Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nieuwkoop

Verordening winkeltijden Nieuwkoop 2014

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNieuwkoop
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening winkeltijden Nieuwkoop 2014
CiteertitelVerordening winkeltijden 2014
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpwinkeltijden

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

1e verordening tot wijziging

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Winkeltijdenwet
  2. Gemeenteweg, art 149

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-12-2016wijzigingsverordening (1e)

01-12-2016

gmb-2016-171864

2016-129
01-08-201407-12-2016nieuwe regeling

17-07-2014

Electronisch gemeenteblad d.d. 23 juli 2014

2014-078

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening winkeltijden Nieuwkoop 2014

zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zijn vergadering van 17 juli 2014, nummer 2014-078, inclusief de 1e verordening tot wijziging.

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    de wet: de Winkeltijdenwet;

  • -

    feestdagen: Nieuwjaarsdag, tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag, eerste en tweede Kerstdag;

  • -

    werkdagen: maandag tot en met zaterdag;

  • -

    winkel: dat wat daaronder wordt verstaan in de Winkeltijdenwet.

Artikel 2. (Algemene) vrijstelling

  • 1.

    Voor het in artikel 2, eerste lid, aanhef en onder a van de wet vervatte verbod geldt op zondag van 06.00 uur tot 22.00 uur een algemene vrijstelling;

  • 2.

    Voor het in artikel 2, eerste lid, aanhef en onder b van de wet vervatte verbod geldt op feestdagen, als genoemd in artikel 1, van 06.00 uur tot 22.00 uur een algemene vrijstelling, met uitzondering van eerste kerstdag;

  • 3.

    In afwijking van het tweede lid geldt, indien tweede kerstdag op een zondag valt, van 06.00 uur tot 22.00 uur een algemene vrijstelling.

Artikel 3. Individuele ontheffingen

  • 1.

    Burgemeester en wethouders kunnen op aanvraag ontheffing verlenen van de in artikel 2, eerste lid, van de wet vervatte verboden;

  • 2.

    De ontheffing kan worden geweigerd als de woon- en leefsituatie of de openbare orde in de omgeving van de winkel op ontoelaatbare wijze nadelig wordt beïnvloed door de openstelling van de winkel op basis van de ontheffing.

Artikel 4. Beslistermijn

  • 1.

    Burgemeester en wethouders beschikken op een aanvraag om ontheffing binnen 8 weken na de dag waarop de aanvraag is ontvangen;

  • 2.

    Zij kunnen hun beschikking voor ten hoogste 8 weken verdagen.

Artikel 5. Intrekken of wijzigen ontheffing

Burgemeester en wethouders kunnen een ontheffing intrekken of wijzigen als:

  • a.

    ter verkrijging daarvan onjuiste of onvolledige gegevens zijn verstrekt;

  • b.

    verandering van omstandigheden of inzichten dit naar hun oordeel noodzakelijk maken in het belang van de belangen ter bescherming waarvan de ontheffing is vereist;

  • c.

    de exploitatie van de winkel op basis van de ontheffing gevaar oplevert voor de openbare orde, de veiligheid of het woon- en leefklimaat ter plaatse;

  • d.

    aan de ontheffing verbonden voorschriften en beperkingen niet zijn of worden nagekomen;

  • e.

    van de ontheffing geen gebruik wordt gemaakt binnen een daarbij gestelde termijn; of de houder dit verzoekt.

Artikel 6. Bepaalde winkels

De in artikel 2, eerste lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag en de feestdagen, gelden niet ten aanzien van:

  • a.

    musea;

  • b.

    winkels, waar uitsluitend maaltijden, voor directe consumptie geschikte eetwaren, alcoholvrije dranken en, door middel van een automaat, tabak en tabaksproducten, middelen ter voorkoming van zwangerschap en damesverband plegen te worden verkocht;

  • c.

    winkels waar de bedrijfsactiviteit hoofdzakelijk bestaat uit het verhuren van voorbespeelde videobanden en andere voorbespeelde beelddragers, mits in die winkel geen andere goederen te koop worden aangeboden of verkocht dan videobanden en andere beelddragers, alsmede tijdschriften en catalogi, die betrekking hebben op het te huur aangeboden assortiment.

Artikel 7. Openstelling anders dan voor verkoop

  • 1.

