Organisatie | Achtkarspelen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatbesluit |
Citeertitel | Onbekend |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-08-2013 | 02-06-2015 | Onbekend | 06-08-2013 Onbekend | Onbekend |
Bijlage: Overzicht mandaatbesluiten per afdeling 1. INLEIDING
Het Algemeen Mandaatbesluit is laatstelijk (gewijzigd) vastgesteld op 2 november 2010. In verband met diverse wijzigingen op gebied van regelgeving is het “overzicht (onder)mandaten” geactualiseerd.
Dit rapport bestaat uit de volgende onderdelen.
2. JURIDISCHE EN ORGANISATORISCHE ASPECTEN
2.1 Begrippen delegatie en mandaat
Delegatie en mandaat zijn geregeld in hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Onder delegatie wordt verstaan: het overdragen door een bestuursorgaan van zijn bevoegdheid tot het nemen van besluiten aan een ander die deze onder eigen verantwoordelijkheid uitoefent (art 10:13 Awb).
Met de woorden “onder eigen verantwoordelijkheid” wordt het verschil tussen delegatie en mandaat aangegeven: bij delegatie verliest het bestuursorgaan dat overdraagt zijn bevoegdheid en verantwoordelijkheid (zolang het delegatiebesluit in stand is), terwijl dat bij mandaat niet het geval is (zie hieronder).
Delegatie aan ondergeschikten is niet toegestaan (art. 10:14 Awb). Dit heeft te maken met het hiervoor genoemde karakter van delegatie dat de bevoegdheid onder eigen verantwoordelijkheid wordt uitgeoefend door degene die de bevoegdheid gedelegeerd krijgt. Dit verdraagt zich niet met een hiërarchische ondergeschiktheidrelatie.
Delegatie is slechts toegestaan als dit bij wettelijk voorschrift mogelijk is gemaakt (art. 10:15 Awb). De wetgever heeft een bevoegdheid immers niet voor niets aan een bepaald bestuursorgaan toebedeeld en moet daarom ook instemmen met een eventuele delegatiemogelijkheid.
Zo bepaalt artikel 156 van de Gemeentewet dat de raad aan B&W of een bestuurscommissie bevoegdheden van de raad kan overdragen, tenzij de aard van de bevoegdheid zich daartegen verzet. In datzelfde artikel is tegelijkertijd een aantal bevoegdheden opgenoemd die niet kunnen worden overgedragen, omdat de wetgever die kennelijk exclusief aan de raad wilde voorbehouden (bijvoorbeeld het vaststellen of wijzigen van de begroting).
Mandaat is de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan besluiten te nemen (art. 10:1 Awb).
In tegenstelling tot delegatie blijft de mandaatgever bevoegd de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen. Dit is de kern van mandaat, dat immers een vertegenwoordigingsfiguur is.
Mandaat kan dus aan ondergeschikten worden verleend en zelfs aan personen of functies die niet vallen onder de verantwoordelijkheid van de mandaatgever.
Mandaat kan niet worden verleend als een wettelijk voorschrift dat bepaalt of als de aard van de bevoegdheid zich tegen de mandaatverlening verzet.
De Awb noemt een aantal gevallen waarbij mandaat niet mogelijk is (art. 10:3 Awb).
Wanneer de aard van een bevoegdheid zich tegen mandaat verzet is niet eenvoudig aan te geven. Meestal gaat het om zware bevoegdheden, die de wetgever om die reden uitdrukkelijk aan een bepaald bestuursorgaan heeft opgedragen.
De Awb maakt een onderscheid tussen afdoeningsmandaat en ondertekeningsmandaat.
Afdoeningsmandaat is het gewone mandaat zoals hiervoor omschreven: de gemandateerde neemt zelf het besluit namens het bestuursorgaan. Bij ondertekeningsmandaat neemt het bestuursorgaan zelf het besluit, alleen de schriftelijke afdoening en ondertekening daarvan gebeurt door een ander. Deze methode wordt gebruikt voor die gevallen waarin de wet mandaat niet toestaat, maar waarbij ter ontlasting van het bestuursorgaan de afdoening door ambtenaren plaatsvindt.
In onze gemeente is alleen sprake van afdoeningsmandaat.
Een van de gevolgen van de dualiseringsoperatie is dat de bestuursbevoegdheden zoveel mogelijk bij het college van burgemeester en wethouders zijn neergelegd. Bestuursbevoegdheden zijn uitvoerende bevoegdheden, bevoegdheden tot het nemen van concrete beslissingen en de vaststelling van beleidsregels ter uitvoering van die bestuursbevoegdheden. Voorbeeld: de aan- en verkoop van een stuk grond.
In de oude situatie (voor 7 maart 2002) behoorde een aantal bestuursbevoegdheden (zoals bijvoorbeeld het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen) tot de bevoegdheden van de raad. Er was dan een delegatiebesluit nodig om deze bevoegdheden over te dragen aan het college.
De in de Gemeentewet opgenomen bestuursbevoegdheden zijn sinds 7 maart 2002 bij het college neergelegd, zodat de delegatiebesluiten van de raad die daarop betrekking hebben overbodig zijn geworden.
Voor de overdracht aan het college van de gemeentelijke bestuursbevoegdheden die bij bijzondere wet zijn opgedragen is op 8 maart 2006 de Wet dualisering gemeentelijke medebewindsbevoegdheden in werking getreden. Vooruit lopend op de inwerkingtreding van de nieuwe wet zijn bij raadsbesluit van 24 april 2003 de in het toenmalig wetsontwerp genoemde bestuursbevoegdheden aan het college gedelegeerd.
