Organisatie | Roosendaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit aanwijzing economische activiteiten als activiteiten, die plaatsvinden in het algemeen belang als bedoeld in artikel 25h, vijfde lid, van de Mededingingswet |
Citeertitel | Besluit aanwijzing economische activiteiten als activiteiten, die plaatsvinden in het algemeen belang als bedoeld in artikel 25h, vijfde lid, van de Mededingingswet |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | financiën en economie |
Geen
Mededingingswet, artikel 25h, vijfde en zesde lid
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-07-2014 | Nieuw besluit | 02-07-2014 Gemeenteblad 2014 nr. 38642; Roosendaals Bode 13 juli 2014 | SSC/2014-31 |
De raad van de gemeente Roosendaal,
Gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders.
Gelet op het advies van de raadscommissie Bestuur d.d. 25 juni 2014;
Gelet op het bepaalde in artikel 25h, vijfde en zesde lid, van de Mededingingswet.
de volgende economische activiteiten aan te wijzen als activiteiten, die plaatsvinden in het algemeen belang als bedoeld in artikel 25h, vijfde lid, van de Mededingingswet:
Motivering: het gebruik hiervan is gratis. Doel hiervan is het fietsgebruik te stimuleren, zowel vanuit mobiliteits- als gezondheidsoogpunt. Daarnaast zijn de beheerde stallingen aangelegd om het aantal fietsen op straat te beperken en zo overlast te voorkomen. Bovendien beogen beheerde fietsenstallingen fietsendiefstal tegen te gaan.
Motivering: indien kostendekkende tarieven in rekening zouden worden gebracht zou dit ten koste gaan van het deelnemen aan sportactiviteiten. Maatschappelijk doel is juist deelname aan sportbeoefening door volwassenen en jeugd zoveel mogelijk te bevorderen.
Motivering: de verhuur van accomodaties aan bijvoorbeeld scouting, maatschappelijke organisaties en voor culturele activiteiten. Het volledig in rekening brengen van de integrale kostprijs zal er toe leiden dat de maatschappelijke organisaties hogere kosten krijgen en zo hun maatschappelijke activiteiten niet of niet volledig meer kunnen uitvoeren.
Motivering: om verloedering van leegstaande gebouwen te voorkomen worden gebouwen op basis van bruikleen bewoond of gebruikt voor activiteiten, totdat er een definitieve bestemming voor het gebouw is. Bij bewoning of gebruik op basis van bruikleen geldt er een korte opzegtermijn en er is geen huurbescherming voor de bewoners/gebruikers. Er wordt geen huur maar een bruikleenvergoeding in rekening gebracht waaraan een maximale hoogte is gesteld. Daardoor kan geen integrale kostprijs doorberekend worden.
Motivering: het om niet beschikbaar stellen van (vergader)ruimten aan gelieerde (advies)commissies, raadsfracties en niet-commerciële organisaties etc. Hierbij weegt het algemeen belang zwaarder dan de mogelijk (geringe) verstoring van de concurrentieverhoudingen.
Motivering: het gebruik van gemeentelijke dranghekken (om niet of tegen geringe vergoeding) voor evenementen en activiteiten door verenigingen en andere niet-commerciële organisaties vindt plaats in het algemene belang van de openbare orde en veiligheid. Dranghekken zijn noodzakelijk om de veiligheid van zowel de deelnemers aan evenementen als de bezoekers en overige verkeersdeelnemers te borgen. Het gebruik van vlaggenmasten en het aanbrengen van spandoeken voor goede doelen zijn activiteiten, die plaatsvinden in het algemeen maatschappelijk belang.
Motivering: het mogelijk maken van gratis parkeren op koopzondagen stimuleert het gebruik maken van deze garages in plaats van parkeren bovengronds in het openbaar gebied en faciliteert zo ook de aanwezige detailhandel en horeca in het centrum door meer bezoekers naar de binnenstad te trekken.