    De in artikel 2, eerste lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag en de feestdagen, gelden niet ten aanzien van:

    • a.

      winkels, waarin zich een restaurant of lunchroom bevindt, voor zover het laten betreden van de winkel noodzakelijk is voor het bezoeken van het restaurant of de lunchroom;

    • b.

      winkels waar uitsluitend of hoofdzakelijk fietsen en bromfietsen plegen te worden verkocht, voor zover het laten betreden van de winkel noodzakelijk is voor het huren van fietsen en bromfietsen.

  • 2.

    De in het eerste lid vervatte vrijstellingen gelden niet ten aanzien van het verkopen van goederen.

Artikel 8. Straatverkoop van bepaalde goederen

De in artikel 2, tweede lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag en de feestdagen, gelden niet ten aanzien van het te koop aanbieden en verkopen van voor directe consumptie geschikte eetwaren en alcoholvrije dranken.

Artikel 9. Begraafplaatsen

  • 1.

    De in artikel 2, eerste lid, van de wet vervatte verboden, voor zover dezebetrekking hebben op de zondag en de feestdagen, gelden niet ten aanzien van winkels, waar uitsluitend of hoofdzakelijk bloemen en planten plegen te worden verkocht en die zijn gelegen op een afstand van ten hoogste 100 meter van de publieksingang van een begraafplaats, gedurende de openingstijden van die begraafplaats.

  • 2.

    De in artikel 2, tweede lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag en de feestdagen, gelden niet ten aanzien van het te koop aanbieden en verkopen van bloemen en planten op een begraafplaats dan wel op een afstand van ten hoogste 100 meter van de publieksingang daarvan, gedurende de openingstijden van die begraafplaats.

Artikel 10. Culturele evenementen

  • 1.

    De in artikel 2, eerste lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag en de feestdagen, gelden niet ten aanzien van gebouwen, waar voorstellingen, uitvoeringen of evenementen van culturele aard plaatsvinden, en waar uitsluitend of hoofdzakelijk goederen die rechtstreeks verband houden met aldaar te houden voorstellingen, uitvoeringen en evenementen plegen te worden verkocht, vanaf een uur voor de aanvang van de voorstelling, de uitvoering of het evenement tot een uur na afloop daarvan.

  • 2.

    De in artikel 2, tweede lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag en de feestdagen, gelden niet ten aanzien van het ter gelegenheid van voorstellingen, uitvoeringen of evenementen van culturele aard te koop aanbieden en verkopen van goederen, die rechtstreeks verband houden met die voorstellingen, uitvoeringen of evenementen, vanaf een uur voor de aanvang van de voorstelling, de uitvoering of het evenement tot een uur na afloop daarvan.

Artikel 11. Sportcomplexen

  • 1.

    De in artikel 2, eerste lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag en de feestdagen, gelden niet ten aanzien van winkels in of op het terrein van sportcomplexen, waar uitsluitend of hoofdzakelijk goederen worden verkocht, die rechtstreeks verband houden met de aldaar beoefende sporten, gedurende de openstellingsuren van die sportcomplexen.

  • 2.

    De in artikel 2, tweede lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag en de feestdagen, gelden niet ten aanzien van het in of op het terrein van sportcomplexen te koop aanbieden en verkopen van goederen, die rechtstreeks verband houden met de aldaar beoefende sporten, gedurende de openstellingsuren van die sportcomplexen.

Artikel 12. Zorginstellingen

  • 1.

    De in artikel 2, eerste lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag en de feestdagen, gelden niet ten aanzien van winkels in of op het terrein van zorginstellingen, waar uitsluitend of hoofdzakelijk eet- en drinkwaren, prentbriefkaarten, nieuwsbladen en tijdschriften alsmede bloemen en planten plegen te worden verkocht.

  • 2.

    De in artikel 2, tweede lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag en de feestdagen, gelden in of op het terrein van zorginstellingen niet ten aanzien van het te koop aanbieden en verkopen van eet- en drinkwaren, prentbriefkaarten, nieuwsbladen en tijdschriften alsmede bloemen en planten.

Artikel 13. E.H. Communie

  • 1.

    De in artikel 2, eerste lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag en de feestdagen, gelden niet ten aanzien van winkels, waar uitsluitend of hoofdzakelijk fotoartikelen plegen te worden verkocht, voor zover het betreden van die winkel noodzakelijk is voor het vervaardigen van portretfoto's ter gelegenheid van de Eerste Heilige Communie.

  • 2.

    De in het eerste lid vervatte vrijstelling geldt niet ten aanzien van het verkopen van goederen.

