Artikel 1 Doelgroep
De doelgroep van deze regeling zijn kwetsbare burgers, dat wil zeggen
inwoners van Gouda van 23 jaar en ouder met een beperking of probleem van
lichamelijke, verstandelijke, psychische, psychosociale en/of materiële
aard, waarbij een disbalans is ontstaan tussen draaglast en draagkracht, wat
ingrijpende gevolgen heeft voor hun zelfredzaamheid en
participatiemogelijkheden in de samenleving.
Artikel 2 Doelstellingen subsidieregeling
- 1.
Deze subsidieregeling heeft als doel participatie van mensen uit de
doelgroep te bevorderen op een wijze die past bij hun wensen en
mogelijkheden om sociaal isolement te voorkomen of te bestrijden en/of
om de dagelijkse zorg van de mantelzorg te verlichten.
- 2.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor voorzieningen en/of
activiteiten die bijdragen aan de in lid 1 genoemde doelstelling.
Artikel 3 Indieningsdatum
- 1.
Een aanvraag voor subsidie wordt vóór 15 mei van het jaar voorafgaand
aan het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft ingediend bij het
college van burgemeester en wethouders van Gouda.
- 2.
In afwijking van het eerste lid worden aanvragen met betrekking tot het
jaar 2015: vóór 15 september 2014 ingediend bij het college van
burgemeester en wethouders van Gouda.
Artikel 4 Aanvraag
De aanvraag omvat in ieder geval:
- 1.
Een plan van aanpak, waarin opgenomen:
- a)
Een omschrijving van de voorziening en/of activiteiten, doel en
doelgroep, plaats, frequentie en duur van openstelling of
activiteit, samenwerkingspartners, inzet vrijwilligers, verwacht
aantal unieke deelnemers per jaar en gemiddeld aantal deelnemers
per soort dagdeel of activiteit;
- b)
Een omschrijving van de wijze waarop aan de integratie met de
buurt gewerkt wordt enwaarop vrijwilligers geworven worden;
- c)
Een motivering waarom de organisatie van mening is dat de
aanvraag bijdraagt aan de doelstellingen als genoemd in artikel
2;
- d)
De resultaten die de organisatie verwacht te behalen, zowel
inhoudelijk als cijfermatig;
- e)
De evaluatiecriteria waarmee de resultaten van de activiteit of
het aanbod na afloop van het jaar gemeten zullen worden, waarbij
in ieder geval gebruikt is gemaakt van de uitkomsten van een
deelnemersenquête waarvan de uitslag verantwoord wordt bij de
afrekening).
- 2.
Een gespecificeerde begroting waaruit
duidelijk blijkt hoeveel subsidie de aanvrager verwacht nodig te hebben
voor de voorziening en/of activiteiten, inclusief de te verwachten
inkomsten.
- 3.
De statuten, voor zover van toepassing en
nog niet eerder bij een aanvraag voor subsidie bij de gemeente Gouda
zijn overgelegd.
Artikel 5 Wijze van verstrekking
- 1.
Uiterlijk vóór 21 december van het jaar waarin de aanvraag is ingediend
wordt een beschikking afgegeven.
- 2.
Indien de subsidie wordt verleend, wordt in de
subsidieverleningsbeschikking het maximale subsidiebedrag aangegeven,
het aanbod dat hiervoor gerealiseerd dient te worden en de
verplichtingen waaraan de organisatie in het kader van deze
subsidieverlening dient te voldoen.
Artikel 6 Subsidieplafond
Het subsidieplafond bedraagt € 616.286,= per kalenderjaar. Zodra naar
aanleiding van de begrotingsbehandeling vaststaat dat een aanpassing van dit
subsidieplafond noodzakelijk is, wordt een aangepast subsidieplafond
vastgesteld en bekend gemaakt. Dit kan gevolgen hebben voor de toekenning
dan wel de hoogte van de aangevraagde subsidies.
