Organisatie | Berkelland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand gemeente Berkelland |
Citeertitel | Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand gemeente Berkelland |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-05-2006 | 01-01-2006 | 01-01-2015 | Nieuwe regeling | 09-05-2006 Onbekend | Raadsvoorstel 6 april 2006 |
De raad van de gemeente Berkelland;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 6 april 2006;
gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand (WWB), artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz) en artikel 150 van de Gemeentewet;
overwegende dat op grond van artikel 47 van de WWB bij verordening regels worden gesteld over de wijze waarop de personen bedoeld in artikel 7, eerste lid WWB of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop:
overwegende dat met de instelling van een cliëntenraad en het overleg wordt beoogd meerwaarde te bereiken in de kwaliteit van de dienstverlening bij de uitvoering van de WWB;
HOOFDSTUK II Taak, bevoegdheid en samenstelling van de cliëntenraad
Artikel 2 Taakstelling en bevoegdheid
De cliëntenraad geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het college en de gemeenteraad over alle onderwerpen die de vorming, de uitvoering en de evaluatie van het gemeentelijk beleid betreffen ten aanzien van de cliënten alsmede over de (kwaliteit) van de dienstverlening aan cliënten bij de uitvoering van de WWB.
Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd, dat het uitgebrachte advies toegevoegd kan worden aan de aan het college/de gemeenteraad ter beschikking te stellen stukken. Aan de cliëntenraad gevraagde adviezen worden binnen vier weken uitgebracht. De cliëntenraad kan het uitbrengen van een advies eenmaal voor maximaal vier weken verdagen. Van een verdaging wordt schriftelijk mededeling gedaan.
Artikel 3 Samenstelling en werving van de leden
De cliëntenraad is samengesteld uit leden die cliënt van de gemeente Berkelland zijn. De samenstelling van de cliëntenraad dient een afspiegeling te zijn van de onderscheiden subgroepen van de cliënten van het cluster Werk, Zorg en Inkomen van de afdeling Beschikkingen. Daarnaast zijn leden afkomstig uit belangenorganisaties, die (mede) de belangen van deze cliënten behartigen.
HOOFDSTUK IV Benoeming, zittingsduur en taken van voorzitter en secretaris
HOOFDSTUK V Vergaderingen, vergaderorde en besluitvorming
Voorafgaande aan de vergadering stellen de voorzitter en de secretaris een agenda op van te bespreken punten. Zowel de leden van de cliëntenraad als de wethouder Sociale Zaken en het hoofd van de afdeling Beschikkingen kunnen agendapunten inbrengen. De agenda wordt ten minste twee weken voor de vergadering aan de cliëntenraad, de wethouder Sociale Zaken en het hoofd van de afdeling Beschikkingen toegezonden. De definitieve agenda wordt bij aanvang van de vergadering vastgesteld.
a. Ieder lid heeft het recht schriftelijk voorstellen aan de cliëntenraad te doen. b. Deze voorstellen worden bij de voorzitter of de secretaris ingediend. c. Deze voorstellen worden door de secretaris op de agenda van de eerstvolgende vergadering geplaatst. d. Indien de cliëntenraad niet onmiddellijk tot behandeling van deze voorstellen overgaat, heeft behandeling zoveel mogelijk in de daarna volgende vergadering plaats.
HOOFDSTUK VI Middelen en ondersteuning
Artikel 8 Middelen en ondersteuning
Het college draagt er zorg voor dat van de zijde van de gemeente aan de cliëntenraad de nodige informatie wordt verstrekt voor het naar behoren functioneren van de cliëntenraad. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en ontwikkelingen te kunnen volgen.