Artikel 14. Allerheiligen en Allerzielen

  • 1.

    De in artikel 2, eerste lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag, gelden niet ten aanzien van winkels, waar uitsluitend of hoofdzakelijk bloemen en planten plegen te worden verkocht, op de dagen waarop Allerheiligen en Allerzielen worden gevierd.

  • 2.

    De in artikel 2, tweede lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag, gelden niet ten aanzien van het te koop aanbieden en verkopen van bloemen en planten op de dagen waarop Allerheiligen en Allerzielen worden gevierd.

Artikel 15. Ramadan

  • 1.

    De in artikel 2, eerste lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag en de feestdagen, gelden gedurende de Ramadan vanaf twee uur voor zonsondergang tot zonsondergang niet ten aanzien van winkels, waar brood en gebak wordt verkocht dat in het bijzonder is bestemd voor hen die zich aan de Ramadan houden, mits in die winkel dat brood en gebak ook pleegt te worden verkocht buiten de periode van de Ramadan.

  • 2.

    De in artikel 2, tweede lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag en de feestdagen, gelden gedurende de Ramadan vanaf twee uur voor zonsondergang tot zonsondergang niet ten aanzien van het te koop aanbieden en verkopen van brood en gebak dat in het bijzonder is bestemd voor hen die zich aan de Ramadan houden.

Artikel 16. Bedevaartplaats

  • 1.

    De in artikel 2, eerste lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag en de feestdagen, gelden niet ten aanzien van winkels die zijn gelegen in de directe omgeving van een bedevaartplaats, gedurende de tijd dat deze plaats als zodanig wordt bezocht, indien in die winkel op die dagen en gedurende die tijd geen andere goederen worden verkocht dan:

    • a.

      voor directe consumptie geschikte eetwaren en alcoholvrije dranken;

    • b.

      religieuze artikelen en souvenirs;

    • c.

      bloemen en planten.

  • 2.

    De in artikel 2, tweede lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag en de feestdagen, gelden in de directe omgeving van een bedevaartplaats, gedurende de tijd dat deze plaats als zodanig wordt bezocht, niet ten aanzien van het te koop aanbieden en verkopen van:

    • a.

      voor directe consumptie geschikte eetwaren en alcoholvrije dranken;

    • b.

      religieuze artikelen en souvenirs;

    • c.

      bloemen en planten.

Artikel 17. Carnaval

  • 1.

    De in artikel 2, eerste lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag, gelden op de zondag vanaf 12 uur waarop carnaval wordt gevierd, niet ten aanzien van winkels, waar uitsluitend of hoofdzakelijk feestartikelen plegen te worden verkocht.

  • 2.

    De in artikel 2, tweede lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag, gelden op de zondag vanaf 12 uur waarop carnaval wordt gevierd, niet voor het te koop aanbieden en verkopen van feestartikelen.

Artikel 18. Kermis

  • 1.

    De in artikel 2, eerste lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag en de feestdagen, gelden niet ten aanzien van winkels, waar uitsluitend of hoofdzakelijk feestartikelen plegen te worden verkocht, indien in de gemeente, waarin de winkel is gelegen, een kermis wordt gehouden, gedurende de openingstijden van die kermis.

  • 2.

    De in artikel 2, tweede lid, van de wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag en de feestdagen, gelden niet voor het te koop aanbieden en verkopen van feestartikelen en speelgoed op een terrein, waar een kermis wordt gehouden.

Artikel 19. Toezicht

Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast de door burgemeester en wethouders aangewezen toezichthouders.

Artikel 20. Intrekking oude verordening en overgangsrecht

  • 1.

    De verordening winkeltijden Nieuwkoop wordt ingetrokken.

  • 2.

    Een krachtens de verordening winkeltijden Nieuwkoop verleende ontheffing geldt als ontheffing verleend krachtens deze verordening. Burgemeester en wethouders kunnen deze ambtshalve vervangen door een ontheffing krachtens deze verordening. Ambtshalve vervanging kan gepaard gaan met een wijziging van beperkingen en voorschriften.

  • 3.

    Aanvragen om ontheffing die zijn ingediend onder de verordening winkeltijden Nieuwkoop maar waarop nog niet is beschikt bij het in werking treden van deze verordening, worden afgehandeld overeenkomstig deze verordening.

Artikel 21. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 augustus 2014.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening winkeltijden Nieuwkoop 2014.

