Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Berkelland

Verordening burgerinitiatieven 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBerkelland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening burgerinitiatieven 2009
CiteertitelVerordening burgerinitiatieven 2009
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, artikel 149.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-03-200914-09-2010Nieuwe regeling

24-02-2009

Berkelbericht 3 maart 2009

Raadsvergadering 24 februari 2009

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening burgerinitiatieven 2009

De raad van de gemeente Berkelland;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 29 januari 2009;

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen de:

Verordening burgerinitiatieven gemeente Berkelland 2009

Artikel 1

Een burgerinitiatief is een voorstel van burgers op de raadsagenda.

Alle inwoners van de gemeente van 12 jaar en ouder en belanghebbenden kunnen een burgerinitiatief indienen.

Artikel 2
  • 1.

    Om een geldig burgerinitiatief te zijn moeten er minstens 25 initiatiefgerechtigde personen het initiatief hebben ondertekend.

  • 2.

    Het initiatief moet schriftelijk worden ingediend. Op de griffie zijn hiervoor formulieren beschikbaar.

Artikel 3
  • 1.

    Een burgerinitiatief mag niet gaan over:

    • a.

      een onderwerp waar de gemeente niet over gaat;

    • b.

      een klacht in de zin van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;

    • c.

      een bezwaar tegen een besluit van het gemeentebestuur in de zin van hoofdstuk 7 van de Algemene wet bestuursrecht;

    • d.

      een onderwerp waarover minder dan een jaar geleden door de raad een besluit is genomen tenzij er nieuwe argumenten zijn.

  • 2.

    Als niet de raad maar iemand anders binnen de gemeente bevoegd is om over het initiatief te beslissen dan zorgt de raad ervoor dat het initiatief wordt doorgestuurd

Artikel 4
  • 1.

    Het burgerinitiatief wordt behandeld op de eerste raadsvergadering na het zomerreces of eerder wanneer de zaak van het initiatief dat vraagt. Tussen de dag van indiening van het initiatief en de vergadering moet minstens twee maanden zitten.

  • 2.

    De voorzitter nodigt de initiatiefnemer uit voor de vergadering.

  • 3.

    Tijdens de vergadering kan de initiatiefnemer het woord voeren.

  • 4.

    De initiatiefnemer wordt zo spoedig mogelijk van het besluit van de raad in kennis gesteld. Een afgewezen besluit is vatbaar voor bezwaar en beroep volgens de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 5

De burgemeester brengt jaarlijks verslag uit over het burgerinitiatief.

Artikel 6

Gesubsidieerde instellingen kunnen niet in aanmerking komen voor een financiële bijdrage op basis van deze verordening.

Artikel 7

De raad of een delegatie uit de raad is belast met de voorbereiding van de behandeling van het burgerinitiatief.

Artikel 8
  • 1.

    De verordening treedt in werking een dag na haar bekendmaking.

  • 2.

    De Verordening burgerinitatieven 2005 zoals die op 3 januari 2005 door de raad is vastgesteld wordt ingetrokken.

  • 3.

    Burgerinitiatieven die ingediend zijn voor de inwerkingtreding van deze verordening vallen onder de werking van de Verordening burgerinitiatieven 2005.

Artikel 9

Deze verordening kan aangehaald worden als “Verordening burgerinitiatieven 2009”

 

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 24 februari 2009

de griffier, de voorzitter,

Bijlage 1 Model-verzoek burgerinitiatief

 

Aan de gemeenteraad van Berkelland

 

Ter attentie van de voorzitter, dhr./mw.

 

Ondergetekende verzoekt hierbij het volgende voorstel/onderwerp op de

agenda van de gemeenteraad te plaatsen:

 

Toelichting op voorstel/onderwerp:

Naam:

Eerste voornaam en verdere voorletters:

Geboortedatum:

Adres:

Postcode:

Woonplaats:

Handtekening:

 

Het verzoek gaat vergezeld van een lijst met de namen, adressen, geboortedata en handtekeningen van 25 initiatiefgerechtigden die het verzoek ondersteunen.

 

Het burgerinitiatief kunt u indienen bij de raadsgriffier.

 

Dhr./Mw.:

Adres:

Telefoonnummer:

E-mail adres:

Ondersteuningsverklaringen burgerinitiatiefvoorstel

Ondergetekenden verklaren hierbij het verzoek tot het plaatsen van het volgende onderwerp/voorstel op de agenda van de gemeenteraad te ondersteunen:

Naam, eerste voornaam en voorletters

Adres

Geboortedatum

Handtekening

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

enz.