2.3. Uitgangspunten verlening mandaat
In de Organisatieverordening Achtkarspelen is vastgelegd dat het algemeen beheer van de bestuursdienst berust bij de directeur/secretaris. De bevoegdheden van de afdelingsmanagers zijn afgeleid van die van de directeur/secretaris. Het ligt daarom voor de hand dat het mandaat voor de uitvoering van bestuursbevoegdheden door het bevoegde bestuursorgaan in beginsel aan hem wordt verleend. De directeur/secretaris kan een of meer van de aan hem gemandateerde bevoegdheden ondermandateren aan een afdelingsmanager, of teamleider, die in overeenstemming met de directeur bevoegd is ondermandaat te verlenen aan de functionaris die de bevoegdheden feitelijk uitvoert.
De belangrijkste uitgangspunten waaronder mandaat wordt verleend luiden als volgt.
Bij mandatering wordt in beginsel de gehele uitvoering van de bevoegdheid gemandateerd, inclusief het toepassen van bestuursdwang/het opleggen van een dwangsom. Bij ondermandaat geldt dit beginsel niet, degene die ondermandaat verleent kan deze bevoegdheden aan zich houden, zoals het ook mogelijk is andere voorwaarden aan het ondermandaat te verbinden.
Indien over het te nemen besluit geen overeenstemming kan worden bereikt tussen de betrokken afdelingen, dan wordt het voorgenomen besluit aan het directeur/secretaris voorgelegd. Deze neemt het besluit vervolgens zelf (krachtens mandaat) of beslist dat het besluit door het college van B&W moet worden genomen.
5.Alle mandaten en ondermandaten zijn vastgelegd in de bijlagen van het mandaatbesluit.
Mandaatbesluiten zijn besluiten in de zin van de Awb en werken dus pas nadat zij bekend zijn gemaakt. Omdat het voor de burgers als mogelijke belanghebbenden ook van belang is dat zij kennis kunnen nemen van de bevoegdheidverdeling binnen de gemeente, zal de vaststelling van het mandaatbesluit bekend moeten worden gemaakt op de gemeentelijke infopagina. Het besluit zelf zal ter inzage worden gelegd en op de gemeentelijke website worden geplaatst.
Het mandaatbesluit zal zo mogelijk jaarlijks worden geactualiseerd en voor zover nodig aangepast. Daarnaast is het mogelijk dat het door ontwikkelingen op het gebied van regelgeving en organisatie noodzakelijk is tussentijdse wijzingen aan te brengen.
ALGEMEEN MANDAATBESLUIT ACHTKARSPELEN
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Achtkarspelen;
gelet op het bepaalde in Afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
gelezen het advies van de directeur/secretaris;
vast te stellen het volgende " Algemeen mandaatbesluit gemeente Achtkarspelen "
De directeur/secretaris beslist in de in het vijfde lid genoemde gevallen, indien sprake is van ondermandaat, of het besluit door het bestuursorgaan zelf wordt genomen.
Dit artikel geeft de belangrijkste (politieke) randvoorwaarden voor mandaatverlening. Alle bevoegdheden moeten in het licht van deze bepaling worden uitgeoefend.
Artikel 2 Onderlinge afstemming
Indien over het te nemen besluit geen overeenstemming kan worden bereikt tussen de betrokken afdelingen, dan wordt het voorgenomen besluit aan voorgelegd aan de directeur/secretaris. Deze neemt het besluit vervolgens zelf (krachtens mandaat) of beslist dat het besluit door het bestuursorgaan zelf wordt genomen.
Onder uitvoering van een regeling wordt in ieder geval mede verstaan:
het voeren van correspondentie in het kader van de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden.
Uitgangspunt is dat bevoegdheden ter uitvoering van de dagelijkse werkzaamheden in algemene zin worden gemandateerd, steeds weer onder volledige verantwoordelijkheid van het betrokken bestuursorgaan. De in dit artikel genoemde bevoegdheden zijn niet limitatief bedoeld.
De directeur/secretaris en de afdelingsmanagers blijven verantwoordelijk voor de in ondermandaat uitgeoefende bevoegdheden.
Bij het verlenen van ondermandaat is het de bedoeling dat een afdelingsmanager ondermandaat verleent aan de functie waar inhoudelijk het besluit wordt genomen. Dit laat onverlet het algemeen bestuursrechtelijk beginsel dat leidinggevenden met betrekking tot de uitoefening van de bevoegdheid instructies kunnen geven aan de functionaris die door middel van het ondermandaat bevoegd is geraakt.
Verder moet bij het verlenen van ondermandaat worden gelet op eventueel noodzakelijke functiescheidingen.
In dit artikel wordt uitdrukkelijk de mogelijkheid van toepassing van bestuursdwang/opleggen dwangsom aan de uitvoering gekoppeld. Hierbij geldt overigens des te meer dat een voornemen tot het toepassen van een dergelijke maatregel vooraf aan het bevoegde bestuursorgaan moet worden voorgelegd als er mogelijk politiek/bestuurlijke en/of budgettaire gevolgen zijn.
Mandaatbesluiten en besluiten tot het verlenen van ondermandaat worden bekend gemaakt door middel van een publicatie op de gemeentelijke infopagina en worden ter inzage gelegd in het gemeentehuis.
Burgemeester en wethouders van Achtkarspelen,
de burgemeester, de secretaris,
G.Gerbrandy E.H.C. van der Laan
Verklaring gebruikte aanduidingen
B&W :Burgemeester en wethouders
CAK :Centraal Administratie Kantoor
Chef politieteams :Chefs van de politieteams in de basispolitiezorg van de politie
Hulpofficier :Hulpofficier van justitie
Korpschef :Korpschef van politie Fryslân
Sociale Recherche :Samenwerkingsverband Sociale Recherche onder het B&W