     

Toelichting

Verordening Winkeltijden Nieuwkoop 2014

Algemeen deel

Op 1 juli 2013 is de gewijzigde Winkeltijdenwet in werking getreden. Op grond van de gewijzigde Winkeltijdenwet blijven de wettelijke verboden om winkels op zon-, feestdagen en op werkdagen voor 6 uur en na 22 uur open te stellen, op zichzelf bestaan. Gemeenten hebben echter de vrijheid om bij verordening te bepalen of — en in hoeverre — zij vrijstelling of ontheffing verlenen van deze verboden. De uitzonderingsbepalingen daarvoor uit de oude Winkeltijdenwet, zoals de toerismebepaling en de avondwinkelbepaling, zijn komen te vervallen.

Zorgvuldige belangenafweging

Uit de totstandkoming van de gewijzigde Winkeltijdenwet blijkt temeer dat het vanuit het oogpunt van zorgvuldige besluitvorming noodzakelijk is een zorgvuldige belangafweging te maken, indien gemeenten hun beleid voor de zondag- en avondstelling herzien. In dit verband is er een consultatieronde, in de vorm van een draagvlakonderzoek, gehouden onder winkeliers, inwoners en winkelpersoneel. Dit onderzoek moest inzicht bieden in het draagvlak voor verruiming van de zondag openstelling in de gemeente Nieuwkoop. Om een representatief beeld te krijgen is een enquête gehouden onder alle winkeliers, inwoners en winkelpersoneel. De uitkomst hiervan is beschreven in het draagvlakonderzoek. De input uit deze consultatieronde is gebruikt bij het schrijven van deze verordening. Het draagvlakonderzoek is op 29 november 2013 aangeboden aan de gemeenteraad. De resultaten zijn vanaf 2 december op de website geplaatst.

In het coalitieakkoord is opgenomen: “…dat we ondernemers de ruimte geven om te ondernemen met zo min mogelijk overheidsbemoeienis en beperkingen. We willen bereiken dat ondernemers samenwerken”. Voor wat betreft de zondag openstelling (de zogenaamde koopzondagen) is daarin voorts opgenomen: “…om de winkeliers te vragen met een voorstel te komen wat de wensen zijn met betrekking tot (het aantal) koopzondagen”. Ook daaraan is gevolg gegeven. Bij brief van 22 mei zijn alle winkeliers en ondernemersverenigingen gevraagd met een zo concreet mogelijk en gedragen voorstel(len) te komen. De resultaten zijn verwerkt in deze verordening.

Artikelsgewijs

Artikel 1. Begripsbepalingen

Feestdagen

Onder feestdagen wordt in deze verordening verstaan: Nieuwjaarsdag, tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag, eerste en tweede Kerstdag. Eerste Paasdag en eerste Pinksterdag zijn niet afzonderlijk aangewezen als feestdagen, omdat deze dagen, anders dan eerste Kerstdag, altijd op een zondag vallen. Voor eerste Paasdag en eerste Pinksterdag geldt automatisch het regime voor de zondag. Dat betekent dat de winkels op deze dagen tussen 06.00 en 2200 uur geopend mogen zijn.

Wellicht ten overvloede wordt opgemerkt dat 4 mei na 19 uur (dodenherdenking) niet wordt aangemerkt als feestdag in de zin van de verordening. De reden hiervan is dat openstelling van winkels en bedrijven op dit tijdstip niet wenselijk wordt geacht, onder meer vanwege de eerbiediging van de rust. Op grond van de Winkeltijdenwet is en blijft het voor winkels dus verboden om geopend te zijn op 4 mei na 19 uur.

Koningsdag en 5 mei (Bevrijdingsdag) zijn niet aangemerkt als feestdagen. De winkels mogen op deze dagen dus geopend zijn volgens het regime dat geldt op werk- of zondagen (afhankelijk op welke dag het valt).

Winkel

Voor de definitie van winkel wordt verwezen naar artikel 1 Winkeltijdenwet: een winkel is een voor het publiek toegankelijke besloten ruimte, waarin goederen aan particulieren plegen te worden verkocht. Artikel 1 Winkeltijdenwet geeft tevens een definitie voor de begrippen 'goederen' en 'particulier':

  • ·

    goederen: roerende lichamelijke zaken, met uitzondering van binnenlandse en buitenlandse wettige betaalmiddelen;

  • ·

    particulier: degene die een goed koopt anders dan in de uitoefening van een beroep of bedrijf.