Artikel 7 Toetsingscriteria
- 1.
De aanvraag wordt op de volgende criteria getoetst:
- a.
Het aanbod waarvoor subsidie wordt aangevraagd sluit aan bij de
uitgangspunten van ‘Participatie in de buurt’ als opgenomen in
de bijlage en draagt bij aan minimaal één van de drie
subdoelstellingen van dit beleid;
- b.
Het aanbod wordt voldoende flexibel ingericht om de mogelijkheid
van vraaggericht werken te waarborgen;
- c.
De beoogde voorziening en/of activiteit sluit aan bij de
bestaande voorzieningen- en activiteitenstructuur in de
betreffende wijk of de stad en er zijn geen overlappingen;
- d.
De aanbieder profileert zich zodanig in de stad dat hij zowel
(kwetsbare) burgers als betrokken inwoners van Gouda weet te
bereiken;
- e.
De aanbieder werkt samen met andere organisaties;
- f.
De uitvoering gebeurt waar mogelijk door vrijwilligers, zo nodig
ondersteund, begeleid en/of aangevuld door beroepskrachten.
Artikel 8 Inwerkingtreding
De Subsidieregeling Participatie in de buurt Gouda 2015 treedt drie dagen na
bekendmaking in werking.
Artikel 9 Citeertitel
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Participatie in
de buurt Gouda 2015.
Algemene toelichting
In de Kadernota “Gebundelde krachten” staan de kaders waarbinnen aan de
uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) vormgegeven moet
worden. Vanuit de Wmo worden voorzieningen ingezet ter versterking van de
zelfredzaamheid en participatie in de wijk. In de nota “Met gebundelde
krachten participeren in de buurt” wordt omschreven hoe we dit doen.
Onder voorziening wordt een algemene voorziening verstaan die vrij
toegankelijk is voor deelnemers uit de doelgroep. Van bezoekers die niet
onder de doelgroep vallen wordt verwacht dat zij zich als vrijwilliger
inzetten voor voorkomende taken binnen de voorziening.
Artikelgewijze toelichting
Artikel 1 Doelgroep
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 2 Doelstellingen subsidieregeling
Eenzaamheid is voor veel mensen een sterk bepalende factor bij de beleefde
kwaliteit van leven. Zeker wanneer door persoonlijke beperkingen de
mogelijkheden van participatie sterk afnemen, kan dit ingrijpende gevolgen
hebben. Met deze regeling wordt de mogelijkheid geboden om voorzieningen
en/of activiteiten te ontwikkelen voor en ontmoeting te bevorderen van
kwetsbare inwoners van Gouda van 23 jaar en ouder.
Artikel 3 Indieningsdatum
Voor de aanvragen voor 2015 is de indieningsdatum aangepast in verband met
het tijdstip van de bekendmaking van deze regeling.
Artikel 4
Aanvraag
Eerste lid
Het proces van subsidiëring begint met het indienen van een aanvraag. In dit
artikel zijn de voor het beoordelen van de aanvraag benodigde gegevens en
bescheiden opgesomd. Deze stukken dienen dan ook bij de aanvraag te worden
overgelegd. Een aanvraag die niet compleet is kan niet in behandeling
genomen worden. Voordat er wordt besloten de aanvraag niet te behandelen
wordt de aanvrager in de gelegenheid gesteld zijn aanvraag aan te vullen.
Tweede lid
Bij de te verwachten inkomsten kan gedacht worden aan de inkomsten uit de
deelnemersbijdrage of de bijdrage (al dan niet vanuit subsidie verkregen)
van andere organisaties.
Artikel 5 Wijze van verstrekking
De subsidieverlening geeft de ontvanger een voorwaardelijke aanspraak op
financiële middelen.
