Organisatie | Albrandswaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatieverordening van de raad van de gemeente Albrandswaard 2014 |
Citeertitel | Organisatieverordening van de raad van de gemeente Albrandswaard 2014 |
Vastgesteld door | geattribueerde functionaris |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikelen 82, 83, 107, 107a, 107e en 155a van de Gemeentewet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-07-2014 | 27-03-2014 | 20-06-2016 | Onbekend | 27-03-2014 gemeenteblad | Onbekend |
Onderwerp: Organisatieverordening 2014
De raad van de gemeente Albrandswaard;
Gezien het voorstel van het presidium met kenmerk 139555, d.d. 17 maart 2014;
Gelet op de artikelen 82, 83, 107, 107a, 107e en 155a van de Gemeentewet;
Gelet op de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling en rechtspositieregelingen BAR
vast te stellen de volgende verordening:
Organisatieverordening van de raad van de gemeente Albrandswaard 2014.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
HOOFDSTUK 2 BESTUURLIJKE ORGANISATIE VAN DE RAAD
Artikel 2.1 Organisatie van de vergaderingen van de raad
Het Reglement van Orde regelt de werkwijze van de raad en de (voorbereidende) vergaderingen.
Artikel 2.3 Werkgeverscommissie griffie
De raad stelt een werkgeverscommissie griffie in bestaande uit de plv. voorzitter van de raad (voorzitter) en twee andere raadsleden, ter aansturing van de griffier.
De werkgeverscommissie is daarnaast belast met:
De agendacommissie bestaat uit de voorzitters van de voorbereidende vergaderingen, de voorzitter en de plv. voorzitter van de raad. De griffier is in elke vergadering van de agendacommissie aanwezig. De leden van de agendacommissie wijzen uit hun midden de plaatsvervangende voorzitters van de voorbereidende vergaderingen aan.
Artikel 2.4 Onderzoekscommissie
De instelling van een onderzoekscommissie als bedoeld in artikel 155a van de Gemeentewet wordt per apart voorstel geregeld.
Artikel 2.5 Begeleidingscommissie burgemeester
De raad stelt een begeleidingscommissie burgemeester in, bestaande uit de plv. raadsvoorzitter als voorzitter en drie fractievoorzitters.
De begeleidingscommissie burgemeester fungeert als sparringpartner van de burgemeester in zijn verschillende rollen en houdt jaarlijks minimaal één functioneringsgesprek. Hiervoor wordt verwezen naar de “Regeling functioneringsgesprekken burgemeester en raad”.
Artikel 4.1 Werving, selectie en benoeming
De procedures met betrekking tot de werving, selectie en benoeming van de griffier zijn overeenkomstig de gemeentelijke regelgeving.
Artikel 4.4 Algemene ondersteuning
De griffier draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van de leden van de raad en burgerraadsleden.
De griffier ondersteunt de raad en zijn commissies bij het vaststellen van de agenda van de raadsvergaderingen en voorbereidende vergaderingen.
Artikel 4.8 Ondersteuning van het presidium
Indien het presidium aanvullende ondersteuning behoeft, draagt de griffier in overleg met de voorzitter er zorg voor dat deze gegeven wordt.
Artikel 4.9 Ondersteuning agendacommissie
De griffier is aanwezig bij de vergaderingen van de agendacommissie en draagt zorg voor het vastleggen van de voorlopige agenda van de raad en de raadscommissies.
Artikel 4.10 Ondersteuning onderzoekscommissie
Indien de raad een onderzoekscommissie als bedoeld in artikel 155a van de Gemeentewet instelt, ondersteunt de griffier deze commissie.
Artikel 4.11 Ambtelijke bijstand
De ambtelijke bijstand voor leden van de raad wordt geregeld in de Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente
Albrandswaard in zijn openbare vergadering van
27 maart 2014.
