemt dan nadat de raad zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college heeft kunnen brengen (de zogenaamde ‘voorhangprocedure’).
De in deze notitie voorgestelde en geformuleerde kaderstelling inzake borgstellingen en geldlening van de gemeente Velsen, wordt toegepast op grond van de algemene subsidieverordening. De regels zijn na inwerkingtreding van toepassing op alle aanvragen voor garanties borgstellingen of geldleningen.
Het college is belast met de uitvoering en stelt beleidsregels vast.
Het verlenen van een borgstelling is geregeld in het Burgerlijk Wetboek. Uit het betreffende artikel volgt dat borgtocht de overeenkomst is waarbij de ene partij (de borg) zich tegenover de ander partij (de schuldeiser) verbindt tot nakoming van een verbintenis die een derde (de hoofdschuldenaar) tegenover de schuldeiser heeft of zal krijgen. De hoofdschuldenaar is geen partij bij de overeenkomst van borgtocht.
Garantieverstrekking en leningen:
Het verstrekken van borgstellingen, garantiestellingen en leningen is een privaatrechtelijke rechtshandeling. In de Gemeentewet is vastgelegd dat deze privaatrechtelijke rechtshandelingen door het college van burgemeester en wethouders worden uitgevoerd.
Bij verstrekking van borgstellingen, garantieverstrekking en leningen moet gehandeld worden vanuit de volgende overwegingen:
Instellingen kunnen in de huidige situatie terecht bij de diverse waarborgfondsen.
De gemeente Velsen zal bij een verzoek om borg, achtervang of lening, een aanvragende partij verwijzen naar deze waarborgfondsen.
Hier volgt een korte opsomming van de bekendste waarborgfondsen die landelijk actief zijn.
Waarborgfonds Sociale Woningbouw - www.wsw.nl
Het WSW geeft garanties aan financiers, die woningcorporaties leningen verstrekken voor sociale woningbouwprojecten en leningen voor maatschappelijk vastgoed. Dankzij deze garanties kunnen corporaties geld lenen tegen gunstige voorwaarden. Het WSW beschikt op deze wijze over een solide zekerheidsstructuur. De garanties van het WSW staan dan ook zeer hoog aangeschreven. ’s Werelds belangrijkste kredietbeoordelaars Standard & Poor’s en Moody’s Investors Service hebben het WSW hun hoogste ratings, respectievelijk Triple-A en Aaa, toegekend. De gemeente Velsen participeert in de achtervang op het gebied van de WSW.
Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen – (WEW)
De Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen is de stichting die de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) afgeeft. Het bestuur van de WEW bestaat uit de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, de Nederlandse Vereniging van Banken, het ministerie van Vrom en de Vereniging Eigen Huis. VNG en het Rijk hebben afgesproken om de achtervangfunctie van gemeenten bij nieuwe Nationale Hypotheek Garanties te beëindigen met ingang van 1 januari 2011.
In het Bestuurlijk overleg financiële verhoudingen is de datum 1 januari 2011 definitief vastgesteld. Hierbij is afgesproken dat de NHG wordt gecontinueerd met een 100% achtervangfunctie van het Rijk. Bij alle - tot 1 januari 2011 - verstrekte NHG's blijft de gemeentelijke achtervangfunctie gelden.
Waarborgfonds voor de Zorg – www.wfz.nl
Het waarborgfonds voor de Zorgsector (WFZ) is een onafhankelijk instituut, dat zorgstellingen de mogelijkheid biedt voordelige leningen af te sluiten. Het WFZ doet dit door de geldgevers de betaling van rente en aflossing te garanderen.
Waarborgfonds Kinderopvang – www.waarborgfondskinderopvang.nl
Het waarborgfonds kinderopvang ondersteunt organisaties die investeren in de opvang en de ontwikkeling van kinderen. Zij richten zich daarbij op goed ondernemerschap, verantwoord investeren en kwaliteit van huisvesting.
Het waarborgfonds verstrekt zekerheidsproducten en stelt kennis en expertise beschikbaar en faciliteert samenwerking tussen betrokken organisaties en sectoren. Verder wordt er onderzoek gedaan en wordt innovatie geïnitieerd en gestimuleerd.
Stichting Waarborgfonds HBO - www.waarborgfonds-hbo.nl
De Stichting Waarborgfonds HBO (het Waarborgfonds) heeft statutair ten doel zich borg te stellen ten gunste van geldgevers voor geldleningen die worden verkregen door de hogescholen voor zover het de bekostigde instellingen als bedoeld in artikel 1.8 van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek betreft. Het Waarborgfonds is opgericht in verband met de overdracht van het economisch claimrecht van het onroerend goed aan de HBO-instellingen, de zogenaamde OKF-operatie.
