Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heerenveen

Beleidsregels betreffende verzoeken tot wijziging identiteitsgegevens BRP

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeerenveen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels betreffende verzoeken tot wijziging identiteitsgegevens BRP
CiteertitelBeleidsregels identiteitswijziging BRP
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlageTOELICHTING OP HET BELEID IDENTITEITSWIJZIGING BRP.pdf

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet Basisregistratie personen, art. 2.7, 2.8, 2.9, 2.20, 2.58, 2.60

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-07-2014nieuwe regeling

10-06-2014

Gemeenteblad, nr. 40807

14.2000543

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels betreffende verzoeken tot wijziging identiteitsgegevens BRP

BELEIDSREGELS VERZOEKEN TOT WIJZIGEN IDENTITEITSGEGEVENS BRP

 

 

Het college van burgemeester en wethouders van Heerenveen,

 

 

Gelet op het bepaalde in de artikelen 2.7, 2.8, 2.9, 2.20, 2.58 en 2.60 van de Wet Basisregistratie Personen (BRP) en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

overwegende dat:

 

regelmatig verzoeken tot wijziging van de identiteitsgegevens in de BRP worden ingediend;

 

het wenselijk is voor de uitoefening van deze bevoegdheid beleidsregels vast te stellen waardoor op zorgvuldige en voor belanghebbenden kenbare wijze besluiten genomen kunnen worden;

 

 

BESLUIT

 

 

vast te stellen de volgende ‘Beleidsregels betreffende verzoeken tot wijziging identiteitsgegevens BRP’

 

Artikel 1 Beoordelingscriteria

Ingeval van ontvangst van een verzoek tot identiteitswijziging BRP gegevens op grond van artikel 2.58 wet BRP wordt de volgende gedragslijn aangehouden:

  • -

    met betrokkene wordt overlegd wat de mogelijkheden zijn een dergelijk verzoek in te willigen;

  • -

    betrokkene neemt hiervoor zelf contact op met een Bureau voor verwantschapsonderzoek;

  • -

    het bureauverwantschapsonderzoek moet bevestigen of DNA onderzoek in het onderhavige geval mogelijk en betrouwbaar is;

  • -

    alleen DNA profielen zijn toegestaan die zijn opgesteld zijn in een laboratorium met zogenaamde ISO 17025 accreditering;

  • -

    als een bloedverwant niet naar Nederland kan komen vindt het DNA onderzoek plaats in overleg tussen de gemeente en het ministerie van Buitenlandse zaken;

  • -

    verzoeker en bloedverwant moeten gelegaliseerde en vertaalde geboorteakten overleggen waaruit blijkt dat ze dezelfde bloedverwant (bv. vader, grootvader) hebben;

  • -

    bij twijfel aan de echtheid van de documenten stuurt de gemeente de documenten op voor onderzoek naar het Bureau documenten van de IND;

  • -

    verzoeker en bloedverwant dienen een geldig paspoort te overleggen;

  • -

    de kosten voor de onderzoeken zijn voor rekening van de aanvrager/betrokkene(n).

Artikel 2 Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking op de dag na de bekendmaking ervan.

Artikel 3 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als “Beleidsregels identiteitswijziging BRP”.

 

Aldus opnieuw vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders d.d. 10 juni 2014.

 

 

De gemeentesecretaris,

 

De burgemeester,

 

 

 

de heer F.H. Perdok

 

de heer T.J. van der Zwan