Artikel 2. Algemene vrijstelling

Tijdens de besluitvormende vergadering van de gemeenteraad op 10 november 2016 is een motie van SBN, VVD en D66 aangenomen om de Verordening Winkeltijden Nieuwkoop 2014 aan te passen. De wijziging heeft betrekking op het tijdstip dat winkels op zondag open mogen zijn. Dit tijdstip moet gelijk worden getrokken met de andere dagen van de week. Op 1 december 2016 heeft de gemeenteraad de 1e verordening tot wijziging van de Verordening Winkeltijden Nieuwkoop 2014 vastgesteld. Dit betekent dat de openstelling van winkels op zondag mogelijk is tussen 06.00 uur en 22.00 uur.

Zoals onder het kopje Zorgvuldige belangenafweging is aangegeven is voor de vaststelling van deze verordening een draagvlakonderzoek uitgevoerd, welk  onderzoek is betrokken bij de besluitvorming omtrent het vaststellen van de Verordening Winkeltijden Nieuwkoop 2014. Er is voor de besluitvorming omtrent het aanpassen van de openingstijden op de zondagen (de 1e verordening tot wijziging van de verordening Winkeltijden Nieuwkoop 2014) geen nieuw onderzoek gedaan, omdat een meerderheid van de gemeenteraad heeft geconcludeerd, dat een nieuw onderzoek geen toegevoegde waarde heeft. Eenzelfde standpunt heeft een meerderheid van de gemeenteraad ingenomen met betrekking tot het uitvoeren van een evaluatie na het vrijgeven van de zondag openstelling.

Eerste lid

In dit artikel is gebruik gemaakt van de mogelijkheid die artikel 3 Winkeltijdenwet biedt om een algemene vrijstelling te verlenen van het verbod een winkel voor het publiek geopend te hebben op zondag (het verbod als genoemd in artikel 2, eerste lid, onder a van de Winkeltijdenwet). Dat betekent dat alle winkels in de gemeente Nieuwkoop geopend mogen zijn op zondagen tussen 06.00 uur en 22.00 uur. Er is geen onderscheid gemaakt naar winkelgebieden (zoals in de verordening winkeltijden wel het geval was. We kenden drie deelgebieden) of naar soort winkels (branchering).

Tweede lid

In dit artikel is gebruik gemaakt van de mogelijkheid die artikel 3 Winkeltijdenwet biedt om een algemene vrijstelling te verlenen van het verbod een winkel voor het publiek geopend te hebben op bepaalde feestdagen (het verbod als genoemd in artikel 2, eerste lid, onder b van de Winkeltijdenwet). Dat betekent dat alle winkels in de gemeente Nieuwkoop, op de in artikel 1 omschreven feestdagen doch met uitzondering van eerste kerstdag, geopend mogen zijn op feestdagen tussen 06 uur en 22 uur. Er is geen onderscheid gemaakt naar winkelgebieden (zoals in de verordening winkeltijden wel het geval was. We kenden drie deelgebieden) of naar soort winkels (branchering).

Derde lid

Indien tweede kerstdag op een zondag valt geldt net, als het gestelde in het eerste lid, een algemene vrijstelling en mogen winkels dus op die dag open van 06.00 uur tot 22.00 uur.

Zondag

Op grond van de oude verordening winkeltijden Nieuwkoop was het in beginsel 'slechts' mogelijk om voor maximaal twaalf zon- en feestdagen vrijstelling te verlenen. De gemeente was hiertoe in drie deelgebieden gesplitst. Voor elk deelgebied kon het college voor maximaal 12 zon- en feestdagen vrijstelling verlenen. Het college maakte jaarlijks gebruik van deze bevoegdheid. Van de zogenaamde toerismebepaling en avondwinkel mogelijkheden (voor supermarkten) werd geen gebruik gemaakt.

Om een standpunt in te nemen met betrekking tot de openstelling op zondag heeft de gemeente Nieuwkoop, op verzoek van de gemeenteraad in de periode september tot en met november 2013 een enquête gehouden onder winkeliers, inwoners en winkelpersoneel, waarvan de uitkomsten zijn verwerkt in een draagvlakonderzoek. Uit het draagvlakonderzoek komt naar voren dat ondernemers in meerderheid, inclusief degenen die zich neutraal opstelden, vinden dat de gemeente zich niet moet bemoeien met de koopzondagen. Winkeliers willen zelf bepalen of ze open gaan of niet. Roulatieregimes, bijvoorbeeld per tijdvak of per winkelgebied, zijn om die reden niet gewenst.