De griffier, De voorzitter,
mr. Renske van der Tempel drs. Hans-Christoph Wagner
HOOFDSTUKGEWIJZE TOELICHTING BIJLAGE
HOOFDSTUK 2. BESTUURLIJKE ORGANISATIE VAN DE RAAD
Dit hoofdstuk geeft een overzicht van organen van de raad van de gemeente Albrandswaard, zoals het presidium, de agendacommissie en de onderzoekscommissie.
Artikel 2.2.1 Taakveld presidium
Het presidium houdt zich binnen deze taken bezig met het doen van inhoudelijke voorstellen, voorbereid door of in ieder geval in overleg met de griffie, over zaken die specifiek aan de raad zijn en die als zodanig ook door het Presidium richting commissie en raad dienen te worden gebracht en verdedigd.
Ten aanzien van de hierboven genoemde voorstellen onder g tot en met j krijgt het college de gelegenheid wensen en bedenkingen in te brengen alvorens de voorstellen ter besluitvorming aan de Raad worden voorgelegd.
Artikel 2.3 Werkgeverscommissie griffie
De raad stelt een werkgeverscommissie in, die invulling geeft aan het werkgeverschap van de raad.
Het gaat hier om de feitelijke aansturing van de griffier en de verdere verantwoordelijkheden die de raad kent als werkgever van zijn eigen ambtelijke ondersteuning.
Het gaat om de volgende concrete zaken:
De plv. voorzitter van de raad is belast met de aansturing van de griffier, ondersteund door twee andere raadsleden. Voorts is de werkgeverscommissie belast met de bestuurlijke organisatie van de griffie en de begroting en de rekening van de raad (fractievergoedingen/ondersteuning) en de griffie (desbetreffende begrotingsposten)
Dit hoofdstuk beschrijft de taken en verplichtingen van de griffie en heeft uiteraard een nauwe relatie met taken en bevoegdheden van de raad en het presidium. In dit hoofdstuk ligt vast dat de rechtspositie van het griffiepersoneel gelijk is aan andere ambtenaren van de gemeente Albrandswaard.
In dit hoofdstuk wordt beschreven dat ook voor de griffier (en zijn plaatsvervanger) de gemeentelijke rechtspositie van de gemeente Albrandswaard van toepassing is.
In zijn organisatorische taken (artikel 4.2) komen de bevoegdheden van de griffier tot uiting. Uit praktische overwegingen benoemt hij de medewerkers van de griffie. De benoeming van de griffier zelf en zijn plaatsvervanger blijven uiteraard aan de raad.
Verzoeken voor incidentele beheersmatige ondersteuning door de ambtelijke organisatie dienen altijd via de gemeentesecretaris te lopen.
Verzoeken voor dienstverlening op het gebied van huisvesting, automatisering en overige facilitaire zaken , op basis van een dienstverleningscontract, lopen eveneens via de secretaris. In de praktijk zal deze een ambtenaar aanwijzen die de griffier zal bijstaan.
De griffier is in zijn ondersteunende functie het eerste aanspreekpunt voor de raad en commissies.
Bewust wordt uitsluitend gesproken over "ondersteuning". Dit ter voorkoming van misverstanden over de rol in het duale stelsel van het college, waarbij als gevolg van artikel 160 lid 1b van de Gemeentewet het college in ieder geval bevoegd is "beslissingen van de raad voor te bereiden en uit te voeren, tenzij bij of krachtens de wet de burgemeester hiermee is belast".
Uiteraard is het de raad gegeven om op eigen initiatief voorstellen in te dienen. E.e.a. is geregeld in artikel 147a van de Gemeentewet en in het Reglement van orde van de gemeenteraad. Ook burgers hebben het recht onderwerpen op de raadsagenda te plaatsen. Hiervoor de is Regeling burgerinitiatief Albrandswaard vastgesteld. De griffier biedt daarbij zo nodig bijstand.
De ondersteuning van het presidium geschiedt door de griffier, tenzij gesproken wordt over het functioneren van de griffier.