Stichting Waarborgfonds Sport – www.sws.nl
Stichting Waarborgfonds Sport (SWS) onderzoekt de financiële haalbaarheid van sportaccommodaties met betrekking tot de bouw, aanleg, renovatie en/of aankoop hiervan.
Het SWS staat zelfs borg voor 50% van de financiering ten gunste van de aanvragende organisaties, indien positief wordt geadviseerd op de aanvraag.
Nationaal Restauratiefonds – www.restauratiefonds.nl
Het Nationaal Restauratiefonds adviseert en ondersteunt gemeenten, provincies en andere professionele partijen bij de financiële consequenties van erfgoedbeleid. Het fonds beheert subsidieadministraties en regionale restauratiefondsen.
Indien een verzoek om garantiestelling door een van de voorliggende waarborgfondsen wordt geweigerd, dan zal de gemeente Velsen in principe het oordeel van het waarborgfonds volgen.
In het kader van een zwaarwegend publiek belang kan door de raad een ander besluit genomen worden.
Bijlage 3: Relevante regelgeving
Europese wet: Steunmaatregelen van de Staten
de afwijkingen waarin de Verdragen voorzien, zijn steunmaatregelen van de staten of in welke vorm ook met staatsmiddelen bekostigd, die de mededinging door begunstiging van bepaalde ondernemingen of bepaalde producties vervalsen of dreigen te vervalsen, onverenigbaar met de gemeenschappelijke markt, voor zover deze steun het handelsverkeer tussen de lidstaten ongunstig beïnvloedt.
Onder subsidie wordt verstaan: de aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten.
Het verlenen van overheidsgaranties en borgstellingen is een vorm van subsidiëring. Dit geldt ook voor de renteloze of laagrentende gemeentelijke geldleningen. De Awb bepaalt, dat subsidies slechts verstrekt kunnen worden op grond van een wettelijk voorschrift dat regelt voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt. Ook kan een subsidieplafond worden vastgesteld.
Artikel 160: (geldend op 7 mei 2010)
Het college besluit slechts tot de oprichting van en de deelneming in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen, indien dat in het bijzonder aangewezen moet worden geacht voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang. Het besluit wordt niet genomen dan nadat de raad een ontwerpbesluit is toegezonden en in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen.
Zij geven de raad vooraf inlichtingen over de uitoefening van de bevoegdheden, bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder e, f, g en h, indien de raad daarom verzoekt of indien de uitoefening ingrijpende gevolgen kan hebben voor de gemeente. In het laatste geval neemt het college geen besluit dan nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen.
De artikelen 160 en 169 van de gemeentewet zijn hier dus van belang.
Echter volgens het rapport van bevindingen van PWC is het aan het college om te beoordelen of een besluit ingrijpende gevolgen kan hebben voor een gemeente.
Gelet op de gemeentewet en de opmerkingen van het PWC rapport is het van belang dat de gemeenteraad de kaders vaststelt waarbinnen het college kan handelen.
Boek 7.titel 14. Borgtocht; Afdeling 1. Algemene bepalingen;
Bij het verlenen van een garantie moet ook rekening gehouden worden met de bepalingen van de Wet Financiering Decentrale Overheden (FIDO) en aan het hieruit voortvloeiende Besluit leningsvoorwaarden decentrale overheden.
Openbare lichamen kunnen derivaten hanteren of, in afwijking van het eerste lid, middelen uitzetten anders dan ten behoeve van de publieke taak, indien deze uitzettingen of derivaten een prudent karakter hebben en niet zijn gericht op het genereren van inkomen door het lopen van overmatig risico. Ter zake van de uitvoering van dit lid worden bij ministeriële regeling nadere regels gesteld.
Openbare lichamen kunnen geldleningen slechts aangaan en verstrekken, dan wel de nakoming van uit geldleningen voortvloeiende verplichtingen ten aanzien van de betaling van rente en aflossing slechts garanderen, indien de geldleningen voldoen aan de daarvoor bij algemene maatregel van bestuur te stellen regels.
1.j. De ondernemingsraad wordt door de ondernemer in de gelegenheid gesteld advies uit te brengen over elk door hem voorgenomen besluit tot: ‘Het verstrekken van een belangrijk krediet en het stellen van zekerheid voor belangrijke schulden van een andere ondernemer, tenzij dit geschiedt in de normale uitoefening van werkzaamheden in de onderneming’.