Afgezien van dit gemeenschappelijke standpunt laat ondernemend Nieuwkoop geen eenduidig geluid horen. Als er sec naar aantallen wordt gekeken dan wil de meerderheid van de winkeliers die de enquête hebben ingevuld (40 van de 139 aangeschreven winkeliers hebben gereageerd) helemaal geen koopzondagen. Hoewel er een scheidslijn is tussen filiaalhouders en zelfstandig ondernemers, is ook deze niet eenduidig. Zo opteren de meeste supermarkten in Nieuwkoop voor zondagsopenstelling, zowel filiaalhouders als zelfstandig ondernemers. Wel is er over het algemeen een voorkeur voor bloktijden op zondag. Daarnaast zien we dat er onder grote en kleine zelfstandig ondernemers allerlei individuele wensen met betrekking tot de koopzondag kunnen zijn, die wisselen per productgroep.

Als de situatie in Nieuwkoop wordt vergeleken met die in de omgeving, is het algemene beeld dat veel omliggende gemeenten al een ruimere winkeltijdenregeling kennen. Soms zelfs (nog) op basis van de oude wetgeving. Vooral in de supermarktbranche en de branche tuincentrum/bouwmarkt/keuken en sanitair wordt daarom in de huidige situatie een aanzienlijke koopkrachtafvloeiing gesignaleerd. Het gaat dan met name over afvloeiing naar omliggende gemeenten (bijvoorbeeld Alphen aan den Rijn, maar soms ook verder).

Vanzelfsprekend heeft openstelling op zondag gevolgen voor de zondagsrust van de inwoners van de gemeente Nieuwkoop. In dit verband is ook de Zondagswet van belang. Op grond van artikel 2 en 3 van de Zondagswet is het in beginsel niet toegestaan op zondag 'gerucht te verwekken' in de nabijheid van kerken, waardoor de godsdienstuitoefening wordt verstoord. Voorts blijkt uit artikel 6 van de Zondagswet dat het verboden is om zonder goede reden de openbare rust te verstoren door arbeid en/of beroep. De Zondagswet is echter beperkt relevant als het gaat om zondag openstelling, want de Winkeltijdenwet — een wet van gelijk niveau- geeft de raad expliciet de mogelijkheid om bij verordening te regelen dat de winkels op zondag open mogen. De Zondagswet is dus alleen relevant als bijvoorbeeld een supermarkt in de nabijheid van een kerk geopend is op zondag en daarmee geluid of overlast veroorzaakt zodanig dat de kerkgang daarmee wordt verstoord.

In Nieuwkoop zijn er winkels die zijn gelegen in de buurt van een kerk. Om deze reden is bezien of openstelling van deze winkels de kerkgang verstoort. Uit het draagvlakonderzoek is gebleken dat 86% van de inwoners die de enquête hebben ingevuld geen overlast ondervind van de huidige koopzondagen. Voorts is tijdens de zondag openstelling op grond van de aanwijzingsbesluiten van het college onder de oude verordening winkeltijden nimmer gebleken dat de overlast zodanig was dat de kerkgang hierdoor werd verstoord.

Gelet op het voorgaande heeft de gemeente Nieuwkoop besloten een algemene vrijstelling op te nemen voor de zondag. Sommige omliggende gemeenten kennen al een ruimere zondag openstelling of zijn voornemens deze mogelijk te maken. Om een verdere koopkrachtafvloeiing naar winkels in de omliggende gemeenten tegen te gaan, wil de gemeente Nieuwkoop niet achter blijven. Tevens wordt tegemoet gekomen aan de wens van een belangrijk deel van de winkeliers: immers, de meeste supermarkten en grootschalige detailhandel (Intratuin, Keukenwarenhuis.nl) en een deel van de ondernemersverenigingen zijn voor opening op zondag. Door geen onderscheid te maken naar winkelgebied, branche of productgroep, wordt tevens het verzoek ingewilligd om een eenduidige keuze te maken die duidelijkheid biedt voor zowel ondernemers als het winkelend publiek.

