Organisatie | Bladel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Bladel |
Citeertitel | Financiële verordening gemeente Bladel 2008 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
De oorspronkelijke tekst van de Financiële verordening gemeente Bladel 2008 is vastgesteld op 13 december 2007. Regeling vervangt de Financiële verordening gemeente Bladel vastgesteld op 11 december 2003.
Gemeentewet, art. 212
Kadernota;
Kaders inkoop- en aanbestedingsbeleid;
Treasurystatuut
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 01-01-2015 | intrekking | 06-11-2014 | R2014.104 | |
18-07-2010 | 01-01-2009 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 17-12-2009 De Lantaarn, 17 juli 2010 | R2009.087 |
De raad van de gemeente Bladel;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 9 oktober 2007;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 27 oktober 2009;
gelet op artikel 212 van de Gemeentewet;
Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Bladel.
Artikel 4 Autorisatie begroting en investeringskredieten
Bij de begrotingsbehandeling geeft de raad aan van welke nieuwe investeringen hij op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen. De overige nieuwe investeringen worden bij de begrotingsbehandeling met het vaststellen van de financiële positie geautoriseerd.
Artikel 5 Tussentijdse rapportage
Deze rapportages gaan in op afwijkingen ten opzichte van de begroting, zowel voor wat betreft hetgeen uitgevoerd dient te worden om de programma’s te realiseren als hetgeen die uitvoering mag kosten (de baten en lasten) en indien daar aanleiding voor is, hetgeen per programma bereikt dient te worden (de geleverde prestaties en maatschappelijke effecten). De rapportage bevat eventueel voorstellen om dienovereenkomstig aanpassingen te doen.
Het college legt verantwoording af over de uitvoering van de programma’s in de programmaverantwoording (jaarverslag / jaarrekening). In de verantwoording besteedt het college aandacht aan: a. wat is bereikt;
c. wat de lasten en baten zijn geweest;
d. hoe de resultaten zich verhouden tot de in de (bijgestelde) begroting gestelde doelen.
a. In de jaarrekening wordt in voorkomende gevallen een voorstel gedaan om een aantal budgetten over te hevelen naar het jaar volgend op het verslagjaar;
b. Vooruitlopend op de definitieve vaststelling van de jaarrekening door de raad, worden uitgaven die in het volgende jaar gedaan worden ten behoeve van over te hevelen budgetten als rechtmatig beschouwd. Dit voor zover de uitgaven de eerder voor de activiteit beschikbaar gestelde budgetten niet overschrijden en passen binnen de doelstelling van de activiteit.
Artikel 7 Waardering & afschrijving vaste activa
De waardering en afschrijving van de vaste activa dient te geschieden conform de door de raad vastgestelde nota waardering en afschrijving.
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van goederen, werken en diensten wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten betrokken, die rechtstreeks samenhangen met de door de gemeente verleende diensten.
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
Het college zorgt, ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten, lasten en de balansmutaties, voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.