Het is niet noodzakelijk om in deze “speciale” subsidieregeling regels op te
nemen met betrekking tot de vaststelling van de subsidie. Voor subsidies op
grond van subsidieregelingen van < € 25.000 geldt de ‘algemene’ regeling
van de ASV (artikel 21a, eerste lid, onder a), Voortaan is direct en
ambtshalve vaststellen van subsidies uitgangspunt. Er behoeft dan geen
vaststellingsaanvraag te worden ingediend.
(NB Dit vloeit voort uit besluitvorming college van 5 november 2013 mbt
wijziging subsidieregelingen)
Artikel 6 Subsidieplafond
Als er geen subsidieplafond zou zijn ingesteld, dan is de omvang van het
beroep op de subsidieregeling ongelimiteerd. Met het instellen van een
subsidieplafond beperkt het college de aanspraken op de subsidie.
Artikel 7 verdelingswijze
Derde lid
Er is gekozen voor een zogenaamd tendersysteem, waarbij aanvragen voor een
bepaald tijdstip moeten worden ingediend, waarna op grond van de gestelde
criteria een rangorde wordt bepaald: de keuze voor de wijze van verdeling.
Nadat de indieningstermijn is gesloten, worden de aanvragen getoetst. De
aanvragen worden onderling vergeleken en bekeken wordt of en in hoeverre de
aanvragen voldoen aan het gestelde in artikel 7.
Artikel 8Inwerkingtreding
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 9 Citeertitel
Dit artikel spreekt voor zich.
BIJLAGE
De beleidsdoelstellingen:
EFFECTEN | DOELSTELLING | SUBDOELSTELLING |
Inwoners van Gouda van 23 jaar en ouder participeren in
de samenleving. | Kwetsbare burgers zoals omgeschreven in artikel 2
participeren in de samenleving op een wijze die past bij
hun wensen en mogelijkheden om sociaal isolement te
voorkomen of te bestrijden en/of om de dagelijkse zorg
van de mantelzorg te verlichten. | 1. Welkom in
de inclusieve samenleving:
Participatie van burgers met een beperking binnen
reguliere voorzieningen neemt toe doordat de
toegankelijkheid van het algemene voorzieningen,
verenigingen en clubs verbetert. |
2. Samen
optrekken: Mensen vinden elkaar voor
het leggen van nieuwe contacten om gezamenlijke
activiteiten te ondernemen. |
2.3.
Ontmoeten in een
veilige omgeving: Kwetsbare burgers
kunnen anderen ontmoeten en activiteiten ondernemen in
een veilige omgeving waar zij bekend zijn en de
ondersteuning krijgen die noodzakelijk is. |
De volgende uitgangspunten gelden hierbij:
- ·
De kracht van iedere burger wordt benut om optimaal te participeren
en zelfredzaam te zijn;
- ·
Het bepalen en regelen van de daginvulling is de eigen
verantwoordelijkheid van de burger;
- ·
Algemeen wat kan, specifiek wat moet. Mensen met een beperking
participeren zoveel mogelijk binnen het reguliere aanbod van
voorzieningen; voor wie dat niet kan zijn er
maatwerkvoorzieningen;
- ·
Het accommodatiegebonden aanbod wordt groepsgericht georganiseerd,
maar speelt in op de individuele vraag van de deelnemers. Er wordt
steeds uitgegaan van de mogelijkheden van de deelnemers;
- ·
De organisatie van activiteiten wordt zoveel mogelijk vanuit de
deelnemers en vrijwilligers zelf georganiseerd, eventueel met
ondersteuning van een beroepskracht;
- ·
Activiteiten sluiten aan bij initiatieven in de wijk;
- ·
Van binnen naar buiten en van buiten naar binnen: Deelnemers gaan
vanuit hun eigen vertrouwde omgeving de wijk in en mensen uit de
buurt komen hun leefwereld binnen;
- ·
Er is een balans tussen professionele en informele inzet;
- ·
Diversiteit is een kracht: specifiek aanbod organiseren voor iedere
groep met een bepaalde beperking is verleden tijd.