Ten aanzien van de belangen van de (voornamelijk kleine) winkeliers is overwogen dat het belang van personeel met betrekking tot werktijden wettelijk is geregeld (bijvoorbeeld in de Arbeidstijdenwet). Daarnaast bieden nadere afspraken tussen werkgevers en werknemers - in bijvoorbeeld cao's -voldoende rechtszekerheid. Tegenover beperkingen ten aanzien van het werken op zon- en feestdagen staat het belang van behoud en groei van werkgelegenheid.Openstelling van winkels op zon- en feestdagen kan de concurrentiepositie van de detailhandel in Nieuwkoop verbeteren. Voorts kan de zondag openstelling bij aan de verlevendiging van de gemeente Nieuwkoop en het vergroot de (toeristische) aantrekkingskracht van de gemeente (met name voor de kern Nieuwkoop). Dit komt de leefbaarheid ten goede. Tegelijkertijd is niet gebleken dat de openbare orde en/of veiligheid in het geding zouden zijn.

Ondernemers hebben uiteindelijk zelf de keuze of ze al dan niet invulling geven aan de mogelijkheid op hun zaak open te stellen en voor hoeveel uur binnen het tijdvak tussen 06.00 en 22.00 uur. Op deze wijze wordt met de belangen van alle winkeliers rekening gehouden. Voor de winkeliers die niet mee willen gaan in de structurele zondag openstelling, maar die hier wel optioneel gebruik van willen maken (bijvoorbeeld voor de opening op Moederdag), brengt deze optie de minste administratieve lasten met zich mee omdat er geen ontheffing hoeft te worden aangevraagd. Tenslotte is uit het draagvlakonderzoek niet gebleken dat de openstelling op zondag door de inwoners wordt ervaren als een onevenredige inbreuk op de zondagsrust.

Nu de raad in zijn vergadering van 1 december 2016 heeft besloten tot vaststelling van de 1e verordening tot wijziging van de Verordening Winkeltijden Nieuwkoop mogen de winkels op deze dagen tussen 06.00 uur en 22.00 uur open zijn.

Feestdagen

Voor wat betreft de openstelling op feestdagen is niet aangesloten bij de tijden die gelden voor de zondag openstelling: er is een algemene vrijstelling verleend voor opening tussen 06 uur en 22 uur. Redenen om deze openingstijden gelijk te trekken met de zondagen zijn er niet (meer). Hiervoor is gekozen om winkeliers en consumenten met betrekking tot de openstelling duidelijkheid te verschaffen en omdat gebleken is dat winkeliers zelf op deze feestdagen eerder dan 12.00 uur open willen.

De algemene vrijstelling, als bedoeld in artikel 2, lid 2 van deze verordening, geldt voor Nieuwjaarsdag, tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag en tweede Kerstdag. Eerste Paasdag en eerste Pinksterdag vallen altijd op een zondag. Voor eerste Pinksterdag en eerste Paasdag geldt daarom automatisch het regime voor de zondag: dat betekent dat de winkels op deze dagen tussen 12 en 19 uur geopend mogen zijn.

4 mei (na 19 uur) en 24 december (na 19 uur) zijn niet als feestdag aangewezen op grond van deze verordening. Dat betekent dat de algemene vrijstelling niet van toepassing is op deze dagen en dat het verbod uit artikel 2, eerste lid van de Winkeltijdenwet van toepassing is.

Artikel 3. Individuele ontheffingen

Eerste lid

Het eerste lid geeft aan burgemeester en wethouders de bevoegdheid om ontheffing te verlenen van het verbod om winkels geopend te hebben. Dit biedt het college de mogelijkheid om in bijzondere gevallen de openstelling in de nachtelijke uren, dat wil zeggen op werkdagen voor 6 uur en na 22 uur, op zondagen voor 12 uur en na 19 uur en op van de in de verordening genoemde feestdagen voor 6 uur en na 22 uur mogelijk te maken. Uit de formulering blijkt dat het college een zekere mate van beleidsvrijheid heeft, bij het al dan niet verlenen van de ontheffing (burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen). In beginsel zal het college dit slechts doen in bijzondere gevallen. Hierbij kan worden gedacht aan openstelling van een winkel in verband met de (landelijke) primeur van de verkoop van een bepaald product.

Tweede lid

In het tweede lid is bepaald dat de ontheffing in ieder geval wordt geweigerd als de woon- en leefsituatie of de openbare orde in de omgeving van de winkel op ontoelaatbare wijze nadelig wordt beïnvloed door de opening van de winkel op basis van de ontheffing. De formulering 'in ieder geval' geeft aan dat de aanvraag om ontheffing ook op andere gronden kan worden geweigerd.

Artikel 4. Beslistermijn

Op de behandeling van verzoeken om ontheffing voor uitvoering van deze verordening, is de Algemene wet bestuursrecht (Awb) van toepassing. Volgens artikel 4:13 van de Awb is een redelijke beslistermijn acht weken. Het artikel is in deze verordening opgenomen om de lezer duidelijkheid te geven in plaats van door te verwijzen naar andere regelgeving. Tegen besluiten op grond van deze verordening kan op grond van de Winkeltijdenwet beroep worden ingesteld bij het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB). Voor het instellen van beroep, moet eerst op grond van de Awb bezwaar zijn gemaakt bij het college van burgemeester en wethouders als besluitvormend orgaan.

Artikel 5. Intrekken of wijzigen ontheffing

In dit artikel zijn de gronden voor het wijzigen of intrekken van een ontheffing opgesomd. Het betreft een limitatieve opsomming: slechts in het geval dat er zich één van de hier genoemde gronden voordoet, kan het college besluiten tot intrekking of wijziging van de ontheffing.

Artikel 6 t/m 18. Vrijstellingen divers

Met de inwerkingtreding van de nieuwe Winkeltijdenwet zijn een substantieel aantal vrijstellingen uit het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet (hierna: Vrijstellingenbesluit) komen te vervallen. Het betreft

vrijstellingen voor vormen van detailhandel die traditioneel veel op zon- en feestdagen, of in de nachtelijke uren plaatsvinden. Bijvoorbeeld een winkel in een bejaardenoorden, of openstelling ter gelegenheid van een sport- of cultureel evenement.

Omdat een aantal van de vrijstellingen uit het Vrijstellingenbesluit niet volledig gedekt worden door de algemene vrijstelling in artikel 2 van de verordening en het wenselijk wordt geacht de situatie zoals onder het oude Vrijstellingenbesluit voort te zetten, is er voor gekozen om de vervallen vrijstellingen over te hevelen naar de verordening. Dat betekent dat de vrijstellingen voor onder andere snackbars, videotheken, bloemenwinkels bij begraafplaatsen en winkels in musea onverkort blijven gelden. Overigens waren deze bepalingen al opgenomen in de verordening winkeltijden Nieuwkoop. In die zin verandert er dus helemaal niets.

Wellicht ten overvloede wordt opgemerkt dat het Vrijstellingenbesluit slechts gedeeltelijk is komen te vervallen. Zo zijn bijvoorbeeld de (landelijke) vrijstellingen voor openstelling van apotheken, winkels in ziekenhuizen, verpleeghuizen, stations en benzinestations nog altijd te vinden in het Vrijstellingenbesluit.

Artikel 19. Toezicht

Geen nadere toelichting noodzakelijk.

Artikel 20. Intrekking oude verordening en overgangsrecht

Eerste lid

Geen nadere toelichting noodzakelijk.

Tweede lid

Omdat de oude verordening winkeltijden wordt vervangen door een nieuwe verordening, komen alle op de oude verordening gebaseerde besluiten te vervallen voor zover ze niet krachtens overgangsrecht in stand worden gehouden. In dit verband is in artikel 9 geregeld dat een krachtens de oude verordening verleende ontheffing, geldt als ontheffing verleend krachtens de nieuwe verordening.

Voor de vrijstellingen verleend krachtens de oude verordening is geen overgangsrecht opgenomen. De reden hiervan is dat de vrijstellingen verleend krachtens de oude verordening slechts betrekking hadden op de besluiten van burgemeester en wethouders tot het aanwijzen van koopzondagen binnen het door de raad gestelde kader. Omdat in de nieuwe verordening een algemene vrijstelling is opgenomen voor de zondag openstelling, waarbij geen onderscheid wordt gemaakt naar gebied, branche en/of verkoopwaar, is het niet noodzakelijk hiervoor overgangsrecht op te nemen. Hierdoor komen op de oude verordening gebaseerde vrijstellingen te vervallen en kan gebruik worden gemaakt van de vrijstelling in de nieuwe verordening.

Derde lid

Het derde lid bepaalt dat aanvragen om ontheffing die zijn ingediend voor de inwerkingtreding van de nieuwe verordening, maar waar nog geen besluit op is genomen, worden beoordeeld in het licht van de nieuwe verordening.

Artikel 21. Inwerkingtreding en citeertitel

De oude verordening had als citeertitel “verordening winkeltijden Nieuwkoop”. Om misverstanden te voorkomen is de citeertitel van deze verordening: “Verordening winkeltijden Nieuwkoop 2014”.